آیا می‌دانید پرتقال چگونه و از کجا به‌وجود آمده است؟

با توجه به تحقیقات جدید و بر اساس یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی تقریبا 60 نوع از درختان مرکبات پس از تغییرات ناگهانی در آب و هوا و در حدود 6 تا 8 میلیون سال پیش از هیمالیا به سایر نقاط جهان مهاجرت کردند و اکنون پس از گذشت این مدت، می‌توانیم به راحتی یک لیوان آب پرتقال شیرین در آشپزخانه خود داشته باشیم.

دانشمندان به‌منظور درک بهتر این موضوع که درختان پرتقال از کجا آمده‌اند، ژنوم‌های بیش از 50 نوع میوه مرکبات را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس مطالعه‌های انجام شده، آن‌ها دریافته‌اند که درختان مرکبات امروزی، از حداقل 10 گونه اجدادی که در جنوب غربی هیمالیا، در ناحیه شرقی ایالت آسام، شمال میانمار و غرب یون نان (استانی در چین)، به وجود آمده است.

زمانی‌که رشته کوه‌ها برای تغییر آب و هوا به اندازه کافی مرتفع بودند، در حدود میلیون‌ها سال پیش، با ضعیف شدن بادهای موسومی، از رطوبت هوا کاسته شده و آب و هوا خشک‌تر شد. این وضعیت باعث گسترش درختان مرکبات از سمت جنوب شرقی آسیا گردید، جایی که گونه‌های جدید برای انطباق با زیستگاه‌های مختلف تکامل یافتند.

در حال حاضر درختان مرکبات به صورت گسترده‌ای در میان درختان میوه در سطح جهان کشت می‌شوند، اما تا به حال دقیقا مشخص نشده است که چگونه در سراسر جهان گسترش یافتند. خوشبختانه علم ژنتیک می‌تواند اطلاعاتی در خصوص تاریخچه مرکبات را نشان دهد. اما تحقیقات امروز نه تنها یک تاریخچه از چگونگی گسترش درختان مرکبات را از طریق زمان فراهم می‌کند؛ همچنین می‌تواند یک نقشه راه ژنتیکی را به تولیدکنندگان برای ایجاد گونه‌های جدید مرکبات ارایه دهد که دارای طعم خوب و متفاوت و نیز مقاومت عالی در برابر آفت باشند.

دانشمندان مدت‌هاست که به این موضوع دست یافته‌اند که درختان مرکبات در اصل از آسیا آمده‌اند. به‌عنوان مثال، فسیل یک برگ مرکبات در جنوب غربی چین، نشان می‌دهد که اجداد مشترک در این منطقه حدود 8 میلیون سال پیش وجود داشت.

محققان برای دریافت پاسخ سوالات خود، ژنوم‌های 58 گونه مرکبات موجود مانند لیموی مکزیکی، کامکوات‌ها و ماندارین‌های کلئوپاترا را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها همچنین از دو گونه نزدیک به یکدیگر استفاده می‌کنند که در گروه مرکبات نیستند تا از این طریق بتوانند درک کنند که تغییرات ژنتیکی در چه رده‌ای رخ داده است.

جالب است بدانید ژن‌های این میوه‌ها یک داستان منحصر به فرد را در همان منطقه‌ای که در آن برگ‌های فسیلی یافت شده بود، نشان می‌دهند. حدود هشت تا ده میلیون سال پیش، جنگل مرکبات اجدادی در پایه هیمالیا رشد کرد، اما بعدها تغییر نمود. درختان مرکبات به‌سرعت در جنوب شرقی آسیا و از آنجا، به سایر نقاط جهان، از جمله در حدود 4 میلیون سال پیش به استرالیا گسترش یافت.

از این مهاجرت دسته جمعی در طول زمان، حداقل 10 گونه مرکبات اجدادی ظاهر شدند. عبور از تمام این گونه‌ها در نقاط مختلف جهان در نهایت موجب ایجاد بسیاری از میوه‌های امروزی شد. به‌عنوان مثال پرتقال‌های امروزی، ترکیبی از دو گونه اجدادی شامل ماندارین‌های وحشی که معمولا کوچک و ترش است و پوملو وحشی، که بزرگ و دارای پوستی بسیار ضخیم است، به وجود آمده است.

محققان بر این باورند که مشخص نیست که آیا این مخلوط به‌طور طبیعی بدست آمده و یا این‌که به دست برخی از کشاورزان ماهر که ممکن است در هزاران سال پیش به نحوه انجام این کار واقف باشند، انجام شده باشد. همان‌طور که این میوه‌ها از طریق راه‌های تجاری به سایر نقاط جهان گسترش یافت، انواع جدید آن‌ها نیز ایجاد شد.

این اطلاعات همچنین می‌توانند به پرورش‌دهندگان به شیوه بسیار دقیقی کمک کنند چراکه میوه‌های مرکبات با انواع بیماری‌ها تهدید می‌شوند. به‌عنوان مثال سبز سازی مرکبات که یکی از جدی‌ترین بیماری‌های مرکبات در جهان است، میلیون‌ها هکتار از محصولات کشاورزی در ایالات متحده را ویران کرده است. در حال حاضر نقشه جزیی ژنتیکی بسیاری از انواع مرکبات، می‌تواند به محققان کمک کند تا مشخص شود کدام میوه نسبت به آفات مقاوم است و همچنین دارای طعمی شیرین و آبدار هستند.

حال شاید دانستن این‌که یک پرتقال شیرین در اصل از میلیون‌ها سال پیش در هیمالیا پرورش یافته و اکنون در دسترس ما قرار دارد، برای‌تان لذت‌بخش باشد.

4 در مورد “آیا می‌دانید پرتقال چگونه و از کجا به‌وجود آمده است؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH