چه تفاوت‌هایی بین دو گوشی اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت وجود دارد؟

چند روز پیش کمپانی سونی در طی برگزاری کنگره جهانی موبایل از پرچمداران جدیدش یعنی دو گوشی اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت رونمایی کرد. در این مطلب قصد داریم تفاوت‌های عمده این دو برادر رده‌بالا و دوست‌داشتنی را بررسی کنیم؛ پس دعوت می‌کنم همراه آی‌تی‌رسان باشید.

حقیقت این است که کمپانی سونی در زمینه ایجاد تنوع در پرچم‌دارش، برخلاف دیگر تولیدکنندگان کنونی عمل کرده است. در واقع به جای معرفی نسخه‌ای معمولی از یک پرچم‌دار در کنار مدل پلاس با نمایشگر بزرگ‌تر، ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند که از یک پرچم‌دار معمولی به همراه نسخه کامپکت با نمایشگر کوچک‌تر رونمایی کنند. شاید هدف سونی از این کار جلب توجه قشری از جامعه باشد که تمایل دارند یک اسمارت‌فون کوچک پرقدرت داشته باشند که به راحتی در جیب‌شان جا شود.

هیچ‌گاه نسخه‌های کامپکت یک اسمارت‌فون شباهت کاملی به نسخه اصلی نداشته‌اند و اکسپریاهای جدید سونی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اندک تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که در مجموع باعث شده‌اند دو محصول متفاوت با کاربردهای متفاوت در دسترس کاربران قرار گیرد. اگر قصد خرید یکی از دو گوشی اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت را دارید، پس این مطلب را از دست ندهید زیرا قرار است تفاوت‌های مهم این دو را بررسی کنیم.

اندازه نمایشگر

همان‌گونه که از نام کامپکت مشخص است، این خانواده در واقع نسخه‌های کوچک‌تری از نسخه اصلی یک اسمارت‌فون هستند. در حالی‌که اکسپریا XZ2 اورجینال از یک نمایشگر 5.7 اینچی با نسبت تصویر 18 به 9 بهره ‌می‌برد، نسخه کامپکت این پرچمدار به یک نمایشگر 5 اینچی با همین نسبت تصویر مجهز شده است.

طراحی پنل پشت

سونی همواره به طراحی شیشه‌ای پنل پشت محصولاتش علاقه فروانی داشت اما بنا به دلایلی در دو نسل قبلی پرچم‌داران این کمپانی، چنین سبکی از طراحی را مشاهده نکردیم. با این حال ژاپنی‌ها دوباره به استفاده از شیشه روی آورده و پنل پشت گوشی اکسپریا XZ2 را از جنس شیشه ساخته‌اند. حال ممکن است از آن دست افرادی باشید که حس لغزنده بودن بدنه گوشی برای‌تان آزار دهنده باشد یا این‌که جذب اثر انگشت و چربی روی این شیشه برای‌تان ناخوشایند به‌نظر برسد. اینجاست که انتخاب دیگری پیش روی شما قرار می‌گیرد و می‌توانید از نسخه کامپکت با پنل پشتی فلزی لذت ببرید.

سیستم لرزش دینامیکی

این ویژگی عجیب و غریب را سونی به طور اختصاصی برای اکسپریا XZ2 اورجینال تدارک دیده است و نسخه کامپکت از آن بهره‌ای نخواهد برد. در واقع این سیستم ابتدا صدای آن‌چه را که مشغول تماشا یا بازی باشید آنالیز می‌کند. پس از آن‌که صدایی قابل شنیدن یا هر نوع صدایی با فرکانس پایین از محتوای روی صفحه منتشر شد، این سیستم دو موتور ویبره گردان را فعال می‌کند. با آن‌که نسخه کامپکت از چنین فناوری جالبی برخوردار نیست اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا هنوز اسپیکرهای استریو در قاب جلویی آن خودنمایی خواهند کرد.

میزان رم

سونی نیز وارد جنگ اعداد کمپانی‌های تولیدکننده شده و پرچم‌دار ارشد خود را به 6 گیگابایت رم مجهز کرده است. این مقدار رم برای اکسپریا XZ2 فوق‌العاده محسوب می‌شود اما شاید هیچ کاربری نیاز به چنین مقدار حافظه‌ای نداشته باشد. در هر صورت باید بدانید که نسخه کامپکت به 4 گیگابایت رم مجهز است. شاید در نگاه اول بخواهید این را یک عیب برای نسخه کامپکت بدانید اما بد نیست توجه کنید که استفاده از این مقدار رم در حال حاضر یک استاندارد محسوب شده و پرچم‌دارانی مانند گلکسی S9 نیز از 4 گیگابایت رم بهره‌مند هستند.

ظرفیت باتری

وقتی در یک اسمارت‌فون کوچک فضا برای گنجاندن قطعات کم می‌شود، طبیعتا نباید انتظار تعبیه باتری با ظرفیت بالایی را در آن داشت. گوشی اکسپریا XZ2 به یک باتری 3180 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده اما نسخه کامپکت به دلیل محدودیت فضا از یک باتری 2870 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار است. البته با توجه به حضور تراشه فوق کم‌مصرفی چون اسنپدراگون 845 و رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل (فول‌اچ‌دی پلاس) باید عمر باتری قابل قبولی از این دو انتظار داشت. درست است که ظرفیت باتری نسخه اورجینال اندکی بیش‌تر است اما نمایشگر کوچک‌تر نسخه کامپکت بخش زیادی از این نقص را جبران خواهد کرد.

شارژ بی‌سیم

با آن‌که استفاده از پنل فلزی مشکلات لغزنده بودن و جذب اثر انشگت و چربی انگشتان را حل می‌کند اما مشکلی به وجود می‌آورد که برای برخی افراد غیرقابل تحمل است. در حالی‌که نسخه اورجینال اکسپریا XZ2 به خاطر طراحی شیشه‌ای پنل پشتی از شارژ بی‌سیم بهره‌مند است، نسخه کامپکت به دلیل ساختار فلزی پنل پشتی از این نعمت بی‌بهره است.

سرعت شبکه LTE

گوشی اکسپریا XZ2 از شبکه LTE Cat.18 پشتیبانی می‌کند که به لطف آن دریافت اطلاعات تا سرعت 1200 مگابیت بر ثانیه میسر می‌شود. این در حالی است که نسخه کامپکت با محدودیت روبرو شده با پشتیبانی از Cat.15 توانایی دریافت اطلاعات با حداکثر سرعت 800 مگابیت بر ثانیه را دارد. اگر بخواهیم خلاصه‌تر و قابل فهم‌تر بگوییم، باید گفت که گوشی اکسپریا XZ2 توانایی دریافت اطلاعات با سرعت حداکثر 150 مگابایت بر ثانیه را دارد اما این معیار در نسخه کامپکت به 100 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

البته با توجه به سرعتی که سرویس‌دهنده‌های فعلی ارایه می‌دهند (آن هم در ایران با اینترنت محشرمان!) این اختلاف‌ها قابل چشم‌پوشی است. در واقع هیچ سرویس‌دهنده‌ای در بهترین حالت ممکن خود به نزدیکی این ارقام نیز نرسیده، پس به راحتی می‌توان این مورد را نادیده گرفت و هر دو را از نظر سرعت اتصال مشابه یکدیگر دانست.

قیمت

آن‌طور که به نظر می‌رسد، گوشی‌های اکسپریا XZ2 و نسخه کامپکت آن در اروپا قیمتی به ترتیب معادل 800 و 600 یورو دارند. برخی منابع نیز اعلام کردند قیمت این دو در بدو ورود به ایالات متحده به ترتیب 800 و 600 دلار خواهد بود. این ارقام اختلاف قیمت بسیار بالایی بین این دو نشان می‌دهد که در نهایت باعث راحت‌تر شدن انتخاب کاربان می‌شود. درست است که در این مطلب چند مورد تفاوت و البته ایراد از نسخه کامپکت بیان شد اما با این برچسب‌های قیمتی خرید نسخه کامپکت تا حدی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

6 در مورد “چه تفاوت‌هایی بین دو گوشی اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت وجود دارد؟”

  1. برای اولین بار از یه گوشی سونی خوشم اومده
    دقت کنید که مدل xz2 گویا شارژ وایرلس هم داره 
    اما باز نقطه ضعف این گوشی نبود لرزشگیر اپتیکال برای دوربینه که خیلیییییییی ضعف بزرگیه
    کافیه دست ادم کوچکترین لرزشی داشته باشه نتیجه نهایی افتضاح میشه 
    اما از نظر سایر موارد گوشی قابل احترامی بنظر میاد اما !!!! صفحه فول اچ دی برای سال ۲۰۱۸ به عنوان پرچمدار؟!!!!!! اونم با قیمت ۸۰۰ یورو و lcd!!!!!
    الان ک فک میکنم نخیر هیچ جذابیتی برای من نداره 
    در ضمن سونی همون کمپانی نبود میگفت به سمت ۱۸:۹ نمیرم؟؟؟!!! همونی نبود با تاکید میگفت صفحه ۱۸:۹ به درد نمیخوره؟!!!! الان چرا رفته سراغش؟!!!
    وقتی برندی که حتی نمیتونه روی حرف خودش بمونه چطور خریدار میتونه بهش اعتماد کنه؟!!!!!

    1. شما برو اطلاعات رو کامل کن بعد بیا قضاوت کن. دروبینش درسته که لرزشگیر اپتیکال نداره ولی لرزش گیر دست داره که از اپتیکال بهتر عمل میکنه. برو بزن یوتیوب ویدیو هاش هست خودت ببین. منم اول خیلی نا امید شدم که لرزشگیر اپتیکال نداره ولی وقتی فیلمیشو دیدم خیلی عالی بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH