نظریه نسبیت عام انیشتین از یک آزمون بسیار سخت دیگر سربلند بیرون آمد

اخیرا گروهی از دانشمندان با همکاری رصدخانه جنوب اروپا (ESO)، در شیلی پس از 26 سال به نتیجه یک مطالعه گرانشی رسیدند. این مطالعه در راستای پاسخ به این پرسش صورت گرفت که زمانی که یک ستاره به نزدیکی سیاه‌چاله‌ای برسد، چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه این گروه مهر تأییدی بر نظریه مشهور نسبیت عام انیشتین زد.

یک نظریه علمی برای آنکه به اعتبار کافی برسد، همواره باید از محک چندین آزمایش سربلند بیرون آید. متأسفانه در زمان انیشتین (حدود سال 1905) امکان این امر وجود نداشت که یک میدان بزرگ گرانشی مورد مطالعه قرار بگیرد و آزمونی برای نظریه نسبیت باشد. حتی در سال 2018 نیز این امکان وجود ندارد. این گروه به‌وسیله یک تلسکوپ بزرگ از رصدخانه جنوب اروپا، مرکز کهکشان راه شیری را رصد و نتایج را آنالیز کرده‌اند.

فرانسوا دلپلونک (Françoise Delplancke)، سرگروه دپارتمان مهندسی ESO، چنین گفت که کافی نیست تنها به مشاهدات گروه ما در این‌باره تکیه شود.

ما تنها در منظومه شمسی می‌توانیم تحت یک شرایط دقیق و معین، قوانین فیزیک را تست کنیم، اما قطعا در اخترشناسی مهم است که این قوانین همچنان در جاهایی که میدان‌های گرانشی به‌شدت بزرگ هستند، معتبر باشند.

به همین دلیل است که بیشتر از 2 دهه این گروه اروپایی زمان خود را در این مورد صرف کرده‌اند. در فاصله حدود 26 هزار سال نوری در مرکز کهکشان راه شیری، ابر سیاه‌چاله‌ای وجود دارد که تقریبا جرم آن 4 میلیون بار از خورشید بزرگ‌تر است. متأسفانه در اطراف این ابر سیاه‌چاله، چندین سحابی و گردوخاک کهکشانی قرار دارند. این امر رصد این بخش را برای بررسی چگونگی حرکت ستاره‌ها تحت تأثیر میدان گرانشی یک سیاه‌چاله بسیار دشوار می‌کند.

هرچند که اگر به میزان کافی صبور باشیم (مانند این گروه از دانشمندان) سرانجام با این تکنولوژی پیشرفته می‌توان نزدیک شدن چند ستاره به این ابر سیاه‌چاله را رصد و مشاهده کرد. نحوه رصد این گروه نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای است و شاید اگر انیشتین در این دوران زنده بود، بسیار از این تکنولوژی شگفت‌زده می‌شد.

با انجام این مطالعه، دانشمندان دریافتند که میدان‌های گرانشی این ستارگان به چه صورت است و مشاهده کرده‌اند که چه اتفاقی می‌افتد اگر ستاره‌ای از کنار یک ابر سیاه‌چاله عبور کند. برخلاف اشیا کوچک فضایی، ستاره‌ها به‌اندازه کافی بزرگ هستند که شرایط لازم آزمایش دانشمندان در این فاصله را داشته باشند. اکنون با بررسی و مطالعه این گروه از دانشمندان بار دیگر نظریه نسبیت عام انیشتین تصدیق شده است.

در مقاله این گروه نشان داده شد که نظریه نسبیت عام انیشتین در سخت‌ترین شرایطی که بشر تاکنون مشاهده کرده، سربلند و موفق بیرون آمده است. ظاهرا نظریه انیشتین یک فهم کاملی از بنیادی‌ترین مسائل طبیعت به گونه هوشمند ما می‌دهد. اگر این نظریه می‌تواند در شرایط چنین سیاه‌چاله عظیمی، توصیف دقیق و کاملی از رویدادها ارایه دهد، احتمالا در هر مکانی از جهان هستی نیز صادق است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH