روش‌هایی ساده برای مصون ماندن از خطرات پورت‌های شارژ همگانی!

پورت‌های شارژ USB در مکان‌های عمومی باعث راحتی هستند اما ممکن است بسیار خطرناک باشند. در اتصال USB، داده‌ها قابل انتقال بوده و زدن گوشی به یک درگاه ناشناخته، آن را در معرض ریسک قرار خواهد داد.

خطر این کار چیست؟

اجازه دهید واقع‌بین باشیم: شما ممکن است نسبت به این حمله‌ها زیاد نگران نباشد. گرچه گزارش‌های گسترده‌ای از پورت‌های شارژی که باعث مشکلاتی شده‌اند وجود ندارد، اما بسیاری از حملات احتمال دارد از طریق درگاه USB اتفاق بیفتند. با این‌حال جلوگیری از این خطرات ساده هستند و کار چندانی نمی‌برد.

مسئله اصلی این است که USB، داده‌ها را نیز انتقال می‌دهد و به خاطر همین ویژگی، می‌توان از آن برای اتصال گوشی به کامپیوتر جهت انتقال فایل‌ها، به‌روزرسانی سیستم‌عامل هندست و بک‌آپ‌ گیری از محتواها استفاده نمود.

رعایت اصول کار با پورت شارژ USB حتی اجازه دسترسی به اطلاعات گوشی شما را نخواهد داد. اما وقتی یک کابل USB را وارد آن می‌کنید، درگاه مذکور می‌تواند به داده‌های شخصی شما بر روی موبایل‌ دست یافته و یا یک کد خطرناک را داخل آن اجرا کند. این نوع حملات به‌عنوان juice jacking شناخته می‌شود.

هر چند گوشی‌های قدیمی‌تر با وارد کردن یک کابل، به‌راحتی عکس‌ها و ویدیوها را در اختیار شما قرار می‌دادند، اما آیفون‌ها و دستگاه‌های اندرویدی کنونی معمولا نیاز به یک تاییدیه جهت اشتراک‌گذاری فایل‌ها دارند. در آیفون به‌محض اتصال دستگاه، با پیام Trust This Computer مواجه خواهید شد و در اندروید باید انتقال فایل‌ها را فعال نمایید. حتی با وجود روشن بودن USB debugging، بایستی اجازه دسترسی به دستگاه بدهید. اگر مجوز این کار را ندهید، فقط امکان شارژ وجود داشته و داده‌ها انتقال داده نخواهند شد.

در مورد آیفون امنیت بیشتری وجود دارد، مگر آنکه شارژر از طریق یک حفره امنیتی به اسمارت‌فون شما حمله کند. البته اپل اخیرا قابلیت USB Restricted Mode را به آیفون و آیپد اضافه کرده تا از هک شدن آن‌ها توسط ابزارهای رمزشکن (که به پورت لایتنینگ وصل می‌شوند) جلوگیری نماید.

اما اگر گوشی اندرویدی دارید در معرض خطر بیشتری هستید. اکثر دستگاه‌های اندرویدی از سیستم‌عامل‌های به‌روز نشده و قدیمی استفاده می‌کنند که حفره‌های امنیتی زیادی دارند و به‌راحتی می‌توانند از طریق یک پورت USB مورد حمله واقع شوند. بسیاری از سازندگان فعلی گوشی‌های اندرویدی مانند سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی نسبت به دستورات AT که از طریق کابل USB فرستاده می‌شوند بسیار آسیب‌پذیر هستند. اما اگر یک هندست گوگل پیکسل داشته باشید، از آنجاییکه این دستگاه به‌طور مستمر آپدیت می‌شود، مطمئنا امنیت بیشتری خواهید داشت.

یک آداپتور USB مخصوص شارژ تهیه کنید

اگر مجبور به استفاده از درگاه شارژ USB بوده و نگران خطرات آن هستید می‌توانید یک آداپتور USB مخصوص شارژ که معمولا ارزان‌قیمت هم هستند بخرید. آن‌ها، دانگل‌هایی هستند که قبل از وصل کردن کابل شارژ هندست، وارد درگاه USB می‌شوند. در ادامه، پین‌های داده، دیسکانکت شده و تنها جریان برق قادر به انتقال خواهد بود. این وسیله‌ها در گذشته USB condom نامیده می‌شدند.

البته آن‌ها یک عیب کوچک نیز دارند و آن اینکه، دانگل مذکور یک سیگنال شارژ یک آمپری را شبیه‌سازی می‌کند و شما قادر نیستید از تکنولوژی‌های شارژ سریع بهره بگیرید. یک آمپر، ماکزیمم حد آن است و بیش از آن امکان‌پذیر نیست. با این‌حال، بسیاری از پورت‌های شارژ عمومی نیز چنین سرعت‌های پایینی دارند. برخی از دستگاه‌ها فقط در ۵۰۰ میلی‌آمپر (۰.۵ آمپر) با پورت USB یک کامپیوتر شارژ می‌شوند، بنابراین دانگل یاد شده می‌تواند در این حالت‌ها سرعت شارژ بالاتری داشته باشد.

اگر دستگاه اندرویدی دارید می‌توانید کابل‌های مختص شارژی را تهیه نمایید که درست مانند دانگل عمل می‌کنند. در این کابل‌ها، پین‌های داده‌، در داخل کابل کوتاه شده و انتقال اطلاعات به‌هیچ‌وجه از طریق کابل صورت نخواهد پذیرفت. به نظر می‌رسد که برای آیفون چنین کابل‌هایی وجود ندارد، اما آداپتورهای مختص شارژ با هر دو دستگاه‌های اندرویدی و آیفون‌ها کار می‌کنند.

استفاده از خروجی AC

در برخی موارد، ایستگاه‌های شارژ عمومی علاوه بر پورت‌های شارژ USB، از خروجی‌های جریان AC هم پشتیبانی می‌کنند. با این درگاه‌ها و برای امنیت بیشتر و سرعت‌های شارژ بالاتر، می‌توانید قید درگاه‌های شارژ USB را بزنید. شارژر استاندارد گوشی را مستقیما به خروجی AC زده و از آنجا دستگاه خود را شارژ نمایید.

این روش حتی می‌تواند باعث افزایش سرعت شارژ هم بشود. کاربران آیفون برای این منظور می‌توانند از یک شارژر آیپد یا شارژرهای USB-C بهره بگیرند.

شارژ به کمک یک باتری پورتابل

یک روش دیگر برای خلاصی از درگاه‌های شارژ USB، استفاده از باتری‌های قابل‌حمل برای شارژ اسمارت‌فون‌ها است. کافی است هر وقت که دلتان خواست (حتی وقتی دسترسی به پریز برق ندارید) گوشی خود را به باتری بزنید و آن را شارژ نمایید.

هنگامی که یک خروجی AC پیدا کردید، باتری را به آن وصل کرده تا مجددا شارژ شود. این دو کار را همزمان هم می‌توان انجام داد، به‌طوریکه هم باتری شما شارژ خواهد شد و هم هندست‌تان و هیچ خطری نیز برای آن دو ندارد. پس به یاد داشته باشید تنها زمانی دست به ریسک بزرگی خواهید زد که گوشی خود را مستقیما به یک پورت USB بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH