خانه هوشمند چیست و چه مزایایی نسبت به خانه‌های معمولی یا سنتی دارد؟

پیشرفت روزافزون تکنولوژی در سال‌های اخیر علاوه بر تولید لوازم جدید موجب شده تا تعریف جدیدی از دستگاه‌های قدیمی داشته باشیم. مثلا در گذشته‌های دور نیز از تلفن همراه استفاده می‌شد اما این پیشرفت‌ها موجب شد تا از این وسیله به نحوه دیگری استفاده کنیم. به‌طور کلی می‌توان واژه هوشمند شدن را به هر چیزی اضافه و از آن به‌عنوان یک وسیله‌ امروزی یاد کرد. حالا مدتی می‌شود که با اصطلاح خانه هوشمند سروکار داریم. امروز تصمیم گرفتیم تا شما را با خانه هوشمند آشنا کنیم و به این سوال شما که “خانه هوشمند چیست و چه مزایایی دارد” پاسخ دهیم. در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند اساسا تعریف مشخص و دقیقی ندارد. به‌طور کلی هر خانه‌ای را که با یک سری دستگاه‌ها و ابزارهای قابل اتصال (بی‌سیم و با سیم) ساخته شود و بتوان آن‌ها را در یک محل کنترل کرد، خانه هوشمند می‌نامیم. برخلاف تصور ما خانه هوشمند الزاما نباید خیلی ظاهر شیک، مدرن و امروزی داشته باشد بلکه می‌توان در عین سادگی به آن لقب هوشمند هم داد.

تفاوت خانه‌ هوشمند با خانه‌های سنتی و معمولی در چیست؟

قابلیت اتصال از جمله مهم‌ترین وجه تمایزهای خانه هوشمند با خانه معمولی است. یعنی اگر بتوان در خانه معمولی اجزای سازنده نظیر سیستم روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، قفل‌ها، تهویه مطبوع، لوازم صوتی و تصویری و برخی ابزارهای درون خانه را به گونه‌ای به هم متصل کرد که بتوان در یک جا نشست و آن‌ها را کنترل نمود، می‌‌توان همان خانه را یک خانه هوشمند نامید.

خانه هوشمند

چگونه می‌توان یک خانه هوشمند ساخت؟

همان‌طور که توضیح دادیم شما می‌بایست تمام لوازم منزل را توسط یک سیستم کلی به یکدیگر متصل کنید. در این راه برخی سیستم‌های اختصاصی همچون KNX و یا Control4 نیز وجود دارند که به‌صورت خاص برای خانه‌های هوشمند طراحی گشته‌اند. این سیستم‌ها به شما اجازه می‌دهند که مثلا از طریق گوشی هوشمند خودتان لوازم خانه را کنترل کنید. برخی از آن‌ها از طریق اتصال اینترنت حتی امکان کنترل خانه را از راه دور مهیا ساخته‌اند اما برخی نیز با بلوتوث در خانه با وسایل ارتباط برقرار می‌کنند. این سیستم‌ها مسلما مزایا و معایب خودشان را دارند و انتخاب آن‌ها به نیاز شما از یک خانه هوشمند مربوط است.

خانه هوشمند

مهم‌ترین مزیت خانه‌ هوشمند

خانه هوشمند در واقع تمام قابلیت‌های یک خانه معمولی را دارد. شما می‌توانید از سیستم‌های گرمایشی بهره ببرید و یا روشنایی خانه را تنظیم کنید و… اما با این تفاوت که در خانه هوشمند این اعمال به‌ راحتی صورت می‌گیرند. مثلا دیگر نیازی نیست که برای روشن کردن چراغ اتاق به سمت کلید آن بروید، کافی‌ست گوشی هوشمندتان را آورده و از آن برای روشن کردن چراغ استفاده کنید. یا اینکه تصورش را بکنید که خسته از سر کار می‌آید و می‌خواهید یک دوش آب گرم بگیرید تا خستگی از تن‌تان خارج شود. در خانه‌های هوشمند کافی‌ست از همان محل کار اسمارت فون خودتان را از جیب درآورید و دمای آب را تنظیم کنید تا زمانی که به خانه رسیدید، همه چیز برای یک دوش آب گرم آماده باشد.

بنابراین می‌توان مهم‌ترین مزایای خانه هوشمند را صرفه‌جویی در وقت و همچنین راحتی به مراتب بیشتر نسبت به خانه‌های معمولی عنوان کرد. علاوه بر این‌ها می‌توان افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی را نیز از جمله مزایای خانه‌های هوشمند دانست. چرا که شما می‌توانید مثلا کنترل لوازم گرمایشی و سرمایشی را به ترموستات Nest بسپارید تا برفرض مثال دمای خانه متناسب با بدن شما تنظیم شود و یا اینکه زمانی که در خانه نیستید دما تغییر کند و هزینه مصرفی شما کاهش یابد.

چه لوازمی برای خانه‌های هوشمند در دسترس است؟

امروزه شاهد لوازم بسیاری برای استفاده در خانه‌های هوشمند هستیم. لامپ‌های هوشمند یکی از مهمترین‌های آن‌ها عنوان شده‌اند که می‌توان با آن‌ها به‌طور کلی نورپردازی خانه را با کمی چاشنی خلاقیت، متحول کرد. این لامپ‌ها معمولا به‌راحتی تغییر رنگ می‌دهند و یا می‌شود زمان روشن و خاموش شدن آن‌ها و حتی میزان نورشان را تنظیم کرد.

علاوه بر لامپ هوشمند اکنون با لوازم خانگی هوشمند زیادی نیز طرف هستیم. مثلا اکنون تلویزیون‌های هوشمند را در بازار می‌بینیم که به اینترنت متصل می‌شوند و می‌توان محتواهای مفید را بدون دریافت سیگنال‌های تلویزیونی در آن‌ها مشاهده کرد. امروزه حتی شاهد یخچال‌ها، ماشین‌های لباس‌شویی و بسیاری از لوازم آشپزخانه نیز هستیم که هوشمند شده‌اند و کارایی فراتر از انتظاری دارند. حتی مدتی هست که قفل‌های هوشمند نیز به بازار آمده‌اند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها از راه دور قفل درب اصلی خانه را باز و بسته کنید!

خانه هوشمند

آیا استفاده از خانه‌های هوشمند موجب افزایش امنیت می‌شود؟

در حال حاضر سیستم‌های امنیتی بسیار زیادی برای این نوع از خانه‌ها طراحی و تولید شده و رسما می‌توان با استفاده از آن‌ها امنیت محل زندگی خودتان را افزایش دهید. دوربین‌های مدار بسته هوشمند، سیستم‌های قفل از راه دور غیرقابل نفوذ، سیستم آژیر خطر برای مواقع اضطراری و حتی سیستم‌های اطلاع خودکار به پلیس در صورت ورود مخفیانه به خانه از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌توان در یک خانه هوشمند دید. بنابراین می‌شود این‌گونه برداشت کرد که خانه هوشمند غیرقابل نفوذ نیست اما امنیت آن به مراتب از یک خانه معمولی بیشتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH