آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس رسما معرفی شدند: کم‌حاشیه‌های بزرگ و کوچک اپل!

ماه سپتامبر هر سال هیجانی خاص در دل طرفداران تکنولوژی و دنیای موبایل ایجاد می‌شود که ناشی از انتظار رویارویی با یادگاری‌های استیو جابز فقید است. آی‌فون‌های اپل در این ماه معرفی می‌شوند و امسال نیز همانند سال‌های گذشته آماده رونمایی از پرچمداران جدید اپل بودیم. اتفاقی که پس از مدت‌ها انتظار، امشب به وقوع پیوسته و شاهد معرفی رسمی دو گوشی آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس در کنار رونمایی از اپل واچ 4 بودیم.

با آن‌که چشمان حضار به این تصور به سن دوخته شده بود تا آی‌فون‌های جدید را در دستان مدیرعامل شرکت اپل یعنی تیم کوک ببینند، اما این فیل شیلر، مدیر بازاریابی اپل بود که افتخار معرفی آی‌فون‌های سال 2018 کوپرتینویی‌ها را داشت. خب بهتر است با تازه واردهای قصه‌مان بیش‌تر آشنا شویم. ابتدا با آی‌فون Xs شروع می‌کنیم؛ نسخه به‌روزرسانی شده گوشی آی‌فون 10 سال گذشته که از همان زبان طراحی و نمایشگر 5.8 اینچی اولد با رزولوشن 2436 در 1125 پیکسل با تراکم پیکسلی 458 سود می‌برد. با این حال شاهد تغییراتی مانند قطعات و اجزای داخلی بهبود یافته و تراشه جدید و قدرتمند اپل A12 بایونیک در آی‌فون جدید هستیم تا تمایزی بین آن و نسل قبلی‌اش ایجاد شده باشد.

گوشی آی‌فون Xs مکس هم در حقیقت همان نقشی را دارد که تا سال گذشته نسخه پلاس آی‌فون‌ها داشته‌اند. در واقع نسخه مکس را باید یک نمونه بزرگ‌شده از آی‌فون Xs دانست که از نمایشگری اولد با قطر 6.5 اینچ و چیپست A12 بایونیک بهره‌مند است. اپل برای آن‌که تراکم پیکسلی این نسخه را نیز روی عدد 458 تنظیم کرده باشد، رزولوشن نمایشگر نسخه مکس را برابر با 2688 در 1245 پیکسل قرار داد. البته باید به حضور برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری مانند نمای دوبخشی (split view) در برخی برنامه‌های داخلی و پیش‌فرض (برای مثال ایمیل و تقویم) اشاره کرد که میراثی از مدل‌های پلاس آی‌فون‌های گذشته است.

بهبود 60 درصدی دامنه دینامیکی رنگ‌ها، عاملی است که موجب می‌شود لذت تماشای ویدیوهای HDR چندین برابر شود. هم‌چنین پیش‌نمایش سوژه‌ها هنگام ثبت تصویر در این دو آی‌فون، جذاب‌تر از گذشته خواهد بود. پشتیبانی از محتوای HDR، نسبت کنتراست یک میلیون به 1، سازگاری با دالبی ویژن و HDR10، لمس سه بعدی یا 3D تاچ، نرخ 120 هرتزی برای سنجش لمس، روشن شدن صفحه با لمس نمایشگر، صفحه نمایش True Tone، دقت نمایش رنگ بسیار بالا و پشتیبانی از محدوده رنگی گسترده را باید از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگر این دو دستگاه دانست. جدای از نمایشگر، هر دو دستگاه پیش‌رو از 4 گیگابایت رم و 64، 256 و یا 512 گیگابایت حافظه داخلی بهره‌مند هستند.

در زمینه طراحی آی‌فون‌های جدید با یک مورد جذاب روبرو هستیم که به رنگ جدید طلایی بدنه مربوط می‌شود. در کنار وجود نسخه‌های خاکستری آسمانی و نقره‌ای رنگ حاضر در آی‌فون 10، آی‌فون‌های 2018 دارای یک نسخه رنگی جدید هستند که در آن شاهد حضور فریم استیل ضدزنگ طلایی رنگی هستیم که با رنگ طلایی پنل شیشه‌ای پشتی آن هم‌خوانی کاملی دارد. حالا که صحبت از شیشه شد، باید بدانید اپل ادعا می‌کند شیشه‌های به‌کار رفته در آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس مقاوم‌ترین نمونه‌هایی هستند که تاکنون در ساخت و ساز اسمارت‌فون‌ها استفاده شده است.

در گذشته شایعه شده بود که اپل قرار است در بخش دوربین حداقل یکی از پرچمداران امسال از سیستم دوربین سه‌گانه استفاده کند. با این‌که این شایعات به حقیقت تبدیل نشد اما نمی‌توان انتظار داشت که لوکس‌سازان غربی از تغییر و دستکاری در آی‌فون‌های جدید امتناع کنند. همانند سال گذشته، امسال هم شاهد حضور دو دوربین 12 مگاپیکسلی در قاب پشتی هستیم که اولی دوربین اصلی بوده و دومی از نوع تله‌فوتو است تا قابلیت زوم اپتیکال دو برابری و تصویربرداری پرتره فراهم شود.

شاید تعداد پیکسل‌های این دوربین‌ها شما را مایوس کند، اما باید بدانید امسال با سنسورهای جدیدی روبرو هستیم که قطعا در زمینه جزئیات و کیفیت تصویر توانایی‌هایی فراتر از نمونه‌های قبلی دارند. سنسورهای جدید، پیکسل‌های بزرگ 1.4 میکرونی دارند که یک مزیت بزرگ در مقایسه با پیکسل‌های 1.22 میکرونی سنسورهای دوربین آی‌فون‌های قبلی است. یکی از بهترین قابلیت‌های آی‌فون‌های امسال را باید به ویژگی Smart HDR نسبت داد که به موجب آن برخی پردازش‌های سنگین و حتی باورنکردنی به چیپست A12 بایونیک و پردازنده سیگنال تصویر (ISP) جدید درون آن تحمیل خواهد شد. در حقیقت باید اسمارت HDR را سلاح جدید اپل در بخش تکنولوژی‌های دوربین دانست که کار را برای ثبت تصاویر بی‌نقص بسیار آسان‌تر از گذشته می‌کند.

این بدان معناست که آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس در محیط‌هایی با هر دو حالت سایه و روشن قادر به ثبت تصاویری با بیش‌ترین جزئیات هستند. اپل در این مراسم یک نمونه را پیش روی کاربران گذاشت که در آن نشان داده شد حتی اگر کاربر سوژه مورد نظرش را روبروی نور خورشید و یا دیگر منابع نوری قوی قرار دهد (اصولا در عکاسی باید از انجام این کار شدیدا امتناع کرد)، دوربین جدید آی‌فون 2018 قادر خواهد بود که تصویری با بهترین کیفیت ممکن را ثبت کند.

طبق اعلام اپل، گوشی آیفون Xs با قیمت پایه 999 دلار عرضه می‌شود و این قیمت برای Xs مکس از 1099 دلار آغاز می‌شود.

اما با توجه به بهای دلار در بازار کشورمان که در حول و حوش 14 هزار تومان است، پیش‌بینی می‌شود که قیمت گوشی‌های اپل با افزوده شدن مالیات و عوارض، پس از تثبیت (و به شرط عدم افزایش قیمت دلار) برای مدل Xs از 15 میلیون تومان آغاز شده و در مدل Xs مکس از  بالای 16 میلیون تومان شروع شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH