با مرگ آی‌فون SE دوران شکوهمند گوشی‌های کامپکت به سر رسید!

حتما می‌دانید که پیش‌بینی محصولات جدید اپل کاری تقریبا ساده است. از ارایه آی‌فون ارزان قیمت 5c در سال 2013 و اضافه شدن مدل پلاس به خط تولید شرکت در سال 2014 تا برگشت شرکت به تولید مدل کامپکت با نام آی‌فون SE در سال 2016 و عرضه سه مدل اسمارت‌فون در سال جاری.

شاید همین پیش‌بینی‌ پذیری و اعتماد به نفس کاذب بود که موجب شد برخی از افراد به قطع پیش‌بینی کنند که کوپرتینویی‌ها در سال جاری در کنار آی‌فون‌های XS مدل مکس و XR نسخه جدید آی‌فون SE را نیز روانه بازار خواهند کرد، که البته این اتفاق نیفتاد. اما موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده، بحث مرگ گوشی‌هایی با اندازه‌های کوچک است که با عدم ارایه آی‌فون SE رسما به پایان کار خود رسیده‌اند. درست است که نسخه جدید iOS بر روی این اسمارت‌فون عرضه شده و هنوز هم می‌توان آن را به راحتی از برخی فروشگاه‌ها تهیه کرد، اما ظاهرا سنگر گوشی‌های کامپکت آخرین روزهای مقاومت را سپری می‌کند.

در حال حاضر اسمارت‌فون‌ها نسل به نسل بزرگ‌تر می‌شوند و دیگر حتی عنوان فبلت که در ابتدای امر برای متمایز کردن این محصولات با گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شد، به کار نمی‌رود. در حالی که به خاطر این وضعیت تن استیو جابز در گور می‌لرزد، می‌خواهیم نگاهی مختصر به این موضوع داشته باشیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آی‌فون 6؛ افول آرمان‌های جابز

سه سال بعد از اینکه سامسونگ اولین محصول از سری نوت خود را روانه بازار کرد، اپل با عقب‌نشینی از مواضع از اولین آی‌فبلت خود رونمایی کرد. با این که گوشی‌های جدید اپل بزرگ‌تر از نوت 4 بودند، اما صفحه نمایش آنها اندکی از غول کره‌ای کوچک‌تر بود.

فروش آی‌فون 6 پلاس با صفحه نمایش 5.5 اینچی و آی‌فون 6 با صفحه نمایش 4 اینچی فوق‌العاده بود. همین جریان آغازگر راهی شد که آی‌فون‌های 4 اینچی را به اشیایی عتیقه تبدیل کند. اما عرضه آی‌فون SE نشان داد کوپرتینویی‌ها هنوز هم به یاد دوران طلایی مدیر فقید و آی‌فون‌های کوچولو هستند.

اپل از اشتباهات خود در آی‌فون 5c عبرت گرفت و از همان پردازنده‌ای در SE استفاده کرد که در محصولات همزمان با آن رونمایی شده بودند؛ یعنی آی‌فون 6s. اما شاید این اقدام برای نجات مدل 4 اینچی از انحطاط کمی دیر انجام شده بود. هر چند همیشه مقدار فروش آی‌فون‌ها در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند، اما نگاهی به گزارش مالی اپل در بازه زمانی ماه‌های ژوئن تا آوریل سال 2016 برای اطلاع کافی است. قفسه فروشگاه‌ها مرتب از آی‌فون SE خالی می‌شد و این نکته بیانگر آن بود که فروش این محصول بسیار خوب است، اما گزارش اپل حاکی از آن بود که فروش این هندست از آی‌فون 6s پلاس و حتی آی‌فون 6 کمتر بوده است.

همه این گفته‌ها دست به دست هم داد تا قدم اول اپل در احیای گوشی‌های 4 اینچی ناموفق باشد و همین امر موجب شد در خصوص قدم‌های بعدی اما و اگر زیادی بوجود آید.

تنوع هیچ‌گاه مطلوب کوپرتینویی‌ها نبوده است!

نگاهی به محصولات شرکت اپل این نکته را در ذهن روشن می‌کند که کوپرتینویی‌ها در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری تنوع محصولات دارند؛ از سه مدل آی‌فون مختلف در سال جاری و مدل‌های سال‌های گذشته تا آی‌پد و  اپل واچ و محصولات دیگر. اما همین موضوع عاملی می‌شود تا شرکت ادامه محصولی قدیمی را کاری بی‌فایده بداند.

نگه داشتن خط تولید آی‌فون SE به معنای کاهش دادن قیمت آن در بازار است و کاهش قیمت برای شرکتی مانند اپل، به معنی کاهش سودآوری خواهد بود. اما این که ارایه یک نسل جدید از این دیوایس چه سرنوشتی خواهد داشت، موضوعی است که جای بحث بسیار دارد. هنوز مشخص نیست در سال 2019 شاهد رونمایی از چند آی‌فون باشیم، ولی روند کند حرکت به سمت 5G باعث شده تا اپل همه گزینه‌های روی میز خود را بررسی کند.

آیا خریدن یک آی‌فون SE در این شرایط معقول خواهد بود؟

اگر کمی نوستالژیک‌باز هستید و هنوز هم توانایی کار کردن با اسمارت‌فون آن هم تنها با یک دست برای شما مهم است، پاسخ این سوال برای شما سخت نخواهد بود. مطمئنا خبر خوش و دلگرم‌کننده برای شما عرضه iOS 12 بر روی آی‌فون SE خواهد بود. بعلاوه چیپ‌ست A9 این مرد کوچک هنوز هم کارایی لازم را دارد.

اگر هنوز هم قانع نشده‌اید باید به حسگر اثر انگشت Touch ID این محصول و همچنین دوربین باکیفیت آن اشاره کنیم که ارزش خرید آن را بیشتر می‌کند. در آشفته بازار گوشی‌های هوشمند کشورمان، آی‌فون‌های اپل از همیشه افسارگسیخته‌تر عمل می‌کنند و حتی دیدن قیمت برخی از این هندست‌ها مو را به تن سیخ می‌کند! با این وضع یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های این برند SE خواهد بود که در گذر زمان کاهش قیمت نیز داشته است.

تلاش دیگر شرکت‌ها در زمینه تولید گوشی‌های کامپکت

در خصوص پایان دوران گوشی‌های کامپکت، تنها مقصر دانستن اپل غیر منصفانه خواهد بود. آخرین باری که سامسونگ برای پرچم‌داران خود مدلی تحت عنوان مینی عرضه کرد، چهار سال پیش بود و اخیرا نیز گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده گلکسی J4 پلاس و J6 پلاس را عرضه کرده که هر دو گوشی‌های بزرگی محسوب می‌شوند.

بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی پیرو نظریه “بزرگ‌تر، بهتر” هستند و بدون مد نظر قرار دادن قیمت، خط تولید شرکت را در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌اند. در سال‌های اخیر و در میان گوشی‌هایی که قیمت مناسبی داشته‌اند، تنها چند اسمارت‌فون می‌توان یافت که صفحه نمایشی کمتر از 5.5 اینچ دارند. حتی گوشی‌های ارزان‌قیمتی که در راستای برنامه Android Go تولید می‌شوند، حداقل صفحه نمایش 5 اینچی دارند.

در این میان تلاش‌های شرکت سونی با زنده نگه داشتن خط تولید گوشی‌های کامپکت خانواده اکسپریا قابل تقدیر بوده است. هر چند محصولات اخیر شرکت در این خانواده نشان‌دهنده آن هستند که ژاپنی‌ها به دنبال تغییر تعریف کامپکت هستند. اکسپریا XZ2 کامپکت دارای صفحه نمایشی 5 اینچی است که تنها 0.3 اینچ از نسخه اولیه نوت کوچک‌تر است. حاشیه‌ها باریک‌تر شده‌اند، اما هنوز هم از اسمارت‌فونی مانند آی‌فون SE به مقدار قابل توجهی بزرگ‌تر هستند. در هر صورت به نظر می‌رسد شاید سونی در آینده خط تولید محصولات کامپکت خود را حفظ کند، اما با تعریف خاص خود!

متاسفانه همانطور که گفته شد در اواخر دوران شکوهمند گوشی‌های کامپکت هستیم و شواهد حکایت از آن دارند که به زودی شاهد انقراض این نسل از اسمارت فون‌ها خواهیم بود. در صورتی که از گوشی‌های کامپکت استفاده می‌کنید، می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH