تمام آن‌چه که باید درباره گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ بدانید

احتمالا می‌دانید که کنفرانس توسعه‌دهندگان سامسونگ از روز چهارشنبه آغاز به کار کرده است. با معرفی نمایشگرهای جدید ملقب به اینفینیتی فلکس دیسپلی و نمایش نمونه اولیه گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ به عصری رسیده‌ایم که دیگر داشتن گوشی‌های منعطف یک رویا نیست. در این مطلب قصد داریم تمام آن‌چه که را که باید درباره گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ بدانید، برای شما بیان کنیم. همراه آی‌تی‌رسان باشید.

وقتی قرار است درباره یک گوشی تاشو صحبت کنید، سوال‌های زیادی درباره طراحی آن، مزایای چنین دستگاه‌هایی در مقایسه با گوشی‌های کنونی و البته راه‌کارهای نرم‌افزاری تولیدکنندگان برای ارایه بهترین تجربه کاربری در چنین دستگاه‌هایی که ابعاد و اندازه بزرگ‌تری دارند، به ذهن خواهد رسید. سامسونگ از بُعد نرم‌افزاری همکاری تنگاتنگی با گوگل داشته تا بهترین تجربه کاربری ممکن را به وسیله گوشی منعطفش ارایه دهد. در ادامه با خصوصیات و موارد مهم درباره گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ بیش‌تر آشنا خواهید شد.


«مشخصات نمایشگر گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ»

اگرچه سامسونگ چگونگی طراحی نهایی این دیوایس را فاش نساخته، اما تقریبا تمام اطلاعات مربوط به نمایشگر این دستگاه مشخص شده است. در بخش بیرونی این گوشی می‌توان یک پنل 4.58 اینچی با نسبت تصویر 21 به 9 را دید که سامسونگ نام آن را “Cover Display” نهاده است. این پنل رزولوشنی معادل 1960 در 840 پیکسل داشته و تراکم پیکسلی آن به رقم 420 می‌رسد.

اما بخش جالب ماجرا به نمایشگر اصلی مربوط می‌شود که در بخش داخلی این گوشی تعبیه شده است. این پنل که از وسط به سمت داخل تا می‌خورد، همان تراکم پیکسلی 420 را دارد اما اندازه آن بسیار بزرگ‌تر بوده و به 7.3 اینچ می‌رسد. این پنل نسبت تصویر نامتعارف 4.2 به 3 داشته و سامسونگ برای رزولوشن 2152 در 1536 پیکسلی آن، عبارت +QXGA را به کار می‌برد.


«دو نمایشگر، یک تجربه متداوم»

اگر چه دو نمایشگر این دستگاه کاملا از یکدیگر مجزا هستند، اما سامسونگ و گوگل قصد دارند که آن‌ها را تا جای ممکن با یکدیگر ادغام کنند. نمایشگر کوچک‌تر با بهره‌گیری از رابط کاربری اعلانات تیره‌رنگ به منظور دسترسی به اخطارها و تنظیمات کلیدی، استفاده از شماره‌گیر برای برقراری تماس و رابطی برای پاسخ دادن به تماس‌های ورودی (بدون نیاز به باز کردن یا گسترده کردن دستگاه) و بهره‌گیری از رابطی مناسب برای پیام‌رسان، به منظور عکس‌العمل‌ها و پاسخگویی‌های سریع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اینفینیتی فلکس دیسپلی در حالت تا شده

این نمایشگر 4.58 اینچی قادر به نمایش تمام محتواها و باز کردن اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل مپ و گالری تصاویر خواهد بود. فرض کنید که در حال اجرا کردن این برنامه‌ها بر روی نمایشگر بیرونی بوده و تصمیم می‌گیرید که آن‌ها را در ابعاد بزرگ‌تری به کار بگیرید. لذا گوشی را از حالت تاشدگی خارج کرده و آن را باز می‌کنید. در این شرایط برنامه در حال استفاده شما به صورت خودکار به نمایشگر بزرگ داخلی منتقل شده و آماده اجرای دستورات شما خواهد بود. باید به این نکته توجه کنید که نمایشگر بزرگ داخلی تنها یک نمونه بزرگ شده یا زوم شده از پنل بیرونی نبوده، بلکه نمونه‌ای گسترده‌تر از آن خواهد بود که جزئیات بیش‌تری را به نمایش می‌گذارد.

گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ در حالت گسترده

تولیدکنندگان نرم‌افزاهای اندرویدی می‌توانند برنامه‌های خود را به جهت پشتیبانی از این قابلیت‌ها و سازگاری با رابط پیوسته عرضه کنند. این امر میسر نخواهد شد، مگر با کمک گرفتن از قابلیت “resizeableActivity” در دل برنامه‌ها. گوگل نیز اعلام کرده برای دستیابی به یک تجربه کاربری رضایت‌بخش، امکان ادامه دادن کارهای در حال انجام کاربر می‌بایست به صورت یکپارچه در نمایشگر بزرگ داخلی (در مواقع باز بودن یا گسترده بودن نمایشگر) فراهم شود.


«مالتی تسکینگ در اینفینیتی فلکس دیسپلی»

گوگل و سامسونگ نیز با ما هم‌عقیده هستند که یک نمایشگر 7.3 اینچی (آن‌هم با نسبت تصویر نامتعارف 4.2 به 3) برای استفاده از تنها یک برنامه مناسب نیست. به همین دلیل قابلیت اجرای همزمان سه برنامه در گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ فراهم شده است. برای مثال، می‌توان یک برنامه در حال اجرا داشت که کل صفحه را اشغال کرده یا این‌که فضای نمایشگر را به گونه‌ای تقسیم کرد که دو برنامه به طور همزمان در کنار یکدیگر قرار گیرند. در حالت حداکثری، شما می‌توانید فضای نمایشگر را به سه قسمت نامساوی و به گونه‌ای تقسیم کنید که بخش بزرگ‌تر مرکزی به یک برنامه و دو بخش کوچک‌تر در دو طرف آن به برنامه‌های دیگر اختصاص یابد. همه این‌ها به کمک قابلیت‌های رابط کاربری جدید است که سامسونگ آن را با نام One UI در کنفرانس اخیر خود معرفی کرده است.

میزان مفید بودن و کارایی داشتن این قابلیت به این بستگی دارد که چه چیزی در برنامه‌های شما در حال نمایش باشد و این‌که چه میزان تعامل با این اپ‌ها ایجاد شود. در اندروید 9، پشتیبانی از نحوه جدید مالتی تسکینگِ متداوم (اجرای همزمان چند کار) میسر شده که برای پنجره‌های باز شده در مالتی تسکینگ، امکان ذخیره وضعیت و ادامه فعالیت در زمانی دیگر را فراهم می‌کند. گوگل نیز اذعان داشته که مالتی تسکینگِ پیوسته به یک نوع قابلیت و رفتار الزام‌آور در نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید (اندروید Q) تبدیل خواهد شد.


«انتشار کیت‌ها برای توسعه‌دهندگان »

نیازی نیست که توسعه‌دهندگان آن‌قدر منتظر بمانند که اولین گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ وارد بازارها شود تا پس از آن کار خود را آغاز کنند. کره‌ای‌ها در حال همکاری با گوگل بوده تا یک شبیه‌ساز طراحی کنند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد افسار را در دست گرفته و چیزهایی مانند اندازه فضای مورد نیاز برای نمایشگر و عملکرد مالتی تسکینگِ پیوسته را به دلخواه خود تغییر دهند.

از اندروید Q به بعد، گوشی‌های منعطف و پشتیبانی از دستگاه‌هایی با چند نمایشگر به یک استاندارد تبدیل خواهد شد. ضمن آن‌که شبیه‌ساز گوشی‌های منعطف و چند نمایشگره‌ها نیز در داخل شبیه‌سازهای AOSP (مخفف Android Open Source Program) درون اندروید Q جای خواهد گرفت. بد نیست بدانید در حال حاضر نیز برخی کمپانی‌های بزرگ در حال ارتقا دادن نرم‌افزارهای خود برای تطابق با نمایشگرهای نسل جدید هستند. برای مثال Flipboard یک نسخه ویژه از برنامه جمع‌آوری اخبار خود را برای سامسونگ طراحی کرده از چند پنجره فعال (multi-active windows) پشتیبانی کرده و قابلیت تنظیم با هر چیزی را دارد که در نمایشگر اینفینیتی فلکس دیسپلی به نمایش در می‌آید.


«ابهامات باقی‌مانده»

توسعه‌دهندگان نسبت به چیزی که سامسونگ در تدارک عرضه آن است، کنجکاو و البته آگاه بوده و محصول نهایی برایشان قابل درک است. با این حال هنوز هم چیزهایی وجود دارد که درباره گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ نمی‌دانیم. برای مثال چه اشکالاتی در سر راه استفاده از این دستگاه وجود داشته و چه برنامه‌هایی با چه کارکردهایی برای آن تولید خواهد شد. به علاوه، سامسونگ هنوز درباره دوربین‌های گوشی منعطف خود هیچ اطلاعاتی بیان نکرده است. جزئیات باتری نیز هنوز آشکار نشده و کره‌ای‌ها فقط به این موضوع اشاره کردند که هدف آن‌ها، نزدیک کردن عمر باتری این دستگاه به میزان عمر باتری دیوایس‌های عادی امروزی است.

ضمن آن‌که به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان نمی‌توانند برنامه‌ها را طوری طراحی کنند که فقط قابل اجرا بر روی نمایشگر خارجی باشد. در حقیقت سامسونگ آن‌ها را ملزم کرده که نسبت به سازگاری اپ‌ها با پنل خمیده داخلی نیز اطمینان حاصل کنند. حتی مسائلی پیرامون این موضوع مطرح می‌شود که توسعه‌دهندگان از مزایای چه تکنولوژی‌هایی برای ادامه کار خود بهره خواهند برد. برای مثال یکی از سوال‌های بزرگ کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال این بود که بازی‌های مبتنی بر OpenGL چگونه جابه‌جایی بین نمایشگر کوچک خارجی و پنل بزرگ داخلی را مدیریت خواهند کرد. اگر چه سامسونگ و گوگل از وجود چنین مسائلی آگاهی دارند، اما در حال کار بر روی راه‌حلی به همین منظور هستند.


«سامسونگ در این راه تنها نیست»

ممکن است گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ که هنوز نامش مشخص نشده (احتمالا گلکسی F)، به عنوان اولین گوشی منعطف تجاری شده در دنیا شناخته شود، اما قطعا سامسونگ در اجرای این پروژه تنها نیست. کمپانی‌های دیگری نیز مشغول توسعه گوشی انعطاف‌پذیر خود هستند و جالب است بدانید اخیرا شرکت Royole با معرفی گوشی FlexPai توانسته که عنوان اولین معرفی کننده گوشی هوشمند منعطف در جهان را از آن خود کند. پشتیبانی اندروید 9 و اندروید Q از نمایشگرهای منعطف راه را برای گوشی‌ها و تبلت‌ها هموار کرده تا مطمئن شویم در آینده دستگاه‌های این چنینی بیش‌تری را خواهیم دید.

اگر چه سامسونگ اعلام کرده که تولید انبوه نمایشگرهای اینفینیتی فلکس دیسپلی را برای گوشی انعطاف‌پذیر خود از اواخر همین ماه آغاز می‌کند، اما هنوز مشخص نکرده که بخش تولید نمایشگرش چه زمانی آماده خواهد بود که این پنل‌ها را برای دیگر تولیدکنندگان فراهم کند. با این حال چیزی که مشخص است، این است که سامسونگ نقشه راهی برای خود مشخص کرده که در کنار این نوع نمایشگرها، ساخت پنل‌های با قابلیت لوله شدن و حتی پنل‌هایی با قابلیت کشسان نیز در دستور کار قرار دارد.

1 در مورد “تمام آن‌چه که باید درباره گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ بدانید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH