رابطه میان فقر با بیماری‌های قلبی: آیا فقرا بیشتر از سایرین دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند؟!

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که هر چقدر شما از نظر مالی فقیرتر باشید، احتمال اینکه دچار بیماری قلبی شوید بیشتر است. این تحقیق شواهد محکمی را برای علت اصلی این پدیده ارایه می‌کند و آن علت چیزی نیست جز اینکه افراد فقیرتر به‌اندازه کافی نمی‌خوابند!

درآمد کمتر معمولا بدین معنی است که افراد یا کارهای شیفتی انجام می‌دهند یا مجبورند چندشغله باشند و یا اینکه در محیط‌های سخت و پرسروصدا کار کنند. هیچ‌کدام از این سناریوها برای داشتن یک خواب شبانه خوب مفید نیستند. ضمن اینکه، استرس ناشی از درآمد کمتر نیز بر شدت موضوع می‌افزاید و باعث می‌شود که شخص خواب راحتی نداشته باشد. بنابراین، به نظر می‌رسد که بخشی از رابطه بین موقعیت اقتصادی فرد و سلامت قلبی او می‌تواند به کیفیت خواب او برگردد.

محققین، با بررسی داده‌های مربوط به ۱۱۱۲۰۵ نفر، که در هشت مطالعه قبلی در اروپا بدست آمده بودند، مشاهده کردند که ۱۳.۴ درصد از موارد مربوط به رابطه بین شغل و بیماری قلبی، ناشی از کمبود خواب است.

البته رابطه بین بیماری‌های قلبی و خواب قبلا به اثبات رسیده است. برای مثال، آمار نشان می‌دهد که بعد از شکوفایی اقتصادی ژاپن در دهه 1980، اکثر مرگ‌ومیرهای ناشی از کار بیش‌از‌حد، به‌خاطر مشکلات قلبی اتفاق افتاده‌اند.

اما مطالعه جدید، رابطه بین خواب، درآمد و بیماری قلبی را مورد بررسی قرار داده است؛ رابطه‌ای که پیش از این تحقیقی بر روی آن صورت نگرفته بود.

تیم تحقیق می‌گوید که رابطه بین خواب، موقعیت اقتصادی و بیماری قلبی، در مردان بیشتر از زنان مشاهده گردید و دلیل آن هم شاید این باشد که زنان احتمالا بیشتر تحت تاثیر استرس‌های ناشی از مسئولیت‌های خانه‌داری هستند تا کارهای بیرون از منزل و بنابراین داشتن حتی یک شغل کم‌درآمد ممکن است تاثیر کمتری بر روی زنان داشته باشد.

البته دانستن اینکه داشتن یک سبک زندگی مرفه چگونه می‌تواند منجر به استراحت‌های بیشتر در طول روز گردد کار چندان سختی نیست. شما اگر درآمد بیشتری داشته باشید، می‌توانید خانه بزرگتری در یک مناطق آرام‌تر شهر خریداری کنید، یا اینکه برای رفتن به سر کار احتمالا دیگر مجبور نباشید یک مسیر طولانی را طی نمایید، ضمن اینکه شما می‌توانید افرادی را برای کمک در منزل استخدام کنید.

پژوهشگران، برای جمع‌آوری و بررسی داده‌های حاصل از مطالعات قبلی، کار بسیار دشواری در پیش داشته‌اند؛ چراکه اکثر این داده‌ها شامل اظهارات شخصی افراد بوده و بنابراین خیلی سخت است که بتوان گفت رابطه بین درآمد و بیماری‌های قلبی یک رابطه قطعی است.

با این‌حال، مطالعه حاضر جامعه آماری بسیار بزرگی را شامل می‌شود و به ما نشان ‌می‌دهد که چگونه با پیدا کردن روش‌هایی که به بهبود خواب افراد کمک می‌کنند، می‌توان به پایین آوردن خطر بیماری قلبی در طبقات فقیرتر جامعه کمک کرد.

Dusan Petrovic، اپیدمی‌شناس از مرکز General Medicine and Public Health سویس می‌گوید: برای اینکه افراد بتوانند بیشتر بخوابند، باید اصلاحات ساختاری مختلفی در همه سطوح جامعه اتفاق بیفتد. برای مثال، برای کاهش میزان سروصدا که یکی از علت‌های اصلی اختلال خواب است، می‌توان به استفاده از پنجره‌های دوجداره، محدود کردن ترافیک و جلوگیری از خانه‌سازی در کنار فرودگاه‌ها و اتوبان‌ها روی آورد.

مطالعه حاضر در مجله Cardiovascular Research چاپ شده است.

1 در مورد “رابطه میان فقر با بیماری‌های قلبی: آیا فقرا بیشتر از سایرین دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH