همه اطلاعاتی که از رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف پست بانک باید بدانید

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف در پست بانک و سایر بانک‌های کشور اجباری شده و مشتریان بانکی از اول دی ماه برای هر گونه خرید اینترنتی از این رمز استفاده خواهند کرد. عدم آشنایی بسیاری از مشتریان با سازوکار فعال سازی رمز دوم پویا و استفاده از آن باعث شده تا بسیاری از مشتریان این بانک همانند سایر بانک‌ها با مشکلات مختلفی روبرو باشند که در راستای رفع این مشکل، اقدام به تهیه مقاله جامعی پیرامون نکات مختلف رمز دوم یکبار مصرف در پست بانک کرده‌ایم.

پست بانک یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین بانک‌های کشور محسوب می‌شود که به دلیل حضور در دورترین نقاط کشور و همچنین دسترسی بسیاری از مشتریان شهری و روستایی، عملا یکی از بانک‌های پرکاربرد و پرمشتری محسوب می‌شود. این بانک که شاید به دلیل گستردگی خدمات اینترنتی، از جمله بانک‌های هدف فرهنگ‌سازی بانک مرکزی برای رمز دوم پویا باشد، از جمله بانک‌های فعال در حوزه آموزش‌های استفاده از OTP نیز محسوب می‌گردد.

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، هزینه فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف در پست بانک رایگان بوده و شعب این بانک حق دریافت هیچ‌گونه هزینه اضافی را ندارند. این بانک نیز در سایت خود نسبت به رایگان بودن این اقدامات اشاره کرده است. در صورت مراجعه به شعب این بانک و درخواست وجه، مراتب را به بانک مرکزی و یا حراست پست بانک اطلاع دهید.

نکات مهمی که بایستی در بحث رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به آن توجه کنید:

1- برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) اجباری به استفاده از اپلیکیشن نیست. حتی اگر مشکلی با اپلیکیشن ندارید و استفاده از پیامک را می‌پسندید، امکان این انتخاب را خواهید داشت.

2- در صورتی که به شعبه پست بانک مراجعه کردید و کارمند بانک، شما را مجبور به نصب اپلیکیشن کرد، امکان شکایت خواهید داشت چرا که نظام بانکی موظف به فعال‌سازی نسخه پیامکی برای همه مشتریان در صورت نیاز خواهد بود.

3- برای فعال‌سازی رمز دوم پویا به هیچ فرد حقیقی و حقوقی اعتماد نکنید. فعال‌سازی این رمز نه نیاز به واسطه دارد و نه نیاز به دانش فنی عجیبی! حتی اگر اطلاعات کافی ندارید، به شعبه بانک مراجعه کنید. کارمندان بانک موظف به راهنمایی و فعال‌سازی این رمز برای شما هستند.

4- هزینه استفاده از رمز دوم پویا روی قبض موبایل شما نیز لحاظ نخواهد شد و به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنید.

پست بانک نیز همانند سایر بانک‌ها محدودیت 60 ثانیه‌ای برای استفاده از رمز دوم پویا در نظر گرفته که البته این محدودیت طبق مجوز بانک مرکزی امکان افزایش تا 120 ثانیه را دارد. بدیهی است در صورت دریافت رمز دوم و عدم استفاده از آن، بایستی برای خریدهای بعدی از رمز جدید استفاده کنید. این قابلیت که در همه بانک‌های کشور فعال شده، باعث می‌شود تا لو رفتن رمز دوم منجر به از دست رفتن حساب بانکی مشتریان نشود.

اگر شماره تلفن ثبت شده شما در هنگام افتتاح حساب درست باشد، شما نیازی به مراجعه حضوری به شعب این بانک نخواهید داشت ولی در غیر این‌صورت و یا نیاز به تغییر شماره تلفن همراه، باید به شعب پست بانک مراجعه کرده و نسبت به تغییر یا ثبت شماره تلفن همراه درست اقدام نمایید. بدیهی است که همه ارتباطات پست بانک از طریق این شماره خواهد بود.

چرا رمز دوم پویا مهمان سفره نظام بانکی شد؟: بسیاری از کارشناسان معتقدند که رمز دوم یکبار مصرف، دشواری‌های زیادی برای مردم ایجاد خواهد کرد و احتمالا باعث نارضایتی در بین کاربران اینترنتی نیز می‌گردد. اما پاسخ موافقین طرح این است که علیرغم این نارضایتی و مشقت موجود، مزیت این طرح جلوگیری از کلاهبرداری‌های چند میلیاردی است که در حوزه خرید اینترنتی صورت می‌گیرد.

رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

طبیعتا برای فعال سازی رمز دوم نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی وجود نداشته و فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف از طریق خودپردازهای بانکی و دستگاه‌های غیرنقدی این شرکت امکان پذیر است. پست بانک از جمله نهادهای مالی است که در زمینه خدمات اینترنتی فعال بوده و بسترهای مختلفی برای بهره برداری از سرویس‌های خود فراهم کرده است ولی از این به بعد تمامی سازوکارهای مرتبط با رمز دوم از طریق رمز دوم پویا انجام خواهد شد.

نکته بسیار مهم در فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP)

به هیچ اپلیکیشن رمز دوم ساز و… اعتنا نکنید و به طور کلی بدانید که هیچ روشی غیر از روش‌های اعلامی برای دریافت رمز دوم وجود ندارد. در صورتی که به هر دلیلی اطلاعات بانکی‌تان لو رفت، کافی است سریعا یک رمز جدید از اپلیکیشن یا سامانه پیامکی دریافت کنید و از خالی شدن حسابتان جلوگیری نمایید.

دریافت رمز دوم یکبار مصرف پست بانک از چه روش‌هایی قابل دسترسی است؟

به طور کلی طبق مصوبه بانک مرکزی، بانک‌های کشور موظفند که از دو طریق دسترسی به رمز دوم پویا را برای مشتریان خود فراهم کنند. اولین و مهم‌ترین روش دسترسی به رمز دوم یکبار مصرف، همان روش اپلیکیشن‌های بانکی است که در مقالات آی‌تی‌رسان پیرامون بانک‌های مختلف به آنها اشاره کردیم. در روش دوم نیز امکان دسترسی از طریق پیامک است.

گفتنی است که روش پیامکی پست بانک از 15 دی ماه سال جاری قابل استفاده بوده و مشخص نیست چرا این تصمیم گیری انجام شده است. به احتمال زیاد، این بانک تصمیم گرفته تا با تاخیر انداختن در فعال سازی نسخه پیامکی، مشتریان خود را به استفاده از نسخه اپلیکیشن ترغیب نمایند و از هزینه‌های خود در رابطه با رمز دوم یکبار مصرف کاهش دهند.

رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

مراحل فعال سازی اپلیکیشن رمزساز پست بانک از طریق شعبه بانکی

اولین روش برای فعال سازی رمز دوم پویا در اپلیکیشن رمزساز پست بانک مراجعه به شعب این بانک است که البته کار وقت‌گیری بوده و پیشنهاد نمی‌شود. اما به هر دلیل اگر قصد مراجعه به بانک دارید، مراحل زیر را طی کنید:

1- ابتدا وارد سایت www.postbank.ir شوید و اپلیکیشن رمزساز این بانک را دانلود کنید.

2- اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود نصب کنید. بدیهی است انتخاب نسخه مناسب سیستم عامل گوشیتان، باید رعایت گردد.

3- بر روی آیکون مربوط به اپ رمزساز لمس کنید و برنامه را باز کنید.

4- سپس به یکی از شعب این بانک مراجعه کنید و لیست شماره کارت‌های درخواستی خود را برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف، به متصدی بانک اعلام کنید.

5- پس از مراجعه به شعب بانک، یک بارکد برای شما پرینت خواهد شد که از طریق رمزساز قابل اسکن بوده و یکی از مراحل اصلی فعال سازی اپلیکیشن نیز محسوب می‌گردد.

6- همچنین یک پیامک حاوی کد 4 رقمی برایتان ارسال می‌گردد که از دیگر مراحل فعال سازی اپلیکیشن پست بانک است.

7- پس از اسکن کردن کد مربوطه، رمز تعیین شده برای اپلیکیشن درخواست می‌گردد که بایستی وارد نمایید.

8- پس از فعال شدن رمزساز، رمزهای یکبار مصرف برای شما تعیین می‌گردد که هر کدام از آنها دارای انقضا بوده و صرفا در مدت زمان نمایش، قابل استفاده خواهد بود.

9- در صورتی که گزینه غیرفعال سازی را انتخاب کنید، عملا برای فعال سازی دوباره باید تمام مراحل را تکرار نمایید.

نکته: در صورتی که پسورد رمزساز را برای 3 بار اشتباه وارد کنید، این اپلیکیشن غیرفعال شده و برای فعال سازی دوباره برنامه باید به شعبه این بانک مراجعه کرده و درخواست فعال سازی نمایید.

راهنمای کاربری فعال سازی رمز یکبار مصرف در اینترنت بانک

روش دیگر فعال سازی اپلیکیشن رمزساز و همچنین استفاده از رمز دوم یکبار مصرف پست بانک مراجعه به اینترنت بانک است که در ادامه مراحل این روش را مشاهده می‌کنید:

1- اپلیکیشن پنام یا همان برنامه رمزساز پست بانک را از طریق سایت این بانک دریافت کنید.

2- بدیهی است که بایستی به نوع سیستم عامل برنامه دریافتی توجه نمایید. در صورت استفاده از نسخه آی او اس باید پس از نصب اپ، اقدام به تراست کردن آن از طریق تنظیمات نمایید.

3- وارد سایت این بانک شوید و پس از وارد کردن یوزر و پسورد وارد محیط کاربری خود شوید.

4- پس از وارد شدن به محیط کاربری خود، از طریق منوی کاربری وارد مدیریت کارت شوید.

رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

5- پس از وارد شدن به بخش مدیریت کارت، گزینه “فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف کارت” را انتخاب نمایید.

رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

6- از طریق بخش “شماره کارت”، گزینه “افزودن کارت” را انتخاب نمایید.

رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

7- با اضافه کردن کارت، پیام “رمز دوم یکبار مصرف برای کارت فعال شد”  ظاهر می‌شود. سپس گزینه بازگشت را برای ادامه کار انتخاب نمایید.

8- در این مرحله روی گزینه “رمز دوم یکبار مصرف کارت ” لمس کنید.

رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

9- بار دیگر اقدام به انتخاب شماره کارت نمایید و سپس بر روی گزینه “فعال سازی برنامک رمزساز” کلیک کنید.

رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

10- بارکدی روی صفحه به شما نمایش داده می‌شود که بایستی از طریق برنامک رمزساز یا پنام، اسکن کنید. بدیهی است که نصب بودن اپلیکیشن رمزساز پست بانک یا همان پنام باید قبل از این انجام شده باشد.

مراحل مربوط به فعال سازی پنام یا اپلیکیشن رمز دوم یکبار مصرف پست بانک

1- اپلیکیشن برنامک رمزساز را بر روی تلفن همراه خود باز نموده و سپس بر روی گزینه “فعال سازی رمز دوم کارت” کلیک نمایید.

2- در صفحه دوم بر روی گزینه ” اسکن کد تصویری” کلیک نمایید.

3- بارکد دوبعدی دریافت شده از اینترنت بانک را اسکن نمایید که با این کار یک پیامک حاوی کد امنیتی 4 رقمی برای شما ارسال خواهد شد.

4- پس از اسکن کد تصویری، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن باید برای برنامک رمزساز خود یک کلمه عبور (رمز برنامک) انتخاب نمایید.

5- پس از انتخاب رمز برنامک، کدی که برای شما پیامک شده است را در صفحه “کد فعال سازی” وارد نمایید.

6- برنامک رمزساز شما فعال شده است و پس از این می‌توانید از رمز دوم یکبار مصرف تولید شده توسط این اپلیکیشن در تراکنش‌های خود استفاده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH