چرا تلفن همراه شما به محافظ صفحه نمایش نیاز ندارد؟

روزگاری بود که همزمان با خرید یک تلفن همراه، سریعا یک محافظ صفحه نمایش گوشی نیز تهیه می‌کردیم و آن را سریعا بر روی صفحه می‌چسباندیم تا گلس از ایجاد ضربه و آسیب به صفحه نمایش گوشی محافظت کند.

البته همچنان نیز بسیاری باور دارند که محافظ صفحه نمایش گوشی می‌تواند تاثیر بسزایی در دفع ضربات و جلوگیری از آسیب‌دیدگی نمایشگر داشته باشد اما این باور غلط است. واقعیت آن است که گوشی‌های امروزی با استانداردهای متنوع و محافظ نمایشگر عرضه می‌شود و دیگر نیازی به خرید محافظ صفحه نمایش برای گوشی موبایل ندارید.

این تفکر که خرید محافظ صفحه نمایش برای گوشی می‌تواند از نمایشگر تلفن همراه محافظت کند بیشتر بار روانی برای شما دارد تا کارایی در عمل! در واقع گلس‌هایی که در بازار به فروش می‌رود، زمانی که گوشی‌های مختلف بدون محافظ به بازار عرضه می‌شدند کارایی داشتند و حالا بیشتر یک مزاحم هستند تا یک محافظ!

گلس‌ها و محافظ‌های مختلفی در بازار وجود دارد، اگر بخواهید برای نمایشگر گوشی خود محافظ خریداری کنید، می‌توانید در میان مدل‌های طلقی تا گلس‌های شیشه‌ای و مستحکم یکی را انتخاب کنید. اما واقعیت آن است که هیچکدام از این گلس‌ها نمی‌توانند محافظ نمایشگر گوشی شما باشند.

البته اگر بخواهیم برای گوشی‌های قدیمی که که محافظ صفحه گوریلا گلس ندارند یک پیشنهاد دهیم، محافظ‌های مایع نانو که با نام Nano Liquid شناخته می‌شوند، می‌توانند گزینه خوبی باشند، اما باید مطمئن باشید که محافظ شما با محافظ مایع نانوی واقعی و باکیفیت محافظت می‌شود.

نکته دیگر آن است که گلس‌ها حتی می‌توانند برای نمایشگر آسیب زننده باشند. ماده چسبنده‌ای که در گلس‌ها وجود دارد و موجب مستحکم شدن آن‌ها بر روی نمایشگر می‌شود اگر کیفیت خوبی نداشته باشد در طولانی مدت، باعث تحلیل رفتن کیفیت نمایشگر می‌شود.

همچنین محافظ‌های بی‌کیفیت موجب می‌شوند تا عملکرد لمسی نمایشگر کاهش پیدا کند و از طرفی بر روی کیفیت حسگر اثر انگشت در مدل‌هایی که حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر قرار دارد نیز تاثیر منفی می‌گذارند.

محافظ گوریلا گلس

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده تا بگوییم نیاز نیست برای گوشی های جدید محافظ صفحه نمایش تهیه کنید آن است که این مدل‌ها خود یک محافظ باکیفیت بر روی نمایشگر دارند و چسباندن گلس‌های بی‌کیفیت بازار بر روی این محافظ مانند آن است که با یک روکش پلاستیکی بخواهیم از یک دیوار بتنی محافظت کنیم!

محافظ گوریلا گلس ساخته شرکت شرکت آمریکایی کورنینگ است که در این نوع محافظ خود از ترکیب آلومینیوم، اکسیژن و سیلیکون برای به دست آوردن ماده‌ای به نام آلکالی- آلومینوسیلیکات استفاده می‌کند. این شرکت کار خودش را از سال 2005 آغاز کرده و تاکنون 8 نسخه از محافظ صفحه نمایش گویلا گلس را به بازار فرستاده که در گوشی‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود.

محافظ صفحه نمایش گوشی

گوریلا گلس 1 در سال 2006 عرضه شد، این محافظ 1.5 میلی‌متر ضخامت داشت و در اولین مدل آیفون از این محافظ استفاده شد. در سال 2012 گوریلا گلس 2 به بازار آمد که 20 درصد نسبت به نسل خودش نازک‌تر بود و در آزمایش‌ها تا فشار 50 کیلوگرمی را تحمل می‌کرد، این محافظ بر روی گلکسی S3 استفاده شد.

گوریلا گلس 3 یک سال بعد یعنی در سال 2013 معرفی شد و می‌توانست تا 35 درصد از خط و خش عمیق بر روی صفحه محافظت کند، این مدل بر روی گلکسی S4 استفاده شد.

البته گوریلا گلس 3 یک محافظ با کیفیت و در عین حال ارزان قیمت است به همین دلیل بسیاری از مدل‌های سال گذشته سامسونگ مانند گلکسی A51 و A71 با این محافظ به بازار عرضه شدند. همچنین مدل‌های پوکو M3 و ردمی نوت 10 نیز از محافظ گوریلا گلس 3 بهره می‌برند.

پس از معرفی گوریلا گلس 4 این محافظ به شکلی که باید مورد استقبال قرار نگرفت ولی در سال 2016 گوریلا گلس 5 به بازار آمد که محبوب‌ترین محافظ صفحه نمایش در گوشی های امروزی است. با وجود این محافظ اگر گوشی از قسمت نمایشگر و از ارتفاع 1.6 متری به زمین بیفتد هیچ آسیبی نخواهد دید.

این مدل در سری گلکسی A32، A52 و A72 استفاده شده، همچنین گوشی‌های خانواده ردمی نوت 8، ردمی نوت 9 و ردمی نوت 10 پرو و همچنین تمام مدل‌های جدید مانند پوکو X3 و پوکو F3 از این محافظ استفاده می‌کنند.

محافظ صفحه نمایش گوشی

در سال 2018 شاهد عرضه گوریلا گلس 6 بودیم که از نظر مقاومت 2 برابر بهتر از گوریلا گلس 5 است اما از نظر قیمت فعلا برای شرکت‌های تولید کننده توجیه ندارد تا از این محافظ بر روی گوشی‌های میان‌رده استفاده کنند. در مدل‌های پرچمدار مانند گلکسی S21 و گوگل پیکسل 6 از محافظ گوریلا گلس ویکتوس استفاده شده که در سال 2020 معرفی از نظر مقاومت در برابر خط و خش 4 برابر نسبت به نسل قبلی خودش قدرت دارد، همچنین این محافظ هنگام افتادن گوشی از ارتفاع 2 متری آسیب نخواهد دید.

به این ترتیب گوشی های 2019 و جدیدتر همگی دارای محافظ صفحه نمایش با کیفیت هستند و تنها شاید گوشی های ارزان قیمت و اقتصادی بدون محافظ کورنینگ به بازار بیایند، برای مدل‌های قدیمی و مدل‌هایی که محافظ کورنینگ ندارند می‌توانید از محافظ مایع نانو استفاده کنید ولی دیگر مدل‌های به هیچ محافظی نیاز ندارند.

5 در مورد “چرا تلفن همراه شما به محافظ صفحه نمایش نیاز ندارد؟”

  1. سلام خدا خیرتون بده. یکی از دلایلی که هنوز اندرویدی نشدم و از کار با اندروید ترس داشتم این محافظهای صفحه نمایشن.
    همش با خودم میگم گوشی دوازده سال پیش من که نوکیا 6120 هست نه محافظی داره نه قابی و بارها هم از دستم افتاده و خدا رو شکر چیزیش نشده. اندرویدها یعنی اینقدر کیفیتشون کمه که برای همه قسمتهای گوشی یعنی پشت گوشی و لنز دوربین و نمایشگر باید محافظ تهیه کنیم؟!
    خب مثلا گوشیهایی مثل a21s a12 nacho a13 a22 که محافظ گوریلا گلس نداره هم میشه بدون محافظ استفاده کرد و خیالم راحت باشه مشکلی پیش نمیاد؟
    آخه برای من که دوربین 64و اثر انگشت زیر صفحه نمایش و نمایشگر full hd به کارم نمیاد، باید دو میلیون پول اضافی بدم a32 بگیرم در صورتی که همین الآن a13 داره میاد که شاید با کمتر از پنج تومن بتونم تهیه کنم؟!

    1. سعید صانعی

      ببینید مقایسه شما درست نیست، نمیشه نمایشگر یک اینچی گوشی‌های قدیمی رو با نمایشگر بزرگ و حساس گوشی‌های جدید مقایسه کرد. گوشی‌های جدید امکانات بسیار زیادی دارند به همین دلیل تکنولوژی‌های متعددی با ظرافت بسیار زیاد در کنار یکدیگر قرار گرفتند و به همین دلیل آسیب‌پذیری این گوشی‌ها افزایش یافته، برای همین باید بیشتر از آن‌ها مراقبت بشه.
      شمات میتونید از قاب استفاده کنید ولی نمایشگرهای دارای گوریلا گلس نیازی به محافظ ندارند، در هر صورت انتخاب محافظ نمایشگر یک انتخاب شخصیه ولی در گوشی‌های دارای محافظ گوریلاگلس، استفاده از یک محافظ دیگه پیشنهاد نمیشه.
      تفاوت a32 و a13 زیاده و به همین دلیل اختلاف قیمت دارند، اما اگر شما از این امکانان استفاده‌ای ندارید میتونید یک گوشی معمولی‌تر مثل همین a13 رو بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH