کدام مناسب‌تر است؟ گوشی هوشمند یا کنسول همراه؟!

برکسی پوشیده نیست که امروزه یکی از کاربردهای اصلی گوشی‌های هوشمند انجام بازی‌ است و در واقع گوشی‌های هوشمند اکنون تبدیل به نوع جدیدی از کنسول‌های دستی همراه شده‌اند. اما از طرفی هنوز هم شرکت‌های بزرگ مانند سونی یا نینتندو کنسول‌های دستی همراه مخصوص به خود را تولید می‌کنند. سال گذشته سونی قوی‌ترین کنسول دستی حال حاضر را معرفی کرد یعنی PS VITA. این کنسول دستی در بازار ما با قیمت تقریبی 750 هزار‌ تومان به فروش می‌رسد (قیمت تقریبی می‌باشد و نوسانات نرخ ارز مسلما تاثیر‌گذار می‌باشد). از طرفی قوی‌ترین گوشی هوشمند بازار نیز چندی پیش معرفی شد یعنی SAMSUNG GALAXY S III (مقاله بررسی اختصاصی گوشی را از اینجا بخوانید).

در ابتدا قصد داشتم مقایسه‌ای بین سخت‌افزار این دو دستگاه داشته باشم و سپس به بررسی و مقایسه تصویری بازی‌های عرضه شده برای این دو دستگاه بپردازم تا تفاوت‌های این دو مشخص گردد اما با توجه به نکاتی مهم از جمله قیمت گلکسی اس ۳، به فکر جایگزینی برای این گوشی افتادم. اول به One X فکر کردم و حمایت های فوق‌العاده nVidia اما باز هم مشکل قیمت پا‌برجا بود تا اینکه به طور کاملا اتفاقی Xperia P  نظرم را جلب کرد. قیمت تقریبا برابر با PS VITA و از همه مهم‌تر داشتن پردازنده ARM Cortex A9 به همراه چیپ گرافیکی Mali 400 اکسپریای فلزی، ما را در بهترین شرایط برای مقایسه قرار می‌دهد.  پردازنده‌ای تقریبا مشابه با PS VITA و چیپ گرافیکی تقریبا مشابه با گلکسی اس ۳!

در مورد اکسپریا پی قبلا به طور مفصل در آی‌تی‌رسان بحث شده است، لذا می‌توانید نقد و  بررسی آن را از اینجا مطالعه کنید.

از آنجایی که اکنون PS VITA در اختیار ما نیست، نمی‌توانیم بررسی کاملی از آن داشته باشیم و فقط به ذکر مشخصات اصلی آن اکتفا می‌کنیم:

ابعاد: 182×83.5×18.6 میلی‌متر

پردازنده : ARM® Cortex™- A9 چهار هسته‌ای

پردازنده گرافیکی: SGX543MP4+

صفحه نمایش: پنج اینچ با وضوح تصویر 960×544 پیکسل

سایر امکانات: بلوتوث، وای‌فای، جی‌پی‌اس, وجود نسخه 3G

لازم به ذکر است که پردازنده پی‌اس‌ویتا از نوع 4 هسته‌ای می‌باشد اما پردازنده اکسپریا پی از نوع 2 هسته‌ای است. همچنین فرکانس کاری ویتا هنوز مشخص نیست اما فرکانس کاری اکسپریا پی 1 گیگاهرتز است.

چیپ گرافیکی پی‌اس‌ویتا نیز SGX543MP4+ است که مدل تقریبا مشابه آن SGX543MP2 می‌باشد که در آی‌پد 2 به کار رفته است. البته مدل به کار رفته در آی‌پد 2 دو هسته‌ای می‌باشد اما چیپ ویتا 4 هسته‌ای می‌باشد. ناگفته نماند که چیپ گرافیکی ویتا هم نسبت به مدل معمولی خود یعنی SGX543MP4 تغییراتی داشته است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پشتیبانی کامل از DirextX 10.1  اشاره کرد. همچنین این چیپ توانایی ترسیم 33 میلیون پلی‌گون در ثانیه را دارا می‌باشد.

خب حالا که اندکی با سخت افزار ویتا آشنا شدید و احتمالا نقد و بررسی اکسپریا پی را نیز خوانده‌اید، برویم سراغ مقایسه تصویری بازی‌های این دو دستگاه دلفریب سونی!

از معروف‌ترین بازی‌هایی که بر مبنای مسابقات ماشین سواری و ریسینگ ساخته شده است، Asphalt می‌باشد. کمپانی گیم لافت نسخه Injection را برای ویتا و جدیدا نسخه Heat را برای اندروید منتشر ساخته است. شات‌های این دو نسخه را می‌بینیم:

Asphalt Heat – Android Device

Asphalt Injection – PS VITA Version

محصول مشترک بعدی بازی محبوب EA GAMES یعنی فیفا12 می‌باشد.

FIFA 12 – Android

FIFA 12 – PS VITA 

 

خب حالا می‌رویم سراغ عناوین اختصاصی:

2 بازی Modern Combat 3 و N.O.V.A 3 از عناوین اصلی و اختصاصی اندروید (و البته iOS) می‌باشند که هر دو در زمان عرضه خود استانداردهای گرافیکی اندروید را جابه جا کردند.

همچنین برای ویتا نیز دو بازی Resistance Burning Skies و Unit 13 در نظر گرفته شد که هر دو هم سبک بازی‌های اندروید هستند.

شات‌های دو بازی اندرویدی را مشاهده می‌کنیم:

Modern Combat 3

N.O.V.A. 3 – Near Orbit Vanguard Alliance 

 

و شات‌های دو بازی PS VITA

  Resistance Burning Skies

Unit 13 

به نظر شما کیفیت کدام یک در عناوین مشترک بالاتر است؟ در عناوین اختصاصی چطور؟

آنچه واضح و معلوم است، این نکته می‌باشد که عناوین ویتا پولیش شده و شسته رفته‌تر به نظر می‌رسند. البته مسلما هم باید چنین باشد. وقتی شرکتی منحصرا محصول خود را برای یک سخت‌افزار ارایه می‌کند، ماه‌ها زمان برای بررسی و عیب‌یابی حداکثری محصولش دارد. همچنین سعی می‌کند نهایت استفاده بهینه را از سخت‌افزار موجود برده و در نهایت، بالاترین کیفیت بازی خود را ارایه می‌کند اما برای گوشی‌های موبایل مسلما قضیه فرق می‌کند. اولا حدود 100 دستگاه موبایل اندرویدی مختلف، همراه با چندین نسخه گوناگون از سیستم عامل اندروید وجود دارد و مهم‌تر از همه حضور پردازنده‌های تک هسته‌ای 600 مگاهرتزی تا پردازنده‌های 4 هسته‌ای با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، کار را برای سازندگان بازی‌ها مشکل می‌سازد. از آنجایی که عنوان‌هایی که در بالا مشاهده نمودید بر روی گوشی‌های با پردازنده‌های تک‌هسته‌ای نیز به راحتی اجرا می‌شوند، اگر شرکتی قصد ارایه بازی فقط بر روی سخت‌افزارهایی قوی‌تر از جمله پردازنده‌های 2 یا 4 هسته‌ای را داشته باشد، رسیدن و حتی پشت سرگذاشتن ویتا امری محال و ناممکن نیست اما در هر حال بسیاری اعتقاد دارند که گوشی موبایل، گوشی موبایل است و کنسول دستی، کنسول دستی! (مفهومش را خودتان دیگر کشف کنید!)

حال اگر با توجه به شرایط بالا قصد خرید داشته باشید، در حالت قیمت تقریبا برابر کدام دستگاه را انتخاب می‌کنید؟ آیا اسم ویتا را به گوشی تلفنی که با دوربین 8 مگاپیکسل همراه شده است، تراکم پیکسل بالاتر صفحه نمایش دارد و از اندازه جمع و جورتری برخوردار است ترجیح می‌دهید و خواستار یک کنسول اختصاصی برای بازی هستید یا حرفه‌ای بازی کردن را در اولویت دوم خود قرار می‌دهید و ترجیح می‌دهید دستگاهی همه کاره داشته باشید که یکی از کاربردهایش بازی است؟

19 در مورد “کدام مناسب‌تر است؟ گوشی هوشمند یا کنسول همراه؟!”

  1. با سلام
    اصلا با گوشی موبایل بازی های حرفه ای نمی شه انجام داد بله صفحه های لمسی برای بازی هایی مثل انگری بردز خیلی مناسب هستن و می توانن در مواقع خستگی کمی به ذهن آرامش ببخشن ولی من تا به حال کسی رو ندیدم که با گوشی موبایل خود و با آن صفحه ی لمسی عذاب آور بازی ای مثل فوتبال رو انجام داده باشد و 10 20 تا گل نخورده باشد به نظره من موبایل های امروزی با اون صفحه ی چند اینچی خود که دیگه کم مونده ما یک ال سی دی رو همراه بعضی از این جوانها ببینیم تبدیل شدن به یه کابوس تا یک وسیله ی همراه
    عزیزان مطمعن باشین هر دستگاهی وقتی در رابطه با فقط یک تخصص خاص طراحی می شه خیلی در اون تخصص خاص خودش حرف برای گفتن داره و وقتی یک دستگاه دارای چندین تخصص در حوضه های مختلف می شه دیگه نمی توان اون رو با یک دستگاهه حرفه و متخصص مقایسش کرد پی اس ویتا یک دستگاه متخصص در انجام بازی های حرفه در همه ی سبک ها هستش اما گوشی هوشمند یک گجت با یک صفحه نمایش هستش که برنامه های اون فقط بر اساس لمس طراحی شدن
    تجربه ی تمام بازیکنان عرصه ی بازی های کامپیوتری اینه که با صفحه لمسی های امروزی نمی توان به درستی و با لذت بازی کرد
    در ثانی مقایسه ی یک گوشی هوشمند با یک کنسول بازی تمام عیار مثل مقایسه ی چاقو با پیچ گوشتیه با چاقو خیلی کارا می شه کرد هم احتمالا شاید بشه یک پیچ رو باز کرد ولی تصور کنین شما برای باز کردن اون پیچ متحمل چه زحمت و مشقتی می شید
    ثالثا اون هایی که کامپیوتر یا رایانه دارن دیگه نباید هیچوقت سراغ خرید پلی استیشن های خانگی برن
    ولی ما در اکثر منزل ها می بینیم اونهایی که به بازی علاقه دارن در کناره یک رایانه ی شخصی یه پلی استیشن خانگی هم دارن.

    1
    6
    1. حرف شما صحیحه خوب کنسول مخصوص بازیه الان لذتی که از بازی با پلی استیشن یا ایکس باکس و اون دسته بازیشون میبری با موس و کیبورد کامپیوتر نمیبری مثلا بازی دیویژن با دسته ps4 خیلی لذتش بیشتره و راحت تره تا با موس و کیبورد من خودم ۷ ساله psp دارم باور کن هنوز هم دارم باهاش بازی میکنم با اینکه بهترین گوشیه اندروید دارم و بهترین بازیهایه HD گیم لافت اما باز هم وقتی مسافرت میرم pspمو با خودم میبرم چون اولا دکمه داره و مثل دسته بازیه بعدش بازیاش کامل هستن و مجبور نیستی برایه یه آیتم اسلحه یا یدونه لباس جدید از اینترنت خرید کنی اونم با شرایط تحریمی که داریم و اینکارو تقریبا غیر ممکن کرده اگه هم آیتمایه قوی رو نخری بازی کردن خیلی سخت میشه ولی وقتی یه بازی ps vita میخری درسته صد تومن پول میدی ولی دیگه کامل همه امکانات رو داره و همینطور که بازی رو میبری جلو آیتمهایه جدید رو بهت میده و نیازی نیست واسه خرید یدونه آیتم ۲ دلار پول بریزی مگه بخوای آنلاین بازی کنی…من خودم چون یه ps4 دارم و هر سری کلی خرج بازیا و کارتاش میکنم توانشو نداشتم که بازیهایه اورجینال ps vita بخرم ولی به زودی یه ویتا میخرم و به جا psp که سالهاست دارم ازش استفاده میکنم…ما مردم ایران دوست داریم پولمونو بدیم بابت یه وسیله ای که چند کارست و به نظر مردم خریته که آدم ۸۰۰ تومان پول بده بابت یه وسیله که فقط یه کارو انجام میده و حتی دوربین درستی هم نداره از اون طرف هم هر دفعه نزدیک ۱۰۰ تومن پول بده بابت هر بازیش یارو حتی ترجیح میده واسه بچه کوچیکش یه تبلت بخره تا یه وسیله که ۱۰۰ تومنها باید خرجش کنه.

  2. سلام میخواستم بدونم که بازیهایی که برای دیتای تگرا ۳ ست و در آینده ای نزدیک خواهد آمد در حد بازی های پی ای ویتا خواهند بود یا نه؟

    1. پیمان گل‌کار

      ویتا یک کنسول بازی است با امکانات خاص خودش و فقط یک چیپست (هر چه قدر هم قدرتمند) سبب نخواهد شد که بازی‌های موبایل به سطح آن برسند

  3. ببخشید
    ازهمه ی شما معذرت می خواهم.
    اگر میشه بگید قیمت اکسپریا پی چه قدره.
    بازهم عزر می خوام.

  4. نگاه کنید اکسپریا پی فرکانس پردازندش1گیگاهرتزه اما شما گفتید arc sضعیف است
    اما فرکانس پردازندش1.4گیگاهرتزه.
    لطفا اول اطلاعاتت کامل کن بعد حرف بزن.
    کسی هم جوابی داره بگه.

    1. پیمان گل‌کار

      دوست عزیز، آرک اس پردازنده تک هسته‌ای دارد اما اکسپریا پی دو هسته‌ای! لطفا قبل از اتهام تکمیل اطلاعات، خودتان قضاوت کنید دو تا ۱ گیگاهرتزی قوی‌تر است و یا یکی 1.4 گیگاهرتزی؟!!!!

    1. بله دوست عزیز
      Asphalt 7 و Fifa 12 و Modern Combat 3 و N.O.V.A 3 روی گوشیهای ضعیف تر از اکسپریا پی هم اجرا میشن مثل آرک اس

  5. خب باید ببینی چه نیازی داری…
    حتی اگه دنیا تفاوت داشته با موبایل…
    یعنی کنسول بازی خیلی کیفیتش بهتر باشه بازم من گوشی گوشی هوشمند رو انتخاب میکنم چون هیچوقت نمیتونم 2 تا گجت همراه خودم داشته باشم…
    هم یه موبایل معمولی هم یه کنسول بازی…

    1
    1
  6. خیلی مقاله جالبی بود.
    اگه من بودم اکسپریا پی را میخردم (البته فردا ظهر میخرمش)
    عشق است سونی

    2
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH