اپل می‌گوید 81 درصد آیفون‌ها iOS 13 را اجرا می‌کنند

اپل امروز اطلاعاتی را در وب‌سایت خود منتشر کرد که تفاوت بزرگی را بین iOS و اندروید نشان می‌دهد. ۹۲ درصد از همه دستگاه‌های آیفون که در چهار سال گذشته معرفی شدند iOS 13 را اجرا می‌کنند، در حالیکه ۷ درصد از آن‌ها iOS 12 و ۲ درصدشان iOS 11 یا نسخه‌های قبل‌تر را استفاده می‌کنند. در همین مدت، ۸۱ درصد از همه آیفون‌های فعال، iOS 13 را روی خودشان نصب‌شده داشتند، در حالیکه این عدد برای iOS 12، حدود ۱۳ درصد و برای iOS 11 یا نسخه‌های قبل‌تر، ۱۱ درصد بوده است.

اپل سال گذشته یک سیستم‌عامل اختصاصی برای آی‌پد به نام iPadOS معرفی کرد. در طول چهار سال گذشته ۹۳ درصد از همه تبلت‌های اپل این سیستم‌عامل را نصب‌شده روی خود داشته‌اند. ۵ درصد از آن‌ها iOS 12 و فقط ۱ درصدشان iOS 11 یا نسخه‌های قبل‌تر را اجرا می‌کردند. در بین همه دستگاه‌های فعال آی‌پد، ۷۳ درصد از iPadOS، حدود ۱۶ درصد از iOS 12 و ۱۱ درصد از iOS 11 یا نسخه‌های قبل‌تر استفاده می‌کردند.

این داده‌ها از تاریخ 17 ژوئن توسط اپل جمع‌آوری شده و براساس مدل‌های آیفون و آی‌پدی هستد که در همان تاریخ وارد اپل استور شدند. این روش، مشابه روشی است که گوگل برای محاسبه میزان توزیع اندروید استفاده می‌کند؛ یعنی ردیابی سیستم‌عامل گوشی‌هایی که در یک روز خاص از پلی استور دیدن می‌کنند.

اپل هفته آینده کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان WWDC را برگزار خواهد کرد که به خاطر شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین پخش خواهد شد. این کنفرانس از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی شروع خواهد شد. شما می‌توانید آن را به‌صورت رایگان از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت Apple Developer، یوتیوب و وب‌سایت اپل تماشا کنید.

جان پروسر، از افشاگران معروف، روی پنج‌شنبه توییتی را درباره تغییر نام iOS منتشر کرد. انتظار می‌رود که اپل نام iOS را کنار بگذارد و یک‌‌بار دیگر از نام iPhoneOS استفاده کند. اپل از سال 2007 تا 2009، سیستم‌عامل هندست‌های خود را iPhoneOS می‌نامید و در سال 2010 آن را به iOS تغییر داد. اگر این تغییر نام اتفاق بیفتد، تنها دستگاه غیرهندستی که iPhoneOS را اجرا خواهد کرد، آی‌پاد تاچ خواهد بود.

براساس جدیدترین شایعات، ما شاهد تغییراتی در iPhoneOS 14 خواهیم بود. این تغییرات شامل امکان شخصی‌سازی صفحه هوم و افزودن ویجت‌هایی مشابه نمونه‌های اندرویدی می‌شود. نسخه جدید همچنین از قابلیت‌های آفلاین برای دستیار هوشمند سیری، قابلیت includeAR Maps و یک اپلیکیشن مترجم اختصاصی پشتیبانی خواهد کرد. ضمنا احتمال معرفی یک حالت تصویر در تصویر برای ویدیوها، امکان بستن iMessage بعد از ارسال پیام و یک اپلیکیشن تناسب اندام جدید نیز وجود دارد.

ما همچنین تغییراتی را در watchOS 7 شاهد خواهیم بود که مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن یک اپلیکیشن اختصاصی ردیابی خواب برای اپل واچ است. یک قابلیت اشتراک‌گذاری واچ فیس هم اضافه خواهد شد که به کاربران اجازه ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری واچ فیس‌های خودشان را با سایر دارندگان اپل واچ خواهد داد. یک حالت Kids هم ارایه خواهد شد که به والدین کمک خواهد کرد تا کنترل بیشتری روی ساعت اپل واچ فرزندانشان از طریق آیفون داشته باشند. اپل در کنفرانس WWDC درباره آپدیت‌های iPadOS ،macOS و tvOS هم صحبت خواهد کرد.

البته ما در این کنفراس علاوه بر نرم‌افزار شاهد معرفی سخت‌افزارهای جدیدی نیز خواهیم بود که از آن جمله می‌توان به گجت ایرتگز (AirTags) و تراشه اولترا پهن‌باند U1 اشاره کرد که کاربران با استفاده از ایرتگز قادر به پیدا کردن وسایل خود خواهند بود. اپل همچنین از ایرپادز استودیو که یک هدست بی‌سیم بلوتوثی (احتمالا از نوع نویز کنسلینگ) است رونمایی خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH