طرح مدیریت مصرف اینترنت آزاد

جریمه تخلف اپراتورها افزایش یافت، روزی 17 میلیارد تومان جریمه برای همراه اول و ایرانسل

پرونده تخلف همراه اول و ایرانسل وارد ابعاد جدیدی شد. بیش از یک ماه است که دو اپراتور مطرح کشور به طور هماهنگ قیمت بسته‌های اینترنت خود را افزایش دادند.

این اقدام با واکنش جدی مقامات مربوطه مانند وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری کشور مواجه شد، اما اخطار و تهدید به جریمه نتوانست همراه اول و ایرانسل را به عقب نشینی و بازگرداندن قیمت‌ها به منوال گذشته وادار کند.

طبق گفته آذری جهرمی، افزایش قیمت بسته‌های اینترنت از سوی اپراتورها هیچ توجیهی ندارد و مصداق بارز تخلف قانونی است. اما با این حال همراه اول و ایرانسل که در طی یک ماه گذشته بی توجه به صحبت وزیر ارتباطات، قیمت‌های جدید خود را تغییر ندادند و حالا یک ماه است که مشترکین این دو اپراتور، با قیمت جدید بسته‌های اینترنت را خریداری می‌کنند.

دو روز پیش خبر وارد شدن این پرونده به دادگاه تعزیرات و احتمال افزایش جریمه برای مقابله با گران فروشی اپراتورها منتشر شد. حال حسین فلاح جوشقانی رئیس رگولاتوری کشور اعلام کرد که مصوبه افزایش جریمه تخلف همراه اول و ایرانسل به تصویب رسیده و به زودی عملی خواهد شد.

جریمه تخلف همراه اول و ایرانسل، روزی 17 میلیارد تومان

طبق قانون جدید، همراه اول و ایرانسل تا زمانی که قیمت بسته‌های اینترنت خود را کاهش ندهند باید به ازای هر روز 17 میلیارد تومان جریمه پرداخت کنند.

مصوبه جدید اعلام می‌کند که اپراتورهای متخلف باید روزانه معادل یک دهم درصد درآمد سالانه خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند. با توجه به صورت‌های مالی این اپراتورها، درآمد سالانه همراه اول و ایرانسل حدود 17 هزار میلیارد تومان است، به این ترتیب جریمه در نظر گرفته شده برای آن‌ها حدودا روزی 17 میلیارد تومان خواهد بود.

حسن فلاح جوشانی درمورد افزایش جریمه اپراتورها گفت: با توجه به اتفاقات گذشته، به این نتیجه رسیدیم که تا جریمه‌ها بازدارنده نباشد، تخلف ادامه پیدا می‌کند. البته اپراتورها تا کنون طبق پروانه عمل می‌کردند و اگر تخلفی صورت می‌گرفت، با تذکر حل می‌شد، اما در جریان اخیر این اتفاق نیوفتاد و باعث شد تا ما به سمت اصلاح قوانین در بحث تعرفه پیش بریم.

رئیس رگولاتوری کشور توضیح داد: قانون قبلی میزان تخلف را دو میلیارد تومان تعیین کرده بود که در صورت ادامه تخلف، اعتبار مدت پروانه کاهش پیدا می‌کرد. زمانی که این جریمه کارساز نشد، طرح افزایش اختیارات برای جریمه‌ها را ابتدا به کمیسیون تنظیم مقررات و سپس برای هیئت وزیران فرستادیم. پس از تائید کمیسیون تنظیم مقررات، هیئت وزیران امروز این طرح را تائید کردند.

وی ادامه داد: این طرح امروز به همراه اول، ایرانسل و دیگر اپراتورها ابلاغ شد و ما از این پس به این شکل با تخلفات برخورد خواهیم کرد.

فلاح جوشانی

فلاح جوشانی در مورد جریمه در نظر گرفته شده اعلام کرد: ما مبلغ یک دهم درصد درآمد اپراتور در سال را به عنوان جریمه تعیین کردیم. در این حالت اگه اپراتور بخواهد به تخلف خود ادامه دهد باید روزانه یک دهم درصد درآمد سالانه خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. در این حالت اگر تخلف به مدت یک سال یعنی 365 روز ادامه پیدا کند، اپراتور بیش از یک سوم درآمد سالانه خود یعنی 36.5 درصد درآمد خود را از دست خواهد داد.

همراه اول و ایرانسل منتظر جریمه دیگری از سمت تعزیرات باشند

نکته قابل توجه آن است که جریمه اعلام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات اعمال شده و پرونده هر دو اپراتور در دادگاه تعزیرات باز است و احتمالا جریمه دیگری از سمت تعزیرات برای همراه اول و ایرانسل در نظر گرفته خواهد شد.

فلاح جوشانی در این مورد توضیح داد: این جریمه مربوط به تخلف در مقررات پروانه است و ارتباطی به گران فروشی ندارد. جریمه گران فروشی به شکل دیگر اعمال می‌شود و به زودی جزئیات آن مشخص خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH