سیستم‌عامل macOS Big Sur شرکت اپل در روز 22 آبان ماه منتشر می‌شود

بر اساس اعلام کمپانی اپل سیستم‌عامل macOS 11.0 موسوم به Big Sur در روز 12 نوامبر (22 آبان ماه) منتشر می‌شود. غول کوپرتینویی ضمن برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در ماه ژوئن از این سیستم‌عامل جدید برای نخستین بار رونمایی کرد و نسخه بتای عمومی پلتفرم مذکور نیز طی ماه آگوست منتشر شد. این سیستم‌عامل نخستین ویرایش macOS با قابلیت پشتیبانی از تراشه لپ‌تاپی جدید M1 اپل به‌شمار می‌رود. کاربران به محض دانلود این به‌روزرسانی جدید و رایگان احتمالا بلافاصله متوجه تغییرات طراحی و زیبایی‌شناختی در سیستم‌عامل خواهند شد؛ تغییراتی که بسیاری از آن‌ها از سیستم‌عامل iOS الهام گرفته شده است.

به‌عنوان مثال macOS Big Sur مجهز به کنترل سنتر با قابلیت اعمال تنظیمات سفارشی است. کاربران با مراجعه به این قسمت قادر به تنظیم میزان روشنایی نمایشگر، فعال‌سازی مشخصه Do Not Disturb و سایر تنظیمات موردنظر خود خواهند بود. بعلاوه آخرین نسخه macOS مجهز به یک نوتیفیکیشن سنتر جدید است که کلیه اعلان‌ها و ویجت‌های کاربران را در یک ستون نگهداری نموده (این اپلیکیشن به‌صورت بازطراحی شده از طریق فروشگاه اپ استور قابل دسترس است) و ضمن مرتب‌سازی هشدارها از جدیدترین به قدیمی‌ترین، اعلان‌های مرتبط با یکدیگر را گروه‌بندی می‌کند. رابط کاربری هر 2 قسمت دقیقا همانند سیستم‌عامل iOS از ظاهری شفاف برخوردار هستند. نوارهای کشیده‌تر در قسمت منو، تغییرات رنگ فونت بر اساس تصویر پس‌زمینه دسکتاپ و شفاف‌تر شدن پنجره‌ها سایر تغییرات اعمال شده در ورژن جدید macOS را تشکیل می‌دهند.

طراحی برخی اپلیکیشن‌ها نظیر Mail و Photos به‌روزرسانی شده و ورژن جدید اپلیکیشن Maps برای کامپیوترهای مک نیز از طریق سیستم‌عامل در اختیار کاربران قرار گرفته است. این به‌روزرسانی شامل راهنماهای سفارشی، نمایش 360 درجه‌ای لوکیشن، مسیریابی دوچرخه و وسایل نقلیه برقی (که کاربران قادر به ارسال مستقیم آن‌ها را گوشی آی‌فون خود هستند)، به‌روزرسانی زنده مدت زمان تقریبی رسیدن به مقصد، مناطق پر ازدحام و نقشه‌های داخلی است.

macOS Big Sur علاوه بر تغییرات طراحی دارای امکاناتی با محوریت حریم خصوصی است. در همین راستا نسخه به‌روزرسانی شده مرورگر سافاری از مشخصه جدیدی موسوم به Privacy Report برخوردار است. این مشخصه فهرستی از ردیاب‌های بین‌سایتی مسدود شده توسط مرورگر طی مدت 30 روز گذشته را نمایش می‌دهد. همچنین اکنون مرورگر سافاری مجهز به یک ابزار نظارت بر کلمه‌عبور است که در صورت تشخیص وجود هریک از پسوردهای ذخیره شده کاربر در داده‌های لو رفته به ارتقاء امنیت کلمه‌عبور وی کمک می‌کند.

همچنین اکنون اپ استور سیستم‌عامل Big Sur میزبان گونه‌های مختلفی از اپلیکیشن‌های داده‌ای است که احتمالا به گردآوری داده‌ها یا اشتراک‌گذاری اطلاعات با اشخاص ثالث برای اهداف ردیابی می‌پردازد. نهایتا اپل اعلام کرده که نمایشگرهای مدل‌های جدید مک با بازگشایی دستگاه بلافاصله روشن خواهند شد. این سناریو مشابه حالتی است که کاربران هنگام برداشتن گوشی آی‌فون خود از روی میز مشاهده می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH