بیش از 41 درصد شکایات کسب و کارهای آنلاین مربوط به عدم تحویل به موقع کالاهاست

اتحادیه کسب و کار‌های مجازی در جدیدترین گزارش خود، به بررسی آمار کلی شکایات ثبت شده طی سه ماهه تابستان سال جاری در پنل اتحادیه کسب و کارهای مجازی و شکایات ارجاع شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و سایت نماد الکترونیکی پرداخته است.

طبق این گزارش در مجموع 2 هزار و 994 شکایت در تابستان گذشته از کسب و کارهای مجازی به ثبت رسیده که از این تعداد، 1696 عدد شکایت (56 درصد) از کسب و کارهای عضو اتحادیه، 777 فقره شکایت (25 درصد) از کسب و کارهایی که در اتحادیه عضو نیستند و تعداد 521 فقره شکایت (17 درصد) از کسب و کارهای سمت سازمان تجارت الکترونیک، وزارت صمت و اتاق اصناف بوده است.

همچنین حدود 35 درصد شکایت‌های به ثبت رسیده در دسته تخلفات و جریمه‌های فصل هشتم قانون نظام صنفی و 32 درصد در دسته تخلف و جرایم ماده پنج آیین نامه اجرایی ماده 87 قانون نظام صنفی قرار می‌گیرند.

نکته قابل توجه آن است که عمده شکایات ثبت شده در دسته ماده 5 جرایم آیین نامه اجرایی به مسئله عدم تحویل به موقع کالا و خدمات اشاره دارد. حدود 41 درصد شکایات مربوط به عدم تحویل به موقع کالا و خدمات بوده که نشان دهنده اهمیت موضوع تحویل به موقع کالا از نظر مشتریان است.

همچنین عدم تامین کالا یا خدمات نیز از دیگر شکایات عمده مشتریان است. تبلیغ خلاف واقع و عدم رعایت حق انصراف منصرف کننده از دیگر موارد با ثبت شکایت بالا هستند.

اما از نظر شکایات فصل هشتم قانون نظام صنفی، عمده شکایات با آمار 39 درصد مربوط به عدم انطباق کیفیت کالای تحویلی با تصویر است. همچنین شکایات مربوط به احتکار با 15 درصد و گرانفروشی با 13 درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در گزارش اخیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی اعلام شد که تاکنون 85 درصد پرونده‌ها به اتمام رسیده‌اند، همچنین 5 درصد پرونده‌ها باطل شده و 6 درصد در دست پیگیری است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH