نقد و بررسی گلکسی زد فولد 2 سامسونگ: کهکشان تاشو!

گلکسی زد فولد 2 سومین مدل تاشو شرکت کره‌ای سامسونگ است که می‌خواهیم در این مطلب آن را به طور تخصصی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

در دنیایی که خلاقیت و نوآوری برای مصرف کنندگان بیشترین جذابیت را دارد، شرکت سامسونگ با طراحی و تولید گوشی‌های تاشو، توانست بار دیگر قدرت‌نمایی کرده و پیشگام بودن خود را به رخ رقبا بکشد. گلگسی فولد، نام سری جدید گوشی‌های سامسونگ با صفحه بزرگ و تاشو است که با مجهز بودن به سخت افزاری قدرتمند، نسل جدیدی از پرچمداران این شرکت کره‌ای محسوب می‌شود.

سامسونگ از چندین سال پیش با عرضه سری پرچمدار گلکسی نوت با قلم S Pen نشان داده که می‌داند چگونه با ساختار شکنی سبک متداول تلفن‌های هوشمند، می‌توان یک محصول خلاقانه و موفق را تولید کرد. بر اساس این تجربه می‌توان به این حرف سامسونگ که می‌گوید “گوشی‌های تاشو، آینده بازار تلفن‌های هوشمند هستند” اعتماد کرد.

سامسونگ در بازار گوشی‌های تاشو سردمدار است، هوآوی و موتورولا تنها شرکتی‌هایی هستند که در کنار سامسونگ توانستند یک مدل تاشو تجاری را تولید و در بازار جهانی عرضه کنند، البته این موضوع به دو سال پیش باز می‌گردد، جایی که هوآوی در رویداد زمستانه خود از گوشی تاشوی میت ایکس رونمایی کرد. میت ایکس همانند گلکسی فولد که چند روز دیرتر معرفی شد، در عرضه اولیه موفق نبود، گلکسی فولد و میت ایکس، هر دو مشکلات زیادی داشتند و حتی تاریخ عرضه آن‌ها به تعویق افتاد.

پس از آن هوآوی درگیر مشکلات تجاری با آمریکا شد و با تحریم شدن از طرف این کشور، آنقدر گرفتاری پیدا کرد که تنها توانست همان میت ایکس را با رفع مشکلات سخت افزاری با نام میت ایکس اس عرضه کند و حالا حتی شایعه‌ای برای ساخت یک گوشی تاشو از طرف هوآوی به گوش نمی‌رسد. از طرفی شرکت موتورولا در ابتدای سال جاری مدل ریزر را عرضه کرد که سبک متفاوتی نسبت به میت ایکس و گلکسی فولد داشت و به خوبی هم فروش رفت. مدل تاشو ریز با فناوری 5G نیز چند ماه پیش وارد بازار شد.

اما سامسونگ که پلن جدی‌تری برای در دست گرفتن بازار گوشی‌های تاشو داشته و دارد، تاکنون سه مدل تاشو به بازار عرضه کرده است. مدل اول گلکسی فولد بود که در مورد آن صحبت کردیم، مدل دوم با طرحی شبیه به موتورولا ریزر، با نام گلکسی زد فلیپ عرضه شد و مدل جدید این شرکت که نسخه دوم گلکسی فولد محسوب می‌شود، با نام گلکسی زد فولد 2 وارد بازار شده است.

سامسونگ اعلام کرده که قصد ندارد در طول سال، سه سری پرچمدار را روانه بازار کند به همین دلیل سری نوت را با سری فولد ترکیب کرده و از این پس باید منتظر عرضه پرچمداران تاشو قلم‌دار از طرف سامسونگ باشیم. به این ترتیب سری گلکسی نوت 20 آخرین سری اختصاصی نوت بود و دیگر این سری به صورت جداگانه و اختصاصی تولید و عرضه نمی‌شود.

گلکسی زد فولد 2 چند روزی در اختیار ما قرار داده شد و ما نیز به اصطلاح تمام زیر و بم آن را مورد بررسی قرار دادیم، با ادامه این مقاله و نقد و بررسی گلکسی زد فولد 2 همراه آی‌تی‌رسان باشید:

مشخصات گلکسی زد فولد 2

ابعاد
159.2 در 68 در 16.8 میلی‌متر در حالت بسته
159.2 در 128.2 در 6.9 میلی‌متر در حالت باز
وزن
282 گرم
نمایشگر
نمایشگر اصلی: 7.6 اینچ Foldable Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 1768 در 2208
نمایشگر دوم : 6.23 اینچ Super AMOLED با رزولوشن 816 در 2260
پردازنده
+Snapdragon™ 865
پردازنده گرافیکی
Adreno 650
رم
 12 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 10 با رابط کاربری One UI 2.5
دوربین اصلی
سه‌گانه: 12 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 12مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
دو دوربین 12 مگاپیکسلی واید (یکی در نمایشگر داخلی و یکی در نمایشگر بیرونی)
باتری
4500 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 25 واتی

کیفیت ساخت و طراحی گلکسی زد فولد 2

مهم‌ترین نکته در مورد گلکسی زد فولد 2، طراحی آن است؛ در نگاه کلی گلکسی فولد و گلکسی زد فولد 2 تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، زد فولد 2 با همان سبک تاشو کتابی، دوربین سه‌گانه، نمایشگر دوم در پشت گوشی و لولای نسبتا ضخیم طراحی شده است، اما زمانی که زد فولد 2 را در دست می‌گیرید، وجه تمایز زیادی میان گلکسی فولد و گلکسی زد فولد 2 پیدا خواهید کرد.

این مدل در حالت فولد (بسته) 15.9 سانتی‌متر طول، 6.8 سانتی‌متر عرض و 1.6 سانتی‌متر نیز ضخامت دارد، البته ضخامت در قسمت لولا بیشتر و در قسمت انتهایی دو صفحه گوشی کمتر است، در واقع همانند گلکسی فولد زمانی که زد فولد 2 را تا می‌کنید، در قسمت لولا دو نمایشگر بر روی هم قرار نمی‌گیرند و چند میلی‌متر فضا در این قسمت خالی است، اما دو سمت انتهایی نمایشگر بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. زمانی که این گوشی را در حالت تا شده از بالا یا پایین فریم نگاه کنید، فرمی شبیه به یک مثلث دارد.

اما زمانی که زد فولد 2 را باز می‌کنید، عرض آن به 12.8 سانتی‌متر و ضخامت آن به 6 میلی‌متر تغییر می‌کند. گوشی در حالت کلی 282 گرم وزن دارد که حدود 100 گرم از میانگین گوشی‌های هوشمند بازار سنگین‌تر است، با توجه به اندازه گوشی باید وزن آن را با تبلت‌های بازار سنجید، البته زد فولد 2 از این نظر هم حدودا چند گرمی از میانگین تبلت‌های بازار وزن بیشتری دارد که دلیل اصلی آن وجود لولای ضخیم و مستحکم برای صفحه تاشو است.

گلکسی زد فولد 2

کیفیت ساخت بدنه زد فولد 2 تا حد زیادی شبیه به سایر پرچمداران سامسونگ است، بدنه پشتی از شیشه تولید شده، نمایشگر دوم روکشی شیشه‌ای داشته اما نمایشگر تاشو اصلی، یک روکش پلاستیکی براق دارد، البته این روکش نسبت به گلکسی فولد بهبود پیدا کرده و برعکس آن نسخه، کار کردن با آن حس خوبی دارد. با همه این‌ها بدنه دستگاه در رنگ مشکی خیلی راحت چربی انگشتان را به خودش جذب می‌کند و کثیف می‌شود!

به طور کلی زد فولد 2 بسیار مستحکم‌تر، با گوشه‌های تیز‌تر و با کیفیت‌تر از نسخه قبلی خود است، در قسمت پشتی گوشی دوربین سه‌گانه با طراحی شبیه به دوربین‌های مدل نوت 20، کمی از بدنه بیرون زده و کاملا برجسته و غیرقابل چشم پوشی است. نمایشگر دوم از 4.6 اینچ در گلکسی فولد به 6.23 اینچ تغییر کرده و تقریبا کل قسمت چپ صفحه پشتی را پوشانده است، همچنین بالای نمایشگر پشتی یک حفره برای دوربین سلفی دوم دیده می‌شود.

وقتی زد فولد 2 را باز می‌کنید، نمایشگر اصلی تقریبا کل صفحه را می‌پوشاند، البته حاشیه باریکی دور تا دور نمایشگر وجود دارد، در چهار گوشه حاشیه دور صفحه نمایش اصلی، چهار برجستگی پلاستیکی بسیار کوچک برای کنترل فشار وارده به نمایشگر هنگام بسته بودن و روی هم قرار گرفتن دو سمت صفحه نمایش قرار دارد که این چهار قطعه پلاستیکی به آسانی دیده نمی‌شوند.

یک حفره دیگر برای دوربین سلفی اصلی در قسمت بالا سمت راست صفحه دیده می‌شود که جایگزین بریدگی دوربین بزرگ و عجیب گلکسی فولد شده است. سامسونگ در این گوشی از فریم آلومینیومی مستحکم استفاده کرده، در سمت راست فریم، دکمه بلندی صدا و دکمه پاور که با حسگر اثر انگشت مجتمع شده، دیده می‌شود، همچنین در قسمت بالایی سمت راست فریم، نزدیک دوربین اصلی در قاب پشتی، یک خمیدگی وجود دارد که ادامه ماژول دوربین اصلی است.

در قسمت بالای فریم سمت چپ، اسپیکر قرار دارد، البته یک اسپیکر دیگر در قسمت پایینی فریم سمت چپ دیده می‌شود، در قسمت پایینی سمت راست نیز درگاه USB type C 3.2 و میکروفن مکالمه قرار دارند. در این سمت تنها چیزی که در حاشیه سمت چپ فریم دیده می‌شود، جای خشاب سیم‌کارت است، زد فولد 2 تک سیمکارته است و از کارت حافظه هم پشتیبانی نمی‌کند.

در قسمت پشتی یک لولای بزرگ برای تا شدن گوشی وجود دارد، زد فولد 2 از جلو یکپارچه و از پشت سه تیکه (بدنه سمت راست، بدنه سمت چپ و لولا) است. لولا نیز از جنس آلومینیوم تولید شده و روی بدنه صیغلی آن نام سامسونگ نقش بسته که البته خیلی واضح به چشم نمی‌آید.

در حالت باز شده، لولا تنها از قسمت بالا و پایین فریم دیده می‌شود، دو قسمت پشتی به طور کامل روی لولا را می‌پوشانند و بر روی هم قرار می‌گیرند. از قسمت جلو نمایشگر نیز چیزی از لولا مشخص نیست، البته بر روی نمایشگر یک فرورفتگی ظریف دیده می‌شود که در بخش صفحه نمایش، در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

گلکسی زد فولد 2 یک تبلت تاشو است، نباید آن را به چشم یک تلفن همراه نگاه کنیم، حتی با وجود صفحه نمایش دوم و عدم نیاز به باز کردن گوشی در حالت عادی، باز هم به دلیل سنگینی و ابعادی که دارد، یک تبلت محسوب می‌شود. در حالت فولد، نمی‌توان به راحتی با یک دست از نمایشگر دوم استفاده کرد. گوشی مقداری سنگین و ضخیم است و به همین دلیل کار کردن یک دستی با آن خیلی راحت نیست. البته در حدی که بتوانید زد فولد 2 را از جیب در بیاورید و به تلفن خود جواب دهید می‌توان یک دستی با آن کار کرد.

سامسونگ در این مدل از مکانیزم لولای بسیار مستحکمی استفاده کرده، اگر زد فولد 2 بسته باشد، باید دو دستی آن را باز کنید و باز کردن گوشی کمی انرژی می‌خواهد، البته این ویژگی خوبی محسوب می‌شود زیرا گوشی در جیب یا کیف به راحتی باز نخواهد شد. همین حالت برای بستن گوشی هم صادق است، گوشی زمانی که به طور باز در حال استفاده است، باید با فشار دو دست آن را ببندید، به این ترتیب هنگامی که در حال بازی هستید و در حس و هیجان بازی غرق شده‌اید نیز گوشی از حالت مستحکم و تخت خود در نمی‌آید.

بر خلاف گلکسی فولد، لولای این مدل می‌تواند دو نمایشگر را در هر زاویه‌ای نگه دارد، با مکانیزم جدید سامسونگ برای نگه داشتن دو سمت نمایشگر، صفحه نمایش حتی در زاویه‌های کم نیز می‌ایستد، همچنین باز هم بر خلاف گلکسی فولد، نمایشگر حالت مگنتی ندارد و در هنگام بسته شدن، با قدرت بیشتری به هم نمی‌چسبد.

زمانی که زد فولد 2 را باز می‌کنید، هر دو نمایشگر در یک راستا قرار دارند، هیچ انحراف یا زاویه‌ای در قسمت اتصال دو سمت نمایشگر به لولا دیده نمی‌شود، برای بستن گوشی باید با هر دو طرف صفحه را به سمت داخل فشار دهید، گوشی در حالت فولد یا باز شده چفت نمی‌شود، یعنی وقتی به طور کامل باز شود صدایی ندارد، به گونه‌ای نیست که هنگام باز شدن کامل صفحه با بسته شدن کامل گوشی “تق” صدا دهد.

همانطور که گفته شد، برای باز کردن گوشی یا بستن آن در لحظه اولیه باید یک فشار مضاعف وارد کنید اما پس از آن لولا بسیار نرم و روان کار می‌کند. ما در طولانی مدت از این مدل استفاده نکردیم اما واقعا به نظر نمی‌رسد که لولا پس از کمی استفاده ضعیف یا نرم شود، استحکام لولا این حس را می‌دهد که حداقل این محصول برای چند سال مانند روز اولش کار خواهد کرد. با وجود افزایش استحکام گلکسی زد فولد 2، همچنان در برابر آب و گرد و غبار مقاوم نیست.

گوشی در حالت باز شده همانند دیگر تبلت‌ها حالت مستطیلی دارد، البته طول ضلع‌های آن اختلاف کمی دارد بنابراین نسبت صفحه نمایش شبیه یک مربع است. از این رو استفاده به صورت عمودی و افقی تغییر زیادی در رابط کاربری نخواهد داشت، در تبلت‌های مستطیلی، فرم چینش آیکون‌ها، صفحات داخلی و اپلیکیشن‌ها در دو حالت افقی و عمودی تفاوت زیادی دارد، اما در زد فولد 2 این تغییر دیده نمی‌شود.

زد فولد 2 را می‌توان در حالت نیمه باز نیز استفاده کرد، سامسونگ این حالت را فلکس مود می‌نامد، در حالت نیمه باز 90 درجه، رابط کاربری تغییر می‌کند و صفحه به دو بخش تبدیل می‌شود، همچنین در حالت فلکس مود می‌توان به صورت چند وظیفه‌ای از گوشی استفاده کرد که تجربه جالب و متفاوتی است.

به طور کلی زد فولد 2 گوشی بسیار خاصی به شمار می‌رود، نحوه کار با آن شبیه اتفاقاتی که تاکنون تجربه کردید، نیست، اگر این گوشی را بخرید نحوه کار متداول روزانه‌تان با گوشی تغییر می‌کند و اگر آماده این تغییر هستید و درک کاملی از قابلیت‌های گوشی دارید، می‌توانید خیلی زود به آن عادت کنید.

صفحه نمایش تاشو گلکسی زد فولد 2

سامسونگ در گلکسی زد فولد 2 مانند نسخه قبلی آن از دو نمایشگر استفاده کرده است، صفحه نمایش اول با قابلیت خم شدن، اصلی‌ترین چیزی است که با آن سر و کار دارید، این صفحه نمایش در اندازه 7.6 اینچ، از نوع داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1768 در 2208، در هر اینچ 373 پیکسل دارد. سامسونگ با توجه به پول زیادی که بابت زد فولد 2 دریافت می‌کند باید در صفحه نمایش تاشوی خود سنگ تمام بگذارد، همین طور هم هست، این صفحه نمایش با رفرش‌ریت 120 هرتز و پشتیبانی از +HDR10، یک نمایشگر همه چیز تمام است. با وجود نمایشگر 120 هرتزی، انیمیشن‌‌های صفحه نمایش، پنل نوتیفیکیشن و قسمت‌های مختلف منو بسیار روان‌تر اجرا می‌شوند، البته رفرش‌ریت 120 هرتزی همیشه در دسترس نیست، به طور مثال این نرخ صفحه هنگام اجرای بازی کاهش می‌یابد.

نمایشگر از نظر رنگ، نمایش نقاط مشکی و تاریک، همچنین داینامیک رنج، کیفیت بسیار بالایی دارد، رنگ‌ها طبیعی و زنده هستند، نقاط مشکی نیز عمق خوبی دارند. در رابط کاربری One UI 2.5 بر پایه اندروید 10، قابلیت فراوانی برای تغییر نور و گرمی و سردی رنگ‌ها وجود دارد. همچنین روشنایی صفحه بسیار مناسب است و در زیر تابش مستقیم آفتاب هم اگر با رفلکس آن کنار بیایید، خیلی اذیت‌تان نمی‌کند.

حالت فولد و قابلیت تاشدن صفحه تاثیری در کیفیت نمایشگر ندارد، همه چیز در نمایشگر زد فولد 2 کاملا واضح، باکیفیت و طبیعی هستند. استفاده از این نمایشگر و لمس آن کمی با سایر محصولات بازار متفاوت است و حس لمس روی یک پلاستیک نرم را به شما می‌دهد! صفحه بسیار مستحکم و همانند شیشه صاف است، تنها در قسمت تا شدن آن در میانه نمایشگر، یک فرورفتگی بسیار ظریف از بالا تا پایین صفحه وجود دارد، این فرورفتگی اثر روکش پلاستیکی نمایشگر است و تنها در لمس همان قسمت یا در بازتاب نور از زاویه‌های کناری نمایان است و تاثیر منفی در کیفیت تصویر ندارد. به طور مثال در هنگام فیلم دیدن، تصویر در این قسمت از نمایشگر موجی شکل نمی‌شود.

به جز این قسمت در دیگر نقاط صفحه موج یا فرورفتگی وجود ندارد، همچنین به دلیل نواقصی که گلکسی فولد در عرضه ابتدایی داشت، برخی فکر می‌کنند که صفحه سری فولد نرم است و با لمس آن، به داخل فرو می‌رود، این تفکر اشتباه است، صفحه حتی در حالت نیمه باز و در قسمت خم شده کاملا مستحکم است. البته حس کارکردن با صفحه‌نمایش‌های شیشه‌ای معمولی با حس کارکردن با زد فولد 2 با روکش پلاستیک همان‌طور که گفتیم، کمی متفاوت است اما این تفاوت الزاما منفی نیست.

روکش پلاستیکی بر روی نمایشگر براق قرار گرفته و انعکاس نور محیط در صفحه گاهی اوقات آزاردهنده است، این روکش، کمی از شفافیت صفحه را کاسته، البته این نکته به معنی آن نیست که تصاویر در این نمایشگر کدر هستند، اما در مقام مقایسه، صفحه سوپرامولد سایر پرچمداران سامسونگ همچون نوت 20 اولترا، شفافیت بیشتری دارد و رنگ‌ تصاویر در آن زنده‌تر است.

در قسمت راست قاب پشتی یک نمایشگر دیگر هم وجود دارد، سامسونگ برای دسترسی سریع به گوشی در این قسمت یک صفحه نمایش سوپرامولد 6.2 اینچی قرار داده که نسبت به گلکسی فولد با نمایشگر دوم 4.6 اینچ یک پیشرفت محسوس حساب می‌شود. این صفحه نمایش دارای رزولوشن 2260 در 816، نسبت 25:9 و محافظ گوریلا گلس Victus است، وجود این محافظ در حالی که اکثرا زد فولد 2 به صورت باز شده استفاده شده و نمایشگر دوم در پشت قرار دارد، واجب است. زمانی که گوشی را به صورت باز در دست یا بر روی میز قرار می‌دهید احتمال خش افتادن یا آسیب دیدن صفحه نمایش دوم وجود دارد که با روکش محافظ محافظ گوریلا گلس Victus این خطر تا حد زیادی رفع می‌شود.

نمایشگر سوپر امولد دوم کیفیت بسیار بالایی دارد و همانند صفحه میان‌رده‌های سری A سامسونگ، از نظر رنگ، کنتراست و میزان روشنایی نور، مشکلی با آن نخواهید داشت.

صفحه نمایش دوم به طور کامل تمام امکانات گوشی را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما در واقع آنقدری کاربردی نیست، شاید میزان استفاده شما از نمایشگر دوم تنها در 5 درصد مواقع باشد. بیشترین کاربرد این صفحه چک کردن سریع پیام یا نوتیفیکیشن‌ها، جواب دادن به تماس تلفنی و استفاده برای عکس یا فیلم‌برداری با دوربین اصلی است.

با وجود آنکه نمایشگر دوم و دوربین سه‌گانه اصلی هر دو در پشت گوشی قرار دارند، می‌توانید با باز کردن گوشی، تصویر خود را از دوربین اصلی در نمایشگر دوم ببینید و به این ترتیب از دوربین اصلی و باکیفیت گلکسی زد فولد 2 همانند یک دوربین سلفی استفاده کنید که قابلیتی بسیار کارآمد است بنابراین با دوربین اصلی نیز می‌توانید به تماس‌های تصویری خود جواب دهید.

حسگر اثر انگشت و قفل صفحه گلکسی زد فولد 2

حسگر اثر انگشت برای دسترسی بهتر در حاشیه سمت راست گوشی قرار دارد و با دکمه پاور ادغام شده است. سامسونگ در گلکسی زد فولد 2 از حسگر زیر نمایشگر استفاده نکرده زیرا با حسگر فیزیکی در حاشیه کناری هم در هنگام باز و بسته بودن گوشی می‌توان به حسگر دسترسی داشت، اما اگر قرار باشد از حسگر اپتیکال یا التراسونیک زیر نمایشگر استفاده شود باید زیر هردو صفحه نمایش اول و دوم حسگر وجود داشته باشد تا هم در حالت فولد و هم در حالت باز بتوان به حسگر دسترسی داشت. به هر حال حسگر در حاشیه فریم سمت راست گوشی قرار دارد و سرعت خواندن و اجرای آن بسیار بالاست.

گلکسی زد فولد 2

بهترین سناریو برای باز کردن گوشی فشردن دکمه پاور و نگه داشتن آن است. اما در هر حالا حسگر به سرعت اثر انگشت را شناسایی کرده و در کمتر از یک ثانیه گوشی را آنلاک می‌کند.

وجود حسگر در حاشیه کناری موجب شده تا در هنگامی که گوشی بسته‌ است و دو لبه نمایشگر بر روی یکدیگر قرار گرفته، به راحتی نتوانید حسگر را پیدا کنید همچنین برآمدگی لبه نمایشگر موجب می‌شود تا به ویژه انگشت شست به خوبی بر روی حسگر قرار نگیرد، در این حالت باید قلق کار با حسگر دست‌تان بیاید، با کمی کارکردن با حسگر می‌توانید به راحتی با آن کار کنید.

بهترین گزینه برای بازکردن گوشی استفاده از قفل چهره است، قفل چهره با سرعت بسیار بالا چهره شما را تشخیص می‌دهد و بدون نیاز به پین، پسورد و پترن می‌توانید گوشی خود را باز کنید. دقت و عملکرد قفل چهره نیز بسیار مناسب است، این قفل با عکس شما یا هنگامی که خواب هستید با چشمان بسته شما، عمل نمی‌کند.

عملکرد نرم افزاری

ایجاد یک رابط کاربری بهینه و متناسب با قابلیت‌های مختلف یک صفحه نمایش تاشو، از مهم‌ترین ویژگی‌های گلکسی زد فولد 2 محسوب می‌شود. بهینه نبودن رابط کاربری به راحتی می‌تواند سری تولید گوشی‌های تاشو سامسونگ را به یک شکست تبدیل کند، قطعا ایجاد و ارتقا یک رابط کاربری شناور، جذاب در کنار تولید خود صفحه نمایش تاشو و لولای با کیفیت و استحکام بالا، از اصلی‌ترین چالش‌های سامسونگ برای تولید مدل‌های سری گلکسی فولد بوده و هست.

سامسونگ در گلکسی زد فولد 2 از رابط کاربری One UI 2.5 بر پایه اندروید 10 استفاده کرد، این رابطه کاربری تجربه کار با زد فولد 2 را خوشایند‌تر می‌کند. به طور کلی تفاوت فاحشی میان رابط کاربری زد فولد 2 با دیگر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ وجود ندارد، اما به واسطه صفحه بزرگ و تاشو، برخی قابلیت‌ها به این رابط کاربری اضافه شده تا بتوانید از تمام پتانسیل صفحه تاشو استفاده کنید.

استفاده از گلکسی زد فولد 2 لذت بخش است، هنگامی که گوشی بسته باشد تمام کارهای لازم را می‌توانید با نمایشگر دوم انجام دهید، اگر به صفحه بزرگ‌تر نیاز داشتید می‌توانید صفحه گوشی را باز کنید و بدون معطلی کار خود را ادامه دهید. باز و بسته کردن گوشی شما را میان نمایشگر اول و دوم جا به جا خواهد کرد، حتی می‌توانید وسط بازی نمایشگر اصلی را بسته و از نمایشگر دوم استفاده کنید و بالعکس.

مهم‌ترین آپشنی که گلکسی زد فولد 2 به شما می‌دهد، قابلیت مالتی تسکینگ است، شما در این گوشی می‌توانید به طور واقعی قابلیت مالتی تسکینگ را لمس کنید. در صفحه گلکسی زد فولد 2 می‌توان تا 8 پنجره را به طور همزمان باز کرده و از هر کدام استفاده کرد. این کار با استفاده از پنل Edge و اپ پنل صورت می‌گیرد. پنل Edge یک نوار کوچک در سمت راست صفحه است که با لمس و کشیدن آن به وسط صفحه ظاهر می‌شود، در این پنل می‌توان اپلیکیشن‌های پر استفاده، مخاطبان تلفن، تسک‌های پر استفاده، قابلیت اسمارت سلکت و موارد مختلف را جای داد تا به آسانی در دسترس باشند.

در قسمت پایینی این پنل، آیکون اپ پنل دیده می‌شود که با لمس آن تمام برنامه‌های گوشی در یک پنجره به نمایش در می‌آیند و قابل انتخاب هستند. با لمس و کشیدن اپلیکیشن‌های مختلف در پنل Edge و اپ پنل به صفحه اصلی، می‌توانید قابلیت چند پنجره‌ای را فعال کنید. در صفحه اصلی می‌توانید دو پنجره به صورت عمودی یا افقی داشته باشید، همچنین تنها یکی از این دو پنجره را می‌توانید مجدد به دو پنجره تبدیل کنید تا در نهایت 3 پنجره (یک پنجره بزرگ و دو پنجره کوچک) در صفحه اصلی داشته باشید.

در کنار سه پنجره در صفحه اصلی، پنج پنجره دیگر را می‌توان به صورت شناور به صفحه اضافه کرد تا همزمان هشت پنجره فعال در صفحه داشته باشید. با این کار می‌توانید از هر هشت اپلیکیشن فعال پنجره‌ها استفاده کنید. در عین حال می‌توان همه پنجره‌ها را کوچک یا بزرگ کرد یا جای آن‌ها را تغییر داد. پنجره‌های شناور را می‌توان در هر نقطه‌ای از صفحه رها کرد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

با لمس و کشیدن حاشیه میان پنجره‌های اصلی صفحه نیز می‌توان اندازه آن‌ها را تغییر داد، در میان حاشیه پنجره‌های صفحه یک قسمت سه نقطه وجود دارد که با لمس آن یک منوی کوچک برای تنظیم حالت پنجره‌ها باز می‌شود، در این منو می‌توان یک پنجره دیگر به پنجره‌های موجود اضافه کرد، جای دو پنجره مجاور آن حاشیه را تغییر داد (فرض کنید دو پنجره در سمت چپ و راست تصویر به صورت عمودی باز هستند، با انتخاب این گزینه پنجره سمت چپ و راست جایشان عوض می‌شود) همچنین پنجره‌ها را از حالت عمودی به افقی و از حالت افقی به عمودی درآورد. گزینه دیگری نیز وجود دارد که فرم فعلی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را ذخیره می‌کند، به طور مثال شما برنامه یوتیوب و واتساپ را در کنار یکدیگر به صورت عمودی اجرا کرده‌اید، می‌توانید این حالت را در پنل اج ذخیره کنید، از آن پس اگر صفحه اج را باز کنید، یک آیکون جدید شامل دو آیکون کوچک واتساپ و یوتیوب در کنار یکدیگر دیده می‌شود که با انتخاب آن هر دو برنامه در کنار یک دیگر به صورت عمودی اجرا می‌شوند. هر پنجره یک نوار در قسمت بالایی خود دارد که با لمس آن مجددا سه گزینه برای بستن پنجره، تبدیل پنجره به پنجره شناور و تمام صفحه کردن آن پنجره باز می‌شوند.

حالت فلکس مود یک تجربه متفاوت است، شما می‌توانید در هنگان نوشتن متن گوشی را به صورت 90 درجه مانند یک لپ‌تاپ بر روی میز بگذارید، در فلکس مود نیمه پایینی صفحه به کیبورد و نیمه بالایی به نمایشگر متن تبدیل خواهد شد، در این حالت برای تماشای فیلم قسمت پایینی نوار مدیریت مدیا و قسمت بالایی به پخش فیلم اختصاص داده می‌شود، اپلیکیشن دوربین در فلکس مود نیز به دو بخش تبدیل می‌شود، قسمت پایینی منوی تنظیمات، دکمه شاتر و گزینه‌های انتخاب عکس و فیلم و قسمت بالایی محلی برای نمایش دوربین می‌شود. بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای حالت فلکس مود بهینه شده‌اند ولی ظاهر بسیاری از برنامه‌ها نیز با وجود تا شدن 90 درجه‌ای صفحه تغییری نخواهند کرد.

در حالت صفحه باز شده نیز همانند یک تبلت می‌توانید از زد فولد 2 استفاده کنید، همچنین با استفاده از حالت چند پنجره‌ای، تعامل میان برنامه‌ها ایجاد کنید، به طور مثال مرورگر خود را در یک پنجره و پیام‌رسان را در پنجره‌ای دیگر باز کنید، به این صورت در هنگام وبگردی هر پیامی که برای‌تان بیاید به صورت زنده در اپلیکیشن پیام‌رسان خواهید دید، همچنین اگر مطلب جالبی در اینترنت پیدا کردید می‌توانید آن را کپی و در پیام‌رسان برای یکی از مخاطبان‌تان ارسال کنید.

در منوی تنظیمات زد فولد 2 قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی برای افزایش تجربه کاربری شما وجود دارد، به طور مثال می‌توان کیبورد را به صورت معمولی، دو تیکه یا شناور در بیاورید، در حالت دو تیکه، کیبورد به دو قسمت تقسیم شده و در این حالت با در دست داشتن گوشی می‌توان به راحتی با دو انگشت شست (مانند دسته‌های کنسول بازی) از کیبورد استفاده کرد. همچنین می‌توان انتخاب کرد که پیام‌رسان‌ها در حالت دسکتاپ اجرا شوند، در نسخه دسکتاپ پیام‌رسان‌ها مخاطبین در سمت چپ در صفحه و پیام‌ها در سمت راست قرار می‌گیرند، در گوشی‌های هوشمند به دلیل محدود بودن صفحه این ویژگی در دسترس نیست اما در صفحه بزرگ گلکسی زد فولد 2 می‌توان پیام‌رسان‌ها را مانند نسخه دسکتاپ اجرا کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های نرم افزاری ویژه زد فولد 2 انتخاب اپلیکیشن‌هایی است که در نمایشگر دوم به نمایش در می‌آیند. همانطور که گفته شد، هنگامیکه در صفحه نمایش اصلی مشغول به کار هستید اگر صفحه را ببندید دقیقا در هر برنامه یا هر بازی که باشید، در صفحه نمایش دوم به آن محیط دسترسی دارید و می‌توانید به کار خود ادامه دهید، اما این اتفاق گاهی حریم خصوصی شما را به خطر می‌اندازد، به این ترتیب می‌توانید انتخاب کنید که به طور مثال پیام‌رسان یا برنامه پرداخت سامسونگ در صفحه دوم قابل نمایش نباشد به این ترتیب اگر در صفحه اصلی در حال کار با پیام‌رسان با برنامه پرداخت سامسونگ باشید، زمانی که در محیط کار چند نفر از دوستان‌تان به سمت شما می‌آیند با بستن صفحه، پیام‌رسان یا برنامه پرداخت به نمایشگر دوم منتقل نمی‌شود و آن‌ها متوجه نمی‌شوند که شما مشغول چه کاری بوده‌اید، همچنین اطلاعات شما در معرض دید دیگران قرار نمی‌گیرد، هنگامی که دوستان‌تان از شما فاصله گرفتند، با باز کردن صفحه می‌توانید ادامه کار خود را با پیام‌رسان یا برنامه پرداخت انجام دهید. با تمام این‌ها و با توجه به نسبت نامتعارف نمایشگر گوشی، ممکن است بسیاری از اپلیکیشن‌ها به صورت فول از تمام فضای نمایشگر استفاده نکنند. در واقع هر سرویسی که ریسپانسیو نباشد در گلکسی زد فولد 2 به صورت فول ویو اجرا نخواهد شد. مثلا اپلیکیشن محبوب اینستاگرام با حاشیه‌های زیادی در اطراف خودش به نمایش در می‌آید که شاید برای خیلی از افراد خوشایند نباشد.

قدرت سخت افزاری

سامسونگ برای قابلیت چند وظیفه‌ای گلکسی زد فولد 2 هرآنچه در چنته داشته را رو کرده است، بر اساس AnTuTu، معتبرترین بنچمارک سخت افزاری تلفن‌های هوشمند، تنها 5 گوشی قدرتمندتر از گلکسی زد فولد 2 تاکنون تولید شده است، البته تفاوت سخت افزاری و امتیازات 6 گوشی اول از نظر این بنچمارک زیاد نیست و می‌توان تا حدودی همه را در یک سطح دانست.

در این مدل از پردازنده اگزینوس خبری نیست، پردازنده‌های سری اگزینوس برای یک گوشی 2 هزار دلاری کافی نیستند و از پس تامین قدرت مورد نیاز این گوشی برنمی‌آیند، برای همین سامسونگ به سراغ بهترین و قدرتمندترین چیپست موجود رفته است. اسنپدراگون 865 پلاس با هشت هسته پردازشی قدرتمند و 12 گیگابایت رم، این ترکیب برای اجرای سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی کافی است. البته دیگر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ مانند نوت 20 اولترا نیز در آمریکا با همین چیپست و رم به بازار آمدند و این ترکیب را در گوشی‌های قدرتمند دیگر نیز می‌توان یافت.

همانطور که گفته شد، گلکسی زد فولد 2 تنها با یک پردازنده و یک نسخه رم در تمام جهان عرضه شده است، اما برای حافظه داخلی دو نسخه 256 و 512 گیگابایتی قابل خریداری هستند. این مدل دارای یک هسته پردازشی با فرکانس 3.09 گیگاهرتز، سه هسته با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است، هر هشت هسته از نوع Kryo 585 هستند که طبق اعلام کوالکام از نظر قدرت و سرعت تا 25 درصد سریع‌تر از دیگر پردازنده‌های بازار عمل می‌کنند. این پردازنده دارای مودم داخلی 5G است و در صورت گسترده شدن اینترنت نسل پنجم می‌توانید با این مدل از ارتباط پرسرعت 5G نیز استفاده کنید. همچنین تراشه گرافیکی قدرتمند Adreno 650 نیز وظیفه انجام کارهای گرافیکی را بر عهده دارد.

با وجود این سخت افزار قدرتمند، هیچ مشکلی در هنگام استفاده از زد فولد 2 احساس نخواهید کرد، همه‌چیز روان، راحت و بدون لگ اجرا می‌شود، حتی در هنگام باز کردن چند پنجره نیز مشکلی پیش نمی‌آید. البته در اجرای چند پنجره‌ای محدودیتی برای اجرای همزمان دو ویدیو وجود دارد و به این ترتیب تنها می‌توانید یک ویدیو را به صورت همزمان پخش کنید اما به نظر می‌رسد این یک محدودیت نرم افزاری مربوط به اندروید باشد و اگر نه سخت افزار زد فولد 2 قابلیت اجرای دو ویدیو به صورت همزمان را دارد.

گلکسی زد فولد 2 تمام بازی‌های روز دنیای را در بالاترین حالت و بدون لگ یا افت فریم و حتی داغ شدن بیش از حد اجرا می‌کند، به واسطه بزرگ‌بودن نمایشگر این مدل، بازی کردن در آن لذت بسیاری دارد، گیم لانچر اختصاصی سامسونگ نیز کمک می‌کند تا مدیرت و کنترل بیشتری بر روی بازی داشته باشید. با اجرای بازی در گیم لانچر، گیم مود فعال می‌شود و به این ترتیب در هر لحظه آمار دما، درصد باتری، زمان باقی مانده تا اتمام باتری و مقدار مموری اشغال شده را نشان می‌دهد، همچنین می‌توانید اسکرین شات بگیرید و اپ‌های دیگر را همزمان اجرا کنید.

با زد فولد 2 می‌توان دو بازی را به صورت همزمان اجرا کرد، در بازی‌های معمولی مشکلی از نظر سرعت و لگ بازی‌ها نخواهید داشت اما اجرای دو بازی سنگین یا آنلاین طبیعتا موجب افت فریم آن‌ها می‌شود و به طور کلی خود شما نمی‌توانید دو بازی مانند پابجی و کاف او دیوتی آنلاین را همزمان در صفحه بازی کنید!

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز Antutu

نام مدل

3275/1020 43fps 661059 Mate 40 Pro
2603/880 42fps 603352 Galaxy Note20 Ultra 5G
2715/950 33fps 596482 Galaxy Z Fold2 5G
3372/902 24fps  592729 OnePlus 8 Pro
3311/903 46fps 585996 Mi 10T Pro 5G
3126/893 46fps  585105 OnePlus 8T
3028/901 45fps 543986 Galaxy S20 FE 5G
3263/890 40fps 538221 Poco F2 Pro
2500/670 56fps 459497 Galaxy S10 Lite

همانطور که در جدول بالا می‌بینید، گلکسی زد فولد 2 جزو قوی‌ترین تلفن‌های هوشمند بازار محسوب می‌شود. عملکرد این گوشی در همه حالات تک هسته‌ای، چند هسته‌ای، اجرای گرافیکی و در مجموع، بسیار بالاست و در میان برترین‌های بازار قرار می‌گیرد. به طور کلی به سختی می‌توان زد فولد 2 را به چالش کشید، انصافا سامسونگ سخت افزار و نرم افزار این مدل را به بهترین شکل بهینه کرده و حتی در اجرای چند پنجره‌ای کمتر پیش می‌آید که با لگ مواجه شوید، شاید هم هرگز با لگ مواجه نشوید. در هنگام کار با گوشی یا اجرای بازی‌ها مشکل خاصی از لحاظ دما نخواهید داشت. البته هنگام اجرای بازی در طولانی مدت گوشی داغ خواهد شد؛ اما میزان دمای آن آزاردهنده نیست و می‌توانید به راحتی به بازی کردن ادامه دهید.

دوربین گلکسی زد فولد 2

گلکسی زد فولد 2 سامسونگ به 5 دوربین مجهز شده است، در پشت دستگاه دوربین اصلی قرار دارد که از سه دوربین 12 مگاپیکسلی قدرتمند تشکیل شده است، بر روی هر نمایشگر گوشی نیز یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی قرار دارد که در موقعیت‌های مختلف می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در ماژول دوربین اصلی، دوربین اول با دیافراگم f/1.8، لنز واید 26 میلی‌متری و اندازه پیکسل 1.8µm مسئول گرفتن تصاویر از سوژه اصلی، دوربین دوم با دیافراگم f/2.4، لنز تله‌فوتو 52 میلی‌متری و اندازه پیکسل 1.0µm برای بلور کردن و اضافه کردن افکت‌های مختلف به پس زمینه تصویر و دوربین سوم با دیافراگم f/2.2، لنز اولتراواید 123 درجه‌ای و اندازه پیکسل 1.12µm مسئول گرفتن تصاویر فوق عریض هستند.

گلکسی زد فولد 2

قبل از هرچیز باید گفت که عملکرد دوربین اصلی گلکسی زد فولد 2 فوق‌العاده است، البته باید هم باشد، سامسونگ در پرچمدار تاشوی خود از دوربین‌های 12 مگاپیکسلی معروفش استفاده کرده، در میان پرچمداران سامسونگ، سری نوت 20 و S20 قابلیت‌های اضافی مانند زوم هیبریدی، دوربین 64 یا 108 مگاپیکسلی را دارند، البته سامسونگ در زد فولد 2 کمی از قابلیت‌های جانبی دوربین را کم کرده اما همچنان شما می‌توانید تصاویر کم‌نظیری با این دوربین ثبت کنید.

فولد 2 به واسطه صفحه قابل تا شدن قابلیت‌های زیادی برای عکاسی به شما می‌دهد، به عنوان مثال می‌توانید صفحه گوشی را در حالت فلکس مود بر روی میز بگذارید و خود مقابل دوربین اصلی قرار بگیرید و با تایمر از خودتان عکس بگیرید، دو صفحه گوشی در حالت 90 درجه به راحتی بر روی هر سطح صافی به صورت افقی و عمودی می‌ایستند. اپلیکیشن دوربین گلکسی زد فولد 2 بسیار خوب با اندازه و شرایط این گوشی بهینه شده است، با تا کردن صفحه محل قرار گیری اجزای دوربین تغییر می‌کند، با بستن صفحه نیز از طریق نمایشگر دوم می‌توانید با دوربین اصلی عکس و فیلم بگیرید. همچنین در حالت باز بودن صفحه می‌توانید نمایشگر دوم را نیز روشن کنید تا افرادی که مقابل دوربین قرار گرفته‌اند، خود را در نمایشگر ببینند و آماده عکاسی شوند.

دوربین زد فولد 2 یکی از بهترین دوربین‌هایی است که در بازار گیرتان می‌آید، تصاویر این دوربین کاملا شفاف، با داینامیک رنج بسیار عالی، رنگ‌های طبیعی واقعی و نویز بسیار کم هستند، فرقی ندارد در سایه ایستاده‌اید یا زیر تابش مستقیم آفتاب، هوا ابری است یا بارانی، در هر شرایط عکس‌های بسیار باکیفیتی را با زد فولد 2 می‌توان گرفت. دوربین واید اصلی با وجود فوکوس خودکار دوال پیکسل و لرزش‌گیر اپتیکال، در پیدا کردن سوژه و کاهش تکان‌های فیلم هم عالی عمل می‌کند.

تصاویر دوربین واید با افت کیفیت نامحسوسی زاویه 123 درجه‌ای از محیط را ثبت می‌کنند، روی کاغذ زاویه تصویر 123 درجه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچمدار و بالارده امروزی دیده می‌شود، اما با گلکسی زد فولد 2 واقعا تصاویر بسیار عریضی را می‌توان گرفت. همچنین در تصاویر عریض، رنگ‌ها، جزئیات تصویر و داینامیک رنج بسیار خوبی دیده می‌شود و تصاویر دوربین عریض تفاوت چندانی با عکس‌های دوربین اصلی ندارد.

با دوربیین تله‌فوتو این گوشی می‌توانید با زوم 2 برابر، 4 برابر و 10 برابر عکس بگیرید، بهترین کیفیت تصاویر با دوربین تله‌فوتو زد فولد 2 مربوط به زوم 2 برابر است، این دوربین دارای زوم اپتیکال 2 برابر است و با زوم بیشتر، کیفیت تصاویر کاهش پیدا می‌کند. در زوم 2 برابر تصاویر بسیار شفاف، واضح و تقریبا بدون نویز هستند، عکس‌های زوم دو برابر این گوشی نیز از نظر کیفیت با تصاویر دوربین اصلی تفاوت چندانی ندارد و با خیال راحت می‌توان با زوم دو برابر، تصاویر بسیار جذابی را ثبت کرد.

با زوم 4 برابر نیز تصاویر همچنان با کیفیت و شفاف هستند، البته وضوح تصویر کمی کاهش پیدا می‌کند و برخی جزئیات کدر و نویز‌دار می‌شوند، زوم 10 برابر نیز با وجود ثبت تصاویر قابل قبول اما از نظر کیفیت، وضوح و نویز تصویر قابل مقایسه با دوربین اصلی نیستند. شما در نهایت می‌توانید بر روی زوم 4 برابر دوربین تله‌فوتو زد فولد 2 حساب باز کنید.

سلفی

به طور کلی سامسونگ با وجود نمایشگر تا شونده، در سه قسمت گوشی، دوربین کار گذاشته و این مورد دست شما را برای گرفتن عکس در حالت‌های مختلف باز می‌کند. به طور مثال در هر دو حالت فولد و باز بودن گوشی، می‌توانید با دوربین‌های سلفی از خودتان عکس بگیرید، همچنین در صورت باز بودن نمایشگر نیز می‌توانید با دوربین اصلی و باکیفیت زد فولد 2، عکس و فیلم سلفی بگیرید، در صورت باز بودن صفحه و استفاده از دوربین اصلی، می‌توانید خود را بر روی نمایشگر دوم ببینید.

دوربین‌های سلفی هر دو در یک حفره در بالای دو نمایشگر گوشی قرار گرفتند و مزاحمتی برای کار شما ایجاد نمی‌کنند، این سبک طراحی دوربین سلفی یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های زد فولد 2 نسبت به گلکسی فولد با آن بریدگی دوربین سلفی عریضش محسوب می‌شود. هر دو دوربین سلفی از یک مشخصات بهره می‌برند و کیفیت بسیار خوبی دارند، عکسی‌ها و فیلم‌های سلفی در این مدل بسیار با کیفیت، شفاف، با نویز پایین و رنگ‌های طبیعی گرفته می‌شوند. جزئیات صورت در تصاویر دوربین سلفی این مدل بسیار بالاست، به ‌گونه‌ای که با زوم کردن در تصاویر شاید متوجه چیزهایی در صورت خود بشوید که تا پیش از آن متوجه‌شان نشده بودید!

درهنگام گرفتن عکس سلفی در شب یا با نور کم نیز مشکل خاصی با زد فولد 2 پیدا نخواهید کرد، تصاویر در شب کیفیت قابل قبولی دارند، هر چند با وجود هزینه‌ای که برای این گوشی هوشمند می‌پردازید شاید انتظارات‌تان برآورده نشود اما دوربین سلفی این مدل در شب هم تصاویر بسیار روشن، شفاف و با نویز کم را ثبت می‌کند. البته حالت عکاسی در شب هم وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید اما این قابلیت به جای بهبود تصاویر در شب، کیفیت عکس‌ها را پایین می‌آورد. در حالت نایت مود با دوربین‌ سلفی تصاویر روشن‌تر می‌شوند اما همین موضوع باعث می‌شود تا نویز بیشتری در عکس دیده شود و شفافیت تصاویر نیز کاهش پیدا کند. عملکرد نایت مود دوربین سلفی اصلا جالب نیست. اما خب این موضوع اهمیت ندارد چرا که می‌توانید با دوربین سلفی و امکانات خوب آن به‌راحتی سلفی هم بگیرید!

فیلم‌برداری

گلکسی زد فولد 2 می‌تواند 60 فریم در ثانیه با رزولوشن 4K و 1080 فیلم‌برداری کند. هر دو دوربین اصلی و تله‌فوتو به لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار مجهز شده‌‌اند، به این ترتیب حتی هنگام راه رفتن و دویدن هم لرزش ویدیو بسیار کم و جزئی خواهد بود، عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال دوربین زد فولد 2 بسیار مناسب است و بدون افت کیفیت یا بلور شدن فیلم، لرزش هنگام راه رفتن را خنثی می‌کند. با وجود فوکوس خودکار نیز تشخیص سوژه افزایش چشمگیری پیدا کرده و در کسری از ثانیه با تغییر زاویه دوربین، سوژه اصلی تشخیص داده می‌شود.

کیفیت فیلم‌برداری با این گوشی فوق‌العاده است، ویدیوها بدون هیچ مشکلی با رنگ‌های واقعی، عمق بالا در سایه و نور، وضوح بالا و کاملا شفاف هستند، شما با دوربین زد فولد 2 می‌توانید به صورت اسلوموشن 240 فریم Full HD و 960 فریم HD فیلم‌برداری کنید. قابلیت فیلم‌برداری حرفه‌ای از قابلیت‌هایی است که تنها در پرچمداران قدر بازار مانند زد فولد 2 پیدا می‌شود، در این حالت همانند حالت عکاسی حرفه‌ای، می‌توانید میزان نور، رنگ، زوم، فوکوس، ISO، ورودی صدا و بسیاری از تنظیمات دیگر را شخصی سازی کنید و مانند یک دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای با زد فولد 2 فیلم بگیرید.

هر دو دوربین سلفی زد فولد 2 ویدیو‌های بسیار خوبی ضبط می‌کنند، البته قابلیت‌های ضبط ویدیو در این مدل با نوت 20 اولترا برابر نیست، شما در نوت 20 اولترا فوکوس خودکار و ضبط ویدیو 4K با 60 فریم بر ثانیه را نیز دارید، دو ویژگی که در دوربین سلفی زد فولد 2 وجود ندارد، اما در این مدل می‌توانید با فعال کردن EIS هنگام فیلم برداری، ویدیوهایی ثابت و با کمترین لرزش را ثبت کنید، عملکرد لرزش‌گیر الکترونیکی در این مدل مناسب است و در نگاه کلی تفاوت زیادی با لرزش‌گیرهای اپتیکال ندارد. اما در نهایت با وجود قابلیت گرفتن عکس و فیلم سلفی با دوربین اصلی، کاربردهای دو دوربین سلفی کمی کاهش پیدا می‌کند و بیشتر برای ارتباط ویدیویی استفاده می‌شوند.

کیفیت صدا

زد فولد 2 بدون جک هدفون و هندزفری در جعبه عرضه شده است، به همین دلیل برای گوش دادن به موسیقی با هدفون خود باید یک تبدیل درگاه USB-C به جک 3.5 میلی‌متری تهیه کنید. اما استفاده از اسپیکرهای خود گوشی نیز انتخاب بسیار مناسبی است. این مدل دارای دو اسپیکر در حاشیه بالا و پایین سمت راست گوشی است، هنگامی که زد فولد 2 را به صورت افقی در دست بگیرید (به صورتی که دوربین پایین و نمایشگر دوم بالا باشد) دستان‌تان جلوی خروجی دو اسپیکر را نمی‌گیرد و به این ترتیب می‌توانید از صدای بلند و استریو این دستگاه استفاده کنید.
گلکسی زد فولد 2

البته به دلیل نسبت تصویر تقریبا مربعی شکل زد فولد 2، می‌توانید به صورت افقی نیز به دیدن فیلم یا اجرای بازی بپردازید، در این حالت نیز دست شما جلو اسپیکر را نخواهد گرفت و صدا به خوبی در محیط پخش می‌شود. اسپیکرهای زد فولد 2 توانایی آن را دارند تا با اسپیکرهای بلوتوثی معمولی بازار رقابت کنند. بلندی صدا در این گوشی در دنیای تلفن‌های همراه کم نظیر است و کاملا شما را راضی نگه می‌دارد.

عملکرد باتری

اگر فکر می‌کنید که اندازه بزرگ گلکسی زد فولد 2 به معنی یک باتری حجیم 7 تا 8 هزار میلی‌آمپری در این مدل است، سخت در اشتباه هستید. سامسونگ در زد فولد 2 از دو باتری با مجموع حجم 4 هزار و 500 میلی‌آمپرساعت استفاده کرده است. چندین بار اشاره کردیم که زد فولد 2 اندازه‌ای شبیه به یک تبلت دارد و در اصل یک تبلت تا شونده محسوب می‌شود اما با این وجود سامسونگ یا نتوانست یا نخواست در این مدل از باتری با ظرفیت بیشتری استفاده کند. از نظر ظاهری به نظر می‌رسد که با وجود لولای بزرگ و فناوری‌های خاصی که در طراحی و نمایشگر تاشو این مدل به کار رفته باز هم سامسونگ می‌توانست تا دو باتری بزرگ‌تر را در این مدل جای دهد، اما به هر شکل این اتفاق نیفتاد.

با وجود صفحه نمایش اصلی بزرگ، نرخ تازه سازی 120 هرتز، نمایشگر دوم و پردازش‌های سنگین مالتی‌تسکینگ، نباید انتظار داشته باشیم که باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی زد فولد 2 خیلی دوام بیاورد. همین طور هم هست، اگر به طور معمول از گوشی استفاده می‌کنید باید هر شب آن را به شارژر متصل کنید، با استفاده مداوم و بیشتر از زد فولد 2، باتری آن کمتر از یک روز دوام میاورد و باید به دنبال پریز برق باشید. البته زد فولد 2 قابلیت شارژ وایرلس و شارژ معکوس را نیز دارد.

نه تنها عمر باتری زد فولد 2 کوتاه است بلکه آنقدر باید در انتظار شارژ شدنش بنشینید تا علف زیر پایتان سبز شود. با شارژر 25 واتی داخل جعبه زد فولد 2 می‌توانید در نیم ساعت تنها 30 درصد باتری را شارژ کنید، در مدت یک ساعت مقدار شارژ به 60 درصد می‌رسد و شارژ کامل آن نزدیک 2 ساعت زمان می‌برد. حدود 2 ساعت زمان برای شارژ یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی آن هم با شارژر 25 واتی بسیار زیاد است، این در حالیست که نوت 20 اولترا با همین باتری و شارژر در زمانی کمتر از یک ساعت و سی دقیقه شارژ می‌شود.

اگر باتری زد فولد 2 مانند تبلت‌های بازار ظرفیت بیشتری داشت، زمان انتظار نزدیک 2 ساعت را می‌توانستیم توجیه کنیم، اما با وجود باتری‌های پرحجم و شارژرهای سریع امروزی که در زمان یک ساعت کل باتری را پر می‌کنند، عمر باتری و زمان شارژ زد فولد 2 اصلا قابل قبول نیست.

جمع بندی گوشی گلکسی زد فولد 2

در مجموع باید اعتراف کنیم که گلکسی زد فولد 2 نسبت به اولین مدل این سری یعنی گلکسی فولد، رشد بسیار زیادی داشته و می‌توان بر روی آن به عنوان یک گوشی/تبلت برای استفاده روزانه حساب باز کرد. گلکسی فولد محصولی بود که شما را نسبت به آینده موفق تلفن‌های هوشمند تاشو به تردید می‌انداخت، طراحی نه‌چندان خوب، نواقص فراوان و کیفیت ساخت پایین گلکسی فولد جزو مهم‌ترین ایراداتی بود که به این محصول نسبت داده می‌شد اما تمام این نواقص در گلکسی زد فولد 2 رفع شده، البته هنوز سری فولد سامسونگ به تکامل نرسیده اما می‌توان گفت سری فولد از یک نمونه اولیه به یک گوشی تجاری مناسب استفاده روزانه تبدیل شده و حالا می‌توان آینده موفقی را برای سری فولد متصور بود.

گلکسی زد فولد 2 از نظر مقاومت، اجرای روان برنامه‌ها، صفحه نمایش، دوربین و به ویژه طراحی، یک گوشی بسیار کاربردی است، البته ایراداتی مانند عمرباتری پایین نیز به این مدل وارد است، اما مهم‌ترین ایراد این گوشی قیمت بسیار بالای آن است که باعث می‌شود سری فولد تنها برای مشتریان محدودی قابل خریداری باشد.

همچنین توقع خریداران از گوشی 2 هزار دلاری بسیار بالاست و شاید به موارد کوچکی مانند عملکرد ضعیف‌تر دوربین نسبت به گلکسی نوت 20 اولترا یا کیفیت روکش صفحه گلکسی فولد 2 نیز معترض باشند. ما 2 هزار دلار برای کار با این گوشی هزینه نکردیم و نمی‌توانیم از نظر ذهنی خودمان را در جایگاه خریدار واقعی آن قرار دهیم!

مشخص نیست که آیا سامسونگ می‌تواند یک میان‌رده تاشو با کیفیت را با قیمتی معقول به بازار عرضه کند یا خیر اما طبیعتا به دنبال افزایش بازار هدف مشتریان سری فولد خواهد بود. در حال حاضر شاید بیش از 90 درصد طرفداران سامسونگ اعتقاد داشته باشند که قیمت 2 هزار دلاری برای زد فولد 2 بسیار زیاد است و این مدل ارزش خرید ندارد، اما با نگاهی به قیمت گوشی‌های پرچمدار در 10 سال گذشته متوجه می‌شویم که زمانی پرچمداران بازار 500 دلار قیمت داشتند و خیلی‌ها به قیمت 650 دلاری گلکسی S5 ایراد گرفتند، اما حالا ما در ابتدای سال 2021 قرار داریم و مردم یک گوشی بالارده را با قیمت 600 دلار خریداری می‌کنند، گوشی‌های پرچمدار که حداقل هزار دلار قیمت دارند و به دلیل آن که در طی این زمان این قیمت‌ها برای ما باورپذیر شدند دیگر مشکلی با آن‌ها نداریم، دیگر کسی نمی‌گوید که گلکسی S20 یا گلکسی نوت 20 اولترا گران هستند.

بنابراین شاید به مرور زمان تا دو یا سه سال آینده به قیمت 2 هزار دلاری سری فولد نیز عادت کنیم و آن را نسبت به آپشن‌هایی که این گوشی دارد، معقول و به‌صرفه بدانیم. با تغییر تفکر مشتریان، قطعا خریداران سری فولد چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

نقاط قوت

کیفیت ساخت عالی

دوربین‌های با کیفیت در عکاسی و فیلم‌برداری

رابط کاربری بهینه شده

قدرت سخت افزاری بالا و اجرای روان مالتی تسکینگ

دو اسپیکر با صدای شفاف و بلند

نقاط ضعف

قیمت بسیار بالا

صفحه نمایش با روکش براق

عمرباتری کم

زمان شارژ شدن بیش از حد انتظار

 

8 در مورد “نقد و بررسی گلکسی زد فولد 2 سامسونگ: کهکشان تاشو!”

  1. سلام وقت بخیر
    یه اشتباهی داشتید، نمایشگر زد فولد 2 (داخلی) 7.6 اینچ هست. و نمایشگر بیرونی اون 6.2 اینچ هست.

    1. سعید صانعی

      سلام، هم در قسمت مشخصات و هم در خود متن اشاره شده که نمایشگر اصلی 7.6 و نمایشگر دوم 6.2 اینچ است.

    1. سعید صانعی

      سلاو راستش قیمت نگرفتیم تا الان، ولی مطمئنن اندازه یک گوشی میان‌رده باید خرچ پنل بدید

  2. اینکه تاشو باشه دقیقا چه‌کاربردی داره؟؟
    کسی بخواد پول همیچین چیزی رو بده خب
    یه لپ تاپ و گوشی میگیره پولشم سیو میشه دوتا کارم باهاش انجام میده
    با باقی پولشم میشه یه ای پد گرفت

    1. سعید صانعی

      کاربردهاش تو متن توضیح داده شد، از نظر پولی هم شاید شما اینجوری فکر کنی ولی معمولا کسی که این گوشی رو میخره، خیلی مشکل مالی نداره، هم پول این گوشی رو میده و هم چهار برابرش هزینه میکنه برای خودش بهترین لپ‌تاپ‌ها رو میخره، یه آیپد میخره، چهار تا چیز دیگه هم میخره

      1
      2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH