معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری ذهنی‌ست که تنها در آمریکا سه و نیم میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و از علائم آن می‌توان به توهم، بی‌انگیزگی و مشکلات شناختی اشاره کرد. در مورد این بیماری به اندازه دیگر مشکلات ذهنی مانند افسردگی و اضطراب صحبت نمی‌شود و به همین دلیل باورهای اشتباه زیادی در مورد آن وجود دارد که بخشی از آن‌ها تحت تاثیر رسانه‌ها به وجود آمده‌اند. در این مقاله برسی می‌کنیم که کدام آثار سینمایی به درستی این بیماری را به تصویر کشیده‌اند و کدام‌ها نه. با آی‌تی‌رسان و معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی همراه باشید.

(A Beautiful Mind (2001

می‌توان گفت “ذهن زیبا” یکی از بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی است. این فیلم جذاب در مورد یک ریاضیدان برنده جایزه نوبل به نام جان نش با بازی راسل کرو است. با وجود اینکه شاید بسیاری از افرادی که در مورد اسکیزوفرنی اطلاعات دارند، توهمات جان نش در فیلم را کمی اغراق‌آمیز بدانند ولی بسیاری از متخصصان سلامت روان این فیلم را به خاطر کمک به درک بهتر این بیماری تحسین می‌کنند.

(Savage Grace (2007

این فیلم بر اساس داستان زندگی خانواده‌ بدنامی به نام Baekeland ساخته شده و داستان پسری آشفته به نام تونی را بازگو می‌کند که به اسکیزوفرنی مبتلاست. در ابتدا به نظر می‌رسد که شاهد یک فیلم معمولی در مورد یک پسر نرمال و کمی دم‌دمی مزاج هستید، غافل از اینکه تونی چیزی فراتر از یک پسر نرمال است.

(Benny & Joon (1993

این فیلم با بازی مری استوارت، آیدان کوئین و جانی دپ در ابتدا یک داستان امیدبخش و پرانرژی به نظر می‌رسد که امکانات در دسترس بیماران اسکیزوفرنی را به نمایش می‌گذارد. در واقع تماشاگران این فیلم نباید انتظار یک تصویرسازی واقعی در مورد اسکیزوفرنی در این فیلم داشته باشند. کاراکتر Joon بدون هیچ مشاوره رفتاری یا شناخت درستی، دارو دریافت می‌کند و به نظر می‌رسد هیچ آشنایی با علائم واقعی اسکیزوفرنی ندارد که سبب می‌شود این فیلم از نظر پزشکی بی‌اعتبار باشد.

(The Fisher King (1991

در این فیلم رابین ویلیامز در نقش کاراکتر Parry به بازی می‌پردازد که مبتلا به اسکیزوفرنی است یا شاید هم نیست. Parry پس از مرگ همسرش دچار بیماری روحی به نام اختلال اضطراب بعد از حادثه (PTSD) می‌شود ولی توهمات و خیالات این کاراکتر بیشتر شبیه به اسکیزوفرنی است. مشکل اینجاست که این فیلم، این سوتفاهم را برای بیننده ایجاد می‌کند که ممکن است تمام بیماران مبتلا به اضطراب بعد از حادثه، به اسکیزوفرنی هم مبتلا باشند یا اینکه اسکیزوفرنی ممکن است در اثر شوک ناشی از یک حادثه به وجود بیاید که هر دو فرضیه نادرست است.

معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی، The Fisher King
معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی، The Fisher King

(An Angel at My Table (1990

این فیلم اقتباسی از زندگی‌نامه دوم Janet frame است که در آن به بررسی یکی از بزرگترین کلیشه‌ها در بین بیماری‌های ذهنی یعنی نبوغ در عین دیوانگی می‌پردازد. کری فاکس در این فیلم به بازی در نقش Frame می‌پردازد که به خاطر تشخیص اشتباه اسکیزوفرنی، وادار به تحمل ۸ سال درمان روان‌پزشکی از جمله شوک الکتریکی می‌شود. این فیلم جدا از داستان زیبایی که دارد به بررسی ناهماهنگی‌های موجود در طبقه‌بندی بیماری‌های روانی می‌پردازد.

(The Soloist (2009

این فیلم اقتباسی از داستان واقعی ناتانیل آنتونی آیرز، دانشجوی قبلی دانشکده موسیقی جولیارد با بازی جیمی فاکس است، که به اسکیزوفرنی مبتلاست. زندکی ناتانیل به واسطه دوستی با استیو لوپز با بازی رابرت داونی جونیور تغییر پیدا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت این فیلم درمورد نوع نگاه و رفتار افراد با بیماران اسکیزوفرنی یا دیگر بیماری‌های روحی‌ست.

بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی
بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی

(Take Shelter (2011

شخصیت اصلی این فیلم که برنده جوایز متعدد شده، کورتیس با بازی مایکل شانون است که فکر می‌کند در آستانه ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارد، بیماریی که مادرش با آن درگیر بود. واقعیت این است که اسکیزوفرنی ممکن است در یک خانواده موروثی باشد و رفتارهای نام قول کورتیس هم به اسکیزوفرنی شباهت دارد. در تمام مدت فیلم، شخصیت اصلی به همراه بینندگان به دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا کورتیس به اسکیزوفرنی مبتلا هست یا خیر که این موضوع نشان می‌دهد چقدر تشخیص منشا بیماری‌هایی که با توهم همراه هستند، سخت است.

بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی
بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی

(Spider (2002

در این فیلم Ralph Fiennes به بازی در نقش آقای Cleg می‌پردازد، فردی مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی که بعد از ۲۰ سال از بیمارستان روانی مرخص شده است. درگیری‌های آقای Cleg بین دنیایی که در درون ذهن خودش دارد و دنیای واقعی این چالش را برای بیننده به وجود میاورد که کدام یکی از این اتفاقات واقعی هستند و کدام توهم، مثال کوچکی از مشکلاتی که افراد اسکیزوفرنی با آن مواجه هستند. نکته مهم در مورد این فیلم، این است که منتقدین سینمایی تصویری که این فیلم از یک فرد مبتلا به اسکیزوفرنی به نمایش می‌گذارد را بیش از اندازه خشن و خطرناک می‌خوانند که درست نیست؛ ولی در دنیای سینمایی بسیار رواج دارد.

(Angel Baby (1995

یک فیلم زیبا که داستان دو بیمار اسکیزوفرنی را با یک روایت عاشقانه به تصویر می‌کشد. دو شخص مبتلا به اسکیزوفرنی هستند و با هم زندگی می‌کنند. آنها تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند ولی برای این کار باید مصرف داروهای خود را قطع کنند که ممکن است باعث بازگشت توهمات آنها شود.

2 در مورد “معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی”

  1. فیلم ذهن زیبا عالیه
    و براساس داستان واقعی
    خیلی هم مناسب افرادی که قبول ندارن چیزایی که میبینن ممکنه واقعی نباشه

    2
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH