مصرف ماهی از بروز آسم در کودکان جلوگیری می‌کند!

اسیدهای چرب امگا 3 اغلب به دلیل فوایدی که دارند، در بسیاری از جنبه‌های مهم سلامتی به ویژه در قلب تاثیر دارند. اکنون، مطالعه اخیر محققان یکی دیگر از مزایای بالقوه امگا 3 را کشف کرده است. آن‌ها دریافتند که مصرف بیشتر انواع خاصی از اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به آسم در کودک در نوجوانی را کاهش دهد.

آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در دوران کودکی است. در حالی که ما در اکثر بیماران درمان‌هایی برای کنترل بیماری داریم، هنوز هیچ درمانی برای آسم وجود ندارد. به همین دلیل است که به طور بالقوه جلوگیری از پیشرفت آن در وهله اول می‌تواند برای برخی نجات‌دهنده زندگی باشد. تیم محققان می‌خواست بررسی کند که آیا رژیم غذایی در دوران کودکی با کودک مبتلا به آسم ارتباط دارد یا خیر. برای انجام این کار، آن‌ها از داده‌های گروه کودکان دهه 90 استفاده کردند. آن‌ها در این آزمایش سلامت بیش از 4000 کودک متولد شده در اوایل دهه 1990 را بررسی کردند.

آن‌ها مصرف دو نوع اسید چرب امگا 3 با زنجیره بلند در ماهیان که به EPA و DHA معروف هستند در هفت سالگی کودکان تجزیه و تحلیل کردند. میزان مصرف آنها را با استفاده از پرسشنامه تخمین زدند. سپس موارد جدیدی از آسم هنگامی که این کودکان به سن 11-14 سال رسیده‌اند را که پزشک تشخیص داده است، پیگیری کردند.

بدن ما نمی‌تواند EPA و DHA زیادی ایجاد کند، بنابراین ما باید آنها را از رژیم غذایی خود بگیریم. این اسیدهای چرب به طور عمده در ماهی‌های روغنی مانند ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ماهی آزاد یافت می‌شوند.

به این مطلب نیز توجه کنید: آیا رژیم غذایی وگان سالم‌تر است؟

خوردن دو وعده ماهی در هفته منجر شد کودکان در معرض خطر کمتری نسبت به بیماری آسم قرار بگیرند.

محققان دریافتند که مصرف EPA و DHA از ماهی با خطر آسم در گروه به طور کلی ارتباط ندارد. با این حال، حدود نیمی از کودکان در مطالعه نوع خاصی از ژن را به نام آنزیم دساتوراز اسید چرب داشتند. هنگامی که آن‌ها تجزیه و تحلیل خود را به کودکان با این نوع محدود کردند، کاهش قابل توجهی در خطر آسم در کسانی که بیشترین رژیم غذایی امگا 3 را مصرف می‌کنند پیدا کردند. کودکان مبتلا به این نوع ژن که معادل حداقل دو وعده ماهی در هفته مصرف می‌کنند، تقریباً نیمی از خطر ابتلا به آسم را در مقایسه با افرادی که ماهی کم مصرف می‌کنند، دارند.

آنزیم دساتوراز اسید چرب آنزیمی است که سایر امگا 3 ها را به EPA و DHA تبدیل می‌کند. با این حال، افرادی که این نوع خاص از ژن اسید چرب دساتوراز را دارند، تولید ناکارآمد EPA و DHA در بدن دارند و منجر به پایین آمدن میزان آنها در خون می‌شود. محققان به دنبال این اثر متقابل ژنی بودند، زیرا اگر کودکان با این نوع ژن دارای سطح EPA و DHA کمتری باشند، باید بیشترین میزان مصرف این اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی داشته باشند. این دقیقاً همان چیزی است که آن‌ها پیدا کردند. سپس یافته‌های در انگلیس را در گروه جداگانه‌ای از کودکان در سوئد تکرار کردند.

اگرچه به طور قطعی نمی‌توان گفت که خوردن ماهی بیشتر از ابتلا به آسم در کودکان جلوگیری می‌کند، اما مکانیسم قابل قبولی را شناسایی کرده‌اند. EPA و DHA به عنوان خاصیت ضد التهابی شناخته شده‌اند. از آنجا که آسم یک بیماری التهابی مجاری تنفسی است، این بدان معنی است که دریافت بیشتر این اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی ممکن است با کاهش التهاب مجاری تنفسی از آسم جلوگیری کند.

گام بعدی تحقیق ما این خواهد بود که ببینیم آیا در همین گروه انگلستان می‌توان شواهدی یافت که نشان دهد مصرف بیشتر این اسیدهای چرب امگا 3 با خطر کمتری از حملات آسم در کودکانی که قبلاً در این شرایط بودند ارتباط دارد یا خیر. در حالی که برای بررسی می‌توانیم چنین تأثیری را تأیید کنیم، تحقیقات بیشتری لازم است. در این میان با توصیه به والدین برای تشویق فرزندان خود به مصرف ماهی بیشتر، چیزی برای از دست دادن وجود ندارد.

3 در مورد “مصرف ماهی از بروز آسم در کودکان جلوگیری می‌کند!”

  1. ماهی رو باید جوری بپذید یا کباب کنید که بوی ماهی بره
    توصیه من کباب با تابه دو طرفه اس و مقداری ادویه و پیاز که بوی بد ماهی رو بگیره
    اینجوری بچه هاتون خیلی راحت جذب ماهی میشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH