دریافت مالیات از اینفلوئنسرهایی با بیش از 500 هزار دنبال کننده تصویب شد

در اسفند سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 1400 در صحن علنی مجلس، با مصوبه درآمد کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور همچون اینستاگرام موافقت کردند.

این مصوبه با الحاق یک بند در تبصره 6 لایحه بودجه به تصویب رسید و بر این اساس کسب‌و‌کار کاربران در رسانه‌های کاربرمحور به رسمیت شناخته شده و مشمول مالیات می‌شود.

در این قانون رسانه کاربرمحور، رسانه برخطی است که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم بوده و امکان تشکیل گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی را فراهم می‌کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد رسانه‌های کاربرمحور فیلتر شده مانند تلگرام و یوتیوب مشمول این قانون نشوند.

تا پیش از این کسب‌و‌کارهای اینستاگرامی به دلیل ماهیت جدیدشان جزو مشاغل مشمول مالیات محسوب نمی‌شدند، اما در قانون بودجه سال 1400، با توجه به این که اکانت‌های بیش از 500 هزار فالوور برای تبلیغات مبالغ قابل توجهی را دریافت می‌کنند و کسب‌و‌کاری پر سود به راه انداخته‌اند، مشمول قانون مالیاتی خواهند شد.

به همین جهت اینفلوئنسرهایی که دنبال کنندگانی بیش از 500 هزار نفر دارند باید با مراجعه به درگاه خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی  نسبت به ثبت نام و پر کردن فرم خوداظهاری اقدام کنند.

این مالیات به ازای تبلیغات در صفحاتی با بیش از 500 هزار فالوور دریافت می‌شود، همچنین طبق تبصره 6 لایحه بودجه 1400، اگر پیج ما به ازای ارائه خدمات تبلیغاتی، کالا یا خدمت دریافت کند، ارزش منصفانه برابر با خدمت یا کالای دریافتی محاسبه و برای دریافت مالیات محاسبه خواهد شد.

طبق این تبصره، سازمان امور مالیاتی کشور باید با استفاده از منابع تعیین شده مانند پایگاه اطلاعاتی خود سازمان مالیاتی و دریافت اطلاعات از دیگر دستگاه‌های مرتبط، اینفلوئنسرها را شناسایی کند.

همچنین میزان درآمد و تعیین مالیات مشمول شده بر اساس اطلاعات به دست آمده، تحقیقات میدانی، خود اظهاری اینفلوئنسرها، تراکنش‌های مالی و غیره صورت می‌گیرد، البته مطالبه و وصول مالیات اشخاص مشمول این قانون، با رعایت قوانین موضوعه، حسب مورد اعمال معافیت و نرخ صفر مالیاتی صورت خواهد گرفت.

2 در مورد “دریافت مالیات از اینفلوئنسرهایی با بیش از 500 هزار دنبال کننده تصویب شد”

  1. شاخای اینستا از دلقک بازی پول مفت در میارن باید مالیات بدن
    به قول شاعر اینستا گرمی بیست تا!

  2. از بدبخت بیچاره ها مالیات میگیرن از بازیگرا و سلبریتی های مایه دار نمیگیرن
    مسخره تر این نداریم 😐

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH