اطلاعات فاش شده از نسل جدید پردازنده‌های Raptor Lake اینتل

Raptor Lake مجموعه‌ای از پردازنده‌های نسل بعدی اینتل است که انتظار می‌رود در سال 2022 عرضه شوند و ما برای اولین بار معیار‌هایی از این CPU‌ها مشاهده کرده‌ایم.

گزارشات Tom’s Hardware حکایت بر آن دارد که پردازنده پرچمدار نسل سیزدهم اینتل در BAPCo Crossmark مشاهده شده و البته باید به این نکته توجه کنید که این معیار‌ها از آن زمان حذف شده و اصلا قرار نبود که منتشر شوند.

با توجه به جزئیات ارائه شده، این تراشه از عملکرد هشت هسته‌ای (هسته‌های جدید Raptor Cove) به علاوه 16 هسته کارآمد (هسته‌های Gracemont که همان هسته‌های Alder Lake هستند) برخوردار است. این دقیقا مطابق با چیزی هست که قبلاً شایعه شده بود.

خود بنچمارک نشان می‌دهد که CPU Raptor Lake به امتیاز کلی 1591 رسیده که در مقایسه با نتیجه 2376 برای Core i9-12900K، نا‌امید کننده است.


این تنها یک نمونه‌ اولیه است

البته که تعجب‌آور نیست، حتی با فرض واقعی بودن این معیارها (که نشان می‌دهند Raptor Lake در مرحله توسعه خود بسیار کندتر از Alder Lake است و 12900K تقریباً %50 سریعتر است) بدیهی است که وقتی پرچم‌دار Raptor Lake به مرحله عرضه برسد، دیگر اینطور نخواهد بود.

آنچه در اینجا مشاهده می‌کنید به این دلیل است که این یک نمونه آزمایشی بسیار اولیه است و بدون شک روی کلاک آهسته قفل شده و عملکرد محصول نهایی را باید بعد از سال 2022 قضاوت کرد (شاید در سه ماهه سوم). در حال حاضر، Raptor Lake همچنان در حال بهینه‌سازی‌‌های بیشتر در هر دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

تئوری فعلا این است که پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل به‌روزرسانی ساده‌ای از Alder Lake خواهند بود، اما با بهبود فناوری هیبریدی جدید اینتل، بدیهی است که بهبود هسته‌ها را شاهد نباشیم، مطمئناً نسل جدید دستاوردهای معماری مناسبی به همراه خواهد داشت. طبق شایعات این دستاورد‌ها تفاوت قابل توجهی در عملکرد نیز ایجاد می‌کنند.

همچنین حدس و گمان‌هایی در مورد اینکه Raptor Lake از نظر بهره‌وری انرژی نیز گام‌های بزرگی به جلو برداشته است، وجود دارد، بنابراین ما همچنان می‌توانیم بی هیچ سر و صدایی در مورد آنچه که نسل بعدی ممکن است به ارمغان بیاورد، خوش بین باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH