PCIe 6.0

PCI-SIG رسما استاندارد PCIe 6.0 را معرفی کرد

مشخصات PCIe 6.0 نهایی شده‌ و PCI Special Interest Group (PCI-SIG) این مشخصات را برای PCI Express ارسال کرده است. PCIe 6.0 در مقایسه با مشخصات PCIe 5.0 سرعت انتقال داده خام را از 32GT/s به 64GT/s افزایش می‌دهد.

PCI-SIG همچنین توانست رکورد دو برابر شدن پهنای باند خود را با هر نسل جدید حفظ کند. با PCIe 6.0، یک لاین می‌تواند در هر جهت به 8 گیگابایت بر‌ثانیه برسد و با پیکربندی x16 این مقدار می‌تواند تا 128 گیگابایت بر‌ثانیه در هر جهت افزایش پیدا کند.

مشخصات PCIe 6.0

PCIe 6.0 اولین بار در سال 2019 معرفی شد و به طور طبیعی راه را برای SSDهایی با سرعت خواندن و نوشتن بسیار بیشتری از رهبران فعلی بازار هموار می‌کند.

PCIe 6.0 chart

برای مثال، سریعترین SSDهای PCIe 4.0 به سرعت خواندن تقریباً 7 گیگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن حدود 6.5 گیگابایت بر ثانیه می‌رسند. در همین حال، SSDهای PCIe 5.0 که قرار است به‌زودی وارد بازار مصرف‌کننده شوند، می‌توانند سرعت خواندن را تا 12 گیگابایت بر‌ثانیه و سرعت نوشتن را تا 11 گیگابایت بر‌ثانیه افزایش دهند. البته سامسونگ مدل سازمانی خود را با سرعت خواندن 13 گیگابایت بر‌ثانیه معرفی کرده است.

در حال حاضر، این سطح از عملکرد در SSD‌ها برای کاربری‌های معمولی رایانه شخصی بیش از حد کافی است. با این حال، پیشرفت‌های بیشتری ارائه شده که با PCIe 6.0 طیف وسیعی از فرصت‌ها و شغل‌ها را در صنایع ایجاد می‌کند که به پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده‌ها متکی هستند.

آل یانس/Al Yanes، رئیس PCI-SIG می‌گوید که فناوری PCIe 6.0 راه‌حل اتصال‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر در مقیاس‌های فوق‌العاده وسیع‌تر است که همچنان بر بازارهای مبتنی بر داده مانند مرکز داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، HPC، خودرو، اینترنت اشیا و اهداف نظامی تأثیر خواهد گذاشت.

Ashish Nadkarni، معاون گروه IDC نیز این را تایید کرد و گفت که PCIe 6.0 به رفع تقاضای سیری‌ناپذیر برای افزایش عملکرد در تعدادی از بخش‌های مرکز داده کمک بسیاری می‌کند.

طی سه تا پنج سال، چشم انداز این برنامه‌ها بسیار متفاوت‌تر از آنچه بود، به نظر می‌رسد و شرکت‌ها احتمالاً نقشه راه خود را بر این اساس به‌روز می‌کنند. پیشرفت یک استاندارد تثبیت شده مانند معماری PCIe 6.0 به‌خوبی در ایجاد زیرساخت‌های قابل ترکیب برای موارد استفاده محاسباتی فشرده در کنار عملکرد کندی‌ناپذیر کمک می‌کند.

با نهایی شدن مشخصات، PCI-SIG انتظار دارد که اولین نمونه سخت‌افزاری از PCIe 6.0 ظرف 12 تا 18 ماه آینده به بازار بیاید. در حقیقت، این بدان معناست که این فناوری در مقطعی در سال 2023 راه خود را به بازار پیدا خواهد کرد و مدتی پس از آن در رایانه‌های شخصی مصرف‌کنندگان فیلتر می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH