10 ویژگی خاص گوشی‌های پرچمدار که دوست داریم به مدل‌های میان‌رده اضافه شود + نظرسنجی

گوشی‌های پرچمدار همواره نماد برترین فناوری و تکنولوژی‌های یک کمپانی در بازار تلفن همراه هستند. یک برند برای معرفی خود باید یک گوشی پرچمدار قدرتمند و همه‌چیز تمام را راهی بازار کند و اگر نه هرگز جزئی از بزرگان این صنعت نخواهد بود. به همین دلیل است که شرکت‌های مطرح ساخت تلفن همراه در جهان، تمام داشته‌های خود را در گوشی‌های پرچمدارشان ارائه می‌دهند.

البته برخی از این شرکت‌ها توانایی آن را دارند که طی یک سال حتی دو یا چند گوشی پرچمدار را روانه بازار کنند که این نشان دهنده قدرت و برتری آن‌هاست. عرضه چند گوشی پرچمدار چالش‌های بسیار دشواری به همراه خود دارد، زیرا یک شرکت باید در هر پرچمدار خود چیز جدیدی ارائه دهد و عرضه گوشی تکراری، اعلام رسمی آن شرکت در عدم ارائه خلاقیت و فناوری‌های نوین است. به همین دلیل است که همه شرکت‌ها توانایی عرضه چند سری پرچمدار طی یک سال را ندارند.

گوشی پرچمدار با تکنولوژی‌های جدید و قابلیت‌های ویژه‌ای به بازار می‌آید، به همین دلیل هم قیمت بالایی دارد و طبیعتا همه توانایی خرید گوشی‌های پرچمدار را ندارند. براساس آمارهای جهانی، گوشی‌های میان‌رده محبوبیت بیشتری نسبت به مدل‌های پرچمدار دارند، زیرا از قیمت و کیفیت مناسبی بهره‌مند هستند و خرید آن‌ها برای بخش اعظمی از مردم جهان، صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

اما می‌توان فاصله میان گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده را کاهش داد، این اتفاقی است که طی سال‌های اخیر رخ داده و شاهد آن هستیم که برخی از مدل‌های میان‌رده از نظر سخت افزاری قابل رقابت با مدل‌های پرچمدار هستند یا برخی ویژگی آن‌ها مانند دوربینشان، کیفیتی نزدیک به دوربین گوشی‌های پرچمدار را ارائه می‌دهد.

اما این‌ها کافی نیستند، گوشی‌های پرفروش میان‌رده که درصد بالایی از سود شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه را تامین می‌کنند، می‌توانند میزبان قابلیت‌ها و ویژگی‌های جذاب‌تری باشند.

این درخواست همه افرادی است که گوشی میان‌رده خریداری می‌کنند و همواره در فکر یک قابلیت خاص در گوشی‌های پرچمدار بوده‌اند. ویژگی‌های متعددی وجود دارد که همواره در مدل‌های پرچمدار ارائه شده‌اند و گوشی‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی یا میان‌رده‌های بازار هرگز با این قابلیت‌ها عرضه نشده‌اند.

قابلیت‌هایی که وجود آنها در گوشی‌های 3 تا 8 یا 9 میلیون تومانی شبیه به یک رویاست و به نظر می‌رسد افرادی که نتوانند گوشی پرچمدار خریداری کنند، حداقل تا چندسال آینده در حسرت این قابلیت‌ها خواهند ماند. واقعیت آن است که حتی ویژگی‌های جذاب مانند نمایشگر تاشو یک روزی در مدل‌های میان‌رده نیز عرضه می‌شود، همانطور که برخی ویژگی‌های خاص مانند پشتیبانی از 5G در گذشته مربوط به مدل‌های پرچمدار بود ولی حالا همین ویژگی در گوشی‌های میان‌رده عرضه می‌شود.

اما نمی‌خواهیم در مورد آینده صحبت کنیم، بحث ما در مورد امروز است و می‌خواهیم سوالی مهم از شما بپرسیم، اگر حق انتخاب داشتید، ترجیح می‌دادید کدام آپشن و ویژگی گوشی‌های پرچمدار در گوشی‌های میان‌رده عرضه می‌شد؟

پیش از آن که به این سوال پاسخ دهید، در نظر داشته باشید که ما توقع عرضه یک گوشی پرچمدار با قیمت یک مدل میان‌رده را نداریم، به عنوان مثال اگر قرار باشد یک گوشی میان‌رده با صفحه نمایش تاشو به بازار عرضه شود، قطعا شرکت تولید کننده برای جلوگیری از افزایش قیمت آن باید از کیفیت یک بخش مانند دوربین یا باتری بکاهد.

بنابراین در نظر داشته باشید که اضافه شدن یک ویژگی جدید به معنای افول یک ویژگی دیگر است، همچنین تعادل قیمتی باید در یک مدل میان‌رده برقرار باشد و اگر بخواهیم قیمت گوشی را افزایش دهیم، آن مدل دیگر میان‌رده نیست.

با این مقدمه در ادامه به 10 ویژگی جذابی که در حال حاضر تنها در مدل‌های پرچمدار و گاها بالارده یافت می‌شود و علاقه داریم تا در مدل‌های میان‌رده این قابلیت‌ها را ببینیم، اشاره خواهیم کرد.

در انتهای مقاله شما می‌توانید در نظرسنجی ما شرکت کنید و به قابلیتی که دوست دارید در مدل‌های میان‌رده ببینید، رای دهید، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

صفحه نمایش تاشو

همانطور که در مقدمه به عنوان مثال به نمایشگر تاشو اشاره کردیم، اولین ویژگی که به سراغ آن می‌رویم، همین قابلیت نمایشگر تاشو خواهد بود. نمایشگر تاشو یک ویژگی نسبتا جدید است که طی سه سال گذشته به مرحله تجاری‌سازی رسیده و ما شاهد عرضه گوشی‌های تاشو هستیم.

در حال حاضر گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو همگی پرچمدار هستند و قیمت بالایی نیز دارند. اما وجود قابلیت نمایشگر تاشو در گوشی‌های میان‌رده بسیار جذاب خواهد بود. فرض کنید یک مدل ارزان‌قیمت از گلکسی زد فلیپ به بازار بیاید که سخت افزاری معمولی داشته باشد اما نمایشگر آن تا شود و بتوان با قیمت 4 یا 5 میلیون تومان این گوشی را خریداری کرد، این اتفاق جذاب نیست؟

قلم لمسی

سری گلکسی نوت یکی از پرچمداران خاص و گران قیمت سامسونگ بود که شاید دیگر تولید نشود، سامسونگ قابلیت پشتیبانی از قلم استایلوس را به مدل‌های تاشو و پرچمداران سری گلکسی S نیز اضافه کرده تا تمامی پرچمداران سامسونگ از قلم لمسی پشتیبانی کنند، اما گوشی‌های میان‌رده چه؟

البته سامسونگ در ابتدای سال 2020 مدل گلکسی نوت 10 لایت را عرضه کرد که قیمتی در حد یک بالا‌رده داشت و ما امیدوار بودیم که از این پس مدل‌های میان‌رده با قابلیت پشتیبانی از قلم لمسی عرضه خواهند شد اما این اتفاق دیگر رخ نداد و باید دید سیاست سامسونگ برای پشتیبانی از قلم لمسی در مدل‌های میان‌رده کی رخ می‌دهد.

دوربین تله‌فوتو برای زوم بیشتر

دوربین تله‌فوتو با قابلیت زوم اپتیکال از جمله ویژگی‌هایی بود که سامسونگ و اپل در سپتامبر 2017 در مدل‌های پرفروش گلکسی نوت 8 و آیفون نوت 8 پلاس عرضه کردند. البته پیش از آن برخی مدل‌های چینی این قابلیت را در گوشی‌های خود استفاده کرده بودند اما در میان برندهای مطرح، سامسونگ و اپل برای اولین بار از این دوربین رونمایی کردند که با توجه به قدرت زومی که به دوربین گوشی می‌داد، به شدت مورد استقبال واقع شد.

پس از آن مدل‌های هواوی و سپس شیائومی نیز به دوربین تله‌فوتو مجهز شدند. دوربین تله‌فوتو در مدل‌های بالارده مانند گلکسی A72 استفاده شده اما این مدل بیش از 10 میلیون تومان قیمت دارد و یک گوشی اقتصادی و میان‌رده محسوب نمی‌شود اما قطعا بسیاری از کاربران علاقه دارند تا در گوشی خود از این دوربین استفاده کنند تا بتوانند تصاویر با زوم و کیفیت بالا ثبت کنند.

وایرلس شارژ و ریورس شارژ

قابلیت شارژ وایرلس و شارژ معکوس از آن دسته قابلیت‌های جذابی هستند که جای خالی آن‌ها در گوشی‌های میان‌رده احساس می‌شوند. این قابلیت در گلکسی S21FE که یک بالارده محسوب می‌شود وجود دارد، همچنین آیفون SE نیز به قابلیت شارژ وایرلس مجهز بود، به تازگی نیز هواوی در مدل‌های میان‌رده خود مانند نوا 8 و نوا 9 قابلیت شارژ معکوس (البته به‌صورت سیمی) را جای داده است.

اما میان‌رده ارزان قیمتی که هر دو قابلیت شارژ وایرلس و یا شارژ معکوس (چه به صورت بی‌سیم و چه باسیم) را داشته باشد، نداریم و همین مورد باعث می‌شود که نتوان از این دو قابلیت کاربردی در مدل‌های اقتصادی استفاده کرد.

سامسونگ DEX

یکی از قابلیت‌های جذابی که تنها در پرچمداران سامسونگ یافت می‌شود، دکس نام دارد که با آن می‌توانید گوشی را به آسانی به رایانه یا مانیتور متصل کرده و از رایانه خود، گوشی موبایل را مدیریت و حتی با آن کار کنید. سامسونگ Dex امکانات بسیار زیادی دارد و ویژگی محبوبی میان خریداران گوشی‌های سامسونگ محسوب می‌شود اما این قابلیت تنها برای پرچمداران این شرکت کره‌ای درنظر گرفته شده است.

اتصال گوشی به رایانه با دکس بسیار راحت است و این ویژگی قطعا برای افرادی که میان‌رده‌های سامسونگ را دارند نیز به کار خواهد آمد، به همین دلیل علاقه داریم تا در میان‌رده‌های سامسونگ نیز ویژگی Dex را ببینیم.

قابلیت‌های خاص گیمینگ

گوشی‌های گیمینگ خاص بازار با ویژگی‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که لذت بازی با آن‌ها را دو چندان می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها شامل اسپیکر چندگانه، تریگرهای لمسی، فن قدرتمند و وجود درگاه شارژر در میانه فریم چپ یا راست گوشی است که امکان بازی در زمانی را که گوشی در شارژ است، بسیار راحت‌تر می‌کند. اما گوشی‌های گیمینگ قیمت بالایی دارند و بسیاری از افرادی که به بازی با گوشی علاقه دارند هرگز نمی‌توانند از این ویژگی‌ها استفاده کنند.

گوشی گیمینگ میان‌رده با قیمت 200 تا 300 دلار ایده بسیار جذابی است، البته انتظار نداریم تمامی ویژگی‌های گوشی‌های گیمینگ گران قیمت را در مدل‌های میان‌رده ببینیم ولی به عنوان مثال دو تریگر لمسی، یک فن قدرتمند و وجود درگاه شارژر در میانه بدنه اتفاق جذابی است که می‌تواند تجربه گیمینگ را به شدت افزایش دهد. وجود این قابلیت‌ها با یک پردازنده میان‌رده قدرتمند و متریال معمولی باعث می‌شود هم قیمت گوشی پایین بیاید و هم بخشی از ویژگی‌های گوشی‌های گیمینگ در مدل‌های میان‌رده در دسترس باشد.

نمایشگر دوگانه

بسیاری از گوشی‌های پرچمدار به علت نوع خاص طراحیشان از دو نمایشگر بهره می‌برند. به عنوان مثال گلکسی زد فلیپ و زد فولد 3 هر دو دارای دو نمایشگر هستند، یا شیائومی می 11 اولترا یک نمایشگر ثانویه برای گرفتن عکس سلفی با دوربین اصلی دارد.

همچنین در گذشته ال‌جی مدل‌هایی را با دو نمایشگر عرضه کرده بود. اما حالا جسارت در طراحی متفاوت مدل‌های میان‌رده از بین رفته و همه گوشی‌ها یک طراحی یکسان دارند. با کمی خلاقیت می‌توان مدل‌هایی را طراحی کرد که از دو نمایشگر بهره می‌برند، مانند اتفاقی که در برخی از مدل‌های پرچمدار مشهور می‌بینیم.

دوربین سلفی زیر نمایشگر

دوربین سلفی زیر نمایشگر از جمله ویژگی‌هایی است که به تازگی در چند مدل مطرح استفاده شده و امید داریم تا به زودی از این ویژگی در مدل‌های میان‌رده استفاده شود. دوربین سلفی زیر نمایشگر به شکلی طراحی شده که می‌تواند از زیر پیکسل‌های نمایشگر عکس‌برداری کرده و درواقع شما دوربین سلفی را بر روی نمایشگر نمی‌بینید.

این ویژگی تاکنون در دو مدل مطرح گلکسی زد فولد 3 و شیائومی میکس 4 استفاده شده است.

گواهی مقاومت در برابر آب

گوشی ضد آب قابلیت‌هایی به شما می‌دهد که نمی‌توان از آن‌ها گذشت. امکان عکاسی و فیلم‌برداری در زیر آب، امکان کار با گوشی زیر باران شدید و عدم نگرانی از افتادن گوشی در آب تنها گوشه‌ای از آپشن‌هایی است که با گوشی ضد آب به دست می‌آورید. البته سامسونگ برخی از میان‌رده‌های جدید خود را با گواهی IP67 تولید کرده که یعنی تا 30 دقیقه و تا عمق یک متر زیر آب می‌توان با گوشی کار کرد.

ضد آب بودن گوشی برای همه مورد نیاز است و چه بهتر است که این قابلیت برای گوشی‌های ارزان قیمت و اقتصادی نیز عرضه شود، به ویژه شرکت‌های هواوی و شیائومی در بحث ضد آب بودن گوشی‌های خود کم کاری کرده‌اند و اکثر میان‌رده‌ها و حتی پرچمداران این دو شرکت ضد آب نیستند.

قطعات جانبی ماژولار

گوشی‌های ماژولار از متفاوت‌ترین و جسورانه‌ترین طراحی‌های تلفن همراه بودند که چند باری توسط برخی شرکت‌ها مانند موتورولا تست شدند اما دیگر خبری از این مدل‌ها نیست. هر چند گوشی‌های پرچمدار نیز ماژولار نیستند ولی به طور کلی قابلیت اتصال لوازم جانبی با ماژول به گوشی موبایل ایده بسیار جالبی است که امید داریم بیشتر از این ایده در مدل‌های میان‌رده استفاده شود.

دیگر قابلیت‌ها: ویژگی‌هایی که امید داریم به گوشی‌های میان‌رده اضافه شوند پایان ندارد، آپشن‌هایی مانند بدنه فلزی، دوربین سلفی دوگانه، حاشیه‌های دور نمایشگر باریک‌تر، سخت‌افزار قدرتمندتر و غیره همگی از مواردی هستند که علاقه‌داریم تا به مدل‌های میان‌رده و اقتصادی اضافه شوند.

اما نظر شما چیست؟ شما با شرکت در نظرسنجی زیر به ما بگویید که علاقه دارید تا کدام ویژگی به گوشی‌های میان‌رده اضافه شود؟ همچنین اگر علاقه دارید تا قابلیت دیگری که در لیست بالا وجود ندارد به مدل‌های میان‌رده اضافه شود، در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

[totalpoll id=”372106″]

1 در مورد “10 ویژگی خاص گوشی‌های پرچمدار که دوست داریم به مدل‌های میان‌رده اضافه شود + نظرسنجی”

  1. سلام من اول در نظرسنجی شرکت کردم بعد پست عالی شما رو خوندم!
    برای خودم این قابلیتها هیچ کدومشون مهم نیستند و به نظرم گوشیهای میانرده و اقتصادی امروز، مثل پرچمداران گذشته کامل هستند و چیزی کم ندارند و خیلی از قابلیتها استفاده زیادی ندارند و شاید تجملات و یا حداقل هزینه اضافی باشه.
    خودم گزینه آخر رو انتخاب کردم ولی منظورم کیبورد فیزیکی بود که ای کاش کلا گوشیهای هوشمند هم داشتند تا منم میتونستم به راحتی با یک گوشی اندروید مثل کامپیوتر و لپتاپ کار کنم!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH