در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ژانرهای روگ لایک و روگ لایت در بازیهای ویدئویی بپردازیم.
با گسترش روز به روز صنعت بازیهای ویدئویی، شاهد به وجود آمدن و تکامل انواع ژانر و سبکهای بازی هستیم که برای هر کدام از آنها نیز لیست بلند و بالایی از عناوین توسعه داده شده است. در حالی که بین این ژانرها تفاوت بسیار زیادی وجود دارد، بسیاری از آنها نیز شبیه به یکدیگر بوده و تشخیص آنها از هم کار دشواری به نظر میرسد.
شناختن این ژانرها اما بسیار اهمیت دارد چراکه آشنایی با آنها به شما در انتخاب و خرید بهترین بازی برای خود کمک خواهد کرد. ما در آیتیرسان قصد داریم تا در مجموعهای از مقالات، به معرفی این سبکها بپردازیم تا شما را در انتخاب بهترین بازی برای صرف وقت و هزینهتان یاری کنیم. اولین سبکهایی که تصمیم به معرفی آن داریم سبکهای روگ لایک و روگ لایت هستند که این روزها شاید نام آنها را زیاد شنیده باشید.
پدید آورنده ژانر
پدید آورنده این ژانر یک بازی به همین نام یعنی روگ بود. به همین دلیل نیز این سبک بدین صورت نامگذاری شده است: بازیهایی مانند روگ. در Rogue، بازیکنان یک شخصیت را کنترل میکنند که چندین طبقه از یک سیاهچال را جستجو میکند و به دنبال Amulet of Yendor، واقع در پایین ترین سطح این سیاهچال است.
شخصیت اصلی باید با مجموعهای از هیولاها که در سیاهچالها پرسه میزنند مبارزه کند. در طول مسیر، بازیکنان میتوانند گنجینههایی را جمعآوری کنند که میتوانند در حمله یا دفاع به آنان کمک کند، مانند سلاح، زره، معجون، طومارها و سایر آیتمهای جادویی.
اگر شخصیت بازیکن از طریق مبارزه یا عوامل دیگر سلامتی خود را از دست داده و در ادامه جان خود را از دست بدهد، باید بازی را از ابتدا شروع نماید. علاوه بر این، هیچ بازی مانند بازی قبلی نیست، زیرا بخشهای سیاهچال، هیولاها و گنجها به صورت رندوم و تصادفی برای هر بازی ایجاد میشوند که منجر به تکراری نشدن آن میگردد.
ژانر روگ لایک
برای بازیهایی که بخواهند شبیه روگ باشند و یا زیرمجموعهای از این ژانر قرار بگیرند دستور العمل دقیقی نوشته شده که خصوصیات آن را به صورت دقیق شرح می دهد. ۸ عدد از مهمترین خصوصیات این ژانر شامل مرگ دائمی یا شروع دوباره بازی پس از مرگ، تغییر پذیری یا تحول در نقشه و چینش موانع پس از هر بار مرگ، دادن زمان کافی به بازیکن برای تصمیمگیری، دسترسی به تمام اعمال قابل اجرا در تمامی لحظات بازی توسط بازیکن، حق انتخاب برای عبور از موانع به اشکال مختلف، مدیریت منابع، نبردهای مبنی بر سبک هکانداسلش و لزوم جستوجو و گشتوگذار در نقشه میشود. البته قابل ذکر است که دو یا سه عدد از این خصوصیات در تمام بازیهای این سبک رعایت شده و بسیاری از آنها نادیده گرفته میشوند.
ژانر روگ لایت
هر بازی روگ لایک که به طریقی در یکی از این خصوصیات اصلی دست برده و آن را رعایت نکند روگ لایت محسوب میشود. همچنین این ژانر را با نام Rogue-Like-Like نیز میشناسند که به معنای بازیهای شبیه به بازیهای مشابه روگ است! یکی از خصوصیات آشنای این بازیها قابلیت نگه داشتن دائمی برخی از اسلحهها و ابزار پس از مرگ است که در بسیاری از بازیها با آن مواجه شدهایم.
بازیهای محبوب در این ژانرها
بازیهای The Binding of Isaac، Hades، Spelunky، Slay the Spire، FTL، Dead Cells، Rogue Legacy، Into the Breach، Enter the Gungeon و Returnal همگی بازیهای بسیار بزرگ و مهمی برای صنعت هستند که تجربه بسیاری از آنها برای هر علاقهمندی واجب است. این بازیها انواع داستان و گرافیک بصری را برای مخاطبان خود به ارمغان آورده و به بسیاری از افراد با سلیقههای مختلف که علاقه به تجربه این بازیها دارند پیشنهاد میشود.
نظر شما در مورد این سبک چیست؟ آیا شانس تجربه یک یا چندتا از این بازیها را داشتهاید؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آیتیرسان به اشتراک بگذارید.