سری آی‌فون 18 اپل احتمالا مجهز به تراشه 2 نانومتری ساخت کمپانی TSMC خواهد بود

در حال حاضر سری آی‌فون 13 جدیدترین خانواده از هندست‌های اپل در بازار به‌شمار می‌رود. پس بحث پیرامون آی‌فون 18 چه ضرورتی خواهد داشت؟ سری آی‌فون 18 در سریع‌ترین حالت ممکن تا 5 سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد. بنابراین اکنون هرگونه بحث و گفتگو در رابطه با این هندست‌ها احتمالا بسیار زودهنگام خواهد بود. با این‌حال اکنون قرار نیست که پیرامون مشخصات یا سایر قابلیت‌های احتمالی سری آی‌فون 18 صحبت کنیم. به عبارت دیگر موضوع بحث، فرآیند به‌کارگیری شده برای تولید تراشه مخصوص این هندست‌ها است.

با ورود به فرآیند تولید 10 نانومتری، گره‌های فرآیندی مرحله به مرحله به آستانه مجاز خود نزدیک‌تر می‌شوند. در این میان کمپانی TSMC قصد دارد که تولید انبوه فرآیند 3 نانومتری خود را در 6 ماهه دوم سال 2022 آغاز نماید. با این‌حال استفاده گسترده از فرآیند 2 نانومتری در آینده چندین سال زمان خواهد برد. بر اساس گزارشات جدید، فرآیند 2 نانومتری TSMC در سال 2026 عملیاتی شده و در آن زمان پیرامون سری آی‌فون 18 بحث خواهد شد.

وی ژجیا؛ مدیرعامل TSMC در جلسه درآمدی هفته گذشته کمپانی پیرامون پیشرفت‌های فرآیند جدید توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته وی فرآیند تولید 2 نانومتری کمپانی تایوانی در حال توسعه است. همچنین TSMC اطمینان دارد که در رابطه با فرآیند تولید 2 نانومتری نیز موقعیت برتر خود را کماکان حفظ خواهد کرد. همچنین TSMC در خصوص زمان آغاز تولید انبوه فرآیند 2 نانومتری ادعا می‌کند که این فرآیند در سال 2024 وارد مرحله تولید آزمایشی خواهد شد. بعلاوه تولید انبوه این فرآیند در سال 2025 کلید خواهد خورد. به‌ عبارت دیگر تولید انبوه این فرآیند در 6 ماهه دوم سال 2025 یا حتی در پایان همان سال شروع خواهد شد.

بهره‌برداری انبوه از فرآیند تولید 2 نانومتری TSMC در سال 2025 آغاز خواهد شد

با توجه به مواضع TSMC به‌نظر می‌رسد که فرآیند 2 نانومتری تا پیش از دوره 6 ماهه دوم سال 2025 وارد مرحله تولید نخواهد شد. بی‌تردید اپل در سال 2025 به تراشه‌های 2 نانومتری دسترسی نخواهد داشت. در نتیجه مشاهده دستگاه‌های اپلی با چیپست 2 نانومتری طی سال 2025 امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین در سریع‌ترین حالت ممکن، نخستین دستگاه اپلی مجهز به تراشه 2 نانومتری در سال 2026 به بازار عرضه خواهد شد. چنان‌چه تمامی امور مطابق برنامه به پیش برود؛ در این‌صورت پیش‌بینی می‌شود که سری آی‌فون 18 نیز طی همان سال روانه بازار شود.

همچنین این موضوع بدان معناست که گوشی‌های سری آی‌فون‌ 14، آی‌فون 15، آی‌فون‌ 16 و آی‌فون 17 کماکان از تراشه‌های تولید شده با استفاده از فرآیندهای 4 و 3 نانومتری بهره‌برداری خواهند کرد. برخلاف رویکرد تهاجمی سامسونگ جهت استفاده از ترانزیستورهای GAA در گره فرآیندی 3 نانومتری، TSMC صرفا در فرآیند 2 نانومتری خود از این ترانزیستورها استفاده خواهد کرد.

فناوری جدید کماکان با چالش‌های زیادی مواجه بوده و در نتیجه تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری نیازمند فرصتی چندین ساله است. بعلاوه فرآیندهای 20A و 18A شرکت اینتل نیز از فناوری ترانزیستورهای GAA استفاده می‌کنند. این موضوع امکان رقابت اینتل با فرآیندهای GAA سامسونگ و TSMC را فراهم می‌کند.

در حال حاضر فرآیند تولید 5 نانومتری پیشرفت‌های چشمگیری را در مقایسه با نمونه 7 نانومتری تجربه کرده است. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که جهش چشمگیر بعدی در فناوری تولید تراشه‌ها متعلق به فرآیند 2 نانومتری خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH