نقد و بررسی جامع گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G

گوشی گلکسی A73 5G گران‌ترین مدل از سری میان‌رده گلکسی A سامسونگ است که به نوعی می‌توان آن را جزو مدل‌های بالارده قرار داد. این مدل برخی از امکانات مدل‌های میان‌رده و برخی امکانات مدل‌های قاتل پرچمدار را درون خود جای داده اما هرگز آنقدر قدرتمند و سطح بالا نبوده تا بتوان لقب قاتل پرچمدار را به گلکسی A73 5G داد.

بنابراین اگر نمی‌توانید مدل‌های پرچمدار سامسونگ را خریداری کنید و به دنبال یک گوشی با قیمت ارزان‌تر هستید، بهتر است ابتدا به مدل‌های سری فن ادیشن یا FE نگاهی بیندازید. اگر باز هم از نظر قیمتی به دنبال مدل ارزان‌تر بودید، گلکسی A73 5G می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

سامسونگ سال گذشته در این رده مدل گلکسی A72 را معرفی کرد که نتوانست به گوشی پر فروشی تبدیل شود، دلیل اصلی این اتفاق، شباهت بسیار زیاد گلکسی A52 و A72 بود که باعث می‌شد تا اکثر امکانات و قابلیت‌های مدل گلکسی A72 در گوشی ارزان‌تر گلکسی A52 در دسترس باشد، سپس با عرضه مدل گلکسی A52s 5G با قیمت مناسب و امکانات جذاب، ارزش خرید گلکسی A72 بسیار پایین آمد و این مدل طرفداران زیادی نداشت.

اما امسال سخت افزار و امکانات گلکسی A73 5G تفاوت‌های زیادی با گلکسی A53 5G دارد و این مدل به بهترین گوشی سامسونگ (البته در رنج خودش!) درسال 2022 تبدیل شده است. شاید بتوان پیش‌بینی کرد که مدل گلکسی A73 5G می‌تواند از نظر فروش موفق‌تر از گلکسی A72 باشد. البته باید منتظر ماند و دید آیا باز هم سامسونگ با معرفی مدلی مانند گلکسی A53s 5G با ارزش خرید بالاتر و کیفیت بهتر، یک رقیب جایگزین برای مدل بالارده خود رو خواهد کرد یا خیر.

از مهم‌ترین ویژگی‌های گلکسی A73 5G می‌توان به طراحی زیبا، مقاومت در برابر آب، سخت افزار بهتر نسبت به گلکسی A53 5G و البته استفاده از دوربین 108 مگاپیکسلی اشاره کرد. این موارد می‌تواند ارزش خرید گلکسی A73 5G را افزایش دهد اما ابتدا باید بررسی کرد که هر کدام از این ویژگی‌ها تا چه حد کارامد هستند و واقعا باعث افزایش ارزش خرید گلکسی A73 5G می‌شوند یا خیر.

ما در آی‌تی‌رسان به طور کامل و جامع تمامی بخش‌ها و ویژگی‌های گلکسی A73 5G را مورد بررسی قرار داده‌ایم، به این ترتیب اگر به دنبال خرید یک مدل بالارده هستید و گلکسی A73 5G یکی از انتخاب‌های شماست، با نقد و بررسی جامع و تخصصی این مدل همراه ما باشید:

مشخصات گوشی گلکسی A73 5G

ابعاد
 163.7 در 76.1 در 7.6 میلی‌متر
وزن
 181 گرم
نمایشگر
 6.7 اینچ سوپرامولد پلاس با رزولوشن 1080 در 2400 و نرخ‌تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 اسنپدراگون 778G 5G
پردازنده گرافیکی
 Adreno 642L
رم
 6 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری One UI 4.1
دوربین اصلی
 چهار‌گانه: 108 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 5 مگاپیکسل ماکرو + 5 مگاپیکسل تشخیص عمق
دوربین سلفی
 32 مگاپیکسل واید
باتری
 5000 میلی‌آمپرساعت بدون شارژر!

اقلام داخل جعبه گلکسی A73 5G

جعبه محصولی مانند تلفن همراه می‌تواند تاثیر زیادی در برخورد اولیه شما با گوشی داشته باشد. جعبه‌ بزرگ‌تر با اقلام بیشتر بسیار جذاب‌تر از یک جعبه کوچک بدون حداقل اقلام لازم است. این اتفاق در خصوص سری میان‌رده گلکسی A در سال 2022 جنبه بسیار منفی دارد. جعبه گلکسی A73 5G به دلیل نبود آداپتور شارژ بسیار کوچک است.

سامسونگ مدت‌هاست که در جعبه گوشی‌های خود قاب ژله‌ای یا هندزفری قرار نمی‌دهد، اما این شرکت تصمیم گرفت در سال جدید، آداپتور شارژ را برای گوشی‌های میان‌رده سری گلکسی A حذف کند.

به این ترتیب گوشی که شما می‌خرید، عملا شارژر ندارد و شما باید کابل USB-C به USB-C که دورن جعبه قرار دارد را به یک آداپتور قدیمی که شاید در خانه داشته باشید وصل کنید. اما این مورد خود نکته‌ای قابل اشاره دارد، اکثر آداپتورهایی که در حال حاضر در منزل دارید به کابل USB-A متصل می‌شوند، کابل USB-C داخل جعبه نیز فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

سامسونگ با جعبه نسبتا خالی که به کاربر می‌دهد، در همان ابتدا یک امتیاز منفی در زمینه قابلیت رقابت با مدل‌های میان‌رده رقیب دریافت می‌کند. شیائومی اکثر گوشی‌های میان‌رده خود را با آداپتورهای 33 یا 67 واتی عرضه می‌کند، در این بین مدلی مانند ردمی نوت 11 پرو پلاس شارژر 120 واتی دارد که خود شارژر آن حداقل 30 تا 40 دلار قیمت دارد اما در گوشی‌های اقتصادی و به صرفه شیائومی به صورت رایگان عرضه می‌شود. سری نوا هواوی نیز با شارژرهای 66 واتی عرضه شده‌اند که سرعت بالای شارژ آن‌ها خود یکی از ویژگی‌های مثبت سری نوا به حساب می‌آید.

با این وجود سامسونگ هر چند به بهانه‌های محیط زیستی شارژر را از جعبه حذف کرده اما عملا شما را مجبور به خرید شارژر می‌کند و کاربران باید شارژرها را به صورت جداگانه تهیه کنند، این کار خود می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد!

به هر شکل درون جعبه گلکسی A73 5G به جز خود گوشی، تنها یک کابل USB-C به USB-C به همراه سوزن درگاه سیمکارت قرار دارد. چند برگه بروشور برای راه‌اندازی اولیه و چند نکته در مورد کار کردن با گوشی هم دیده می‌شود که البته معمولا کاری با آن‌ها نداریم.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی گلکسی A53 5G با گلکسی A73 5G تنها در ابعاد و محل قرارگیری درگاه سیمکارت تفاوت دارد، به جز این دو مورد هیچ تفاوت دیگری میان طراحی این دو دیده نمی‌شود و ظاهر هر دو گوشی یکسان است.

سامسونگ در این مدل از همان زبان طراحی مورد استفاده در گلکسی A52 و A72 بهره برده، البته هر سه مدل سری گلکسی A33 تا A73 امسال دارای طراحی یکسان هستند و تفاوت میان آن‌ها بسیار جزئی است. تفاوت عمده میان طراحی گلکسی A73 5G و مدل سال قبل به ابعاد و فرم برجستگی دوربین باز می‌گردد.

گوشی گلکسی A73

در مدل سال قبل ماژول دوربین با یک برجستگی مستطیلی اما با لبه‌های خمیده از بدنه گوشی طراحی شده بود اما امسال در هر سه مدل، این برجستگی با یک شیب از بدنه جدا شده که طراحی بهتری نسبت به سال قبل دارد. بدنه همچنان پلاستیکی است و فریم براق به زیبایی ظاهر گوشی کمک کرده، فرم کلی گوشی همانند سال گذشته است و به جز تغییر جزئی در نوع برآمدگی ماژول دوربین، نکته قابل اشاره دیگری نیست.

البته مدل A72 کمی بزرگ‌تر از گلکسی A73 5G است، سامسونگ توانسته مدل سال 2022 را با وجود یکسان بودن اندازه نمایشگر، کمی کوچک‌تر و البته به شکل قابل توجهی سبک‌تر تولید کند. گلکسی A73 5G تنها 181 گرم وزن دارد و این بدان معناست که این مدل با وجود نمایشگر 6.7 اینچی، از اکثر مدل‌های سامسونگ مانند گلکسی A33 5G، A53 5G، A52، A32، A23، A22 و همچنین مدل‌های میان‌رده شیائومی سبک‌تر است.

گلکسی A73 5G یکی از سبک‌ترین گوشی های بالارده بازار است و تنها در این رده مدل‌های سری می 11 لایت را می‌توان نام برد که وزن کمتری نسبت به گلکسی A73 5G دارند.

این اتفاق بسیار شگفت‌انگیزی است که سامسونگ مدلی در ابعاد بزرگ و با مشخصات سخت‌افزاری قابل توجه را با وزنی به این سبکی تولید کرده، پایین بودن وزن گوشی اولین نکته‌ای است که هنگام در دست گرفتن آن متوجه خواهید شد. به این ترتیب کار با گلکسی A73 5G بسیار راحت‌تر از دیگر مدل‌های میان‌رده و بالارده بازار است.

چهار گوشه فریم گلکسی A73 5G کاملا گرد است که باعث می‌شود به راحتی آن را درون جیب بگذارید و در بیاورید. قسمت اتصال فریم به بدنه تقریبا 90 درجه است و گوشی فرم مکعبی دارد، البته این اتفاق امتیاز منفی محسوب نمی‌شود و باعث خوش دست‌تر شدن گوشی شده است. ضمن اینکه با توجه به سبکی گوشی اگر قسمت اتصال فریم به بدنه خمیده بود، امکان لیز خودن گوشی از دست افزایش پیدا می‌کرد، اتفاقی که در طراحی برخی میان‌رده‌ها مانند نوا 9 SE شاهد آن هستیم.

مقاومت

بدنه پلاستیکی، دومین نکته قابل اشاره در خصوص گلکسی A73 5G است، برخی از مدل‌هایی در رده قیمتی A73 از بدنه شیشه‌ای یا فریم آلومینیومی استفاده می‌کنند اما مدل گلکسی A73 5G کاملا پلاستیکی است. پلاستیک، پلاستیک است و از نظر مقاومت حس خوبی به شما نمی‌دهد، ضمن این که پلاستیک بدنه گلکسی A73 5G به ویژه در قسمت پشت گوشی بسیار نازک به نظر می‌رسد و می‌توان یکی از دلایلی سبک بودن گوشی را همین مورد دانست. با این وجود گلکسی A73 5G نیز مانند دو مدل دیگر گلکسی A33 و A53 گواهی IP67 رو دریافت کرده و ضد آب و گرد و غبار است.

بر روی شیشه نیز از محافظ گوریلا گلس 5 استفاده شده که در برابر خط و خش مقاوم است و تا حد زیادی شما را از استفاده از گلس برای نمایشگر بی‌نیاز می‌کند. این شیشه محافظ می‌تواند از صفحه نمایش حتی در هنگام افتادن از ارتفاع 1.2 متری محافظت کند.

ابعاد

همانطور که گفتیم گلکسی A73 5G نسبت به مدل سال قبل کوچکتر شده، این مدل 163.7 میلی‌متر طول، 76.1 میلی‌متر عرض و 7.6 میلی‌متر ضخامت دارد، با این وجود در تمامی مشخصات از گلکسی A72 کوچکتر شده است. ضخامت گوشی تقریبا از تمام میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی باریک‌تر است و مجددا تنها سری می 11 لایت را می‌توان به عنوان مدلی باریک‌تر از گلکسی A73 5G نام برد.

گوشی با این ابعاد و وزن عالی، از مدل سال قبل بسیار خوش دست‌تر شده، البته هنوز هم ابعاد گوشی کمی بزرگ است، در هر صورت در این مدل از نمایشگر 6.7 اینچی استفاده شده، اما اگر با نمایشگر بزرگ مشکلی نداشته باشید، به راحتی می‌توانید از این گوشی استفاده کنید.

رنگ‌ها

گلکسی A73 5G یک گوشی باریک، سبک و زیباست که در سه رنگ نعنایی، سفید و مشکی به بازار روانه شده است. رنگ نعنایی و سفید زیبایی خاصی دارند و رنگ آن‌ها متفاوت و چشم‌نواز است اما رنگ مشکی گلکسی A73 5G مانند دیگر میان‌رده‌های مشکی رنگ این کمپانی است و جلوه منحصر‌به‌فردی ندارد. به ویژه آنکه در رنگ‌های روشن، لک اثر انگشت و گرد و غبار دور ماژول دوربین اصلا دیده نمی‌شود.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست گوشی گلکسی A73 5G دو دکمه پاور و بلندی صدا وجود دارد که در فاصله خوبی نسبت به پایین فریم قرار گرفته‌اند و با انگشت شست راحت می‌توان با آن‌ها کار کرد. در سمت چپ چیزی نیست. در پایین فریم درگاه شارژ USB-C و اسپیکر به همراه یک میکروفون دیده می‌شود، در فریم بالایی نیز یک میکروفون دیگر در کنار درگاه سیمکارت قرار دارد.

 

گلکسی A73 5G از نظر طراحی نمره قابل قبولی را دریافت می‌کند، این گوشی علاوه بر زیبا و خوش‌رنگ بودن، در ابعاد مناسبی ساخته شده که کار کردن با آن را لذت بخش می‌کند. این گوشی یکی از باریک‌ترین و سبک‌ترین بالارده‌های بازار است. حس در دست گرفتن و کارکردن با آن فوق‌العاده است و طراحی با ظرافت مدل گلکسی A73 5G را معمولا در مدل‌های دیگر نمی‌توانید پیدا کنید.

تنها مورد در بخش طراحی، بدنه پلاستیکی آن است که خیلی حس اطمینان به شما نمی‌دهد به جز آن بقیه المان‌ها مانند درگاه‌ها، رنگ، ماژول دوربین، گوشه‌های گرد فریم و دیگر موارد به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و یک گوشی با طراحی جذاب را تشکیل داده‌اند.

کیفیت نمایشگر گلکسی A73 5G

در قسمت نمایشگر انتظاری به جز درخشش سوپرامولدهای سامسونگ نداریم. سامسونگ در گلکسی A73 5G از یک نمایشگر 6.7 اینچی سوپرامولد پلاس استفاده کرده که ابعاد آن مانند مدل سال گذشته است اما پنل صفحه از سوپرامولد به سوپرامولد پلاس پیشرفت داشته، البته تفاوت سوپرامولد و سوپرامولد پلاس در هنگام استفاده آنقدری چشمگیر نیست ولی زمانی دو گوشی با این دو نمایشگر را در کنار هم قرار می‌دهید، متوجه خواهید شد که رنگ‌ها، کنتراست، وضوح و زاویه دید در سوپرامولد پلاس کمی بهتر است.

گوشی گلکسی A73

به هر شکل سامسونگ با استفاده از نمایشگر سوپرامولد پلاس تلاش کرده تا تفاوتی میان گلکسی A73 5G با دو مدل دیگر گلکسی A53 و A33 ایجاد کند که تفاوت قابل لمس است، البته باز هم باید بگویم که نمایشگر سوپرامولد پلاس تفاوت خیلی زیادی با سوپرامولدهای معمولی سامسونگ ندارد.

رفرش ریت

به جز تبدیل سوپر امولد به سوپرامولد پلاس، دومین تغییر میان صفحه نمایش گلکسی A73 5G و گلکسی A72 رفرش‌ریت 90 هرتزی است که به 120 هرتز تغییر پیدا کرده تا تمامی افکت‌های صفحه، انیمیشن‌ها و رفت و آمدها در محیط رابط کاربری روان‌تر و سیال‌تر اجرا شود.

البته صفحه نمایش 120 هرتز مصرف باتری بیشتر خواهد داشت، به همین دلیل برای مدیریت مصرف باتری می‌توانید در منو، تنظیمات صفحه را بر روی 60 هرتز تنظیم کنید.

نسبت صفحه به بدنه

نکته دیگر در مورد صفحه نمایش گلکسی A73 5G آن است که با توجه به کوچک‌تر شدن ابعاد گوشی، درصد صفحه نسبت به بدنه در این مدل افزایش داشته، سال گذشته نمایشگر مدل گلکسی A72 تنها 84 درصد از پنل جلویی گوشی را در بر گرفته بود، اما در مدل جدید هرچند اندازه نمایشگر یکسان است اما بدنه کوچک‌تر شده و به این ترتیب درصد نمایشگر به بدنه به 87 درصد رسیده است.

به این ترتیب هنگامی که گوشی را در دست می‌گیرید، یک نمایشگر بزرگ تمام پنل جلویی را پوشانده و حاشیه دور صفحه بسیار باریک‌تر شده است. حاشیه به ویژه در دو قسمت راست و چپ نمایشگر بسیار باریک است و صفحه نمایش 6.7 اینچی سوپرامولد پلاس بخش اعظمی از گوشی را پوشانده که باعث می‌شود حس در دست داشتن گوشی بالارده و پریمیوم را داشته باشید.

نمایشگر گلکسی A73 5G دارای رزولوشن متعارف 1080 در 2400 است که در مدل‌های زیادی از جمله گلکسی A72 و گلکسی A53 5G هم دیده می‌شود. نمایشگر نسبت 20:9 دارد و در هر اینچ آن 393 پیکسل قرار داده شده است.

رنگ‌ها

کیفیت نمایشگر بسیار بالاست، تمامی اجزای صفحه، جزئیات فیلم‌ها و عکس‌ها با وضوح بسیار بالایی مشخص هستند. رنگ‌ها کاملا طبیعی و واقعی نمایش داده می‌شوند و کنتراست رنگ‌ها هم چشم نواز است.

دارک مود

صفحات امولد سامسونگ رنگ مشکی را به بهترین شکل نشان می‌دهند و هنگام استفاده از دارک مود یا دیدن فیلم صحنه‌های تاریک فیلم در این نمایشگرها حس متفاوتی دارد.

حالت Always on Display

وجود نمایشگر امولد باعث شده تا امکان Always On Display در این مدل نیز وجود داشته باشد، برای فعال یا غیرفعال کردن و انتخاب متن یا طرح‌های گرافیکی برای صفحه AOD باید در منوی تنظیمات به بخش Always On Display بروید. در این بخش می‌توانید صفحه AOD و تمام اطلاعاتی که می‌خواهید در این صفحه به نمایش در بیاید را شخصی‌سازی کنید.

قفل‌های بیومتریک

سامسونگ همچون دو مدل گلکسی A33 و A53 که نقد و بررسی آن را انجام دادیم، از حسگر اثرانگشت اپتیکال در زیر نمایشگر و قفل تشخیص چهره به عنوان قفل‌های بیومتریک برای ورود به تلفن همراه استفاده کرده است. هر دو قفل سرعت و دقت قابل قبولی دارند که در ادامه با جزئیات بیشتری آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

حسگر اثر انگشت

در زیر نمایشگر سوپرامولد سامسونگ یک حسگر اپتیکال وجود دارد که سرعت و دقت آن برای یک مدل بالارده قابل قبول است. این حسگر با فشردن انگشت بر روی آن با مکث کمی باز می‌شود و اثر انگشت را تشخیص می‌دهد. حسگر برای تشخیص اثر انگشت خیلی اذیت نمی‌کند، البته به این شکل هم نیست که در هر شرایطی قفل باز شود.

اگر انگشت را به شکل درست بر روی حسگر بگذارید، قفل به سرعت باز می‌شود اما گاها با پیام خطا مواجه می‌شوید. به طور کلی حسگر آنچیزی است که باید باشد و خیلی آزاردهنده نیست و در اغلب موارد به خوبی کار می‌کند. شاید در 20 بار استفاده دو یا سه بار با خطا مواجه شوید ولی اغلب موارد قفل راحت باز می‌شود.

قفل تشخیص چهره

قفل تشخیص چهره این مدل هم کم ایراد است، این قفل به سرعت چهره شما را تشخیص می‌دهد و دقت آن نیز بسیار بالاست. هنگامی که چشم بسته باشد و یا ماسک بر روی صورت باشد، قفل باز نمی‌شود ولی در حالات دیگر مانند استفاده از عینک یا تغییر جزئی مدل ریش، گوشی باز می‌شود.

گوشی گلکسی A73

همانطور که گفتیم، سرعت قفل تشخیص چهره در گلکسی A73 5G کاملا قابل قبول است. هنگامی که نور مناسب در محیط وجود داشته باشد و دوربین مقابل صورت شما قرار بگیرد، قفل خیلی زود باز می‌شود، حتی اگر نور محیط کم باشد، قفل می‌تواند چهره شما را تشخیص دهد و عملکردش در شرایط نرمال بسیار خوب است. تنها زمانی که نور محیط بسیار پایین باشد و یا زاویه دوربین نسبت به صورت شما خوب نباشد، قفل چهره از باز کردن صورت باز می‌ماند. همچنین ممکن است گاها قفل چهره به خوبی عمل نکند و چهره را تشخیص ندهد ولی امکان رخ دادن چنین اتفاقی خیلی کم است.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی A73 5G می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

تا حدودی

کار کردن با یک دست آسان است؟

تا حدودی

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

خوب

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

رابط کاربری سامسونگ

اندروید 12 با طعم One UI 4.1 محیط کاربری است که در گلکسی A73 5G با آن کار خواهید کرد. رابط کاربری One UI 4.1 همگام با اندروید 12 با تغییرات مثبتی همراه شده که محیط کاری گوشی‌های سامسونگ را جذاب‌تر کرده است. البته تغییرات در حدی نیستند که بگوییم با یک محیط تازه طرف هستیم اما برپایه همان One UI قدیمی!

رابط کاربری One UI 4.1 یک رابط کاربری کاملا بهینه شده، روان و سریع که کارکردن با آن لذت بخش است. این رابط کاربری در ظاهر تفاوت چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی ندارد و محیط دوست داشتنی گوشی‌های سامسونگ را به ارمغان می‌آورد.

گوشی گلکسی A73

بخش‌های مختلف رابط کاربری One UI 4.1 بدون لگ، کندی یا پرش، دیده می‌شوند، تمامی بخش‌ها از نوار اعلان گرفته تا منو‌ها، صفحه اصلی و صفحات فرعی به خوبی اجرا می‌شوند و هارمونی بسیار خوبی میان قسمت‌های مختلف رابط کاربری برقرار است.

حذف برنامه‌های پیشفرض

بخش زیادی از سبک بودن رابط کاربری به علت حذف تعداد زیادی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض سامسونگ و گوگل است، به طوری که در ابتدا برنامه‌ای برای پخش موسیقی یا پخش ویدیو نخواهید داشت و باید در گلکسی استور یا گوگل‌پلی این برنامه‌ها را دانلود کنید.

این نوع نگرش سامسونگ تاحدی مفید و تا حدودی آزاردهنده است. بسیاری از اپلیکیشن‌ها هستند که به طور پیشفرض بر روی گوشی‌ها نصب می‌شوند و هیچ کاربردی ندارند، می‌توان این اپ‌ها را از فهرست برنامه‌های پیشفرض حذف کرد، اما برنامه موسیقی یا پخش ویدیو از جمله اپلیکیشن‌‌های اضافی نیستند که کاربر به وجود آن‌ها نیازی نداشته باشد.

یعنی زمانی که شما گوشی را می‌خرید، برای گوشی دادن به موزیک هیچ دسترسی ندارید و باید موزیک پلیر دانلود کنید، همچنین برنامه‌های کاربردی دیگر مانند ویدیو پلیر مستقل از گالری، رکورد صوت، ماشین حساب و دیگر ابزارهای مورد نیاز بر روی رابط کاربری نصب نیست و شما باید به صورت جداگانه آن‌ها را دانلود کنید.

این برنامه‌ها حذف شدند و شما مجبورید آن‌ها را دانلود کنید اما بخش‌های دیگر مانند سامسونگ Free هنوز وجود دارند. هرچند خود سامسونگ فهمیده که سامسونگ فری هرگز جای گوگل دیسکاور را نمی‌گیرد و گوگل دیسکاور را به رابط کاربری سامسونگ بازگردانده است.

پنل اج

یکی از جذاب‌ترین آپشن‌های رابط کاربری سامسونگ، پنل اج است. با فعال کردن اج پنل در تنظیمات، این پنل در یک سمت نمایشگر مشخص خواهد بود؛ به وسیله آن می‌توانید چند پنجره را در صفحه گوشی باز کنید. برای اینکار کافیست آیکون برنامه مورد نظر خود را در پنل اج لمس و به صفحه اصلی درگ کنید، در این زمان می‌توانید این برنامه را در نیمه بالایی صفحه، نیمه پایینی صفحه یا به صورت یک پنجره پاپ‌آپ در میان صفحه باز کنید.

شخصی‌سازی

قابلیت شخصی‌سازی رابط کاربری در اندروید 12 ارتقا یافته که یکی از نمونه‌های آن اضافه شدن حالت پالت رنگ در منوی Wallpaper and Style است. در حالت پالت رنگ شما می‌توانید اجزای مختلف صفحه مانند آیکون نوار اعلان، بخش تماس یا دیگر بخش‌ها را به رده‌های رنگی موجود در والپیپیر نزدیک کنید. البته در این بخش حتی می‌توان آیکون‌ها را به رنگ والپیپر و تم رنگی درآورد. در این رابط کاربری می‌توان فولدرها را نیز به رنگ دلخواه تغییر داد.

همچنین می‌توانید در بخش تم و والپیپیر هزاران تم، آیکون، گرافیک AOD و والپیپیر جذاب برای گوشی خود انتخاب و دانلود کنید. به جز این موارد، زمانی که به سمت چپ صفحه می‌روید گوگل دیسکاور به نمایش در می‌آید که می‌توان آن را تغییر داد و سامسونگ فری را فعال کرد.

صفحه خانه

در منوی Home Screen می‌توانید حالت Home and Apps screen را که به معنای وجود App Drawer است، داشته باشید ولی می‌توانید با انتخاب گزینه Home Screen only منوی برنامه‌ها را حذف کنید و صرفا در صفحه هوم و صفحه‌های اطراف آن برنامه‌ها را داشته باشید.

در همین منو می‌توانید انتخاب کنید که هنگام رفتن از صفحه خانه به سمت چپ، وارد برنامه گوگل دیسکاور یا سامسونگ فری شوید. در منوی Home Screen می‌توانید انتخاب کنید که آیا برنامه‌های جدید نصب شده به صفحه خانه اضافه شود یا خیر، همچنین گزینه Lock Home screen layout هم باعث می‌شود تا تغییرات ناگهانی و تصادفی در صفحه خانه به وجود نیاید و آیکون‌ها و ویجت‌های صفحه خانه لاک شوند.

تنظیم حساسیت صفحه نمایش

یکی از آپشن‌های One UI 4.1 برای کاربران، تنظیم حساسیت تاچ صفحه نمایش با دو گزینه متفاوت است. در منوی Display فعال کردن گزینه Accidental Toch protection باعث می‌شود تا از لمس‌های ناگهانی یا اشتباهی در محیط‌های تاریک مانند جیب یا کیف جلوگیری شود. حتما تا حالا شده که زمانی که گوشی در جیب یا کیف شما قرار دارد به علت برخورد دست، یا بدن شما یا حتی اشیاء دیگه به نمایشگر، گوشی فعال شده یا اشتباهی پیام یا تماس با کسی گرفته شده است. با فعال کردن این گزینه، حساسیت تاچ صفحه در محیط‌های تاریک پایین می‌آید تا از این اتفاق جلوگیری شود.

گزینه دوم نیز در همان منوی Display با نام Toch sensitivity دیده می‌شود و می‌توانید هنگامی که از محافظ صفحه یا گلس استفاده می‌کنید آن را فعال کنید، با این کار حساسیت تاچ صفحه در هنگام استفاده از انواع محافظ یا گلس افزایش پیدا می‌کند.

دسترسی‌ها

در هنگام استفاده از برنامه‌هایی که از دوربین استفاده می‌کنند یا اجازه دسترسی به دوربین به آن‌ها داده شده در بالای صفحه سمت راست، یک اعلان سبز رنگ به نمایش در می‌آید، با لمس آن اعلان مشخص می‌شود که برنامه مورد استفاده چه دسترسی‌هایی دارد، به این ترتیب متوجه دسترسی یا استفاده غیرمجاز یک برنامه از دوربین خواهید شد.

همچنین زمانی که آیکون سبز رنگ را می‌بینید می‌توانید با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن گزینه Camera Access را از همین بخش غیر فعال کرده تا دسترسی آن برنامه به دوربین در همان لحظه قطع شود، همین کار را می‌توانید برای دسترسی به میکروفون نیز انجام دهید.

اعلان‌ها

در بخش اعلان‌ها می‌توانید تنظیمات مربوط به این بخش را شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید تنظیم کنید که نوتیفیکیشن صرفا شامل نام برنامه و آیکون آن باشد یا اینکه اطلاعات بیشتری مانند پیامی که به شما رسیده، به نمایش در بیاید. همچنین گرافیک نمایش نوتیفیکشن، رنگ و میزان opacity آن نیز قابل تنظیم است. حتی می‌توانید تنظیم کنید که اعلان در زمانی که صفحه خاموش است نیز به شکل تعریف شده به نمایش در بیاید.

در همین بخش می‌توانید تاریخچه نوتیفیکیشن‌ها را فعال کنید تا ترتیب اعلان‌ها و محتوای آن‌ها را به‌صورت تاریخچه داشته باشید. گزینه‌ای هم به نام Notification reminders وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید برای برنامه‌های دلخواه یادآور اعلان بگذارید، یعنی با دریافت نوتیفیکیشن از برنامه‌های انتخاب شده، برنامه به انتخاب شما هر سه دقیقه تا هر سه 15 دقیقه به شما یادآور خواهد کرد که نوتیفیکشن دریافت کرده‌اید. به این ترتیب اگر متوجه دریافت یک اعلان نشدید، با یادآور اعلان دریافت نوتیفیکیشن به شما یادآوری می‌شود.

سخت افزار گلکسی A73 5G

سخت افزار یکی از بخش‌هایی است که گلکسی A73 در آن با دو مدل گلکسی A33 و A53 تفاوت دارد. سامسونگ در آن دو مدل از پردازنده اگزینوس 1280 استفاده کرده بود که عملکرد آن قابل بحث است. اما در این مدل از تراشه اصلی اسنپدراگون 778 5G استفاده کرده که در مدل گلکسی A52s 5G هم استفاده شده بود.

این تراشه 6 نانومتری قدرت بیشتری نسبت به اگزینوس 1280 دارد و به همین دلیل باعث می‌شود تا ارزش خرید گلکسی A73 5G نسبت به گوشی A53 افزایش پیدا کند. در این تراشه چهار هسته پردازشی Kryo 670 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتز دارد. همانطور که مشخص است، به طور کامل با یک پردازنده قدرتمند و توانا طرف هستیم که می‌تواند از پس تمامی پردازش‌های سنگین بر بیاید.

این تراشه نسبت به نسخه‌های قبلی خود تا مزیت‌هایی دارد، سرعت عملکرد هسته‌های آن تا 47 درصد افزایش داشته، عمنلکرد تراشه گرافیکی آن نیز تا 82 درصد بهبود پیدا کرده و سرعت پرازنده‌های عصبی آن نیز دو برابر شده است.

بازدهی و گیمینگ

پردازنده گلکسی A73 5G ضعف بزرگی ندارد و از پس همه خواسته‌های شما برمی‌آید. گلکسی A73 5G یک مدل گیمینگ نیست اما با تراشه آدرنو 642L به راحتی می‌توانید بازی‌های روز را با کیفیت متوسط یا بالا با آن اجرا کنید و در طول بازی هم با لگ مواجه نشوید.

با این گوشی می‌توانید بدون لگ از تمامی برنامه‌های سنگین استفاده کنید، همچنین تمام بازی‌ها مانند کالاف دیوتی موبایل با گرافیک و رفرش‌ریت High قابل اجرا هستند. قدرت پردازنده به مقداری هست که در هنگام بازی حتی به مدت طولانی با لگ‌های شدید و متوالی مواجه نشوید، ضمن اینکه گوشی خیلی کم داغ می‌شود و با وجود گرما، عملکرد آن تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

همچنین اگر پردازنده قدرت بیشتری داشت، سرعت عملکرد حسگر اثر انگشت بالاتر می‌رفت و برخی لگ‌های ریزی که گاهی اوقات در رابط کاربری دیده می‌شود، دیگر وجود نداشتند. در محیط رابط کاربری و استفاده از برنامه‌های سنگین یا مالتی تسکینگ هم مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی از برنامه‌ای استفاده کنید.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Galaxy S21 FE

719696 

56fps

3211/1010

Galaxy S21

695373

60fps

3238/1032

POCO F3

681052

50fps

3266/926

Galaxy S20 FE

582320

45fps

3296/906

Poco X3 Pro

561303

38fps

2574/735

Galaxy Note 20 Ultra

560815

42fps

2603/880

Mi 11 Lite 5G

534003

35fps

2909/803

Galaxy A52s 5G

508844

28fps

2801/771

Nova 5T

479015

29fps

2164/687

Nova 9

471977

28fps

2973/784

Galaxy A73 5G

445004

22fps

2913/778

Galaxy A53 5G

431052

19fps

1718/490

Nova 8

397528

18fps

2697/488

Galaxy A52 5G

395853

16fps

1820/636

Galaxy A33 5G

394727

18fps

2188/748

Poco X3 NFC

349090

16fps

1763/580

Galaxy A52

346979

15fps 

1577/525

Redmi Note 9 Pro

338587

15fps

1785/570

Redmi Note 10 Pro

336432

16fps

1780/569

Redmi Note 8 Pro

334231

14fps

1603/492

nova 9 SE

257288

10fps

1488/349

 

رم و حافظه

سامسونگ مدل گلکسی A73 5G  را در چند نسخه مختلف عرضه کرده است، مدل ارزان‌تر 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه اصلی دارد، ما این مدل را در اختیار داشتیم و با وجود رم 6 گیگابایتی، مشکل خاصی از نظر اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها مشاهده نشد، در این نسخه حدود 100 گیگابایت از حافظه در اختیار کاربر قرار دارد. البته با قابلیت رم پلاس که حتما با آن آشنایی دارید می‌توانید مقدار رم را در لحظه افزایش دهید.

نسخه دیگری که در بازار ایران بیشتر یافت می‌شود، دارای رم 8 گیگابایت و حافظه 128 گیگابایت است، با توجه به رم 8 گیگابایت، بازدهی گوشی بهتر از آنچه که ما تجربه کردیم، خواهد بود. مدل رم 8 گیگابایت با حافظه 256 گیگابایتی نیز در بازار وجود دارد. البته با کارت حافظه می‌توانید تا یک ترابایت حافظه به گوشی اضافه کنید.

ارتباطات و اتصالات

گوشی گلکسی A73 5G دو سیمکارته است ولی از اسلات سیمکارت دوم می‌توان برای کارت حافظه استفاده کرد، این مدل از کارت حافظه تا یک ترابایت هم پشتیبانی می‌کند. A73 از 5G و بلوتوث 5.1 پشتیبانی می‌کند از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند، همچنین خبری از چراغ نوتیفیکیشن و جک هدفون نیست و برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از ایربادهای بلوتوثی و یا هندزفری‌های سیمی با تبدیل USB-C به جک 3.5 استفاده کنید.

گوشی گلکسی A73

دوربین

سامسونگ برای گوشی بالارده خود 4 دوربین را در نظر گرفته که ترکیبی استاندارد است و انتظاری هم به جز آن نداشتیم. اما در بخش دوربین با یک عضو جدید مواجه هستیم که تا حالا در هیچ یک از مدل‌های میان‌رده سامسونگ ندیده بودیم.

شیائومی که رقیب شماره یک سامسونگ در بازار ایران است به همراه هواوی در سال گذشته چند مدل میان‌رده را با دوربین 108 مگاپیکسلی را وارد بازار کرد. البته نتیجه کار تاکنون اصلا طبق انتظار نبوده و دوربین 108 مگاپیکسلی بر روی گوشی‌های میان‌رده حتی کیفیتی بدتر از دوربین‌های 64 مگاپیکسلی داشته است.

واقعیت آن است که دوربین 108 مگاپیکسلی توقع خریداران را از کیفیت تصاویر به شد بالا می‌برد، در حالی تصاویر دوربین‌های 108 مگاپیکسلی نسبت به دوربین‌های 64 مگاپیکسلی پیشرفت قابل توجهی ندارد. البته دوربین 108 مگاپیکسلی بر روی گوشی‌های پرچمدار به خوبی جواب داده، به عنوان مثال گوشی گلکسی نوت 20 اولترا که در دفتر آی‌تی‌رسان هم بررسی شد، دوربین 108 مگاپیکسلی داشت که می‌توان آن را یکی از بهترین دوربین‌ها مدل‌های پرچمدار بازار نامید.

اما کیفیتی که تاکنون از دوربین‌های میان‌رده 108 مگاپیکسلی دیدیم بسیار معمولی بوده که بخش اصلی آن را می‌توان به پردازنده گرافیکی در بخش سخت افزار نسبت داد. به هر حال بار پردازش تصویر بر عهده تراشه گوشی قرار دارد که در این زمینه به نظر می‌رسد تراشه‌های میان‌رده نمی‌توانند از تمام ظرفیت دوربین‌های 108 مگاپیکسلی بهره‌مند شوند.

اما قضیه تا حدودی در گوشی گلکسی A73 5G تفاوت دارد، اولی آن که دوربین 108 مگاپیکسلی گوشی ناامید کننده نیست اما باید بگوییم که آنچنان هم هیجان‌انگیز نیست. نکته دوم آن است که دوربین این مدل نسبت به همرده‌های خودش بسیار خوب است و به خصوص در زمینه زوم عملکرد قابل قبولی دارد، به این ترتیب شاید لازم باشد که شیائومی و هواوی هم دوربین 108 مگاپیکسلی را تنها در مدل‌های بالارده خود استفاده کنند. در زیر مشخصات چهار دوربین گلکسی A73 5G را مشاهده می‌کنید:

دوربین 108 مگاپیکسلی واید، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

دوربین 12 مگاپیکسل اولتراواید، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه

دوربین 5 مگاپیکسل ماکرو، دیافراگم f/2.4

دوربین 5 مگاپیکسل تشخیص عمق، دیافراگم  f/2.4

تصویربرداری در روز

دوربین اصلی گلکسی A73 5G قابلیت‌های مناسبی برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این دوربین در طول روز و با وجود نور مناسب می‌توانید تصاویر بسیار با کیفیت و مناسبی را ثبت کنید. تصاویر دوربین اصلی با وجود نور مناسب، نویز بسیار کمی دارند و جزئیات در آن‌ها واضح است. همچنین به لطف پشیبانی از HDR، داینامیک رنج تصاویر مناسب است اما گاهی تعادل نقاط روشن و تاریک برهم می‌خورد.

نکته مثبت در مورد عکسبرداری در طول روز با گوشی گلکسی A73 5G آن است که جزئیات به خوبی در تصاویر مشخص هستند و از این نظر می‌توان تفاوت دوربین 108 مگاپیکسلی این مدل را با دیگر دوربین‌های بازار دید.

در حالت عکس‌برداری دوربین می‌تواند نوشته‌ها را تشخیص دهد، در این حالت یک کادر دور نوشتار ایجاد شده و شما با لمس کادر می‌توانید یک عکس برش خورده از همان کادر متن را ذخیره کنید.

اولتراواید

دوربین اولتراواید نیز در طول روز عملکرد بسیار خوبی دارد، به تصاویر این دوربین ایراد خاصی نمی‌توان گرفت. عکس‌های اولتراواید کنتراست مناسبی دارند و رنگ‌ها را شاداب و واقعی نشان می‌دهند. البته رنگ‌ها در تصاویر اولتراواید به سمت سردی متمایل هستند اما کیفیت کلی تصاویر اولتراواید بسیار عالی است.

شب

عملکرد دوربین گلکسی A73 5G در شب غافل‌گیر کننده است، البته در شب وضوح تصویر کمتر و نویزها بیشتر می‌شوند اما در مجموع کیفیت تصویربرداری با دوربین اصلی در شب بسیار خوب است. رنگ‌ها، سایه‌ها و کنتراست تصویر در شب به شکل بسیار خوبی به نمایش در‌می‌آیند و سطح عکس‌برداری گلکسی A73 5G در شب نزدیک به پرچمداران بازار است.

در شب حالت نایت مود خودکار کمک می‌کند تا نقاط تاریک واضح‌تر دیده شوند و نویز تصویر کاهش پیدا کند. حالت نایت مود تاثیر مفیدی بر روی تصاویر می‌گذارد و اندک نقص موجود در رنگ‌ها و وایت بالانس را تصحیح می‌کند. در شب با دوربین اولتراواید نیز می‌توانید عکس‌برداری کنید که کنتراست تصاویر کمی کاهش پیدا می‌کند اما کیفیت کلی قابل قبول است.

ماکرو

برای گرفتن بهترین نتیجه از تصاویر ماکرو گلکسی A73 5G، دوربین را باید به فاصله 3 تا 4 سانتی‌متری سوژه نزدیک کنید. اگر نور محیط خوب باشد، کیفیت تصاویر و رنگ‌ها قابل قبول خواهد بود، اما در صورتی که نور خوبی در محیط نباشد، تعادل رنگ‌ها به هم ریخته و بعضا دمای رنگ‌ها نیز کاملا دگرگون می‌شود. اما دوربین ماکرو گلکسی A73 5G هم نمره قبولی دریافت خواهد کرد.

زوم

در منوی دوربین قابلیت عکس برداری در سه حالا اولتراواید، واید و با زوم دوبرابر ممکن است. برای زوم بیشتر باید دو انگشت خود را بر روی صفحه بکشید و سپس زوم را تا 10 برابر می‌توانید افزایش دهید. از زوم 4 برابر تصویر وضوح خود را از دست می‌دهد اما باز هم کیفیت کلی تصویر قابل قبول است. طبیعتا در زوم 10 برابر تصویر کیفیت جالبی ندارد اما با توجه به دوربین 108 مگاپیکسلی این مدل، زوم 10 برابر آن کیفیت بهتری نسبت به مدل‌های همرده یا میان‌رده دارد.

پرتره

تجربه نشان داده مدل‌هایی که تصاویر دوربین اصلیشان باکیفیت است، عکس‌های پرتره خوبی هم می‌گیرند. البته عملکرد دوربین تشخیص عمق را نباید نادیده گرفت. سامسونگ در این مدل همان دوربین تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی که در دو مدل گلکسی A53 و A33 استفاده کرده بود، بهره برده که البته عملکرد آن در آن دو مدل به مقداری که باید راضی کننده نبود و گاها خطاهایی در تصویر دیده می‌شد.

اما در مورد گلکسی A73 5G میزان خطا کاهش یافته و کیفیت کلی تصاویر پرتره بسیار بالاست. در پرتره‌هایی که با این گوشی گرفته می‌شود، میزان خطای در شناخت سوژه اصلی و پس‌زمینه کاهش پیدا کرده و پرتره‌ها کیفیت بهتری دارد. البته در مواقعی که تصویر پس زمینه کمی شلوغ باشد احتمال خطا وجود دارد اما به طور کلی عکس‌های پرتره خوبی می‌توان با گلکسی A73 5G گرفت.

سلفی

برای دوربین سلفی باید از همان دوربین تکراری اما همچنان کار انداز 32 مگاپیکسلی با لنز 26 میلی‌متری و دیافراگم f/2.2 استفاده کنید. تصاویر دوربین سلفی نیز بسیار با کیفیت هستند. وضوح تصاویر دوربین سلفی، جزئیات سوژه و نویز کم، از جمله مشخصه‌های کلیدی تصاویر دوربین سلفی هستند.

با دوربین سلفی گلکسی A73 5G می‌توانید با نمای معمولی و عریض عکس‌برداری کنید، نمای معمولی، یک کادر سلفی استاندارد دارد اما نمای واید فضای بیشتری از محیط را نشان می‌دهد. کیفیت و وضوح تصاویر این دو نما تفاوت عمده‌ای با یکدیگر ندارد و می‌توان گفت نمای معمولی برشی کوچک از تصویر اولیه دوربین با نمای عریض است. به همین دلیل شاید بتوان گفت تصاویر سلفی واید رزولوشن بهتری دارند.

در تصاویر دوربین سلفی رنگ‌ها به سمت گرمی مایل هستند، در بسیاری از مواقع این حالت دیده نمی‌شود اما در برخی موارد نیز صورت زردتر از حد عادی خود در تصویر ثبت می‌شود.

تصاویر پرتره سلفی نیز کیفیت قابل قبولی دارند، سوژه و بک‌گراند به خوبی از یکدیگر جدا می‌شوند، البته گاهی اشکالاتی در تشخیص میان سوژه و پس‌زمینه دیده می‌شود اما تصاویر پرتره سلفی گلکسی A73 5G برای یک گوشی بالارده کاملا خوب است.

فیلم‌برداری

در گلکسی A73 با دوربین اصلی می‌توانید به صورت 4K با 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید. این بدان معناست که کیفیت فیلم‌برداری در گلکسی A53 و A73 تغییری نداشته که کمی ناامید کننده است. با توجه به سخت افزار مناسب مدل گلکسی A73 5G انتظار داشتیم تا حداقل در این مدل فیلم‌برداری 4K با 60 فریم در ثانیه را داشته باشیم، اما اینگونه نیست.

گوشی گلکسی A73

عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال در حالت 1080p بسیار مناسب است و حجم زیادی از لرزش‌های دوربین در هنگام فیلم‌برداری مهار می‌شود همچنین در حالت 1080p می‌توانید به صورت 60 فریم فیلم‌برداری کنید. در سلفی هم در بالاترین حالت می‌توانید به صورت 4K با 30 فریم فیلم‌برداری کنید که فیلم‌ها وضوح بالایی دارد و کیفیت آن قابل قبول است.

اسپیکر استریو

در این بخش نیز تغییر خاصی نسبت به دو مدل گلکسی A53 و A33 دیده نمی‌شود. سامسونگ در این سه مدل از اسپیکر استریو استفاده کرده که یک خروجی آن در فریم پایینی و یک خرجی دیگر آن همان اسپیکر مکالمه است که در مرز میان نمایشگر و فریم بالایی قرار دارد.

کیفیت اسپیکر بسیار خوب است، اسپیکر استریو سامسونگ صدا را بلند، شفاف با تفکیک صدای بسیای خوب و با وضوح منتشر می‌کند. حتی زمانی که صدای اسپیکر تا آخرین مرحله افزایش می‌دهید، همچنان صدا کیفیت بالایی دارد و تمام اجزای موسیقی با شفافیت شنیده می‌شود.

گوشی گلکسی A73

حجم صدای خروجی گلکسی A73 5G بسیار مناسب است و در یک فضای نسبتا بزرگ می‌توانید از این مدل به عنوان یک اسپیکر استفاده کنید اما باس صدا راضی کننده نیست و از شنیدن آهنگ‌های شلوغ راک، رپ یا متال با اسپیکر این گوشی خیلی لذت نخواهید برد.

در خصوص نبود جک هدفون نمی‌توان انتقادی وارد کرد، مدتی است که جک هدفون در مدل‌های بالارده حدف شده، ضمن این که این مدل با توجه به برچسب قیمتی آن برای همه اقشار جامعه ساخته نشده و می‌توان انتظار داشت که افرادی که گوشی گلکسی A73 5G را خریداری می‌کنند، بتوانند ایرباد بلوتوثی نیز تهیه کنند. اما نبود جک هدفون در مدل‌های گلکسی A33 و A53 که با قیمت اقتصادی و میان‌رده برای عموم مردم ساخته شده‌اند همچنان یک گناه نابخشودنی است.ند همچنان نابخشودنی است.‌اند

باتری 

حال که صحبت از گناه نابخشوندنی شد باید یادآوری کنیم که علاوه بر حذف جک هدفون در مدل‌های میان‌رده جدید سامسونگ، این شرکت حتی شارژر را  از جعبه گوشی‌های خود حذف کرده که در واقع شما را مجبور می‌سازد تا با پرداخت هزینه بیشتر، یک شارژر جدید خریداری کنید.

گلکسی A73 5G به یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است، این همان باتری است که در گلکسی A72 و گلکسی A53 هم دیده بودیم و عملکرد آن تفاوت چشمگیری نسبت به گذشته ندارد. باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی تبدیل به یک ظرفیت استاندارد برای گوشی‌های تلفن همراه شده و از مدل‌های پایین‌رده تا پرچمدار اکثرا به باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر تجهیز شده‌اند.

این باتری ظرفیت مناسبی دارد و مدت زمان طولانی شارژ نگه می‌دارد، البته این عملکرد به رفرش‌ریت صفحه نمایش وابسته است، در حالت 60 هرتز اگر استفاده متعادلی از گوشی داشته باشید، یعنی دو ساعت در اینترنت بگردید، یک ساعت بازی کنید، کمی به موسیقی گوش دهید و برخی از کارهای روزانه خود را انجام دهید، باتری حدود 2 روز یا شاید بیشتر نیازی به شارژر نخواهد داشت.

اگر نرخ تازه‌سازی بر روی 120 هرتز باشد، در حالت استفاده عادی، کمی بیش از یک روز باتری شارژ نگه دارد اما اگر بیشتر فیلم ببینید یا بازی کنید، باتری نهایت یک روز همراه شما خواهد بود.

جمع‌بندی گلکسی A73 5G

گلکسی A73 5G یکی از بهترین بالارده‌های بازار است. این گوشی هیچ نقطه ضعف بزرگی ندارد، البته به نبود شارژر در جعبه می‌توان اشاره کرد که مربوط به خود گوشی نیست. اما خود گوشی گلکسی A73 5G یک مدل همه چیز تمام و با کیفیت است که در تمامی بخش‌ها قابلیت رقابت با مدل‌های بالارده و شبه پرچمدار را دارد.

سامسونگ در این مدل از یک طراحی ظریف‌تر با ضخامت کم و حاشیه‌های باریک دو نمایشگر استفاده کرده که حس در دست گرفتن گوشی و کار کردن با آن را بسیار لذت‌بخش می‌کند. سامسونگ به طور کلی در طراحی میان‌رده‌های جدید خود به جزئیات در طراحی توجه ویژه‌ای داشته که باعث می‌شود زبان طراحی جدید این شرکت از حالت ساده و زمختی که چند سال پیش دیده می‌شد فاصله بگیرد.

بدنه همچنان پلاستیکی است که هرچند کیفیت خوبی دارد اما می‌شد از شیشه و فریم آلومینیومی در این مدل بالارده استفاده کرد. قابلیت ضد آب بودن، جذاب است و به وجود این ویژگی کارآمد در بالارده‌ها و میان‌رده‌های سامسونگ عادت کرده‌ایم.

نمایشگر مانند همیشه نقصی ندارد، کیفیت نمایشگر عالی است و شما می‌‌توانید تصاویر، ویدیوها و حتی بازی‌های خود را با این نمایشگر در یک سطح بالا مشاهده کنید. حسگر اثرانگشت و قفل تشخیص چهره جای پیشرفت دارد اما شکایتی نیست.

رابط کاربری مانند همیشه سبک و ساده است و دسترسی آسان به تمامی بخش‌ها وجود دارد، امکانات شخصی‌سازی در اندروید 12 افزایش پیدا کرده که طبیعتا در One UI 4.1 هم این قابلیت‌ها قابل استفاده هستند. سخت افزار کاملا قدرتمند است و متناسب با یک مدل بالارده از پس تمامی کارهای سنگین و نیمه سنگین بر می‌آید. می‌توان گفت سخت افزار در هیچ قسمتی کم نمی‌آورد و حتی افرادی که به بازی علاقه دارند می‌توانند بر روی قدرت سخت افزار این مدل حساب باز کنند.

از دوربین انتظار بیشتری وجود داشت، اما اولین تجربه از وجود دوربین 108 مگاپیکسلی سامسونگ بر روی یک مدل میان‌رده ناامید کننده هم نبود و می‌شد پیشرفت را مشاهده کرد. دوربین در طول روز و شب عملکرد عالی داشت، تصاویر به خوبی ثبت می‌شود و ضعف خاصی وجود نداشت. تصاویر پرتره، سلفی، اولتراواید و خلاصه تمامی بخش‌های دوربین، کیفیت قابل قبولی داشتند و بخش دوربین نمره قبولی را می‌گیرد.

گوشی گلکسی A73

کیفیت اسپیکر بسیار بالاست و می‌توان از این مدل به عنوان یک اسپیکر کوچک همراه استفاده کرد، همچنین در بخش باتری نبود شارژر اذیت کننده است اما خوب باتری به خوبی بیش از یک روز شارژدهی دارد و میزان مصرف آن استاندارد است.

گلکسی A73 5G برای چه افرادی مناسب است؟

با توجه به امکاناتی که مدل گلکسی A73 5G دارد، می‌توان آن را مناسب دسته گسترده‌ای از مخاطبان دانست. نکته اول آن است که ر خیلی ارزان نیست، به این ترتیب افرادی که هزینه برایشان مهم است می‌توانند مدل‌های ارزان‌تری خریداری کنند. اما امکانات کلی گوشی باعث شده تا افرادی که به طراحی اهمیت می‌دهند، یا افرادی که نمایشگر برایشان مهم است، یا به دنبال سخت افزار قوی هستند، این گوشی برایشان مناسب باشد.

گلکسی A73 5G یکی از مدل‌هایی است که تیک سبز زیادی در جدول زیر دریافت خواهد کرد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

نقاط قوت و ضعف گلکسی A73 5G

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

وزن سبک

ضد آب

نمایشگر با کیفیت

تشخیص چهره عالی

رابط کاربری سریع و روان

سخت افزار قدرتمند

دوربین عالی

شارژدهی مناسب

اسپیکر استریو با کیفیت

نقاط ضعف

بدنه و فریم پلاستیکی

نبود شارژر درون جعبه

12 در مورد “نقد و بررسی جامع گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G”

  1. یه لحظه تصور کنید A74 5G با
    بدنه شیشه ای
    پردازنده Snapdragon 7 + gen 2

    معرفی میشد . پرفروش ترین میشد پرفروش تریییییییین

    1
    1
  2. با سلام و احترام
    واسه مخاطب خاص چجوری میشه صدای زنگ بخصوصی رو تنظیم‌کرد؟
    با تشکر از پاسخگوییتون

  3. بزرگترین نقص این گوشی طراحی تکراری و سخت افزار و دوربینی هست که شایسته این موبایل نیستند .

    این موبایل میتونست برترین سخت افزار پریموم میان رده سری 7 اسنپدراگون یا مدیاتک رو داشته باشد که نداشت .

  4. میثم گنابادی

    سلام و درود
    این همه زحمت می کشید برای نقد و بررسی خوبه ویدئو بررسی هم بذارین.
    موفق باشید

  5. عجب بررسی بود . مرسی

    خیلی عالیست منتها گران است .

    مشکلاتش :
    پردازنده قدیمی ، ناچ بسیار بزرگ ، طراحی تکراری

    مزایا :
    حاشیه کم صفحه ، کیفیت عالی صفحه ، دوربین قابل قبول

    3
    1
  6. پیشنهاد شخصیتون برای یک دانشجو کدوم مدل سامسونگ هست؟ من عمر باتریش در شبانه روز خیلی برام اهمیت داره راستش?

  7. آبتین اسکندری

    حاجی دمت گرم عجب چیز جامع و کاملی انصافا پول داشتم همین الان میخریدمش
    فقط ینی چی که شارژر باهاش نیست..؟بایستی جدا پولشو بدیم؟!

    1. سعید صانعی

      متشکر از نظر شما
      یا میتونید شارژر جدید بخرید یا از شارژرهای قدیمیتون استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH