آی‌فون‌ 14 پلاس احتمالا به یک فاجعه تجاری دیگر برای اپل تبدیل خواهد شد

امسال اپل تصمیم گرفت تا با عرضه آی‌فون 14 پلاس بار دیگر سری آی‌فون‌های پلاس خود را احیاء نماید. این دستگاه که پیش‌تر تصور می‌شد با نام آی‌فون 14 مکس عرضه شود؛ اساسا همان آی‌فون 14 با اندازه‌ای بزرگ‌تر است. اپل در این اسمارت‌فون از یک نمایشگر بزرگ‌تر 6.7 اینچی و باتری با ظرفیت بالاتر بهره گرفته است. با این‌حال صرفنظر از این 2 مشخصه، آی‌فون 14 پلاس از مشخصاتی مشابه با مدل استاندارد آی‌فون 14 برخوردار است.

این هندست با هدف جبران ناکامی‌های آی‌فون 12 مینی و آی‌فون 13 مینی روانه بازار خواهد شد. اپل متوجه شده که اکثر مشتریان به مدل‌های کوچک‌تر آی‌فون علاقه چندانی نداشته و استقبال بالای کاربران از مدل پرو مکس نهایتا موجب شد تا غول کوپرتینویی تصمیم به عرضه یک آی‌فون پایین‌رده با اندازه‌ای بزرگ‌تر بگیرد. با این‌حال آی‌فون 14 پلاس احتمالا شکست دیگری را برای اپل رقم خواهد زد.

عملکرد اولیه آی‌فون 14 پلاس به سری آی‌فون مینی اپل شباهت دارد

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل نخستین مجموعه از سفارشات آی‌فون عمدتا به مدل‌های سری آی‌فون 14 پرو اختصاص خواهد داشت. ظاهرا 85 درصد از پیش‌سفارشات ثبت شده متعلق به مدل‌های بزرگ‌تر آی‌فون هستند. همچنین سهم مدل‌های آی‌فون 14 پلاس و آی‌فون 14 از پیش‌فروش هندست‌های جدید اپل به‌ترتیب برابر با 5 و حدودا 10 درصد است.

عملکرد ضعیف آی‌فون 14 پلاس در پیش‌فروش، حال و هوای آی‌فون‌های مینی اپل را در ذهن تداعی می‌کند. البته برای قضاوت در این خصوص هنوز خیلی زود است؛ اما به‌نظر می‌رسد که آی‌فون 14 پلاس می‌تواند شکست دیگری را برای اپل رقم بزند. آقای کو خاطرنشان می‌کند که این پدیده در نخستین مرحله از فروش آی‌فون امری معمول به‌شمار می‌رود. با این‌حال وی اذعان می‌کند که فروش آی‌فون‌های پرو در مقایسه با سالیان گذشته کمی افزایش یافته است.

بدیهی است که این موضوع نشان‌دهنده تفاوت‌های میان مشخصات مدل‌های پرو و غیر پرو آی‌فون است. هنوز مشخص نیست که اپل بنا بر چه دلایلی تصمیم به عرضه یک آی‌فون پرچم‌دار ضعیف‌تر گرفته است. با این‌حال کارشناسان تصور می‌کنند که غول کوپرتینویی بحران تورم فزآینده در جهان و ناپایداری‌های اقتصادی را تجزیه و تحلیل نموده و نهایتا به چنین نتیجه‌ای رسیده است.علیرغم این موضوع، طرفداران آی‌فون کماکان به‌دنبال خریداری مدل‌های گران‌قیمت‌تر سری آی‌فون 14 پرو هستند. البته این رویکرد می‌تواند دستخوش تغییر شود. اکنون از زمان عرضه سری آی‌فون 14 تنها چند روز گذشته است؛ بنابراین برای هرگونه اظهارنظر قطعی پیرامون میزان محبوبیت آی‌فون 14 پلاس هنوز خیلی زود است.

کاربران کماکان نسبت به خریداری آی‌فون‌های پرو تمایل بیش‌تری از خود نشان می‌دهند

شایان به ذکر است که با وجود تفاوت‌های قابل‌توجه در مشخصات مدل‌های پرو و غیر پرو، اخلاف قیمت‌گذاری گوشی‌های آی‌فون 14 و آی‌فون 14 پلاس با آی‌فون 14 پرو چندان چشمگیر نیست. در واقع مشتریان احتمالا ترجیح می‌دهند تا با پرداخت هزینه کمی بیش‌تر، هندستی با پیشرفت‌های واقعی و ملموس را خریداری نمایند. این ارتقاء برای کاربران فعلی آی‌فون 13 بسیار منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد؛ چرا که این افراد با خریداری آی‌فون 14 یا آی‌فون 14 پلاس هیچ‌گونه ارتقاء شاخصی را تجربه نخواهند کرد. در مقابل، آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس از یک پردازنده جدیدتر، سیستم دوربین ارتقایافته و همچنین طراحی جدید با جزیره دینامیکی بهره می‌گیرند.

در هر صورت همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شد؛ اکنون برای صدور هرگونه حکم قطعی هنوز خیلی زود است. از این گذشته اگرچه میزان استقبال اولیه از آی‌فون 14 پلاس چندان ایده‌آل به‌نظر نمی‌رسد؛ اما با آغاز فروش این هندست در بازارهای جهانی طی آینده‌ای نزدیک، این چشم‌انداز نیز احتمالا دستخوش تغییر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH