چگونه تصویر نویسنده‌ها را از صفحه نتایج گوگل حذف کنیم؟!

گوگل داده، خودش هم می‌گیرد! بااین‌حال وقتی جان مولر اعلام کرد گوگل سعی دارد تصویر نویسنده مقالات را از بیشتر نتایج جستجو حذف کند، واقعا یکه خوردیم. این موضوع مخصوصا برای کاربرانی که تصویرشان را بهینه‌سازی کرده بودند بیشتر ناراحت‌کننده بود. من هم درست مثل بیشتر کارشناسان سئو مرتبا به مدیران وب توصیه می‌کردم با استفاده از Google Authorship چهره نویسندگان محتوا را به کاربران نشان بدهند. تا امروز هم بیشتر نویسندگان به‌خوبی استقبال کردند تا هم آمار CTR مقاله‌شان را بالاتر ببرند و هم با نشان دادن چهره واقعی کارکنان مجموعه، برندشان را بیشتر جلوه بدهند.

این گراف MozCast نشان می‌دهد از 29 جون امسال به بعد، تصویر هیچ نویسنده‌ای در صفحات نتایج جستجو به چشم نمی‌خورد. تا پیش‌ازاین گوگل تصویر نویسنده‌ها را در 22 درصد از کل جستجوها نمایش می‌داد.

morva1

Google Authorship چه تغییری کرده؟

از صحبت‌های جان مولر این‌طور برمی‌آید که ظرف چند روز آینده GA به‌صورت اساسی دستخوش تغییرات می‌شود و تصاویر نویسنده‌ها از بسیاری از نتایج گوگل حذف می‌شوند. تا قبل از این درصورتی‌که از طریق +Google تصویر دلخواهمان را آپلود می‌کردیم و گوگل صلاح می‌دانست، تعداد circleها و تصویر نویسنده را در صفحه نتایج نمایش می‌داد؛ اما گوگل اخیرا تصمیم گرفته به نمایش نام نویسنده‌ها بسنده کند.

morva3

چرا تصاویر Google Authorship را حذف کردند؟

جان مولر در ادامه صحبت‌هایش توضیح داده قصدشان این است که صفحات نتایج را کمی مرتّب تر کنند تا کاربران موبایل‌ها هم بتوانند تجربه بهتری داشته باشند و اساساً طراحی صفحه نتایج درون دستگاه‌های مختلف مثل هم باشد. کاملا هم منطقی به نظر می‌رسد، در فضاهای کوچکی مثل موبایل‌ها، تصاویر نویسنده‌ها بخش قابل‌توجهی از صفحه‌نمایش را اشغال می‌کنند؛ اما در این وضعیت بیشتر مدیران وب کلافه شده‌اند، چون بسیاری از کاربران از وضع سابق لذت می‌بردند و گمان می‌کردند وب قرار است بصری‌تر شود.

جان مولر معتقد است تست‌ها نشان می‌دهند در وضعیت جدید میزان CTR لینک‌ها تغییری نکرده، ولی معلوم نیست چرا. نویسندگان فکر می‌کردند وجود تصویرشان کنار لینک، کاربران را ترغیب می‌کند تا بر روی آن کلیک کنند. (هرچند این موضوع هیچ‌وقت به‌صورت قطعی اثبات نشد) کارشناسان معتقدند مهم‌ترین نتیجه این تغییر این است که تبلیغات گوگل در کناره‌ها و بالای صفحه بیشتر به چشم می‌آیند.

چه فاکتورهایی تغییر نکرده‌اند؟

بااینکه نتایج جستجوی گوگل ازلحاظ بصری تغییرات چشمگیری کرده‌اند، بااین‌وجود تعداد زیادی از فاکتورها همچنان به قوت خود باقی هستند:

  • Google Authorship همچنان فعال است. همان‌طورکه مارک ترافاگن توضیح داده، حذف تصاویر به این معنی نیست که GA از بین رفته است؛ فعالیت‌های GA به همان شکل ادامه دارد؛ نویسندگان برجسته هنوز هم داخل نتایج جستجو خوش می‌درخشند و اسم و تاریخ انتشار مقاله‌شان نمایش داده می‌شود. گوگل معیارهایش را برای انتخاب مقاله بهترین نویسنده‌ها عوض نکرده است.
  • اسم نویسنده‌ها هنوز هم در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. در سیستم جدید هم اسم نویسنده‌ها کنار نتایج به چشم می‌خورد که احتمالا هم به پروفایل +Google شان لینک می‌شود؛ اما اسم به تنهائی می‌تواند کاربران را وسوسه کند تا بر روی لینک کلیک کنند؟ زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند!
  • رنکینگ ها دستخوش تغییر نشده‌اند! Authorship بر روی رنکینگ اکثر نتایج (به‌جز مقالات تخصصی) تأثیری نمی‌گذارد. گاهی وجود تصاویر باعث می‌شود بعضی از کاربران وسوسه شوند و کلیک کنند، اما تغییرات اخیر باعث نمی‌شود ترتیب نتایج عوض شود.
  • هنوز هم لازم است GA مان را فعال کنیم تا خلاصه بهتری از مقاله به کاربران نمایش داده شود. گوگل پروسه فعال کردن GA را تغییر نداده است؛ می‌توانیم از طریق تائید ایمیل یا لینک دادن محتوا به پروفایل Google+ و افزودن لینکی از بخش نویسندگان G+ به وب سایتمان، از Authorship استفاده کنیم.

بررسی میزان CTRAuthorship

درصورتی‌که Authorship تان را فعال کرده باشید، می‌توانید با استفاده از ابزار مدیران وب تغییرات CTR را بررسی کنید. کافی است مسیر LabsßAuthor Stats را دنبال کنید تا مشخص شود اطلاعاتتان به‌عنوان نویسنده چند بار در نتایج جستجو ظاهرشده و به‌صورت میانگین در چه قسمتی از صفحه ظاهرشده و حجم CTR آن چقدر بوده است.

morva4

در مثال بالا نتایج جستجویی که به مقالات من مرتبط می‌شوند روزانه 50.000 بازدید داشته‌اند، 1831 کلیک خورده‌اند و CTR 3.6 درصدی داشته‌اند. درصورتی‌که CTR تان را بلافاصله قبل و بعد از اعمال تغییرات گوگل بررسی کرده باشید، (تاریخ‌ها در ابزار مدیران وب مشخص هستند) متوجه می‌شوید تغییری حاصل‌شده یا خیر. توجه داشته باشید CTR را عمدتا رنکینگ یا میانگین محل قرارگیری در SERP تعیین می‌کند. هر نوسان کوچکی در رنکینگ می‌تواند تعداد کلیک‌ها بر URL را به‌صورت قابل‌توجهی کم‌ و زیاد کند.

Google authorship هنوز هم به در می‌خورد؟

تعداد زیادی از نویسندگان فقط برای نمایش تصویرشان داخل SERP به GA روی آورده بودند. مهم نیست واقعا CTR را افزایش می‌داد یا نه در هر حال برای بسیاری از افراد انگیزه مضاعفی بود و برای جستجو کنندگان هم جذابیت داشت. در وضعیت جدید که تصاویر نویسندگان حذف‌شده، به نظر می‌رسد افراد کمتری به GA روی بیاورند. واقعیت این است که حتی در شرایط فعلی هم دلایل قانع‌کننده متعددی وجود دارد که به GA فکر کنیم، من هم پیشنهاد می‌کنم همین کار را بکنید.

هرچند در میان صدها یا هزاران بازدید روزانه، اسم نویسنده و تاریخ انتشار مطلب نسبت به تصویر، کمتر به چشم می‌آید، بااین‌وجود همان اسم هم می‌تواند میزان ترافیک را به شکل قابل‌توجهی افزایش بدهد و توجه جستجو کنندگان را به نتیجه موردنظر جلب کند.

گوگل همچنان در تلاش است تا نویسنده‌های برجسته‌تر را بیشتر در کانون توجه قرار بدهد، GA هم یکی از روش‌هایی است که امکان می‌دهد به نویسندگان در سطح وب هویت ببخشد. همان‌طور که مت کاتس هم‌بارها به‌صورت علنی و محرمانه عنوان کرده، گوگل همچنان به دنبال این است که نشان بدهد هویت تهیه‌کنندگان محتوا تا چه حد مهم است.

نگاهی به آینده

درصورتی‌که گوگل تصمیم بگیرد میزان اعتبار نویسنده‌ها را هم در الگوریتم‌های رنکینگش دخیل کند، به نفعمان است که خودمان را به‌عنوان یک نویسنده معتبر شناسانده باشیم. درست است که امروز عکس‌ها حذف‌شده‌اند، اما شاید یک روز نویسندگان معتبرتر پاداش زحمتشان را بگیرند و رنکینگ بهتری به دست بیاورند، هیچ‌چیز معلوم نیست!

morva2

تنها چیزی که مشخص است این است که سخت است بتوانیم درباره آینده GA نظر بدهیم، به‌خصوص که اساسا آینده +G هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌شخصه متأسف شدم که تصویر نویسنده‌ها از صفحه نتایج حذف شد؛ امیدوارم در آینده خبرهای بهتری بشنویم.

دوست دارید مقالات بیشتری در ارتباط با بازاریابی اینترنتی بخوانید؟ پس حتما به وب لاگ مرواهاست (مرجع تخصصی بازاریابی اینترنتی و seo) سری بزنید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH