معرفی روش ذخیره سازی سرد؛ بهترین روش برای نگهداری و محافظت از بیت کوین و دیگر رمزارزها

اگر در پی تحولات اخیر در فضای رمز ارزها به دنبال فروش موجودی خودتان هستید، گزینه دیگری است که ارزش امتحان کردن را دارد. ذخیره سازی سرد (cold storage) می‌تواند دارایی‌های دیجیتال شما را با آفلاین کردن و نگهداری رمز ارز در یک کیف پول دیجیتال محافظت کند.

از آنجایی که این کیف پول‌های دیجیتال به اینترنت متصل نیستند، کمتر در معرض هک قرار می‌گیرند.

سقوط اخیر صرافی FTX یک دلیل عالی برای این است که چرا باید تمام یا مقداری از ارز دیجیتال را توسط ذخیره سازی سرد نگهداری کرد. هنگامی که رمزهای ارز شما در یک صرافی مانند FTX هستند، تنها در صورتی می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید که صرافی بتواند وجوه را بین شما توزیع کند. اگر آن صرافی هک شود یا به خوبی رمز ارزها را مدیریت نکند، ممکن است دارایی شما از بین برود.

نقطه ضعف ذخیره سازی سرد این است که دارایی‌های شما قابلیت نقد شدن کمتری دارد و سرعت معامله آن کمتر است، زیرا برای دسترسی به رمز ارزهای خود باید مراحل حفاظتی مختلفی را طی کنید. اگر می‌خواهید رمز ارزهای خود را به کیف ذخیره‌سازی سرد منتقل کنید ادامه مطلب را بخوانید.

انواع کیف پول سرد

تعدادی کیف cold storage وجود دارد که می‌توانید برای شروع بخرید. همه کیف پول‌های ذخیره سازی سرد از هر نوع توکن پشتیبانی نمی‌کنند. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین گزینه‌ها را معرفی می‌کنیم.

Ledger

لجر دو نوع کیف پول سرد در بازار دارد: Ledger Nano S Plus با قیمت 79 دلار و گران‌تر Ledger Nano X. بسته به مدلی که می‌گیرید، این دستگاه‌ها می‌توانند با کابل USB و دستگاه تلفن همراه مجهز به iOS یا Android یا با قابلیت بلوتوث به رایانه شما متصل شوند. این کیف بیش از 5500 نوع ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. شایان ذکر است که لجر در سال 2020 یک هک را تجربه کرد که طی آن ۱ میلیون آدرس ایمیل لو رفت، اما هیچ دارایی رمزنگاری به سرقت نرفت.

Trezor

Trezor یک مدل پایه با قیمت 72 دلار و همچنین مدل T با قیمت 213 دلار دارد. کیف پول 213 دلاری ذخیره سازی سرد، شبیه به Ledger Nano X است، با این تفاوت که قابلیت بلوتوث ندارد. حذف این ویژگی، عمدی است، زیرا برخی نگران هستند که بلوتوث ممکن است در معرض هک باشد. این کیف سرد با مرورگر وب سیستم عامل دسکتاپ سازگار است و توسط اندروید هم پشتیبانی می‌شود. با این حال،  پشتیبانی از iOS وجود ندارد.

Ellipal

کیف پول Titan Ellipal به جای استفاده از اتصالات USB یا بلوتوث، از کدهای QR استفاده می‌کند و قیمتش از 119 دلار شروع می‌شود. این دستگاه بیش از 10000 نوع توکن را پشتیبانی می‌کند.

چگونه ارز دیجیتال خود را به کیف سرد منتقل کنیم

مهم است که کیف پول سرد خود را مستقیماً از سازنده خریداری کنید. در غیر این صورت ممکن است که در نهایت با دستگاهی مواجه شوید که با یک رمز عبور لو رفته تنظیم شده و برای فریب شما طراحی شده است.

1. دستگاه ذخیره سازی سرد را به رایانه خود وصل کنید.

2. نرم افزار ارائه شده به همراه کیف پول ذخیره سازی سرد را دانلود کنید.

3. یک عبارت seed یا کد پشتیبان به شما داده می شود. بهتر است این کد را آفلاین و ایمن نگه دارید، جایی که گم نشود یا توسط دیگران قابل دسترسی نباشد. می‌توانید آن را روی یک کاغذ بنویسید و در گاوصندوق قرار دهید.

4. هر نوع ارز دیجیتال (مانند بیت کوین، اتریوم،… ) را متصل کنید. برای ایجاد یک کیف پول جدید برای هر نوع رمزنگاری که می‌خواهید ذخیره کنید، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

5. برای دسترسی به دستگاه خود، باید یک پین کد تنظیم کنید.

6. هنگامی که یک پین دارید، می‌توانید رمزنگاری خود را با کلیک روی گزینه دریافت، که آدرس کیف پول ذخیره‌سازی سردتان را به شما نشان می‌دهد اضافه کنید.

7. برای حذف ارز دیجیتال خود از صرافی، وارد صرافی شوید و دارایی‌های دیجیتال را به آدرس کیف پول سرد خود ارسال کنید.

کیف پول ذخیره سازی سرد خود را در جایی امن نگه دارید و به یاد داشته باشید، اگر آن را همراه با عبارت seed گم کنید، پول شما قابل بازیابی نخواهد بود. اگر کیف پول سخت‌افزاری خود را گم کردید، اما همچنان عبارت seed را دارید، می‌توانید کیف پول سخت افزاری دیگری بخرید و به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید.

این موضوع که اگر این دستگاه با عبارت seed گم شود دیگر کاری نمی‌توان کرد، ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما حداقل بر خلاف زمانی که رمز ارزهای شما به یک صرافی گره خورده است، حفاظت کامل از دارایی‌های خود دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH