داستان دعوای میان ایلان ماسک و تیم کوک چه بود؟

این روزها باید به این فکر کنید که دقیقاً چه چیزی در ذهن مولتی میلیاردر مشهور، ایلان ماسک می‌گذرد. ماسک پس از صرف 44 میلیارد دلار برای خرید توییتر، مانند کسی رفتار می‌کند که هرگز تصمیم مهمی در زندگی خود نگرفته است. او هر روز یک چیز می‌گوید، در یک روز مسیر فکرش را برعکس می‌کند و چند روز بعد به فکر اصلی خود باز می‌گردد. در این مرحله، آیا اعضای هیئت مدیره توییتر می‌توانند به او حتی در حد مسئولیت خرید بستنی از Baskin Robbins اعتماد کنند؟! به هر حال، این عرضه کننده بستنی، 31 طعم گوناگون ارائه می‌‌‌دهد!

اکنون، ایلان ماسک بیش از هر زمان دیگری روی اپل تمرکز کرده است. رویترز گزارش می‌دهد که ماسک چندین توئیت منتشر کرده که در آنها غول فناوری را به تلاش برای مسدود کردن توییتر از اپ استور متهم نموده است. همچنین او در توییتی می‌گوید که “اپل بیشتر تبلیغات در توییتر را متوقف کرده است. آیا آنها از آزادی بیان در آمریکا متنفرند؟” اگر این ادعا درست باشد، اپل هم در شمار یکی از نام‌های فهرست تبلیغ‌کنندگانی خواهد بود که از زمان آغاز دوران مالکیت ماسک بر توییتر، این پلتفرم را ترک کرده‌اند.

او همچنین مدیر عامل اپل را در توییتی تگ کرد و پرسید: “اینجا چه خبر است @tim_cook؟” شرکت سنجش تبلیغات Pathmatics بیان می‌کند که اپل بین 10 تا 16 نوامبر، مبلغ 131600 دلار برای تبلیغات در توییتر هزینه کرده است. این مبلغ 40 درصد از 220800 دلاری که اپل برای تبلیغات توییتری بین 16 تا 22 اکتبر خرج کرده بود کمتر بوده است. این زمان، یک هفته قبل از بسته شدن پرونده خرید توییتر توسط ایلان ماسک بود.

بر اساس یک سند داخلی توییتر که توسط واشنگتن پست به دست آمده است، کمپانی اپل در سه ماهه اول سال جاری با 48 میلیون دلار هزینه که 4 درصد از درآمد توییتر را تشکیل می‌دهد، برترین تبلیغ کننده در توییتر در طول سه ماهه اول سال جاری بوده است.

ایلان ماسک روی اپل تمرکز کرده است

ایلان ماسک همچنین از «مالیات اپل» انتقاد کرد. این اصطلاح در واقع 15 تا 30 درصد از مبلغ تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای است که اپل از توسعه‌دهندگان برای استفاده از پلتفرم پرداخت درون‌برنامه‌ای خود دریافت می‌کند. اما ماسک در چیزی که می‌توان آن را یک توییت بی‌حرکت نامید، می‌نویسد: « آیا می‌دانستید اپل برای هر چیزی که از طریق اپ استور خریداری می‌کنید، 30 درصد مالیات مخفی می‌گذارد؟ »

در این برهه از زمان، به خصوص پس از نبرد حقوقی فعلی با Epic Games، به سختی می‌توانیم آن را مالیات مخفی بدانیم. همانطور که ماسک می نویسد، ما این توییت را “هشدار اسپویلر” هم نمی نامیم . ماسک در میمی که مدیر اجرایی در توییتر منتشر و سپس حذف کرد، پیشنهاد می‌کند که با اپل «به جنگ» خواهد پرداخت. البته، برخی از سیاستمداران از شعارهای ایلان برای شکایت از اپ استور استفاده کردند. اپل با اتهام انحصار طلب بودن مورد حمله قانون‌گذاران قرار گرفته است به این دلیل که iOS اجازه بارگذاری اپلیکیشن‌‌های جانبی را نمی‌دهد. این به معنای عدم استفاده از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث برای دانلود برنامه‌ها در دستگاه است. گوگل این اجازه را در اندروید می‌دهد، اما اپل می‌گوید که برای محافظت از کاربران در برابر نصب بدافزارها، بارگذاری جانبی ( ساید لود ) را ممنوع می‌کند.

کاخ سفید نگران سخنانی از نوع  “نفرت پراکنی” است که در توییتر بیداد می‌کند.  Ken Buck، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کلرادو یکی از قانون‌گذاران حامی تصویب قانون ضد انحصار علیه شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل است. او گفت: ” ما باید قبل از پایان این دوره پارلمان، به دو قطبی بودن فروشگاه اپلیکیشن پایان دهیم. هیچ کس نباید چنین قدرتی در بازار داشته باشد. Karine Jean-Pierre، سخنگوی کاخ سفید نیز خاطرنشان کرد که کاخ سفید وضعیت را دنبال می‌کند و در بیانیه‌ای اعلام می‌کند واضح است که دولت بایدن بر جنبه‌ای دیگر، نگران‌کننده‌تر از خرید توییتر توسط ماسک تمرکز کرده است. او اظهار داشت که « ما همیشه کاملا واضح گفته‌ایم وقتی صحبت از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌شود، این مسئولیت آنهاست که از درستی اطلاعات مطمئن شوند و در  برابر نفرت پراکنی اقدامات مناسب انجام دهند. »

از زمانی که ایلان ماسک توییتر را خریداری کرد، بسیاری از کاربران از گسترش سخنان تنفرآمیز شکایت کردند که ظاهرا اکنون در این پلتفرم، غیر قابل تحمل است. چنین فعالیتی می‌تواند باعث ممنوعیت و حذف اپلیکیشن توییتر از اپ‌استور و گوگل پلی‌استور شود. طبق توییت قبلی ماسک، چنین اقدامی او را به سمت توسعه یک گوشی جایگزین برای رقابت با گوشی‌های iOS و اندروید سوق می‌دهد.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH