15 روش برای افزایش سرعت گوشی؛ چگونه سرعت گوشی‌ها را بالا ببریم؟

در این مطلب می‌خواهیم چندین راهکار برای افزایش سرعت گوشی را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

از آنجایی که گوشی‌های هوشمند نقش پررنگی در زندگی امروزی ایفا می‌کنند، باید از سرعت خوبی برخوردار باشند تا بتوانیم سریع‌تر کارهایمان را انجام دهیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود سرعت گوشی پایین بیاید، پر بودن حافظه است.

معمولا گوشی‌های قدیمی‌تر حافظه کمی داشتند، همین امر سبب می‌شد که کاربر در هنگام کار با گوشی با پیام حافظه پر است، روبرو شود. ولی آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که با چه روش‌هایی می‌توان به افزایش سرعت گوشی کمک کرد؟

آی‌تی‌رسان می‌خواهد در این مقاله راهکارهایی برای افزایش سرعت گوشی ارائه کرده تا کاربران هنگام کار با دستگاه‌های هوشمند خود شاهد عملکرد بهتری باشند؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تمام روش‌ها برای افزایش سرعت گوشی

گوشی‌های اندرویدی در مقایسه به سال‌های گذشته بهبود زیادی داشته‌اند و شرکت‌های سازنده نیز با عرضه به موقع بروزرسانی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نقش مهمی در استفاده طولانی‌مدت این محصولات ایفا کرده‌اند.

اما گاهی وقت‌ها پیش می‌آید در هنگام کار با گوشی، با مشکل مواجه می‌شوید و شاهد عملکرد خوبی از گوشی نیستید. البته این اتفاق نه تنها برای گوشی‌های میان‌رده رخ می‌دهد، بلکه دیده شده که محصولات پرچمدار نیز با چنین مشکلاتی روبرو بوده‌اند. اگر حافظه گوشی پر باشد، امکان اینکه سرعت گوشی کمتر شود، بالاتر خواهد رفت. در نهایت، حتی بهترین گوشی‌های اندرویدی نیز پس از چند سال سرعت‌شان کم می‌شود.

اگر احساس می‌کنید که گوشی شما کند شده و نسبت به گذشته عملکرد خوبی ندارد، در ادامه همراه ما باشید؛ زیرا قرار است چندین راهکار برای افزایش سرعت گوشی را به شما معرفی کنیم.

افزایش سرعت گوشی

1. گوشی خود را ریستارت کنید

اولین قدم برای افزایش سرعت گوشی، ریستارت کردن دستگاه یا همان راه‌اندازی مجدد است. معمولا وقتی چندین برنامه باهم در حال اجرا باشند، باتری بیشتری استفاده می‌شود، همین امر ممکن است موجب شود که سرعت دستگاه نسبت به روزهای قبل کمتر شود و شاهد عملکرد خوبی نباشید. با ریستارت کردن، نه تنها برنامه‌های اضافه که شارژ بالایی مصرف می‌کنند، بسته می‌شوند، بلکه حافظه پنهان دستگاه یا همان Cashe نیز پاک خواهد شد.

افزایش سرعت گوشی

شما می‌توانید پس از 5 تا 10 ثانیه نگه داشتن روی دکمه پاور، از منوی باز شده گزینه Restart یا reboot را انتخاب کنید. بهترین روش این است که گوشی خود را حداقل هفته‌ای یکبار راه‌اندازی مجدد کنید. چون علاوه بر جلوگیری از خرابی تلفن، می‌توانید عمر باتری را بالا برده و باعث افزایش سرعت گوشی شوید.

2. بروزرسانی جدید را بررسی کنید

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان برای افزایش سرعت گوشی انجام داد، بررسی بروزرسانی‌های نرم‌افزاری است. تولیدکنندگان اغلب بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را در طول چندین سال برای دستگاه‌های کمپانی خود ارسال می‌کنند. آخرین بار چه زمانی گوشی خود را آپدیت کرده بودید؟ برای بررسی آپدیت‌، بهتر است از مسیر زیر جلو بروید:

  1. به setting بروید.
  2. سیستم را انتخاب کرده و حالا روی System update کلیک کنید (یا در بعضی گوشی‌ها باید روی about phone بزنید).
  3. روی بررسی بروزرسانی (Check for update) ضربه بزنید و در صورتی که آپدیتی برای گوشی‌تان ارائه شده بود، بقیه مراحل نصب و غیره را انجام دهید.

 

بروزرسانی‌های نرم‌افزاری معمولا برای رفع اشکالات در عملکرد دستگاه ارائه می‌شوند. بنابراین، به طور منظم آپدیت نرم‌افزاری گوشی خود را چک کنید. همچنین می‌توانید بروزرسانی‌های خودکار را در فروشگاه گوگل پلی فعال‌سازی کنید. اگر به وای‌فای متصل باشید، در صورت عرضه بروزرسانی جدید، گوشی به صورت خودکار آن را آپدیت خواهد کرد. البته باید اشاره کنیم که فعال‌سازی بروزرسانی خودکار می‌تواند موجب کاهش حجم اینترنت مصرفی و سرعت اینترنت شما شود.

افزایش سرعت گوشی

3. با پاک کردن موارد اضافی، فضای ذخیره‌سازی بیشتری را فراهم کنید

فضای ذخیره‌سازی کم همیشه موجب می‌شود تا سرعت گوشی کاهش یابد و کارکرد دستگاه نیز کندتر شود. دستگاه‌های جدیدتر از کاربر می‌خواهند که فضای ذخیره‌سازی را آزاد کنند و روش‌های مختلفی نیز برای انجام این کار وجود دارد که به این صورت است:

  1. به setting بروید
  2. عبارت Storage را جستجو کنید
  3. در بخش حافظه بر روی Free up space یا آزادسازی فضا ضربه بزنید.

برخی از مواردی که این قسمت می‌توانید پاک کنید تا موجب افزایش سرعت گوشی شوید، عبارتند از:

  • پاک کردن فایل‌های اضافی
  • حذف فایل‌های پرحجم
  • حذف برنامه‌هایی که زیاد از آنها استفاده نمی‌کنید
  • حذف موارد پشتیبان‌گیری شده.

آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی علاوه بر افزایش سرعت گوشی و عملکرد دستگاه، موجب می‌شود که فضای بیشتری برای عکس و فیلم‌ها و دیگر محتوا داشته باشید.

4. حافظه پنهان (cashe) دستگاه را پاک کنید

اگر به صورت منظم حافظه پنهان گوشی و مرورگرها را پاک نکنید، حافظه دستگاه پر می‌شود و بر عملکرد آن نیز تاثیر خواهد گذاشت.

افزایش سرعت گوشی

برای پاک کردن حافظه پنهان مرورگر گوگل کروم خود از روش زیر استفاده کنید:

  1. اول وارد مرورگر گوگل کروم گوشی شوید
  2. روی نماد منو یا سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه بزنید
  3. به تنظیمات بروید
  4. وارد Privacy and Security شوید
  5. روی Clear browsing data کلیک کنید.
  6. حالا با چندین گزینه Basic و Advanced روبرو می‌شوید که نشان از نحوه پاکسازی حافظه دارد. در این بخش می‌توانید محدوده زمانی خاصی را برای پاکسازی انتخاب کرده و تاریخچه سرچ، کوکی‌ها و داده‌های سایت و/یا تصاویر و فایل‌های ذخیره‌شده را پاک کنید (قسمت Advanced نیز مانند همین بخش است، به جز اینکه چند گزینه دیگر نیز در آن به چشم می‌خورند).
  7. در آخر، روی Clear data در گوشه سمت راست پایین صفحه کلیک کنید. توصیه می‌کنیم که محدوده زمانی را روی All time قرار دهید.

برای پاک کردن حافظه پنهان مرورگر موزیلا فایرفاکس خود از روش زیر استفاده کنید:

  1. اول وارد مرورگر موزیلا فایرفاکس گوشی شوید.
  2. روی نماد منو یا سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید
  3. به تنظیمات بروید
  4. گزینه Clear private data را انتخاب کرده و روی انواع داده‌هایی که می‌خواهید پاک کنید، بزنید
  5. در آخر هم می‌توانید روی CLEAR DATA در گوشه سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید.

5. برنامه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را پاک کنید

حذف برنامه‌هایی که خیلی به کارمان نمی‌آیند، اصلا دشوار نیست. برای این کار تنها کافی است روی نماد برنامه‌ای که می‌خواهید حذف شود ضربه بزنید و نگه دارید. حالا به اطلاعات برنامه بروید و روی Uninstall بزنید. شما می‌توانید این کار را برای هر برنامه‌‌ای که از آن استفاده نمی‌کنید و فضایی را اشغال کرده است، انجام دهید.

اگر برنامه‌های زیادی دارید که از آنها استفاده نمی‌کنید و حذف تک تک آنها کار زمان‌بری خواهد بود، می‌تواند برای پاکسازی یک‌باره آن‌ها به کتابخانه فروشگاه گوگل پلی بروید. این مراحل را دنبال کنید:

  1. وارد فروشگاه گوگل پلی شوید
  2. روی پروفایل خود در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید
  3. اکنون به مدیریت برنامه‌ها و دستگاه‌ها یا Manage apps & devices بروید
  4. روی تب Manage در بالای صفحه ضربه بزنید
  5. همه برنامه‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید انتخاب کنید
  6. روی نماد حذف در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه زده و برنامه‌های موردنظر خود را حذف کنید.

6. انیمیشن‌ها را غیرفعال کنید

انیمیشن‌های موجود در دستگاه‌ها ممکن است بر عملکرد دستگاه تاثیر بگذارند. با غیرفعال کردن این قابلیت، فضای گوشی ممکن است بی‌روح بنظر برسد ولی مزیتی که دارد موجب می‌شود شارژ باتری دیرتر تمام شده و شاهد افزایش سرعت گوشی باشیم.

برای افزایش سرعت گوشی و غیرفعال‌سازی انیمیشن‌ها ، از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. به تنظیمات بروید
  2. گزینه Remove animations را جستجو کنید
  3. این گزینه را پیدا کرده و آن را غیرفعال کنید

7. از نسخه لایت برنامه‌ها استفاده کنید

معمولا سازندگان برنامه‌ها هنگامی که نسخه اصلی برنامه خود را عرضه می‌کنند، نسخه لایت یا نسخه کم‌حجمی را نیز منتشر می‌کنند. این نسخه موجب افزایش سرعت گوشی و کمتر اشغال شدن فضای دستگاه می‌شود. این برنامه‌ها معمولا چون حجم پایینی دارند، سریعتر اجرا می‌شوند. برخی از اپلیکیشن‌هایی که از نسخه لایت پشتیبانی می‌کنند شامل فیسبوک، مسنجر، اسکایپ، اینستاگرام، لینکدین، توییتر و اسپاتیفای و غیره هستند.

8. ویجت‌های اضافی را حذف کنید

ویجت‌ها افزونه‌های سرگرم‌کننده و کوچکی هستند که معمولا در صفحه اصلی گوشی استفاده می‌شوند. کاربر می‌تواند با استفاده از ویجت‌ها، سریع‌تر وارد برنامه شود و اطلاعات زیادی را دریافت کند. همچنین با این کار، امکان شخصی‌سازی بیشتری نیز به وجود خواهد آمد ولی برعکس با حذف کردن آنها می‌توانید به افزایش سرعت گوشی خود کمک کنید. برخی از ویجت‌های کاربردی عبارتند از ساعت، آب و هوا، اخبار، تصاویر، تقویم و موارد دیگر.

افزایش سرعت گوشی

با حذف ویجت‌هایی که استفاده نمی‌کنید، موجب افزایش سرعت گوشی خود می‌شوید. برای این کار تنها کافی است روی ویجت موردنظر نگه داشته و سپس روی Remove from home ضربه بزنید. یا اینکه روی ویجت ضربه بزنید و سپس آن را به گزینه Remove در بالای صفحه بکشانید.

9. همگام‌سازی و داده‌های پس‌زمینه را غیرفعال کنید

دستگاه‌های اندرویدی داده‌های پس‌زمینه را همگام‌سازی می‌کنند تا کاربر بتواند اعلان‌های فوری را سریع‌تر دریافت کند. اگر این ویژگی را غیرفعال کنید، دیگر نمی‌توانید اعلان‌های مربوط به برنامه‌ها را بر روی صفحه مشاهده کنید، مگر اینکه وارد برنامه شوید. این امر می‌تواند با بالا بردن عمر باتری و افزایش سرعت گوشی، کارکرد دستگاه را نیز بهبود بخشد.

برای غیرفعال کردن همگام‌سازی پس‌زمینه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به تنظیمات بروید
  2. وارد Network & Internet (شبکه و اینترنت) شوید
  3. روی اینترنت بزنید
  4. روی نماد تنظیمات شبکه داده گوشی خود بزنید
  5. به App data usage یا مصرف داده برنامه بروید
  6. به پایین اسکرول کرده و روی هر اپلیکیشنی که می‌خواهید داده‌های پس‌زمینه در آن غیرفعال شود، ضربه بزنید
  7. حالا می‌توانید داده‌های پس‌زمینه را در آن غیرفعال کنید.

10. مراقب بدافزارهای موجود در گوشی باشید!

اگر تمام مراحلی را که در بالا آنها را توضیح دادیم، امتحان کردید ولی هنوز نتوانسته‌اید شاهد افزایش سرعت گوشی خود باشید بهتر است روش پایین را نیز امتحان کنید. این روش برای شناسایی و جستجوی بدافزارها کاربرد فراوانی دارد؛ بهتر است از روش پایین استفاده کنید:

  1. به فروشگاه گوگل پلی بروید
  2. روی پروفایل خود در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید
  3. Play Protect را انتخاب کنید
  4. روی اسکن ضربه بزنید
  5. اگر بدافزاری در دستگاه وجود داشته باشد، در این قسمت نمایان می‌شود و شما می‌توانید با حذف آنها، موجب افزایش سرعت گوشی و عملکرد آن شوید.

علاوه بر این روش، برنامه‌های زیادی برای شناسایی بدافزارها منتشر شده‌اند و به افزایش سرعت گوشی کمک می‌کنند. شما می‌توانید با یک سرچ ساده آنها را دانلود و نصب کنید.

11. یک کاستوم رام نصب کنید

اگر یک گوشی اندرویدی نسبتا قدیمی دارید که میزان سرعت آن نیز کاهش یافته است، می‌توانید از این روش استفاده کنید، گرچه این روش ممکن است گارانتی دستگاه را باطل کند ولی موجب افزایش سرعت گوشی هوشمندتان خواهد شد. کاستوم رام یا کرنل‌ها بسته به نوع و سازنده دستگاه متفاوت هستند، پس بهتر است قبل از انجام آن، از باز بودت بوت لودر گوشی خود اطمینان حاصل کنید.

کاستوم رام‌های LineageOS و Paranoid Android از محبوب‌ترین کرنل‌ها هستند؛ قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام کاستوم رام را روی دستگاه خود نصب کنید، به خوبی تحقیق کنید.

12. برنامه‌های از پیش نصب‌شده را غیرفعال کنید

بسیاری از برنامه‌های از پیش نصب‌شده موجود در گوشی‌های کاربران اصلا کاربردی نیستند و فضای اضافی را نیز اشغال کرده‌اند. اگرچه نمی‌توان این برنامه‌ها را حذف کرد؛ ولی این امکان وجود دارد تا برنامه‌های موردنظر را به صورت دستی یا خودکار غیرفعال کنید و به افزایش سرعت گوشی خود کمک کنید.

13. چت‌های قدیمی و رسانه‌های دانلود شده را حذف کنید

برنامه واتساپ و تلگرام نه تنها داده‌های دانلود شده را در حافظه محلی گوشی ذخیره می‌کنند، بلکه کل داده چت نیز در آن ذخیره می‌شوند. این امر می‌تواند موجب کند شدن دستگاه شود و به پر شدن حافظه دستگاه بیانجامد. پس بهتر است هر چند هفته یکبار چت‌های قدیمی خود را به صورت دستی پاک کنید، فراموش نکنید که فایل‌های موجود در رسانه‌ را نیز حذف کنید.

14. دستیار گوگل را غیرفعال کنید

دستیار گوگل می‌تواند در مواقع فوری که نیاز دارید چیزی را سرچ کنید، مفید واقع شود. ولی اگر می‌خواهید سرعت گوشی خود را افزایش دهید، احتمالا باید این عملکرد را غیرفعال کنید.

افزایش سرعت گوشی

برای خاموش کردن این قابلیت از این روش استفاده کنید:

  1. به برنامه گوگل بروید و روی پروفایل خود در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید
  2. سپس وارد تنظیمات شوید
  3. حالا از این مسیر Google Assistant > Hey Google & Voice Match این ویژگی را خاموش کنید.
اگر از گوشی هوشمند سامسونگ استفاده می‌کنید، Bixby Voice را نیز غیرفعال کنید.

15. روش نهایی: برگشتن به تنظیمات کارخانه (فکتوری ریست)

این روش جزو آخرین روش‌هایی است که باید برای افزایش سرعت گوشی از آن استفاده کنید. اگر تمام روش‌های بالا نتوانستند به افزایش سرعت گوشی شما کمک کنند، می‌توانید از این روش نیز استفاده کنید. با ریست فکتوری، گوشی هوشمند به حالت اولیه خود بازمی‌گردد و تمام برنامه‌های جدید، عکس‌ها، پیام‌ها، مخاطبین و غیره پاک خواهند شد (پس بهتر است قبل از شروع، آنها را در جایی ذخیره کنید).

برای ریست فکتوری گوشی خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به تنظیمات بروید
  2. روی سیستم بزنید
  3. گزینه Reset را انتخاب کنید
  4. و روی پاک کردن همه داده‌ها (تنظیمات کارخانه) ضربه بزنید.

قبل از ریست فکتوری، گوشی خود را به اندازه کافی شارژ کنید، چون این پروسه ممکن است کمی زمان ببرد.

جمع‌بندی

امروزه گوشی‌های هوشمند نقش مهمی در انجام کارهای روزانه ما دارند و موجب افزایش سرعت امور نیز می‌شوند. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف، سرعت گوشی کاهش یابد و روی عملکرد روزانه نیز تاثیر بدی بگذارد. ما سعی کردیم در این مقاله، تمام مواردی را که به افزایش سرعت گوشی هوشمند کمک می‌کنند، به شما معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از هر کدام از این پروسه‌ها، عمر باتری دستگاه اندرویدی خود را بالا برده، سرعت گوشی را بیشتر کنید و در نتیجه شاهد کارکرد خوبی از دستگاه خود باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH