کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ با معماری ۱۰ نانومتری FinFET رسما معرفی شد

کوالکام در نمایشگاه CES 2017 از مهم‌ترین قطعه در صنعت گوشی‌های هوشمند پرده برداشت. این شرکت پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ را به‌عنوان جایگزین مدل موفق اسنپدراگون ۸۲۰ معرفی کرد. اسنپدراگون ۸۳۵ اولین چیپ‌ست تجاری این شرکت با معماری ۱۰ نانومتری FinFET محسوب می‌شود. این پردازنده برای استفاده از واقعیت مجازی و همچنین پشتیبانی کامل از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ طراحی شده است.

اسنپدراگون ۸۳۵

این تراشه جدید از معماری Kyro که قبلا در پردازنده‌‎های اسنپدراگون ۸۲X مورد استفاده قرار گرفته بود، بهره می‌برد. Kyro 280 با ۴ هسته اضافه که برای مصرف بهینه‌تر طراحی شده‌اند به‌همراه ۴ هسته قدرتمند با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز در این تراشه قرار دارد، فرکانس ۴ هسته ضعیف‌تر ۱.۹ گیگاهرتز است. پردازنده ۸۳۵ کاهش اندازه‌ای برابر با ۳۵ درصد داشته و ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند که به‌معنای شارژدهی بالاتر باتری خواهد بود.

اسنپدراگون ۸۳۵

واحد گرافیکی این چیپ‌ست را آدرنو ۵۴۰ تشکیل می‌دهد که از OpenGL ES 3.2، OpenCL 2.0، Vulkan API و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی واحد گرافیکی از این ویژگی‌ها، عملکرد بالای این پردازنده در بازی‌ها و واقعیت مجازی را تضمین می‌کند.

عملکرد گرافیکی اسنپدراگون ۸۳۵ افزایشی ۲۵ درصدی داشته و از ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت فیلم‌برداری ۳۰ فریم بر ثانیه و پخش با ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این پردازنده به‌صورت رسمی از پلتفرم Daydream VR گوگل پشتیبانی می‌کند. پردازش تصویر در اسنپدراگون ۸۳۵ نیز بهبود داشته و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا از دوربین‌های ۳۲ مگاپیکسلی یا دوربین دوگانه ۱۶ مگاپیکسلی استفاده کنند.

gsmarena_003

کوالکام چندین ویژگی امنیتی به این پردازنده افزوده و آن را “پناهگاه امن پلتفرم کوالکام” می‌نامد. امنیت بیومتریک (سنسور اثر انگشت یا اسکن عنبیه چشم) از نظر سخت‌افزاری با بهبود همراه بوده است.

مودم X16 LTE مورد استفاده در پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ سرعت دانلود Cat. 16 (به‌صورت تئوری ۱ گیگابیت بر ثانیه) و سرعت آپلود Cat. 13 (به‌صورت تئوری ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه) را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. اسنپدراگون ۸۳۵ اولین پردازنده تجاری با بلوتوث ۵.۰ بوده که حداکثر سرعت انتقال اطلاعات توسط آن ۲ مگابیت بر ثانیه است.

تکنولوژی شارژ سریع Quick Charge 4.0 باعث افزایش سرعت شارژ تا ۲۰ درصد و افزایش بهره‌وری آن تا ۳۰ درصد نسبت به Quick Charge 3.0 می‌شود. یکی از قابلیت‌های مثبت Quick Charge 4 پشتیبانی از USB-C بوده که باتوجه با رواج این پورت می‌توان آن را اقدامی مناسب تلقی کرد.

gsmarena_005

درحال‌حاضر تولید انبوه اسنپدراگون ۸۳۵ شروع شده و باید منتظر معرفی گوشی‌های هوشمند مجهز به این چیپ‌ست در نیمه اول سال ۲۰۱۷ باشیم. اسنپدراگون ۸۳۵ ویژگی‌های بسیار خوبی را به صنعت گوشی‌های هوشمند اضافه می‌کند و باید منتظر باشیم تا ببینیم کدام سازنده از آن بهره خواهد گرفت.

2 در مورد “کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵ با معماری ۱۰ نانومتری FinFET رسما معرفی شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH