Son of Blackbird

هواپیمای مافوق صوت بوئینگ با سرعتی بیش از 6هزار کیلومتر در ساعت!

در هفته اخیر شرکت بوئینگ جزییات جدیدی از یک مدل هواپیمای آزمایشی خود را منتشر کرد که می‌تواند با سرعتی بیشتر از 5 ماخ (بیش از 6170 کیلومتر در ساعت) حرکت کند. بوئینگ ابراز امیدواری کرده که این هواپیمای مافوق صوت مفهومی را با استفاده از موتور سیکل‌ترکیبی، که آمیخته‌ای از یک توربین و رم‌جت/ اسکرم‌جت دوگانه است، بسازد.

فروم انستیتو آمریکایی هوانوردی و فضانوردی در اورلاندو فلوریدا، از این خبر پرده برداشت و اعلام کرد طرح بوئینگ، شبیه یک مدل لاکهید‌ مارتین است که اکنون مشغول کار بر روی آن است. صنایع هوافضایی، مسابقه‌ای هیجان‌انگیز از فناوری خالص را برای ساخت یک جنگنده شناسایی مافوق صوت آغاز کرده‌اند تا آن را جایگزین پرنده سیاه SR-71 افسانه‌ای کنند.

Blackbird

این طرح هنوز یک هواپیمای مفهومی است و بوئینگ اطلاعات منتشره در مورد توسعه آن را تایید نکرده است. اما مدل ارایه شده دارای دم دوقلو و پیکربندی باله سه گوش با پیچش زیاد است که نشان از یک طرح قابل اجرا می‌دهد.

سرپرست تحقیقات مافوق صوت بوئینگ، Kevin Bowcutt، اعلام کرده است: “ما از خودمان پرسیدیم، چه راه مقرون به صرفه‌ای برای ساخت یک وسیله مافوق صوت وجود دارد؟ بنابراین شروع به تحقیق در این زمینه کردیم تا به جواب برسیم.”

اگر این طرح مفهومی برای توسعه در مقیاس اصلی انتخاب شود، بوئینگ یک فرایند دو مرحله را برای این امر در نظر می‌گیرد. آن‌ها ابتدا یک مدل برای تست پرواز در سایز F-16 خواهند ساخت. تک موتوره بودن طرح مفهومی فعلی نیز در مقیاس اصلی جنگنده، به سیستم پیشرانش دوموتوره تغییر می‌کند اما اندازه هواپیمای عملیاتی در مقیاس اصلی همان 107 فوت (بیش از 32.5 متر) درست به اندازه طول SR-71 خواهد بود.

بوئینگ همچنین به خاطر طراحی این هواپیمای جدید، تحقیقات خود را نیز از هواپیماهای آزمایشی گذشته خود، X-43 و X-51 Waverider، که هواپیماهای آزمایشی بدون سرنشین مافوق صوت بودند، گسترده‌تر خواهد کرد. X-51، رکورد پرواز هوایی مافوق صوت ایربریسینگ را شکسته و توانسته بود قبل از آنکه به دلیل اتمام سوختش در روز 1 می 2013، در اقیانوس آرام سقوط کند، به مدت سه و نیم دقیقه با سرعت 5.1 ماخ (حدود 6300 کیلومتر بر ساعت) در هوا پرواز کند.

اما تفاوت اینجاست که ایکس 51، یک هواپیمای کوچک آزمایشی بود که از یک بمب افکن بوئینگ B-52 Stratofortress رها شده و از یک راکت تقویتی استفاده کرد تا سرعت خود را به 4.8 ماخ برساند، سپس راکت تقویتی از آن جدا شده بود و با استفاده از از یک اسکرم‌جت، سرعت خود را به بالای 5 ماخ رسانده بود. اما در سوی دیگر جنگنده مافوق صوتی که قرار است جایگزین SR-71 شود باید با استفاده از نیروی خودش از زمین بلند شود، بیش از یک ماخ شتاب بگیرد و سرعت خود را به بالای 5 ماخ برساند و سپس دوباره سرعتش را کاهش دهد و بر زمین بنشیند که حقیقتا یک چالش سخت است.

Son of Blackbird

برای از پیش رو برداشتن این مشکل، هم بوئینگ و هم لاکهید ‌مارتین به فکر بررسی و مطالعه موتور‌های توربین بر پایه سیکل‌ترکیبی (TBCC) افتاده‌اند که به ترتیب با Orbital ATK و Aerojet Rocketdyne همراهی می‌شود. یک موتور TBCC، از یک توربوجت معمولی استفاده می‌‌کند تا به سرعتی برابر با سه ماخ برسد که حد محدودیت توربوجت است، در اینجاست که قسمت رم‌جت/اسکرم‌جت موتور وارد عمل می‌شود تا سرعت را به بالای 3 ماخ برسانند و فشرده سازی هوای مورد نیاز برای احتراق موتور را بدون کمپرسور محوری انجام دهند.

رم‌جت/اسکرم‌جت قادر به حمل هواپیما و دستیابی به سرعت بیش از 5 ماخ هستند. در هنگام بازگشت نیز مجددا هواپیما برای کاهش سرعت و فرود به توربوجت نیاز دارد. پسر پرنده سیاه بوئینگ برای ساخت یک جنگنده شناسایی مافوق صوت هنوز در ابتدای مسیر است اما در همین زمان شواهدی از طرح مافوق صوت لاکهید ‌مارتین در پالمدال کالیفرنیا در حوالی کارخانه هواپیمای سازی نیروی هوایی اسکانک ورکز لاکهید مارتین دیده شده است.

طرح کار بر روی موتور TBCC، تحت نظر آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) به عنوان موتور دوربرد پیشرفته (AFRE) و همکاری ناسا و مرکز تحقیقات نیروی هوایی آمریکا در حال انجام است اما همچنان در مراحل اولیه قرار دارد.

با اینکه ارایه یک برنامه زمان‌بندی دقیق مشکل است با این‌حال لاکهید مارتین اعلام کرده که در سال 2020 یک نمونه تک موتوره را جهت تست پرواز که به عنوان نمونه تحقیقاتی پروازی (FRV) شناخته می‌شود، به پرواز درآورد. اگر برنامه بوئینگ نیز بخواهد با برنامه توسعه لاکهید مارتین مطابقت کند، باید سعی نمایند از آنها جلو نزند!

3 در مورد “هواپیمای مافوق صوت بوئینگ با سرعتی بیش از 6هزار کیلومتر در ساعت!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH