بنیانگذار پولیتو: بانک‌ها توسط استارتاپ‌های مالی حذف نمی‌شوند

استارتاپ‌های مالی جزو کسب و کارهای اینترنتی هستند که توانستند با ورود به یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، عملکردهای تسهیلی بسیار خوبی ایجاد کرده و صنعت بانکداری کشور را از حالت سنتی و ایستا خارج و تحولات بسیار خوبی را در این بخش ایجاد نمایند. یکی از این کسب و کارهای نوین اینترنتی، استارتاپ پولیتو است که که در نمایشگاه بانک و بیمه حضور داشته و به معرفی خدمات خود پرداخت.

به گزارش آی‌تی‌رسان، در ادامه انتشار گزارش‌های مربوط به بخش فین استارز نمایشگاه فاینکس 2018 که در روزهای گذشته و در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، به استارتاپ پولیتو می‌پردازیم که جزو استارتاپ‌های تازه کار در زمینه خدمات مالی است که توانسته همکاری‌های خوبی را با نهادهای مالی کشور داشته باشد.

استارتاپ‌های مالی پولیتو

در ادامه مصاحبه خبرنگار آی‌تی‌رسان و محمدعلی کرمی بنیانگذار این استارتاپ را می‌خوانید که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

  • در اولین سوال از ایشان در مورد معرفی پولیتو و کارهایی که در این استارتاپ انجام می‌شود پرسیدیم

استارتاپ ما یک کیف پول الکترونیکی است که اگر بخواهم به طور واضح‌تری آن را معرفی کنم، می‌توان پولیتو را به کارت بانکی افراد تشبیه کنم. به طور کلی شما با داشتن پولیتو گویا یک کارت بانکی به همراه دارید و می‌توانید بسیاری از خریدها و پرداخت‌های خرد خود را با این کیف پول انجام دهید. کاربر در پولیتو می‌تواند تمامی کارهای روزمره مالی مانند واریز و دریافت پول را انجام داده و محدودیتی در این کار نخواهد داشت.

رُند استارتاپ‌های مالی پولیتو

  • وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما پیرامون اینکه آیا پولیتو یک کپی کامل از اپلیکیشن‌های مشابه مانند آپ و… است، گفت:

لزوما نه و اینطور نیست. برای همین از لفط کیف پول در مورد پولیتو استفاده می‌کنیم و این به دلیل تفاوتی است که در عملکرد ما و دیگر اپلیکیشن‌ها وجود دارد. کیف پول یعنی کاربر بتواند آن را شارژ کند و یا اینکه بتواند آن را تسویه کرده و پول خود را دریافت نماید. شاید مشابه پولیتو در ایران وجود دارد که از جمله آن می‌توان به فون‌پی و بامن اشاره کرد که شاید می‌توانم بگویم تنها اپلیکیشنی که دقیقا کار پولیتو را انجام می‌دهد، اپلیکیشن پیگیر است. اپلیکیشن‌هایی مثل فون‌پی که الان به عنوان کیف پول شناخته می‌شوند، کیف پول نیستند و ما و «پیگیر» تنها کیف پول‌های واقعی در ایران هستیم.

به طور کلی اگر مساله پرداخت‌های خرد بانکی را بخواهیم ایده کل استارتاپ‌های مالی فرض کنیم، بله همه استارتاپ‌ها از روی همدیگر کپی شدند و یک ایده را دارند.

  • کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان در مورد اینکه با وجود سمت وسو گرفتن بازار ایران به سمت اپلیکیشن‌های چند کاره مانند روبیکا، آیا حضور پولیتو که صرفا یک کار ساده را انجام می‌دهند، توجیه پذیر و مفید هست یا خیر، گفت:

لزوما نمی‌توانم به این مساله این‌گونه نگاه کنم. به طور مثال گوگل صرفا یک کار ساده انجام می‌دهد و یک صفحه بسیار ساده داشته که شما یک فیلد جستجو را می‌بینید. اپل با تمام فناوری‌های بزرگی که ارایه می‌کند ولی به این شرکت نیز ایرادهایی مبنی بر عدم ارایه محصولات دیگر گرفته می‌شود، ولی آیا از محبوبیت اپل و گوگل کاسته شده است؟

شما با یک کیف پول صرفا می‌خواهید پرداخت کنید و قرار نیست هزاران کار با آن انجام شود و اگر یک کیف پول بتواند مساله پرداخت را برای کاربران در زمان زیر 10 ثانیه انجام دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر این اتفاق نیفتد، در بین کاربران نیز جایگاهی نخواهد داشت. سادگی پولیتو و استارتاپ‌های این چنینی در کارایی که نشان می‌دهند مشخص شده و این قطعا برای ما نیز مهم است.

استارتاپ‌های مالی پولیتو

  • مدیرعامل پولیتو در پاسخ به سوال ما پیرامون دلیل حضور پولیتو در نمایشگاهی که بانک‌های سنتی حضور دارند و اغلب دارای نرم افزارهای اختصاصی هستند و شاید استارتاپ‌ها را دشمن خود تصور می‌کنند، گفت:

البته همگی این بانک‌ها به این شکل عمل نمی‌کنند و ما در حال حاضر شریک کاری یکی از بانک‌های خصوصی کشور هستیم. نگاه بانک‌ها و استارتاپ‌ها به یکدیگر نباید این‌گونه باشد که در تضاد هستند، بلکه اگر بانک‌ها در مرتبه 100 قرار دارند و استارتاپ‌ها در مرتبه 10، این دو وقتی در کنار هم قرار بگیرند چیزی از بانک کم نمی‌شود و حاصل این همکاری رسیدن مرتبه بانک به عدد 120 و ارتقا رتبه استارتاپ به عدد 20 بوده که طبیعتا این نشان از رشد و یک معامله برد-برد است.

استارتاپ‌های مالی پولیتو

  • وی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال حذف بانک‌ها توسط استارتاپ‌های مالی گفت:

نه! کاملا با این مخالف هستم. نهایتا یک استارتاپ می‌تواند به یک بانک تبدیل شود. نمونه واضح این ماجرا پی‌پال و مستر هستند که نهایتا یک نهاد مالی بوده که در کنار بانک‌ها قرار می‌گیرند و آیا پی‌پال توانسته بانک‌ها را حذف کند؟ قطعا اینطور نیست و همه می‌توانیم در کنار هم به کار خود بپردازیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH