پاسخ همه سوالاتتان پیرامون طرح رجیستری را اینجا بخوانید

طرح رجیستری که از 14 آذر سال گذشته در کشورمان اجرایی شد و در ابتدا با شامل شدن آی‌فون در این طرح حواشی زیادی را به همراه داشت، با وارد شدن سامسونگ به‌طور رسمی وارد فاز بعدی شده و عملا همه برندهای حاضر در بازار کشور مشمول این طرح هستند و از این به بعد نظارت بر اجرای این طرح توسط وزارت ارتباطات و رگولاتوری انجام خواهد شد.

طرح رجیستری با سوالات و مشکلات فراوانی همراه بوده و در پی مطالبی که ما در آی‌تی‌رسان پیرامون این طرح نوشتیم، سوالات زیادی برای‌مان ارسال شد که با توجه به حجم و همچنین تنوع این پرسش‌ها، تصمیم گرفتیم مطلب جداگانه و کاملی را پیرامون تمامی سوالات مطروحه در موضوع طرح رجیستری آماده کنیم.

طرح رجیستری

گفتنی است که اگر به تازگی اقدام به خرید گوشی موبایل کرده‌اید، از مقالات آموزشی ما که به صورت جداگانه برای هر برند نوشته شده است، می‌توانید استفاده کنید تا نحوه رجیستر کردن گوشی خریداری شده را فرا بگیرید. سوالات انتخاب شده در این مطلب با توجه به فراوانی و اهمیت آن‌ها برگزیده شده و در صورتی که سوال دیگری داشتید، در بخش نظرات مطرح کنید.

طرح رجیستری چیست؟

جالب است بدانید که این طرح در سال 85 نیز اجرایی شد ولی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم و بسیاری از مشکلات دیگر در اوایل سال 86 ملغی و از آن به بعد تقریبا مسئولی در وزارت ارتباطات و رگولاتوری نبوده که قصد از سرگیری این طرح را نداشته باشد!

اما در سال 94 موضوع رجیستری جدی شد و با پیگیری کارگروه‌های مختلف و سازمان‌های گوناگون، مقدمات اجرایی این طرح آماده شده و در پاییز 96 طرح رجیستری رسما و با قدرت بیشتری وارد عمل شد و با همکاری اپراتورهای مختلف اجرایی گردید. از دلایل اصلی اجرا شدن این طرح مقابله با قاچاق بسیار زیادی بود که در بازار موبایل وجود داشت و بسیاری از شرکت‌های رسمی واردکننده برندهای مختلف تلفن همراه را دچار مشکل نموده بود.

ال‌جی و سامسونگ

آیا طرح رجیستری باعث متضرر شدن کاربران ایرانی می‌شود؟

خیر! اصولا کاربر در طرح رجیستری هیچ هزینه اضافی پرداخت نمی‌کند. کاربران به هیچ وجه بعد از اجرای طرح رجیستری متضرر نمی‌شوند و حتی می‌توان گفت با اجرا شدن این طرح، از ورود گوشی‌های تقلبی و غیر اصل و یا گوشی‌هایی که دارای خدمات پس از فروش خوبی نیستند، جلوگیری شده و عملا باعث سود کاربران نیز می‌شود.

کاربران در طرح رجیستری فقط به یک منبع کاملا موثق برای چک کردن گوشی خریداری شده دسترسی پیدا می‌کنند که آن‌ها را از خرید گوشی‌های غیراصل و قاچاق دور نگه می‌دارد و فروشندگان نیز به هیچ وجه نمی‌توانند با ترفندهای مختلفی که تابحال رواج داشته، اقدام به فروش محصولات تقلبی کنند.

آیا طرح رجیستری باعث گران شدن موبایل می‌شود؟

اگر تابه‌حال و در این چند ماه به بازار موبایل مراجعه کرده باشید، قطعا با پاسخ این سوال مواجه شده‌اید: بلی! گرانی یکی از ثمرات طرح رجیستری است چرا که گوشی‌هایی که تابحال به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند، از این به بعد باید با پرداخت حق و حقوق قانونی دولت وارد شده و این یعنی افزایش هزینه واردکننده و با توجه به سود بسیار ناچیز فروش موبایل، هر هزینه اضافی مستقیما در قیمت موبایل تاثیر خواهد گذاشت.

آیا گوشی‌های فعال شده قبل از شروع طرح رجیستری دچار مشکل می‌شوند؟

قاعدتا نباید این گونه باشد چرا که به طور مثال گوشی‌های آی‌فونی که از ساعت 12 شب 13 آذرماه 96 فعال شده و یک تماس یا پیامک در شبکه مخابراتی کشور ثبت کرده بودند، دچار مشکلی نشدند و همه برندها نیز تا یک دقیقه قبل از شروع طرح برای آن‌ها مشمول همین رویه بودند.

اما نکته عجیب در مورد اندک مواردی است که با وجود فعال بودن بیش از یک‌ساله گوشی موبایل، بازهم پیام رجیستری برای آن‌ها ارسال شده و بدین ترتیب شامل مهلت یک‌ماهه شده‌اند. یکی از نکاتی که معمولا کاربران به آن توجه نمی‌کنند این است که این گوشی‌های تلفن همراه مدت‌هاست خاموش بوده و به تازگی روشن شده‌اند و دیتابیس وزارت صنعت و وزارت ارتباطات از تاریخی بعد از آن شروع به ثبت اطلاعات کرده‌اند.

یکی دیگر از احتمالات در این زمینه، استفاده از یک سیم کارت جدید در گوشی‌هایی است که یا به کلی در حال استفاده نبودند و یا در مدت زمان اجرای طرح رجیستری فعالیتی نداشتند. برای رفع مشکل این گوشی‌ها می‌بایست سیم کارتی که قبل از اجرای طرح در آن فعال بوده، استفاده شود و سپس گوشی مورد نظر با سیم کارت قدیمی ثبت شده و برای انتقال مالکیت گوشی از طریق سامانه همتا اقدام شود.

به طور مثال کاربرانی که قصد تعویض سیم کارت خود را دارند، می‌توانند مالکیت گوشی را از طریق سامانه همتا از یک سیم کارت خود به یک سیم کارت دیگر منتقل کنند.

هواوی P20

راه‌های ارتباطی برای مشکلات موجود در طرح رجیستری کدامند؟

برای ارتباط با مسئولین ذیربط این موضوع می‌توانید با شماره 096366 تماس یا به سایت‌های tazirat135.ir و ntsw.ir مراجعه کنید. همچنین 124 که شماره آشنای تعزیرات کشوری است، آماده پاسخگویی در زمینه فروشندگان متخلف در این طرح خواهد بود.

چه برندهایی شامل طرح رجیستری شده‌اند؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، تمامی برندهای حاضر در بازار کشور مشمول این طرح می‌شوند ولی اگر بخواهیم به تاریخچه این طرح نگاه کنیم، برندهای اپل، بلک بری، گوگل پیکسل، شیائومی، تکنو، سونی، نوکیا، ال‌جی، هواوی، موتورولا و دو پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی S9 و S9 پلاس در سال گذشته شامل این طرح شدند و طبق اعلام وزارت‌خانه، برندهای سامسونگ، ایسوس، CAT، لنوو ، آلکاتل، مایکروسافت، ZTE و HTC نیز در اردیبهشت ماه وارد این طرح شده‌اند.

نحوه وارد کردن و رجیستر کردن گوشی‌های مسافری از خارج از کشور چگونه است؟

از جمله مهم‌ترین سوالاتی که در زمینه طرح رجیستری وجود دارد، مساله مهم گوشی‌هایی است که معمولا همراه مسافران خارج از کشور وارد می‌شوند و تا قبل از اجرای طرح، معمولا بسیاری از مسافرات حتی وجود آن را اعلام نمی‌کردند ولی در صورتی که به طور مثال شما یک آی‌فون از خارج از کشور وارد کنید و به گمرک فرودگاه اطلاع ندهید، آی‌فون مورد نظر مهمان سی روزه شما خواهد بود و پس از آن، امکان اتصال به شبکه مخابراتی کشور برای آن مقدور نخواهد بود.

مسافرین خارج از کشور باید بدانند که صرفا می‌توانند یک آی‌فون و به طور کلی یک دستگاه از هر برندی را به همراه خود داشته باشند. پس از ورود به کشور و در همان فرودگاه می‌بایست به گمرک مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه گمرکی نسبت به ثبت IMEI اقدام کرده و کد گوشی در سامانه همتا ثبت شود.

همچنین مسافرین باید بدانند که تنها یک هفته فرصت دارند که بعد از وارد کردن گوشی و ثبت آن در سامانه همتا با مراجعه به شرکت‌های نمایندگی برندهای موبایل، دستگاه خود را شامل گارانتی نمایند.

چه گوشی‌هایی در طرح رجیستری بعد از 30 روز غیر فعال می‌شوند؟

بدیهی است که گوشی‌های واردشده از مبادی غیر قانونی صرفا امکان استفاده 30 روزه از شبکه مخابراتی خواهند داشت و پس از این مدت، دسترسی آن‌ها غیر فعال خواهد شد. بنابراین مسافرینی که قصد وارد کردن گوشی برای استفاده شخصی دارند، در صورتی‌که حدود 25 درصد عوارض قانونی را پرداخت نکنند، باید منتظر تحمل ضرر سنگین کل مبلغ پرداختی برای گوشی مورد نظر باشند!

برای اینکه در طرح رجیستری ضرر نکنیم باید چه کاری انجام دهیم؟

اولا این را بدانید که طرح رجیستری غول بی شاخ و دمی نیست و صرفا یک مرحله به عملیات خرید شما خواهد افزود! ثانیا اینکه اگر از فروشگاه‌های معتبر خرید می‌کنید، باید بدانید که چک کردن اصالت گوشی در طرح رجیستری در 99.99 درصد موارد صرفا یک عملیات روتین است و هیچ مشکلی در آن وجود نخواهد داشت.

ولی مشکل اصلی در فروشگاه‌هایی است که متفرقه بوده و نماینده رسمی برندهای موبایل نیستند! پس از اینکه گوشی مد نظر خود را انتخاب کردید، از طرق مختلف که در آموزش‌های دیگرمان به آن اشاره کردیم به کد IMEI دسترسی پیدا کنید. به طور خلاصه باید بگوییم که با روشن کردن گوشی و وارد کردن کد #06#* می‌توانید IMEI را دریافت نمایید. همچنین در بعضی از برندهای موبایل این کد در بدنه گوشی و یا روی گارانتی آن ذکر می‌شود که بهتر است از این طریق ابتدا تست کنید تا با فروشنده به مشکل نخورید.

پس از پیدا کردن IMEI با یک گوشی دیگر وارد سامانه همتا با کد #7777* شوید و استعلام کنید و در صورتی که موبایل مورد نظر مورد تایید این سامانه بود، اقدام به خرید آن نمایید و در غیر اینصورت و با مشاهده مقاومت فروشنده برای تست این مراحل، به طور کلی قید خرید آن دستگاه را بزنید و برای خرید مدل انتخابی خود به فروشگاه دیگری مراجعه کنید.

پس از انجام مراحل بالا حتما یک فاکتور رسمی ممهور به مهر فروشگاه و درج کد IMEI گوشی خریداری شده از فروشنده دریافت کنید. این فاکتور بعدا و در صورتیکه دچار مشکل شوید به دردتان خواهد خورد.

برای تعویض سیم کارت در طرح رجیستری چه کار باید کرد؟

یکی از سوالات با فراوانی بالا در زمینه طرح رجیستری موضوع تعویض سیم کارت توسط خود صاحب موبایل است. برای این کار نیز باید بدانید که سیم کارت جدید می‌بایست در سامانه همتا ثبت شده و مالکیت گوشی برای آن دستگاه نیز ثبت شود.

مسافری که قصد اقامت کمتر از 30 روز در ایران دارد تکلیفش چیست؟

اگر مسافری از خارج کشور دارید و یا صرفا برای تفریح به ایران می‌آیید و قصد اقامت بیش از یک‌ماه را ندارید، نیازی به ثبت موبایل در طرح رجیستری نیست و شما می‌توانید تا 29 روز بدون مشکل از شبکه مخابراتی ایران استفاده کنید و به طور کلی نگران موضوع طرح رجیستری نباشید.

در حقیقت مسافرینی که کمتر از 30 روز قصد استفاده شبکه مخابراتی کشور را دارند از دوران خاکستری طرح رجیستری استفاده می‌کنند! (این اسمی است که وزارت‌خانه برای آن انتخاب کرده است)

آیا برای طرح رجیستری هزینه‌ای باید به فروشنده بپردازیم؟

خیر! فرایند ثبت گوشی در طرح رجیستری کاملا رایگان بوده و در صورتی که فروشنده از دادن کد فعال‌سازی گوشی سر باز زد و یا به هر دلیلی از رجیستر کردن گوشی یا استعلام آن تخلف کرد، کاربران می‌توانند با مراجعه به سازمان تعزیرات کشوری یا تماس با شماره این سازمان شکایت خود را نسبت به این موضوع اعلام نمایند.

البته بدیهی است که با خرید نکردن گوشی مشکوک می‌توان از بروز چنین موردی جلوگیری کرد ولی در صورتیکه به هر دلیلی گوشی خریداری شده شما در طرح رجیستری دچار مشکل شد، می‌توانید با فاکتور رسمی ممهور، به فروشنده مراجعه کرده و دستگاه خریداری شده را عودت دهید. فروشنده موظف است گوشی فروخته شده را پس گرفته و تمام هزینه پرداختی شما را پس بدهد.

اسمارت فون‌های میان‌رده سونی

نحوه هدیه دادن موبایل در طرح رجیستری چگونه است؟

یکی از سوالاتی که معمولا فروشنده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب برای آن پاسخی ندارند، سوال پیرامون هدیه دادن گوشی‌های تلفن همراه در طرح رجیستری است. طبق اعلام مسئولین طرح رجیستری افرادی که قصد هدیه دادن موبایل دارند، می‌بایست با استعلام اصالت گوشی مطمئن شده و پس از آن کد فعال‌سازی گوشی را داخل جعبه قرار داده تا فرد هدیه گیرنده با استفاده از آن، گوشی هدیه گرفته شده را فعال نماید.

بدیهی است در صورتی که این اتفاق توسط هدیه دهنده رخ ندهد، عملا هدیه‌ای که داده صرفا قابلیت کارکرد 30 روزه را خواهد داشت. همچنین برای گوشی‌های هدیه که از خارج وارد کشور می‌شوند نیز می‌بایست فرد هدیه دهنده عملیات ثبت را در گمرک فرودگاه انجام دهد.

گوشی فعال قبل از طرح رجیستری که پیامک قطع سرویس دریافت کرده را چه کار کنیم؟

اگر شما مدعی هستید که قبل از اجرای طرح رجیستری و یا مشمول شدن برند موبایل خود در این طرح از آن استفاده می‌کردید، باید با مراجعه به سامانه ntsw.ir و یا تماس با مرکز تماس 096366 پیگیری کنید و مراحلی که از این طرق به شما گفته می‌شود، انجام دهید.

بر سر سه‌راهی تکنولوژی؛ بالاخره آی‌فون 10 بخریم یا گلکسی S8 یا هواوی میت 10 پرو؟

اگر بخواهیم از کسی گوشی کارکرده بخریم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

قطعا بسیاری از معاملات موجود در بازار موبایل، معاملاتی است که برای موبایل‌های کارکرده انجام می‌شود. در صورتی که قصد خرید گوشی کارکرده را دارید، حواس‌تان به انتقال سند مالکیت باشد. برای اینکه انتقال مالکیت در گوشی‌های کارکرده انجام شود باید به سامانه همتا مراجعه کنید و از منوی این سامانه اقدام به انتقال نمایید.

پس از وارد شدن به سامانه همتا می‌بایست با گزینه انتقال مالکیت ادامه دهید و سپس با انتخاب دستگاهی که مالکیت آن در اختیار شماست، عملیات انتقال مالکیت را صورت دهید.

217 در مورد “پاسخ همه سوالاتتان پیرامون طرح رجیستری را اینجا بخوانید”

    1. سعید صانعی

      سلام، تنها دستگاه‌هایی که سیم‌کارت خور هستند به رجیستری نیاز دارند
      لپ‌تاپ نیازی به رجیستری نداره

  1. سلام وقت بخیر
    یکی از دوستان بنده یه گوشی s20 ultra از انگلستان خریدن و بیشتر از یک ماه پیس وارد ایران کردن، این گوشی رو چند روزی استفاده کردن ولی بعد قابلیت تماس رو از دست دادن بخاطر انجام ندادن ریجستر.
    من الان این گوشی رو ازشون بخرم و با پاسپورت خودم که مسافرت بودم به تازگی، میتونم ریجستر کنم و بدون مشکل استفاده کنم گوشی رو؟

    1. سعید صانعی

      بله، البته خیلی فرقی نداره خود اون دوستتون هم میتونن به عنوان مسافری گوشی رو ثبت کنند

  2. سلام اساتید
    من با دوستم زمینی رفتیم ارمنستان و اومدنی دوستم دوتا ایفون ۱۳ نرمال خرید گوشی ها هنوز سیمکارت داخلشون انداخته نشده و چون زمینی ما آوردیمش به صورت مسافری، میخواستم بدونم واسه ثبت کردن این دستگاه ها چ کار باید کرد؟ چون من خوندم میگن باید تو فرودگاه ثبت کنی و ما هم از طریق زمین وارد کشور شدیم اگ میشه راهنمایی کنید ممنون?

  3. سلام من یه لپ تاپ از خارج کشور آوردن برام ب ریجستری نیاز داره یا ن فقط میتونم همینطور با وای فای یا نقطه اتصال وصل بشم

  4. سلام من قصد دارم لپ تاب مک بوک بخرم میخواستم ببینم اگه از آمریکا کسی برامون بیاره لب تاپ هم هزینه رجیستری داره؟اگه داره حدودا واسه یه لب تاپ ۳۰ میلیونی چقدر میوفته؟تو ایران بخریم بهتره و بصرفه تره یا ازونجا با دلار ارزونتر بگیریم؟

  5. محمد عارف رضایی

    من راننده ترانزیت هستم و ایرانی
    در سلیمانیه عراق یک گوشی خریدم و در هنگام ورود به ایران به بخش مسافری گمرک باشماق جهت ثبت گوشز اوپو۵۴ چینی مراجعه کردم و مسئول مسافری اظهار کرد که ثبت و رجستر به رانندگان تعلق نمیگیرد و مخصوص مسافر هست. آیا رانندگان زحمتکش که چرخه اقتصاد هر مملکت بر دوش آنان هست حق وارد کردن و رجستر یک گوشی با ارزش ۱۴۰دلار را ندارند . آیا این ظلم در حق راننگان نیست . مگر رانندگان پاسپورت ندارند؟ مگر ایرانی نیستند ؟ چرا در این مملکت هر ظلمی در حال انجام هست و کسی پیگیر نیست؟ لطفا صدای من راننده را به گوش مسئولینی که اینچنین در حق مردم روا میدارند برسانید ‌. تازه گمرک این خطا و ظلم را به سامانه همتا نسبت میداد و میگفت که سامانه همتا قبول نمیکند ‌. ایکا ش که این صدای مظلومانه به گوش مدزران میرسید و کسی جواب قانع کننده ای به من میداد ‌ ایکا ش ایکاش???

    1. سعید صانعی

      سلام، ممنون که مشکل خودتون رو با ما درمیان گذاشتید
      ما در حد توانمون مشکل شما رو به مسئولین منتقل خواهیم کرد

  6. سلام یه گوشی ایفون ۶تو خوده ایران یکی هدیه داد برا قبل ازاین طرحا ولی چون‌گوشی داشتم ازخمون همنجور اکبند بازنکرده گزاشتم‌کنار تاینکه تازه بازکردم وسیمکارت انداختم پیغامهمتا که ثبت نیست اومد و کدفعالسازی نداره رو گوشی وکلا هدیه بوده و الان هیچ راهی نیست ازکسی که خریده رو پیدا کرد.راهی وجود داره ریجستر بشه کرد.ایا میشه هزینه گمرکی داد و کدفعالسازی گرفت و ثبت کرد؟؟؟

  7. سلام وقت بخیر خواستم بپرسم هزینه ی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۰ ساده چقدر میشه هزینه ی گمرکیش ممنون

  8. سلام من میخواستم یک گوشی بدون رجستری بخرم ایا بجز قطع شدن سیمکارت اتفاق دیگه ای میوفته برای گوشی و اینکه میشه بعد از یک سال گوشی رو رجستری کرد

    1. مجتبی مسکینی

      سلام گوشی بدون رجیستر شبیه به یک گوشی بدون سیم کارت هست و فقط تماس، پیامک و دیتا رو ندارید باقی موارد اوکیه
      طبق قوانین فعلی هیچ راه درستی نیست که شما بتونید گوشی رو رجیستر کنید و بهتره که چنین گوشی رو نخرید

  9. سلام ی گوشی خریدم هنوز بازش نکردم مارکش شیائومی هس میخام تا دو ماه بازش نکنم وبعد ب عنوان هدیه ی مناسبت هدیه بدم ایا درخصوص ریجستر مشکل پیش میاد .ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر.

    1. مجتبی مسکینی

      سلام اگه گوشی رجیستر شده باشه و از جای معتبر خریده باشید، روی جعبه کد فعالسازی اون هست و مشکلی نیست

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      نه ربطی به هم ندارن
      شما یک گوشی رو با یک سیم کارت رجیستر میکنید اینکه مالک چه شخصی باشه مهم نیست

  10. سلام ببخشید اگر موبایلی که رجیستر شده رو به خارج از ایران ببریم برای مدت طولانی اونجا کار می کنه؟

    1
    1
  11. یک دستگاه نیمه سال ۹۹ آورده باشیم
    می‌توانم یک دستگاه هم فروردین ۱۴۰۰ آورده ریجستر کنم ؟

    1
    1
  12. سلام من گوشی جدید خریدم حالا میخوام گوشی قبلی رو بدم خانومم استفاده کنه ایا باز هم نیاز به انتقال مالکیت است

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      انتقال مالکیت مربوط به شخص نیست و به سیم کارت مرتبطه
      اگه بخواین یک خط دیگه روی گوشی بندازین باید انتقال مالکیت بدین

      2
      3
  13. سلام من یک گوشی سامسونگ خریدم الان شماره آخرین مالک ۳رقم نمیاره چطور شماره دقیق آخرین مالک را پیدا کنم

    2
    6
    1. سلام .من می‌خوام آیفون کارکرده بگیرم ک قبل طرح رجیستری بوده و استفاده می‌شده..رجیستری نشده و پیامی هم نیومده براش هنوز…آیا بگیرم سیم‌کارت خودم بزارم استفاده کنم مشکلی پیش میاد؟!چون قبل من هم دو نفر دیگه استفاده کردن آنتن داشتن مشکلی نبود..ممنون میشم راهنمایی کنین

      1. سعید صانعی

        خیر، گوشی‌هایی که قبل از طرح رجیستی فعال بودند دیگه رجیستری نمیخوان، فقط مراحل انتقال مالکیت رو انجام بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH