نگاهی نزدیک به بلک‌بری KEY2: صفحه‌کلید بهبودیافته و قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال

بالاخره کمپانی بلک‌بری از اسمارت‌فون KEY2 خود رونمایی کرد. این هندست نسل جدیدی از محصول سال گذشته یعنی بلک‌بری KEYone است و به نظر می‌رسد که شرکت مخابراتی TCL با بهره‌گیری از جدیدترین بهبودهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و معرفی چند قابلیت جدید که تاکنون وجودشان در گوشی‌های بلک‌بری بی‌سابقه بوده است، قصد دارد این اسمارت‌فون را در قامت دستگاه پرچم‌دار خود به بازار عرضه نماید. در ادامه به بررسی مشخصات این هندست خواهیم پرداخت.

طراحی

بلک‌بری KEY2 به هندست سال گذشته و دستگاه نسل قبلی خود شباهت بسیار زیادی دارد. البته این موضوع ابدا ناخوشایند نیست. KEY2 با بهره‌گیری از فریم آلومینیومی سری 7، صفحه‌کلید سخت‌افزاری منحصربه‌فرد در قسمت جلویی گوشی و قاب پشتی یکپارچه لاستیکی با الگوی الماس مانند بسیار شیک به نظر می‌رسد.

در قسمت جلویی دستگاه همچنان شاهد حضور یک نمایشگر 4.5 اینچی تقریبا مربعی‌شکل با نسبت ابعاد 3:2 هستیم. صفحه‌کلید گوشی با اصلاحاتی جزئی در پایین صفحه‌نمایش قرار گرفته است. اکنون کلیدها با استفاده از الگوی طراحی هیجان‌انگیز در مقایسه با گوشی کی‌وان 20 درصد کشیده‌تر هستند تا حس لامسه مناسب‌تر و تجربه تایپ آسان‌تری را برای کاربران فراهم نمایند. همچنین کلید جدیدی با نام Speed Key وجود دارد که امکان دسترسی سریع به مجموعا 52 میان‌بر قابل تنظیم را در اختیار شما قرار خواهد داد. این میان‌برها می‌توانند اعمال مختلفی نظیر اجرای اپلیکیشن‌ها، راه‌اندازی کارکردهای مشخص یا برقراری تماس با مخاطبین موردعلاقه را شامل شوند. بعلاوه با مشاهده هندست متوجه خواهید شد که اکنون کلیدهای دستگاه به منظور آسایش بیش‌تر کاربران در عوض براق بودن، ظاهری مات دارند. با این‌حال هنوز صفحه‌کلید از قابلیت trackpad برخوردار بوده و همچنان اسکنر اثرانگشت در زیر کلید space گنجانده شده است.

سخت‌افزار و دوربین

بلک‌بری KEY2 همانند اسمارت‌فون سال گذشته همچنان از یک پردازنده میان‌رده استفاده می‌کند. تراشه 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 660 ساخت شرکت کوالکام با فرکانس 2.2 گیگاهرتز عمل می‌کند و مطمئنا بهره‌مندی از این پردازنده، مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ اما یقینا تراشه مذکور بهترین نمونه موجود در بازار نیز به شمار نمی‌آید. با این وجود، KEY2 با 6 گیگابایت رم عرضه می‌شود که حتی برای پرچم‌داران سال 2018 نیز کاملا قابل تحسین خواهد بود. همچنین این گوشی در مدل‌هایی با ظرفیت حافظه 64 یا 128 گیگابایتی روانه بازار می‌شود. البته کاربران با انتخاب هر یک از مدل‌ها همچنان می‌توانند ظرفیت حافظه گوشی خود را از طریق درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی افزایش دهند.

برای نخستین بار در گوشی‌های بلک‌بری، ماژول دوربین دوگانه در پشت دستگاه قرار گرفته است و این دوربین بر روی کاغذ عملکرد کاملا امیدوارکننده‌ای از خود نشان داده است. در این قسمت 2 سنسور 12 مگاپیکسلی مشاهده می‌شود و دوربین دوم نیز مجهز به یک لنز تله‌فوتو است. این موضوع بدان معناست که کاربران قادر به ثبت تصاویر پرتره خواهند بود و کمپانی TCL قابلیت مذکور را Optical Superzoom نام‌گذاری کرده است.

بلک‌بری KEY2 اساسا به منظور بهبود کیفیت تصاویر در حالت بزرگ‌نمایی شده، با هربار فشردن دکمه شاتر چندین عکس را به ثبت می‌رساند و در ادامه با ادغام این تصاویر، یک تصویر بدون نویز را ارایه می‌دهد. این قابلیت به نوعی مشابه مشخصه +HDR گوگل عمل می‌کند؛ اما به منظور بهبود عملکرد گوشی در زمینه ثبت تصاویر بزرگ‌نمایی شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک دوربین 8 مگاپیکسلی در قسمت جلویی گوشی وجود دارد و در صورتی‌که برای ثبت عکس‌های سلفی نیازمند فلاش باشید، نمایشگر دستگاه قادر به چشمک زدن با رنگ سفید روشن خواهد بود.

KEY2 از گوگل لنز پشتیبانی خواهد کرد؛ بدین معنا که شما با کمک گوشی خود و از طریق دستیار صوتی گوگل اسیستنت می‌توانید به جستجو بپردازید و محصولات مختلف، اطلاعات مکانی یا بناهای تاریخی و … را پیدا کنید.

با وجود یک باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی به نظر می‌رسد که شایعات پیرامون بهره‌مندی دستگاه از باتری کوچک‌تر نادرست هستند. TCL وعده داده که باتری بلک‌بری KEY2 تا 2 روز دوام خواهد داشت. البته بایستی صحت این ادعا را مورد آزمایش قرار داد؛ اما شایان به ذکر است که در بررسی‌های سال گذشته، شارژدهی باتری گوشی KEYone بسیار چشم‌گیر برآورد شد.

نرم‌افزار

طبیعتا بلک‌بری KEY2 با سیستم‌عامل اندروید 8.1 اوریو عرضه خواهد شد. اما اخبار خوب دیگری نیز وجود دارند. این گوشی توسط برنامه پیشنهادی Android Enterprise گوگل مورد تایید قرار گرفته است که این مسئله به معنای دریافت ماهانه پچ‌های امنیتی مدنظر گوگل خواهد بود. همچنین این هندست با ضمانت دریافت حداقل یک بسته به‌روزرسانی اساسی اندروید ارایه می‌شود. به عبارت دیگر بلک‌بری KEY2 حداقل بایستی به‌روزرسانی اندروید P را دریافت نماید.

البته در گوشی بلک‌بری، مشخصه بلک‌بری هاب با پکیج نرم‌افزاری مبتنی بر کسب و کار خود و پلتفرم پیام‌رسانی ایمن BBM در مرکزیت تجربه کاربری مخاطبان قرار دارد. همچنین یک اپلیکیشن قفل‌کننده با نام Locker به صورت پیش‌فرض بر روی بلک‌بری KEY2 نصب شده است. این مشخصه پس از عرضه اسمارت‌فون KEYone در قالب یک پچ اضافه شد و اساسا یک پوشه ایمن است که تنها با کلمه عبور یا اثرانگشت شما باز خواهد شد. این قابلیت با فضای ابری همگام‌سازی نمی‌شود؛ لذا کلیه اطلاعات قرار داده شده در پوشه، همان‌جا باقی خواهند ماند. در صورتی‌که به جای فشردن دکمه شاتر بر روی اسکنر اثرانگشت ضربه بزنید، نرم‌افزار دوربین به صورت همگام با Locker عمل خواهد کرد و در عوض ذخیره تصاویر ثبت شده در گالری، سریعا آن‌ها را به پوشه امن منتقل می‌کند.

حتی اگر در حال حاضر هیچ مشکلی با گوشی خود نداشته باشید هم سرویس امنیتی DTEK در اینجا حضور دارد و اطلاعاتی اجمالی پیرامون مجوزهای مختلف اپلیکیشن و فعالیت مشکوک روی گوشی را در اختیارتان قرار خواهد داد. مشخصه جدید بررسی روان‌شناختی سلامت، کلیه اپلیکیشن‌های شما را به صورت عمیق پایش می‌کند و هرگونه نقطه ضعف بالقوه را کشف خواهد کرد و امکان مراقبت پیش‌گیرانه از اپلیکیشن‌های مشکل‌زا را برای شما فراهم می‌نماید.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

کمپانی TCL فروش جهانی بلک‌بری KEY2 را در اواخر ماه جاری آغاز خواهد کرد. با عرضه گوشی مشخص خواهد شد که کدام‌یک از سرویس‌دهنده‌های مخابراتی اقدام به ارایه این اسمارت‌فون به مشتریان می‌نمایند. قیمت 649 دلاری این دستگاه کمی شوک‌آور است. با توجه به سخت‌افزار میان‌رده گوشی، یقینا چنین برچسب قیمتی موجب آشفتگی عموم کاربران خواهد شد. با این‌حال هنوز هم ممکن است این محصول راه خود را به سوی قلب مشتریان بلک‌بری در جهان پیدا کند. بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که نهایتا چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH