مروری کوتاه بر پرچمداران و محصولات شاخص کمپانی شیائومی از آغاز تا به امروز

شیائومی یکی از جوان‌ترین و کم‌سابقه‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان شناخته می‌شود اما رشد و توسعه آن در سال‌های اخیر بی‌نظیر و البته شگفت‌آور بوده است. در این مقاله قصد داریم مروری کوتاه بر تاریخچه گوشی‌های پرچمدار و شاخص این کمپانی موفق چینی داشته باشیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه آی‌تی‌رسان باشید.

این شرکت چینی در سال 2010 میلادی تاسیس شد و توانست اولین گوشی موبایل تولیدی خود را یک سال بعد به بازار عرضه کند. شیائومی در همان ابتدای کار آن‌قدر خوب کار کرد که در سال 2014 و تنها سه سال پس از ورود رسمی به بازار موفق شد در جمع برترین تولیدکنندگان کشور چین قرار گیرد. اولین محصول این کمپانی را باید MIUI (بخوانید می‌یوآی که مخفف عبارت Mi User Interface و به معنای رابط کاربری Mi است) دانست؛ یک پوسته و رابط سفارشی که بر پایه اندروید 2.2 تولید شده بود. جالب است بدانید که این پوسته در ابتدا به عنوان یک فایل رام تولید شد تا کاربران گوشی‌های مختلف بتوانند از آن بهره‌مند شوند اما تمرکز این پروژه سریعا به سوی انحصاری‌سازی و به‌کارگیری اختصاصی آن در محصولات خود شیائومی تغییر کرد.

شاید به جرات بتوان گفت که جرقه‌های ترقی و شکوفایی این تولیدکننده چینی پس از عرضه گوشی شیائومی Mi 1 زده شد. محصولی که با قیمت حدودا 290 دلاری خود، در 34 ساعت اولیه عرضه توانست تعداد 300 هزار پیش‌خرید را برای خود ثبت کند. خیلی زود شیائومی با شرکت China Unicom همکاری مشترکی را آغاز کرد که در طی آن و به موجب قراردادهایی 2 تا 3 ساله، تعداد یک میلیون دستگاه گوشی شیائومی Mi 1 سفارشی‌سازی شده با قیمت حدودا 390 دلاری به بازار تزریق شد.

شیائومی جوان که تازه اولین تجربه عرضه گوشی موبایل را به‌دست آورده بود، مشتاقانه به سوی اهداف جاه‌طلبانه خود حرکت کرد. گوشی شیائومی Mi 2 نقطه عطف دیگری در محصولات این کمپانی بود که شاید بتوان گفت عامل استراتژیک موفقیت این کمپانی از زمان عرضه آن کلید خورد. چینی‌ها بدون این‌که قیمت آن را نسبت به نسل قبلی تغییر دهند، محصول جدید خود را با بهبودهای شاخصی همراه کردند. به‌کارگیری چیپست چهار هسته‌ای اسنپدراگون S4 پرو و نمایشگری IPS LCD با رزولوشن اچ‌دی از جمله موارد ارتقا یافته در شیائومی Mi 2 به شمار می‌رود. این دیوایس اواخر سال 2012 به بازار عرضه شد و توانست در طی یک سال فروشی معادل 10 میلیون دستگاه را تجربه کند؛ رقمی که برای یک کمپانی جوان و دو ساله بسیار عالی ارزیابی می‌شود.

البته این پایان کار نبود و شاهد عرضه دو محصول دیگر با نام‌های شیائومی Mi 2S و شیائومی Mi 2A هم بودیم که مورد اولی شباهت زیادی با نسخه اورجینال داشت اما نمونه دوم در واقع مدل ارزان‌تر نسخه اصلی و در عین حال مجهز به تراشه‌ای دو هسته‌ای و رم 1 گیگابایتی (در مقابل رم 2 گیگابایتی دو مدل دیگر) به شمار می‌رفت که نمایشگر آن با 0.2 اینچ افزایش نسبت به برادرانش اندازه‌ای 4.5 اینچی داشت. در همین حوالی بود که چینی‌ها گستره جغرافیایی فعالیت خود را افزایش داده و به سرعت بازارهای خود را توسعه دادند. از جمله این اقدامات می‌توان به احداث دفاتر مرکزی در کشورهای سنگاپور، هند، مالزی و فیلیپین اشاره کرد.

هندست بعدی چینی‌های عزیز گوشی شیائومی Mi 3 بود که در سال 2013 عرضه شد. یکی از تغییرات اعمال شده در این دیوایس، جنس فریم بدنه آن بود که از پلاستیک حاضر در نسل‌های قبلی به آلیاژی از آلومینیوم و منیزیم تغییر کرد. البته هم‌چنان دیگر بخش‌های خارجی بدنه از جنس پلی‌کربنات باقی ماند. بعد از عرضه این هندست در کشور هند بود که شیائومی به یکی از محبوب‌ترین برندها در این کشور تبدیل شد. محصولی که دو دسته 20 هزارتایی از آن تنها به 2.4 و 2.3 ثانیه زمان نیاز داشت تا در طرح پیش‌فروش اینترنتی Flipkart به اتمام برسد! موجودی‌های طرح پیش‌فروش این محصول در کشور سنگاپور نیز ظرف تنها 2 دقیقه پایان یافت. شیائومی که شاهد استقبال خوبی از پرچمدار جدیدش بود، با تمام قوا کار تولید آن را پیش برد تا پاسخ‌گوی تقاضای بالای کاربران باشد.

شیائومی که درگیر تلاش در بازار پرچمداران و گوشی‌های رده بالا بود متوجه این نکته شد که تقاضا برای گوشی‌های ارزان قیمت و مقرون‌به‌صرفه قدرتمند بسیار بالاست. به همین دلیل در همان سال اقدام به احداث خط تولید جدیدی کرد که گوشی‌های شیائومی ردمی پیشگام این قدم‌ها بودند. شیائومی که نگاهی تیز به ترندهای آن روزهای بازار داشت، از علاقه کاربران به دستگاه‌هایی با نمایشگرهای بزرگ آگاه بود. در همین راستا، شرقی‌های داستان ما با عرضه سری ردمی نوت وارد کارزار دیوایس‌های غول‌پیکر با نمایشگرهای بزرگ شدند. شیائومی که حال و روز خوبی داشت و توانمندی‌های بالایی در خود می‌دید، به بازار تبلت‌ها هم وارد شد و با عرضه تبلت Mi Pad 7.9 ورود رسمی خود به این عرصه را نیز اعلام کرد؛ محصولی با فرم‌فکتور یک آی‌پد مینی که مجهز به تراشه Tegra K1 شرکت انویدیا بود.

در همان روزها بود که شیائومی باز هم گستره فعالیتش را وسیع‌تر کرد و تولید تلویزیون‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل اندروید را نیز آغاز نمود. گستره فعالیت‌های شیائومی باعث شده که امروزه این کمپانی را فراتر از صرفا یک تولیدکننده گوشی موبایل بدانیم. از تصفیه‌کننده‌های هوا گرفته تا اسکوترهای برقی، همه و همه جزو محصولات تولیدی این شرکت محسوب می‌شوند. استراتژی اولیه اهالی چین، عرضه سالانه یک مدل گوشی پرچمدار با اعمال یک یا دو تغییر و بازبینی بود اما بعد از مدتی کوتاه این استراتژی دیگر جایی در اهداف سران شیائومی نداشت و پس از سال 2013 شاهد عرضه نمونه‌های بی‌شماری چه در رده گوشی‌های پرچمدار خانواده Mi و چه در دسته میان‌رده و پایین‌رده از خانواده ردمی بودیم.

گوشی‌های شیائومی Mi Note و Mi Note پرو در سال 2015 عرضه شدند و مجهز به نمایشگری 5.7 اینچی بودند. نمایشگر مدل اصلی دارای رزولوشن فول اچ‌دی بود اما مدل پرو از نمایشگری با کیفیت QHD بهره می‌برد. البته شیائومی در تعیین چیپست این دو مدل عملکرد چندان قابل قبولی نداشت و برای مدل اصلی از تراشه اسنپدراگون 801 و برای مدل پرو نیز اسپدراگون 810 را برگزید. قیمت مدل پرو در سال 2015 حدود 450 یورو بود.

یکی دیگر از محصولات شاخص این کمپانی را باید گوشی (یا بهتر است بگوییم مینی تبلت) شیائومی Mi Max دانست! دیوایسی با نمایشگر غول‌پیکر 6.44 اینچی، باتری 4850 میلی‌آمپر ساعتی و تراشه قدرتمند و کاربردی (البته برای آن روزها!) اسنپدراگون 650 و 652 که دروازه جدیدی به دنیای اسمارت‌فون‌هایی با پنل‌های بزرگ بود. درست است که این روزها هم به دیوایس‌هایی با نمایشگرهای عظیم توجه خاصی می‌شود و شاهد عرضه محصولاتی با نمایشگرهای 6.9 اینچی نیز هستیم، اما این را به یاد داشته باشید که می مکس شیائومی در آن زمان از سبک طراحی این روزها بویی نبرده و با طراحی سابق و نسبت تصویر 16 به 9 تولید شده بود.

خط تولید سری Mi تا سال 2016 نیز هم‌چنان موفق ظاهر شد اما نمی‌توان از محصول خاص این سال گذشت. گوشی شیائومی Mi 5 با قیمت 306 دلار عرضه شد تا در سالی که گوشی‌های پرچمدار مجهز به تراشه اسنپدراگون 820 قیمتی بسیار بالاتر داشتند، لقب قاتل پرچمداران را از آن خود کند. کمی بعد مدل‌های دیگری از این دستگاه با نام‌های شیائومی Mi 5s و شیائومی Mi 5s پلاس عرضه شد که از چیپست اسنپدراگون 821 بهره‌مند بودند. مدل پلاس دومین محصول این کمپانی چینی است که از دوربین دوگانه برخوردار بوده و نخستین مدل ساخت شیائومی با پیاده‌سازی ترکیب مدرن سنسورها (دو سنسور 13 مگاپیکسلی شامل یکی سنسور رنگی و یک سنسور مونوکروم) به شمار می‌رود. با توجه به قیمت 345 دلاری برای مدل معمولی و 390 دلاری برای مدل پلاس، این دو نمونه نیز با قیمت رقابتی خود دیگر پرچمداران را به چالش کشیدند.

سال گذشته شاهد عرضه گوشی پرچمدار شیائومی Mi 6 بودیم که در عین بهره‌مندی از تراشه اسنپدراگون 835، قیمت آن 360 دلار اعلام شد. در حالی که عادت کرده بودیم رابط کاربری MIUI را در تمام دیوایس‌های این کمپانی ببینیم، اما سال گذشته شاهد معرفی محصول جدیدی از سوی برادران چینی‌مان بودیم که عضوی از پروژه اندروید وان بوده و طعم شیرین اندروید خالص را برای کاربران فراهم می‌کرد. این دیوایس که شیائومی Mi A1 نام داشت، بیش‌تر شبیه به یک دستگاه نکسوس بود تا این‌که محصولی از شیائومی باشد. البته نسل دوم این گوشی نیز اخیرا معرفی و به بازار عرضه شده است.

شیائومی Mi A1

یکی از آخرین تلاش‌های یاران لی جون را باید طراحی، توسعه و عرضه گوشی گیمینگ شیائومی بلک شارک قلمداد کرد. اقدامی موفق که بازخوردهای مثبتی داشته و توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است. این پایان ماجرا نبوده و همین چند وقت پیش شاهد رونمایی از پرچمداران جدید سری Mi بودیم که البته امسال عضو جدیدی به خود می‌دید. در کنار رونمایی از گوشی شیائومی Mi 8، نسخه‌ای دیگر از آن با نام شیائومی Mi 8 اکسپلورر ادیشن نیز به نمایش آمد که نکته بارز آن، بهره‌مندی از قاب پشتی شفاف محسوب می‌شود. امسال در حالی که پرچمداران دیگر کمپانی‌ها قیمتی بیش از 900 دلار داشتند، پرچمداران شیائومی با همان قابلیت‌ها و توانمندی‌ها با قیمت حدودا 420 دلاری خود بیش از پیش در کانون توجه کاربران قرار گرفتند.

علاوه بر همه این‌ها، نباید از سهم عظیمی که شیائومی در تولید محصولاتی با حاشیه کم نمایشگر دارد، به این آسانی گذشت. مقصود ما گوشی شیائومی Mi Mix است که توسط فیلیپ استارک طراحی شده و در زمانی که همه اسمارت‌فون‌ها نمایشگری با نسبت تصویر 16 به 9 داشتند، می میکس قصه ما با پنل 17 به 9 خود شروعی بر طراحی تازه دنیای موبایل بود. آن‌طور که اعلام شده، چینی‌ها 6 ماه زمان صرف کردند تا گوگل را قانع کنند از دستگاهی با نسبت تصویر غیر متعارف و درازتر از 16 به 9 پشتیبانی کند. جالب است بدانید شیائومی نمایشگر 6.4 اینچی این دیوایس را در بطن محصولی مانند آی‌فون 7 پلاس قرار داده که نمایشگری 5.5 اینچی با نسبت تصویر 16 به 9 دارد.

در حقیقت گوشی می میکس نقشه راهی برای پرچمداران سال 2017 و 2018 شد تا نمایشگری با حاشیه کم‌تر داشته باشند؛ البته بدون ناچ، که متاسفانه یا شاید هم خوشبختانه برخلاف برنامه شیائومی به مد این روزهای صنعت موبایل تبدیل شده است. پیش از این شیائومی را به خاطر طراحی‌های تکراری و الهام گرفته از دیگر کمپانی‌ها می‌شناختیم که از خلق یک طراحی خودساخته عاجز بود اما با ورود می میکس داستان عوض شد. پس از ورود این دیوایس، به نوعی شیائومی خود را رهبری برای طراحی اسمارت‌فون‌ها می‌دید، به جای آن‌که یک پیرو و دنبال‌کننده انگشت‌نما باشد.

آخرین و جدیدترین محصول این کمپانی نیز شیائومی پوکوفون F1 نام دارد که همین چند روز پیش معرفی شد. این محصول به جای آن‌که یک اسمارت‌فون باشد، بیش‌تر شبیه به یک ماده مخرب است! زیرا در روزگاری که تمامی پرچمداران مطرح دنیا برچسب قیمتی 1000 دلاری را با خود یدک می‌کشند، پوکوفون F1 ضمن بهره‌مندی از بهترین سخت‌افزارهای جهان، با قیمت 300 دلاری خود آمده تا وجهه تمام پرچمداران را با قیمت بی‌نظیر خود تخریب کند تا نشان دهد در سال 2018، با 300 دلار هم می‌توان صاحب یک پرچمدار تمام عیار، قدرتمند و همه چیز تمام شد.

امروزه شهرت شیائومی در ساخت محصولاتی با سخت‌افزار قدرتمند و در عین حال ارزان قیمت است که قدرت خرید بیش‌تری را در اختیار اکثریت کاربران قرار می‌دهد. همین موضوع باعث شده که رشد این کمپانی در این هشت سال به حدی باشد که حالا نام و آوازه آن در سراسر دنیا پیچیده است. حضور شیائومی در بین 4 تولیدکننده برتر صنعت موبایل در جهان نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد. با آن‌که شیائومی پس از هواوی در رتبه دوم برترین فروشندگان کشور چین قرار دارد، اما این افتخار نصیب اهالی این کمپانی جوان شده که در صدر تولیدکنندگان حاضر در کشور هند قرار گیرند.

شیائومی اخیرا در تلاش برای ورود رسمی به بازار ایالات متحده بوده و قدم‌های مثبتی نیز در این راه برداشته است. ضمن آن‌که با توجه به احداث فروشگاه‌های رسمی در اروپا و استقبال خوبی که در طی سال‌های اخیر از محصولات این کمپانی در قاره سبز شده، انتظار داریم که شیائومی هم‌چنان روی نوار موفقیت قرار داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH