چگونه کیفیت و حجم صدا را در اندروید بهبود دهیم؟!

همان‌طور که می‌دانید همه گوشی‌های هوشمند دارای کیفیت یکسان در بلندگو یا حجم صدا نیستند. در واقع این دو مسئله می‌توانند شما را از شنیدن یک صدای عالی محروم کنند. در ادامه این مطلب چند نکته را به منظور کمک به بهبود کیفیت صدا و افزایش حجم آن در سیستم‌عامل اندروید ارایه کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

تنظیمات خود را بررسی کنید

شما می‌توانید کیفیت صدای اندروید را از طریق تنظیمات بهینه‌سازی کنید. با این همه تمام رابط‌های کاربری اندروید این قابلیت را ندارند، بنابراین این گزینه برای همه کاربران کار نخواهد کرد. اگر دستگاه شما چنین قابلیتی را داشته باشد، استفاده از این روش آسان خواهد بود و هنگامی که شما برای اولین بار آن را انجام بدهید، قادر خواهید بود به سرعت تنظیمات صوتی خود را در آینده نیز انجام دهید.

برای دستگاه‌های سامسونگ شما باید هر کدام از دستگاه‌های صوتی که می‌خواهید استفاده کنید (اگر از آن‌ها استفاده می‌کنید) را وصل کرده و سپس موارد زیر را انجام دهید:

وارد بخش تنظیمات شده و روی گزینه Sounds and vibration، ضربه بزنید و سپس از منوی ارایه شده گزینه Sound quality and effects را انتخاب نمایید. با انجام این کار شما باید مجموعه‌ای از گزینه‌های موجود به منظور افزایش کیفیت صوتی را در اختیار داشته باشید.

MIUI که یک رام سفارشی شیائومی برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها بوده، مجهز به تقویت‌کننده برای هدفون است. کافی است آن را فعال کرده و نوع مورد استفاده را انتخاب نمایید. شما باید میان هدفون‌های in-ear و عادی یکی را انتخاب کنید.

رابط کاربری Xperia به شما اجازه می‌دهد تا از تنظیمات ClearAudio استفاده کنید و یک اکولایزر را در اختیار داشته باشد. شما می‌توانید از طریق تنظیمات از آن به راحتی استفاده کنید.

همچنین با استفاده از رابط کاربری HTC Sensation، شما می‌توانید بوم ساند (BoomSound) را تغییر دهید اما واقعا هیچ دلیلی برای خاموش کردن آن وجود ندارد، زیرا کیفیت صدا بدون آن بسیار وحشتناک است. HTC Sense، در واقع یک مجموعه نرم‌افزاری است که توسط HTC طراحی شده و عمدتاً بر روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید این شرکت قابل استفاده است.

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید تنظیمات صوتی خود را در رابط کاربری ال‌جی یا اندروید استوک بهینه‌سازی کنید.

یک برنامه موسیقی جدید را دانلود کنید

شما همچنین می‌توانید به منظور افزایش کیفیت صدای دستگاه از نرم‌افزارهای موسیقی جایگزین که دارای ابزارهای کنترلی بیشتری هستند، استفاده نمایید. Poweramp یا PlayerPro دو برنامه‌ مفید و کاربردی در این زمینه هستند. هر دو این برنامه‌ها با بسته‌های صوتی، تنظیمات پیش‌فرض، تقویت باس و سایر موارد کاربردی امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. فقط مطمئن شوید که پوشه‌های موسیقی شما در قسمت تنظیمات برنامه بررسی می‌شوند.

نرم‌افزار Poweramp، اکولایزر 10 بانده را به کاربران ارایه می‌دهد و نرم‌افزار PlayerPro گزینه‌های پیکربندی صوتی پیشرفته و همچنین بسیاری از روش‌های سفارشی کردن تجربه بصری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قیمت این نرم‌افزار 3.99 دلار است، اما نسخه آزمایشی رایگان آن نیز در دسترس است.

دانلود اکولایزر

کنترل‌های صوتی پیش‌فرض موجود بر روی اکثر گوشی‌ها کاملاً دقیق نیستند. بعضی از آن‌ها دارای یک اکولایزر اساسی هستند، اما اغلب آن‌ها فقط در برنامه موسیقی پیش‌فرض کار می‌کنند و کنترل صوتی را از طریق پخش‌کننده موسیقی انجام نمی‌دهند. این بسیار مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که هیچ نرم‌افزاری در زمانی که سخت‌افزار به درستی کار نمی‌کند، معجزه نخواهد کرد اما با اعمال چند تنظیم ساده، کیفیت صدا به صورت قابل توجهی بهبود می‌یابد.

بنابراین توصیه می‌کنیم به پلی‌استور مراجعه کنید و یک گزینه مناسب و معقول را تهیه نمایید. به عنوان مثال شما می‌توانید برای این منظور از Music Volume EQ و Bass Booster کمک بگیرید.

جایگاه اسپیکر را پیدا کنید

ممکن است انجام این کار احمقانه به نظر برسد، اما اولین چیزی که باید بدانید پیدا کردن جایی است که صدا از آن قسمت پخش می‌شود. بسیاری از  گوشی‌ها دارای بلندگوهای دوقلو هستند، اما اغلب تنها یکی از آن‌ها تولید صدا می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر بلندگوی شما مسدود شده باشد، کیفیت صدا پایین و یا غیرقابل انتظار خواهد بود.

برای پیدا کردن اسپیکر کافی است یک آهنگ را پخش کرده و سپس دست خود را بر روی حفره‌های موجود بر روی گوشی قرار دهید، این‌قدر این کار را انجام دهید تا اسپیکر را پیدا کنید. مکان‌های زیادی برای مخفی بودن اسپیکر وجود ندارد، بنابراین زمانی که آن را پیدا کردید به راحتی می‌توانید به دنبال حل مشکل آن باشید.

در واقع هنگامی‌که شما محل اسپیکر را پیدا کنید به راحتی می‌توانید تصمیمات هوشمندتری را در مورد چگونگی قرار دادن گوشی هوشمند خود داشته باشید تا اسپیکر آن بهترین شانس را برای درخشش داشته باشد.

همچنین لازم است بلندگوها را هنگام نگه داشتن گوشی خود مسدود نکنید، این یک اشتباه رایج است که اغلب کاربران در خصوص بلندگوهایی که در قسمت پایین گوشی قرار دارند، انجام می‌دهند. علاوه‌بر این بهتر است بلندگوها را به طرف خود قرار دهید تا نتایج بهتری را بدست آورید.

ممکن است اسپیکر شما مسدود شده باشد؛ آن را بررسی کنید

اگر گوشی شما دارای یک پوشش محافظ باشد، قطعاً کیفیت صدای اسپیکرها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع تمام ارتعاش‌هایی که از داخل گوشی شما می‌آید، توسط لایه اضافی از پلاستیک یا لاستیک منحرف می‌شود. همه سازندگان نگرانی‌های شما در خصوص این موضوع را درک نمی‌کنند. برخی از موارد حتی قطعات ضروری گوشی مانند جک صوتی، میکروفون یا اسپیکر را مسدود می‌کنند. بنابراین قبل از این‌که اقدام به خرید کنید، بهتر است حتماً مطمئن شوید که هیچ چیزی اسپیکر را مسدود نکرده است.

استفاده از هدفون

واقعیت ساده این است که اکثر بلندگوهای گوشی هوشمند به اندازه کافی خوب نیستند تا کیفیت صحیح صدا را حتی از یک برنامه موسیقی ممتاز یا اکولایزر نیز دریافت کنند. این در واقع جایی است که یک هدست مناسب می‌تواند به شما کمک کند. البته بعضی از تنظیمات صدا در گوشی شما حتی بدون هدفون اعمال نمی‌شوند.

برای این منظور لیستی از بهترین هدفون‌ها را بررسی کنید و اقدام به خرید نمایید. البته همان‌طور که می‌دانید همه هدفون‌ها دارای کیفیت یکسان نیستند و انواع مختلف آن‌ها برای موقعیت‌های مختلف کاربرد دارد.

استفاده از اسپیکرهای هوشمند

هدفون‌ها یک گزینه عالی برای این منظور هستند، اما وقتی در خانه حضور دارید، تکلیف چیست؟ امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند هنگامی که به خانه می‌آیند گوشی خود را در جایی قرار دهند و سپس از دستیار صوتی آن برای مدیریت کارهای روزانه خود استفاده کنند.

نه تنها اسپیکرهای هوشمند مانند گوگل‌هوم و آمازون اکو کیفیت صدا را دوچندان می‌کنند بلکه ابزارهای تخصصی صوتی مانند JBL و Sonos نیز اسپیکرهای هوشمند خود را با الکسا و یا دستیار گوگل در اختیار طرفداران موسیقی قرار می‌دهند.

افزایش حجم بلندگو

اگر گوشی شما روت شده باشد، گزینه‌های زیادی از برنامه‌های موجود وجود دارد که می‌توانند با استفاده از چند ترفند ساده حجم حداکثری صدا را برای شما فراهم کنند. اما اگر نمی‌خواهید گوشی خود را روت کنید و یا برای استفاده از نرم‌افزارهای افزایش صدا متقاعد نشده‌اید، هنوز چند راهکار برای شما وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

کافی است کمی اطلاعات خود را در زمینه امواج صوتی بیشتر کنید. اگر گوشی خود را در یک گوشه قرار دهید و خروجی اسپیکر آن را به سمت آن بچرخانید، به راحتی می‌توانید یک صدای بلندتر را دریافت کنید. همین منطق در خصوص هر شیئی اعمال می‌شود؛ به عنوان مثال اگر گوشی خود را در جعبه، کاسه یا در یک شیشه قرار دهید، صدای بلندتری را دریافت خواهید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH