نظرات بزرگ‌ترین منتقدان دنیا در رابطه با آی‌فون Xr اپل

شرکت اپل در رویداد اخیرش از آی‌فون‌های جدید خود رونمایی کرد. در کنار اولد داران کوچک و بزرگ امسال اپل، یک عضو جدید با اندازه‌ای متوسط دیده می‌شود که آی‌فون Xr نام دارد. در واقع هدف از تولید این نسخه، ارایه محصولی ارزان قیمت و در عین توانمند بود تا کاربرانی که قدرت خرید نسخه‌های دیگر را ندارند، بتوانند از آی‌فون Xr بهره‌مند شوند.

همه ما می‌دانیم که آی‌فون‌های اپل جزو گران قیمت‌ترین اسمارت‌فون‌های بازار به شمار می‌روند که قیمت آن‌ها نیز هر ساله با افزایش نسبتا چشم‌گیری روبرو می‌شود. از یک طرف قیمت بالای آی‌فون‌ها و ناتوانی برخی از اقشار برای تهیه‌شان و از طرف دیگر مشاهده علاقه کاربران برای داشتن یکی از آن‌ها، اهالی اپل را بر آن داشت تا در کنار نسخه‌های استاندارد آی‌فون‌های امسال، از یک نسخه ارزان قیمت‌تر رونمایی کنند تا بتوانند گزینه‌ای را پیش روی اقشار کم‌بضاعت بگذارند. در حقیقت آی‌فون Xr نسخه کمی ضعیف شده‌تر از نمونه‌های استاندارد است که با اندکی تغییرات جهت کاهش هزینه‌های تولید همراه شده است.

فیل شیلر در مراسم اپل ابتدا دو گوشی آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس را معرفی کرد. اپل همان اول کار انتظاراتش را مدیریت کرد و اعلام داشت که می‌خواهند دیوایس جدیدشان تا حد ممکن نظر مردم را جلب کند و فروش خوبی کسب کند. پس از آن شاهد معرفی آی‌فون Xr بودیم؛ پرچمداری فاقد بدنه‌ای از جنس استیل که امسال جای خود را به آلومینیوم مخصوصی داد که در صنعت هوا و فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید مهم‌ترین علت ارزان‌تر بودن این نسخه به نمایشگر به‌کار رفته در آن مربوط شود؛ جایی که پنل 6.1 اینچی LCD آن به دور از فناوری اولد بوده و رزولوشن 1792 در 828 پیکسل دارد. البته خود اپل اذعان داشت که این نمایشگر، پیشرفته‌ترین نمونه LCD به کار رفته در صنعت موبایل است. خب بیایید در جدول زیر خلاصه‌ای از مشخصات این محصول را با هم مرور کنیم.

ابعاد 8.3 در 75.7 در 150.9 میلی‌متر
وزن 194 گرم
خصوصیات نمایشگر 6.1 اینچ، LCD، رزولوشن 828 در 1792 پیکسل، 326 ppi
دوربین اصلی 12 مگاپیکسل، مجهز به لرزشگیر اپتیکال و فلاش LED
دوربین سلفی 7 مگاپیکسل
میزان رم 3 گیگابایت
میزان حافظه داخلی 64، 128 و 256 گیگابایت
درگاه کارت حافظه ندارد
پردازنده اپل A12 بایونیک (6 هسته‌ای)
ارتباطات LTE ،HSPA، بلوتوث و NFC

 

دستی باز برای انتخاب رنگ

آی‌فون Xr در رنگ‌های سفید، زرد، مشکی، آبی و قرمز (خود اپل نام این نسخه را PRODUCT RED نامیده است) عرضه خواهد شد. رِنی ریچی، وبلاگ‌نویس معروف کانادایی و سردبیر وب‌سایت iMore درباره این گوشی توییتی با این مضمون منتشر کرده است: “سفید، زرد، مشکی، آبی و مرجانی در بدنه آلومینیوم و شیشه‌ای. نمایشگر سراسری یا اصطلاحا لبه‌به‌لبه که از بالا تا پایین کشیده شده، رنگ قرمز زیبا و استاندارد IP67. نمایشگر LCD پیشرفته با تطبیق و پوشش کامل پیکسل‌ها که تا به حال در نوع خود بهترین است. نمایشگری با نام Liquid Retin”

 

آی‌فونی ارزان که هنوز هم تجربه کاربری آی‌فون 10 را القا می‌کند

اپل هنگام معرفی این محصول بارها و بارها تاکید کرد که علی‌رغم وجود تنها یک دوربین اصلی، آی‌فون Xr بسیاری از خصوصیات و فواید برادران گران قیمت‌تر خود را داراست. این یعنی آی‌فون ارزان قیمت ما از فناوری اسمارت HDR بهره برده، قابلیت تنظیم عمق صحنه‌ها را داشته و قادر به ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه است. با این حال هر ارزانی یک علتی دارد و اپل برای کاهش هر چه بیش‌تر هزینه‌های تولید، قید استفاده از فناوری تاچ سه‌بعدی یا همان 3D تاچ را زده اما به جای آن قابلیتی را نهاده که به موجبش کاربر پس از لمس طولانی‌تر نمایشگر، یک بازخورد لمسی از طرف صفحه نمایش دریافت خواهد کرد. از طرفی باید به حضور چیپست جدید و قدرتمند اپل A12 بایونیک در این دستگاه اشاره کرد که در دو آی‌فون دیگر نیاز مورد استفاده قرار گرفته است..

آیا می‌توان آی‌فون Xr را قاتل پیکسل‌های گوگل دانست؟ David Ruddock از وب‌سایت اندروید پلیس به این سوال پاسخ مثبتی می‌دهد اما توجیهات او کاملا متقاعد کننده نبود. وی در توییت خود اظهار داشت: “آی‌فون Xr مجهز به پردازنده‌ای است که یک نسل جلوتر از نمونه‌ای خواهد بود که در نسل بعدی پیکسل‌ها به‌کار گرفته خواهد شد. هم‌چنین باید به مزیت‌های این آی‌فون مانند پاسخ لمسی بهتر، تکنولوژی فیس آی‌دی، قابلیت شارژ بی‌سیم، نمایشگر LCD پیشرفته‌ای که بسیار خوب تنظیم شده، اندازه متوسط و البته استاندارد و قیمت کم‌تر در مقابل پیکسل جدید توجه داشت. به نظر من این آی‌فون برنده واقعی سال 2018 است.”

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که آی‌فون Xr را بیش‌تر از نسخه‌های اولد و گران قیمت امسال می‌پسندند؟ Jonathan Morrison به عنوان یکی از ستاره‌های یوتیوب و کسی که در زمینه بررسی محصولات اپل شهرت زیادی دارد، در این‌باره نظری مثبت از خود نشان داد. وی در توییتر این‌گونه واکنش نشان داد: ” با این‌که فروش این گوشی هنوز شروع نشده، اما فروش خوبی کسب خواهد کرد. اندازه‌ای عالی. شاید شما از نمایشگر اولد و دوربین دوگانه بی‌بهره باشید اما بسیاری از مردم به آن توجهی نمی‌کنند. رنگ‌های زیبا‌یی هم برای آی‌فون Xr در دسترس است. اگر آن را می‌خواهید، فقط 699 دلار.”

البته قیمت 699 دلاری اعلام شده تنها برای پیش‌فروش بوده و هنگام عرضه رسمی با قیمت‌های دیگری روبرو خواهیم بود. طبق اعلام اپل، پیش‌فروش آی‌فون Xr از تاریخ 19 اکتبر (27 مهر) آغاز خواهد شد اما فروش رسمی آن از روز 26 اکتبر (برابر با 4 آبان) استارت می‌خورد. قیمت نسخه‌های مختلف این دستگاه نیز به شرح زیر است:

  • نسخه مجهز به 64 گیگابایت حافظه داخلی –> 749 دلار
  • نسخه مجهز به 128 گیگابایت حافظه داخلی –>799 دلار
  • نسخه مجهز به 256 گیگابایت حافظه داخلی –> 899 دلار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH