نتایج بنچمارک آی‌فون Xs اپل منتشر شد: قدرتمند و بدون رقیب!

شکی نیست که آی‌فون‌های اپل جزو بهترین اسمارت‌فون‌های هر سال بوده و کم‌تر دیوایسی پیدا می‌شود که قدرت رقابت با آن‌ها را داشته باشد. آی‌فون‌های سه‌گانه امسال مجهز به چیپست اپل A12 بایونیک هستند که به عنوان اولین چیپست 7 نانومتری تجاری شده در جهان شناخته می‌شود. در همین حال، اخیرا گوشی آی‌فون Xs در بنچمارک آنتوتو حضور یافته و قدرت تراشه جدید اپل و آی‌فون‌های 2018 را به رخ حریفان کشیده است.

اپل هنگام رونمایی از آی‌فون‌های جدیدش هیچ اشاره‌ای به میزان رم این دستگاه‌ها نداشته است (البته کمی بعد مشخص شد آی‌فون Xs مکس و نسخه استاندارد آن به 4 گیگابایت رم تجهیز شده و آی‌فون Xr نیز از 3 گیگابایت رم بهره‌مند است) اما حضور گوشی آی‌فون Xs در این بنچمارک نه تنها میزان رم آن را فاش کرد، بلکه امتیاز نهایی این دیوایس در آنتوتو را نیز آشکار ساخت. مطابق اطلاعات این بنچمارک، پرچمدار ریزنقش اپل توانست از مرز 363 هزار امتیاز عبور کرده و خود را به صدر جدول آنتوتو برساند. این در حالی است که برترین گوشی‌های اندرویدی که مجهز به تراشه اسنپدراگون 845 هستند، به سختی می‌توانند خودشان را به امتیاز 290 هزار نزدیک کنند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر اعلام کنیم، گوشی آی‌فون Xs این تست را با امتیاز 363,525 به پایان رساند. فرکانس بالاتر و بهینه‌سازی‌های اعمال شده بر روی تراشه اپل A12 بایونیک موجب شده تا این هندست در بخش CPU به امتیاز فوق‌العاده 133,561 دست یابد. هم‌چنین به لطف استفاده از پردازنده گرافیکی اختصاصی که امسال سرعتی 50 درصد بالاتر از نمونه سال گذشته دارد، پرچمدار اپل در بخش GPU موفق به کسب امتیاز 150,931 شد. این در حالی است که امتیاز ثبت شده در بخش UX به 66,474 می‌رسد. افزایش ظرفیت حافظه رم از 3 به 4 گیگابایت و پرفورمنس بهتر رم جدید نهایتا منجر به آن شده که آی‌فون Xs در بخش RAM به امتیاز 12,559 نائل شود.

در مقایسه با چیپست اپل A11 بایونیک که در آی‌فون‌های سال گذشته مانند آی‌فون 10 حاضر است، چیپست اپل A12 بایونیک از همان شش هسته پردازشی بهره می‌برد. با این حال شاهد بهبود 33.3 درصدی در بخش عملکرد، افزایش دو برابری امتیاز GPU، بهبود 50 درصدی در بخش UX و پیشرفت 20 درصدی در قسمت RAM هستیم که دلیل برتری تراشه جدید در مقایسه با نمونه سال گذشته و البته رقبای اندرویدی را توجیه می‌کند.

همان‌گونه که اشاره کردیم، چیپست اپل A12 بایونیک همانند نسل قبلی خود از شش هسته بهره‌مند است که در دو کلاستر دسته‌بندی شده‌اند. دو هسته پرقدرت و پرمصرف موجود در این تراشه تا 15 درصد سرعت بیش‌تر و چهار هسته کم‌مصرف و ضعیف‌تر نیز 50 درصد انرژی کم‌تری در مقایسه با نمونه‌های موجود در چیپست اپل A11 بایونیک دارند. با این‌که پرچمداران اندرویدی از پردازنده‌های گرافیکی 18 تا 20 هسته‌ای بهره می‌برند، اما واحد گرافیکی پرچمداران اپل را پردازنده‌ای 4 هسته‌ای شکل داده که البته امسال با افزایش 50 درصدی سرعت همراه شده است تا علی‌رغم همه تصورات، تمام اندروید‌های بازار را پشت سر بگذارد.

نمایشگاه IFA 2018 حدودا دو هفته پیش در شهر برلین برگزار شد و هواوی از تراشه جدید کایرین 980 رونمایی کرد. درست است که این چیپست نخستین نمونه معرفی شده با معماری 7 نانومتری در جهان است، اما افتخار اولین تراشه عرضه شده به بازار به نماینده اپل می‌رسد. تراشه مذکور که قرار است در گوشی‌های هواوی میت 20 و میت 20 پرو مورد استفاده قرار گیرد، اوایل امسال به صورت غیر رسمی تستی را در بنچمارک آنتوتو پشت سر گذاشت و توانست به حوالی امتیاز 350 هزار دست پیدا کند. به هر حال هنوز تا روز 16 اکتبر (24 مهر) حدود یک ماه زمان باقی مانده تا پس از معرفی پرچمداران جدید هواوی، توانایی‌ها و قدرت آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

چیپست پرچمدار اسنپدراگون 855 نیز قرار است اواخر سال جاری میلادی معرفی شود که آن هم از معماری 7 نانومتری بهره‌مند بوده و قدرت‌بخش اکثر پرچمداران اندرویدی سال 2019 خواهد بود. همان‌گونه که در خلال این مطلب مشاهده کردید، پرچمداران جدید اپل فاصله‌ای 70 هزار امتیازی را در صدر جدول بنچمارک آنتوتو با رقبای اندرویدی خود ایجاد کرده‌اند. حال منتظریم ببینیم که آیا دیوایس‌های مجهز به دو چیپست کایرین 980 و اسنپدراگون 855 قادر به سبقت گرفتن از سوگولی‌های کوپرتینویی‌ها هستند یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH