اکسپریا XZ3

بررسی عملکرد گوشی اکسپریا XZ3 سونی: بی‌عیب و نقص!

چند وقتی است که از معرفی گوشی اکسپریا XZ3 می‌گذرد. پرچمداری که قرار است آب رفته سونی در بازار اسمارت‌فون‌ها را به جوی بازگرداند. سونی فهمیده که رقابت در حال حاضر سخت‌تر از همیشه است و رقبایی پیش روی خود می‌بیند که از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. پس اگر قصد دارد که در رقابت باقی بماند، باید بعضی چیزها را تغییر دهد.

علی‌الظاهر حقیقت ماجرا هم همین بوده و اکسپریای جدید اندکی متفاوت‌تر از آن چیزی است که تاکنون از سونی سراغ داشتیم. اما این سوال پیش می‌آید که آیا اکسپریا XZ3 که عنوان پرچمداری را با خود یدک می‌کشد، واقعا شایستگی این لقب را داشته و عملکرد قابل قبولی همانند دیگر پرچمداران از خود به جا می‌گذارد یا خیر. برای رسیدن به جواب این سوال همراه آی‌تی‌رسان و این مقاله باشید تا نحوه عملکرد و توانایی‌های اکسپریا XZ3 را زیر ذره‌بین ببریم.

یک استراتژی عجیب و غریب

حدودا دو ماه از معرفی پرچمدار سابق این کمپانی یعنی گوشی اکسپریا XZ2 پریمیوم می‌گذرد که همین اندک تغییرات پرچمداران سونی از زمان آن شروع شد. شاید از عنوان این بخش تعجب کرده باشید اما تعجب‌تان وقتی بیش‌تر می‌شود که بدانید این دستگاه و اکسپریا XZ3 هر دو از تراشه اسنپدراگون 845 (دارای هشت هسته پردازشی متشکل از چهار هسته پرقدرت کریو 385 طلایی با حداکثر فرکانس 2.8 گیگاهرتز و چهار هسته کم‌مصرف کریو 385 نقره‌ای با حداکثر فرکانس 1.7 گیگاهرتز) بهره می‌برند اما مدل پریمیوم از 6 گیگابایت رم بهره‌مند بوده و اکسپریا XZ3 که پرچمدار جدیدتر این کمپانی است، در کمال تعجب به 4 گیگابایت رم مجهز شده است!

از نظر حافظه داخلی، هر دو مدل از 64 گیگابایت حافظه داخلی سود می‌برند که البته توسط درگاه کارت حافظه قابل افزایش است. در بخش اتصالات نیز هیچ تفاوتی میان این دو وجود نداشته و از همان استانداردهای مشخص شده بلوتوث و وای‌فای استفاده شده است. همین مسئله خود می‌تواند نشان‌دهنده یکی از معایب چرخه تولید سریع کمپانی‌هایی امثال سونی باشد که هر ساله دو سری پرچمدار عرضه می‌کنند. تکنولوژی هنوز آن‌قدر بالغ و کامل نشده و تولیدکنندگان نیز به راحتی قادر به بازیابی قطعات و کامپوننت‌ها نیستند. این یک استراتژیِ انتخاب شده بوده اما کمی عجیب است که ببینید مدل جدیدتر یک پرچمدار با نسل قبلی قابلیت‌های مشابهی داشته باشد و حتی در بعضی بخش‌ها از آن ضعیف‌تر نمایان شود.

عملکرد اکسپریا XZ3 در حالت تئوری

در حالی که بعضی از کاربران یک گوشی پرچمدار گیمینگ می‌خواهند که کند نشود و تجربه روان و بدون تاخیری ارایه دهد، افرادی هم هستند که فقط بهترین‌ها را می‌خواهند. برای تصمیم‌گیری میان این دو گروه، ما مدل‌های مد نظر هر دو دسته را در معرض تست‌های بنچمارک‌های مختلف قرار دادیم تا امتیازهای به‌دست آمده، مشخص‌کننده نتیجه نهایی باشد. از این نتایج می‌توانید قابلیت‌های محاسباتی و گرافیکی یک اسمارت‌فون را اندازه‌گیری کرده و سپس آن را با دیگر مدل‌های بازار مقایسه کنید. البته این اعداد و ارقام تنها یک شاخص بوده و نمی‌توانند که لزوما نشان‌دهنده عملکرد یک دستگاه در استفاده‌های معمول روزمره باشند. در جدول زیر به مقایسه بنچمارک‌های اکسپریا XZ3 و وان‌پلاس 6 (به عنوان یکی از بهترین‌ها در زمینه عملکرد دستگاه) پرداختیم.

بنچمارک/نام گوشی اکسپریا XZ3 وان‌پلاس 6
3DMark Sling Shot Extreme 4,193 4,668
3DMark Sling Shot Vulkan 3,188 3,819
3DMark Sling Shot 5,175 6,270
3DMark Ice Storm Unlimited 66,801 63,996
Geekbench 4 Single Core 2,395 2,390
Geekbench 4 Multi Core 8,910 9,024
Passmark Memory 12,400 12,424
Passmark Disk 75,849 74,557

هر دو دیوایس فوق هنگام اجرای تست‌ها، اندروید 9 پای را اجرا می‌کردند. همان‌گونه که در جدول فوق مشخص است، نتایج بنچمارک‌های وان‌پلاس 6 در اکثر بخش‌ها بهتر از نماینده سونی بوده که باید به تاثیر به‌روزرسانی این دستگاه به اندروید P نیز اشاره کرد که پس از آن، عملکرد این دیوایس کاملا بهبود یافت. این دو در در تست‌های گیک‌بنچ عملکرد نسبتا یکسانی از خود به جا گذاشتند (البته در بخش چند هسته‌ای وان‌پلاس 6 برتری محسوس‌تری دارد). در بخش گرافیکی نیز وان‌پلاس 6 به جز یک مورد، در بقیه قسمت‌ها برتری مطلقی بر رقیب سامورایی خود دارد.

چگونگی عملکرد اکسپریا XZ3 در واقعیت

پس از چند روز کار کردن با اکسپریا XZ3، حالا وقت آن رسیده که خیلی سریع، مختصر و مفید به این سوال پاسخ دهیم که عملکرد پرچمدار جدید سونی چگونه است. به طور کلی می‌توانیم نظر مثبتی درباره این دستگاه داشته باشیم اما اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، حقیقت این است که سوگولی ژاپنی‌ها دستورات را خیلی سریع اجرا می‌کند، برنامه‌ها را بدون هیچ مشکلی باز می‌کند، بازی‌ها هیچ گونه لگ و کندی ندارند و مالتی تسکینگ (انجام هم‌زمان چند کار) در آن خیلی روان انجام می‌شود. ما این دیوایس را با نرم‌افزارها و بازی‌های زیادی تست کردیم و خوشبختانه هیچ اثری از ضعف و ناتوانی گرافیکی و یا مشکل داغ کردن در اکسپریا XZ3 ندیدیم.

اکسپریا XZ3

البته گاهی با یک مشکل روبرو می‌شدیم که آن هم برای زمانی است که نمایشگر خاموش می‌شد و تا چند ثانیه قادر به روشن کردن آن نبودیم. این مورد برای من (نویسنده مقاله منبع) که در حال رفتن به هواپیما بوده و بلیطم در حافظه تلفنم قرار داشت، کمی ترسناک و دلهره‌آور بود! با این حال قرار نیست این اتفاق برای همه رخ دهد. خیلی راحت بگوییم، گوشی سونی اکسپریا XZ3 همان چیزی است که از یک پرچمدار سال 2018 انتظار می‌رود؛ پرچمداری بدون مشکل در بحث عملیاتی با بهترین و بی‌نقص‌ترین عملکرد. حالا می‌توان گفت فرقی نمی‌کند که پرچمدار جدید با بهبود همراه شده یا نه، مهم این است که عملکرد آن عالی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH