بررسی دوربین اکسپریا XZ3 سونی؛ شانس مجدد ژاپنی‌ها برای کسب دوباره اعتبار!

اواسط تابستان امسال و هم‌زمان با برپایی نمایشگاه IFA 2018 در شهر برلین شاهد معرفی گوشی اکسپریا XZ3 به عنوان پرچمدار جدید ژاپنی‌ها بودیم. بر کسی پوشیده نیست که سونی نامی آشنا در صنعت تصویربرداری بوده و به عنوان یک مرجع معتبر در این زمینه محسوب می‌شود. بر همین اساس قصد داریم با بررسی دوربین اکسپریا XZ3 ببینیم که آیا سونی قادر بوده تا یک دوربین باکیفیت را در پرچمدارش بگنجاند یا آن‌که هم‌چنان باید به دنبال اعتبار بر باد رفته خود باشد.

اکسپریا XZ3

به عنوان رهبر و برترین تولیدکننده سنسور دوربین در جهان، همواره این انتظار از سونی می‌رود که بهترین دوربین موبایلی بازار در تصاحب پرچمدارانش باشد اما تاکنون همیشه خلاف این امر به وقوع پیوسته و گوشی‌های سری اکسپریا نتوانستند عملکرد خوبی (خصوصا در شرایط نوری ضعیف و محیط‌های کم‌نور) از خود بر جای بگذارند. با این همه کنجکاویم که ببینیم سامورایی جدید چگونه عمل می‌کند. آیا این آقای تک‌چشم سونی می‌تواند سنت‌ها را بشکند و قواعد این بازی را از نو ترسیم کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها همراه آی‌تی‌رسان باشید.

سونی همان تکنولوژی حاضر در گوشی اکسپریا XZ2 را در پرچمدار جدیدش به کار گرفته و شاهد حضور سنسوری از نوع ExmoreRS با نام IMX400 در این گوشی هستیم که رزولوشن تصویر آن 19 مگاپیکسل بوده و اندازه‌ای 1/2.3 اینچی دارد. این دوربین در پیش روی خود لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.0 را می‌بیند که حداقل روی کاغذ همین ابتدا قافیه را به رقبا باخته است. با این حال سونی سعی کرده که با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مرتبط به پیکسل‌ها، نتایج بهتری را برای پرچمدار بخت برگشته‌اش رقم بزند. شما می‌توانید با مراجعه به این لینک، گالری تصاویر ثبت شده با دوربین این دستگاه را مشاهده کنید.

اکسپریا XZ3

در نور روز و محیط‌های روشن؛ عالی!

در محیط‌هایی که نور کافی باشد، اکسپریا XZ3 قادر به ثبت تصاویر زیبا و باکیفیت است. اگر بخواهیم با کلمات بازی کنیم و منظورمان را برسانیم، باید بگوییم که اکسپریای جدید کارش را به خوبی انجام می‌دهد. حتی اگر در کادر تصویر، الگوهای پیچیده و یا سایه‌های رنگی ایجاد شود، باز هم دوربین این اسمارت‌فون تصویری با جزئیات بالا را در اختیار شما قرار خواهد داد. رنگ‌ها به طور صحیح به نمایش در آمده و تعادل سفیدی یا وایت بالانس نیز راضی‌کننده است. اگر اصرار دارید که به دوربین اکسپریا XZ3 در این بخش ایرادی وارد کنید، می‌توانید به وجود افکت‌های آبرنگ‌مانند در برخی محیط‌ها اشاره کنید اما اگر با چشمانی مانند یک عکاس حرفه‌ای به قضیه نگاه نکنید، چیزی برای ایراد گرفتن وجود ندارد!

یک منظره پاییزی با دمای تابستانی!
یک منظره پاییزی با دمای تابستانی!

نوردهی یا همان اکسپوژر (Exposure) در تمام محیط‌ها تقریبا بی‌نقص است؛ هر چند که در برخی مواقع به صورت نرم‌افزاری برخی تغییرات ایجاد می‌شود (مانند وقتی که از حالت HDR استفاده کنید). هنگامی که الگوهای شما دارای تضاد و کنتراست بالایی باشند، در بعضی شرایط گاها نوردهی بیش از حدی را شاهد هستیم که هر چند آزاردهنده نیست، اما کاملا قابل رویت است.

افکت بوکه؛ حیوانی که نیاز به تربیت کردن دارد!

یک کاربر باتجربه قطعا اهمیت عمق میدان را برای حصول یک افکت بوکه خوب درک می‌کند اما یک فرد تازه‌کار مطمئنا کمی سردرگم خواهد بود که چگونه از این افکت بهره گیرد. نرم‌افزار دوربین این گوشی گاهی اوقات پیغامی با عنوان “impossible to blur the background” را بر روی نمایشگر ظاهر می‌کند. این پیغام به معنای آن است که تار کردن پس‌زمینه ممکن نیست اما عجیب است که بدانید این پیغام در بسیاری از موقعیت‌هایی به نمایش درمی‌آید که دوربین گوشی قاعدتا باید قادر به انجام آن باشد.

اکسپریا XZ3

هنگامی که با افکت بوکه در اکسپریا XZ3 تصویری ثبت کنید، مناطقی را در تصویر خواهید دید که تار نشده و باید افکت بر روی آن اعمال می‌شد و حتی برعکس، جاهایی را خواهید دید که افکت بوکه به اشتباه در آن‌جا اعمال شد. گوشی‌هایی مانند پیکسل 2 و یا هواوی P20 پرو برای انجام این کار گزینه‌های به مراتب بهتری به شمار می‌روند. با این حال اگر در وضعیت خوبی قرار گرفته باشید (برای این کار باید چندین بار تلاش کنید) و یا این‌که دوربین گوشی با مشکل مواجه نشود، نهایتا می‌توانید به ثبت یک عکس خوب با افکت بوکه خوش‌بین باشید.

در تاریکی شب چطور؟

در محیط‌های کم‌نور و یا در تاریکی شب بخشی از جزئیات تصویر از دست می‌رود و هیچ گوشی هوشمندی هم قادر به جلوگیری از آن نیست. در چنین شرایطی، اگرچه تصاویر ثبت شده با دوربین اکسپریا XZ3 کیفیت مطلوب خود را حفظ می‌کند، اما فاصله زیادی با رقبای به‌نام سونی در این رقابت دارد. فقدان تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر در این شرایط به وضوح حس می‌شود. دوربین گوشی نیز برای جبران مافات، زمان کوتاه‌تری را برای شاتر انتخاب می‌کند و حساسیت به نور یا همان ISO را افزایش می‌دهد که البته نتیجه آن هم افزایش نویز در تصاویر خواهد بود! حتی در بعضی شرایط نیز رنگ‌ها تغییر خواهند کرد.

ابرها و آسمان اندکی تیره‌تر از حالت واقعی به ثبت رسیدند!

این مورد خصوصا هنگام غروب خورشید بارز می‌شود که در آن رنگ قرمز موجود در تصاویر به صورت متمایل به صورتی ظاهر خواهد شد. یک کاربر عادی (نه کسی که بتوان به آن عکاس حرفه‌ای گفت) به احتمال فراوان از کیفیت این دوربین راضی خواهد شد و قادر خواهد بود که با آن، تصاویر خوبی را برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا با دیگر افراد به ثبت برساند.

آیا اکسپریا XZ3 سلفی‌بازها را راضی می‌کند؟

در قاب جلویی این دستگاه یک سنسور 13 مگاپیکسلی با اندازه 1/3 اینچ و لنزی با اپرچر f/1.9 دیده می‌شود که به عنوان یک خبر خوب، قادر به ثبت تصاویر HDR نیز خواهد بود. دوربین سلفی اکسپریا XZ3 در طول روز و محیط‌های دارای نور کافی تصاویری قابل قبول را ثبت خواهد کرد و کیفیت آن در تاریکی شب و در محیط‌های کم‌نور نیز با ارفاق راضی‌کننده است. البته باید به این نکته توجه کنید که به دلیل بی‌ثباتی و عملکرد نادرست فوکوس خودکار این دوربین، گاها لازم است که از سوژه مورد نظرتان دو بار عکس بگیرید!

هم چنین دوربین سلفی این گجت توانایی این را دارد که سلفی‌هایی با افکت بوکه را به ثبت برساند که هر چند دستیابی به آن کمی دشوار است، اما نتیجه قابل قبولی را ارایه خواهد داد. به غیر از این مورد، گزینه‌های دیگری نیز برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به موردی با قابلیت روتوش چهره اشاره کرد.

ویدیو؛ بد نیست!

اکسپریا XZ3 قابلیت ضبط ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه را از نسل پیشین خود به ارث برده است. البته رزولوشن ویدیو به 720p یا همان اچ‌دی کاهش یافته و تعجب آور نیست که در برخی اوقات شاهد وجود نویز در آن‌ها باشیم. با این اوصاف می‌توان گفت که باز هم کاربران عادی از عملکرد این دوربین در این بخش رضایت خواهند داشت و حتی فیلم‌برداران آماتور نیز مشکل چندانی با آن نخواهند داشت.

ترکیبی از روشنایی و تاریکی در شهر مون‌پلیه فرانسه!

البته باید توجه کنید که برخلاف سامسونگ و آنر که یک سیستم تشخیص خودکار را برای ضبط ویدیوهای اسلوموشن در نظر گرفته‌اند، در پرچمدار سونی باید به طور دستی لحظه شروع ضبط این نوع ویدیوها را مشخص کنید. درست است که این مورد چندان هم بد نیست، اما باید توجه کنید که زمان‌بندی و توجه شما به سوژه باید دقیق باشد. برای ویدیوهای معمولی نیز، این دوربین از خجالت شما در خواهد آمد و با ضبط ویدیوهایی HDR با کیفیت 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه راضی‌تان خواهد کرد.

خلاصه کلام؛ نزدیک به برترین‌ها!

سونی گام‌های بلندی در بخش تصویربرداری برداشته و اگرچه به سطوح گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت 9 و یا دیگر پرچمداران برتر این زمینه نرسیده، اما هم‌چنان در حد و اندازه‌های خودش عالی عمل کرده و این امید را در دل‌ها ایجاد کرده که نسل بعدی آن بتواند پا به پای برترین‌ها به رقابت بپردازد. این دوربین به برخی بهینه‌سازی‌ها و افزایش سرعت عمل در بخش افکت بوکه نیاز داشته و باید در بحث تصویربرداری در تاریکی شب و محیط‌های کم‌نور (که سخت‌ترین چالش حتی برای برترین دوربین‌های جهان نیز به شمار می‌رود) نیز دستی به سر و رویش کشیده شود. با همه این‌ها، در پایان می‌توان گفت که اکسپریا XZ3 یک دوربین خوب در دل خود دارد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH