بررسی اپلیکیشن فوتبالی

بررسی اپلیکیشن فوتبالی: هر چیزی که از فوتبال می‌خواهید!

اگر از علاقه‌مندان فوتبال هستید و هر لحظه اخبار آن را دنبال می‌کنید، احتمالا از گوشی همراه خود برای پیگیری خبرها استفاده می‌کنید. زمانی برای این کار حتما باید در سایت‌ها و کانال‌های مختلف سرگردان می‌شدید تا بتوانید اخبار، حواشی و نتایج بازی‌های تیم و بازیکن مورد علاقه خود را ببینید و بخوانید. گاهی نیز اخبار جعلی و اشتباه شما را گمراه می‌کردند؛ اما حالا اپلیکیشن فوتبالی تلاش کرده تا تمام اخبار، حواشی، نتایج و هرچیزی که برای یک هوادار فوتبال نیاز است را یک‌جا جمع کند. با آی‌تی‌رسان و بررسی اپلیکیشن کاربردی و مفید فوتبالی همراه باشید.

نکته: این بررسی روی نسخه اندرویدی ۷.۳.۷c اپلیکیشن فوتبالی صورت گرفته است.

رابط کاربری اپلیکیشن فوتبالی

فوتبالی با وجود امکانات زیاد، رابط کاربری فوق‌العاده روانی دارد. در چند دقیقه به راحتی می‌توانید با رابط کاربری ارتباط برقرار کرده و با آن آشنا شوید. البته باید توجه داشته باشید که اپلیکیشن فوتبالی چون برخط محسوب می‌شود، برای کار با آن باید حتما به اینترنت متصل باشید.

اولین چیزی که هنگام ورود به اپلیکیشن فوتبالی از شما خواسته می‌شود، شماره تماس است. وقتی شماره تماس خود را وارد می‌کنید کد ورود به اپلیکیشن فوتبالی برای شما پیامک می‌شود. در ادامه باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و برای حساب خود عکس پروفایل تعریف کنید. می‌توانید کد کسی که این نرم‌افزار را به شما معرفی کرده هم وارد کنید. علاوه بر آن نرم‌افزار در اولین ورود از شما می‌خواهد تا تیم‌ها، رقابت‌ها و بازیکنان مورد علاقه خود را انتخاب کنید. بعد از آن هر بار که اپلیکیشن را باز می‌کنید وارد صفحه‌ای می‌شوید که بازی‌های امروز را به شما نشان می‌دهد. بالای صفحه تب‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انتخاب هرکدام از آن‌ها بازی‌های تا دو روز قبل و چهار روز بعد را ببینید.

بازی‌ها به تفکیک رقابت‌ها دسته‌بندی شده‌اند. برخی از دسته‌بندی‌ها مانند لیگ‌های ایران، دوستانه ملی، لیگ‌های معتبر جهانی و مسابقات رسمی ملی است. با کلیک روی هر بازی می‌توانید اطلاعات بازی را مشاهده کنید، جدول آن رقابت‌ها را ببینید، اخبار مرتبط با دو تیم را بخوانید، نتیجه بازی را پیش‌بینی کنید و نتایج بازی‌های رو در رو گذشته دو تیم بازی را مشاهده کنید.

بررسی اپلیکیشن فوتبالی

در بخش بالا سمت راست اپلیکیشن لوگوی فوتبالی نقش بسته و روبروی آن سه آیکون وجود دارد. در اولی با روشن کردن آن می‌توانید نتایج بازی‌های زنده و در حال اجرا را مشاهده کنید. با زدن دومی وارد پروفایل کاربری خود می‌شوید و می‌توانید میزان دوست داشتن یا نداشتن نظرات‌تان را مشاهده کنید و دنبال‌شده‌های خود را ویرایش کرده و آن‌ها را کم یا زیاد کنید. در اینجا می‌توانید با زدن دکمه «دعوت از دوستان» از دوستان خود دعوت کنید تا اپلیکیشن فوتبالی را نصب کنند و با زدن آیکون چرخ دنده وارد صفحه تنظیمات می‌شوید که بیشتر آن‌ها حول محور اعلان‌های اپلیکیشن می‌چرخند و خیلی کنترل نرم‌افزار دست شما نیست.

تم رنگی اپلیکیشن فوتبالی مانند رنگ لوگو آن، یعنی سبز است. در حالت کلی اندازه فونت‌ها و تصاویر و اطلاعات کمی کوچک به نظر می‌رسند و بهتر بود تا توسعه‌دهندگان امکان کوچک و بزرگ کردن فونت نوشته‌ها را علاوه بر بخش اخبار، در دیگر بخش‌های اپلیکیشن نیز اضافه می‌کردند. به نظر من فضای خالی در بخش‌های مختلف نرم‌افزار زیاد به چشم می‌خورد.

نمی‌توانم ایراد خاصی از رابط کاربری فوتبالی بگیرم؛ اما بهتر بود حالت دارک مود هم به آن اضافه می‌شد. البته به دلیل حجم امکانات برنامه ممکن است کمی زمان ببرد تا با آن اخت شوید. تبلیغات داخل نرم‌افزار آنقدر آزاردهنده نیستند تا در تجربه کاربری شما مشکلی ایجاد کنند و می‌توانید با آن‌ها کنار بیایید. در کل رابط کاربری این اپلیکیشن نمره نسبتا خوبی می‌گیرد و می‌توان با کمی به‌روزرسانی آن را بیش از پیش بهتر کرد.

امکانات اپلیکیشن فوتبالی

برخی از امکانات اپلیکیشن فوتبالی را در بالا توضیح دادیم. حالا بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم. در بخش پایین اپلیکیشن فوتبالی منویی قرار گرفته که شامل قسمت‌های زیر است:

  • بازی‌ها

هنگام ورود به نرم‌افزار به این بخش وارد می‌شوید و می‌توانید برنامه بازی‌های گذشته و آینده را در آن مشاهده کنید و به نظر من از نظر رابط کاربری بخش کاملی است و تمام چیزی که می‌خواهید در دسترس شما قرار دارد. همانطور که در بالا گفتم با انتخاب هر بازی می‌توانید اطلاعات بازی و تیم‌های آن مسابقه را مشاهده کنید. با کلیک روی هر تیم اطلاعات آن تیم را می‌بینید. اطلاعاتی مانند اخبار، جدول رقابت‌هایی که تیم در آن شرکت می‌کند، بازی‌هایی که انجام داده یا قرار است انجام دهد و در نهایت هم فهرست بازیکنان آن را به تفکیک پست مشاهده می‌کنید. در صفحه هر تیم می‌توانید تعداد طرفدارانش را ببینید و اگر آن تیم را دوست داشتید، دنبالش کنید.

  • اخبار

در این بخش اخبار فوتبالی روز را مشاهده می‌کنید. خود بخش اخبار به قسمت‌های جدیدترین، نقل و انتقالات، محبوب‌ترین و گیشه روزنامه تقسیم شده و پایین تب آن می‌توانید اخبار را فیلتر کنید تا بهتر به اطلاعاتی که می‌خواهید دسترسی داشته باشید. خبرهایی که توسط فوتبالی تهیه شده از خبرهای رسانه‌های جدا شده‌اند و بالای خبر نام منتشر کننده آن را می‌بینید که نشان از توجه توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن به حق کپی رایت است. قبل از ورود به هر خبر می‌توانید تعداد بازدید و نظرات آن را مشاهده کنید و می‌توانید زمان انتشار خبر را هم ببینید. با کلیک روی خبر مورد نظر خود وارد متن اصلی خبر می‌شوید و می‌توانید آن را ملاحظه کنید. بالا سمت چپ هر خبر با زدن آیکون اشتراک می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. در کنار آن یک آیکون سه نقطه وجود دارد که به نظر یکی از بهترین ویژگی‌های این بخش است. وقتی روی آیکون کلیک کنید می‌توانید فونت خبر را کوچک و بزرگ کنید. این قابلیت می‌تواند هنگام خواندن خبرها و مطالب طولانی خیلی مفید باشد. باید اشاره کنم که اگر خبر جدیدی منتشر شود، بالای آیکون اخبار در اپلیکیشن تعداد خبرهای جدید نمایش داده می‌شود.

  • رقابت‌ها

در این بخش می‌توانید تمام رقابت‌ها را به تفکیک مشاهده کنید. در بالای صفحه تب رقابت‌ها را می‌بینید. پایین این تب دو دسته‌بندی وجود دارد. اولی جدول است که به صورت زنده جدول بازی‌ها را نمایش می‌دهد و در دومی یعنی بازی‌ها نیز می‌توانید برنامه بازی‌های آن رقابت را ببینید. آن دسته از رقابت‌هایی که چندین هفته از شروع‌شان گذشته دسته دیگری به نام برترین‌ها دارند. در این قسمت می‌توانید بازیکنان برتر آن رقابت‌ها را در بخش‌های تعداد گل زده، تعداد پاس گل و تعداد گل به علاوه پاس گل آن‌ها مشاهده کنید.

در بخش رقابت‌ها مانند بازی‌ها با کلیک روی اسم هر تیم، وارد صفحه آن تیم می‌شوید که جزئیات آن را در قسمت بازی‌ها توضیح دادیم. علاوه بر این در بخش بازیکنان برتر با کلیک وارد صفحه ساخته شده برای آن بازیکن می‌شوید و اگر به او علاقه دارید می‌توانید دنبالش کنید.

در پروفایل هر بازیکن در اپلیکیشن فوتبالی می‌توانید اطلاعاتی از قبیل آمار بازیکن به صورت کلی یا حتی به تفکیک سال و رقابت‌هایی که در آن حضور داشته را ببینید. علاوه بر آن ویدئوها و اخبار مربوط به بازیکن مورد نظر در دسترس شما قرار دارند.

  • چالش‌ها

بررسی اپلیکیشن فوتبالی

بخش چالش‌ها کمی برای من گنگ بود و به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن فوتبالی پیشنهاد می‌کنم تا اطلاعات بیشتری در مورد این قسمت در اختیار کاربران قرار دهند. در ادامه دلیلش را توضیح می‌دهم.

در بخش چالش‌ها براساس هر بازی سوالاتی طرح شده که با جواب دادن به آن‌ها در آن چالش شرکت می‌کنید. مثلا برای بازی صنعت نفت آبادان و پیکان ۶۰۰ هزار تومان جایزه کلی در نظر گرفته شده که پس از پایان چالش بین برندگان آن تقسیم می‌شود. این جایزه برای بازی آلمان و اسپانیا ۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. سوال من این است که این جایزه بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟ اگر من در یک چالش برنده شوم سهم من چطور به من پرداخت می‌شود؟ هیچ بخشی از اپلیکیشن فوتبالی از من اطلاعات حساب خواسته نشد. در قوانین این قسمت گفته شده که زمانی که اعتبار کیف پول من به ۵۰ هزار تومان برسد می‌توانم با شماره شبا تا ۳۰ روز کاری جایزه خود را دریافت کنم. درست است که روش دریافت جایزه مشخص شده ولی بازهم هنوز این قسمت اپلیکیشن برای من گنگ به نظر می‌رسد.

قسمت چالش‌ها بخش‌های دیگری هم دارد. در بالای این قسمت تعداد توپ‌های شما نمایش داده می‌شود. از این توپ‌ها چه زمانی باید استفاده کنید؟ با توپ‌ها می‌توان پیش‌بینی‌ها را تغییر داد یا اگر جواب اشتباه دادید می‌توانید آن را تغییر دهید. اگر توپ‌هایتان تمام شد می‌توانید توپ‌های بیشتری را به صورت پرداخت درون برنامه‌ای خریداری کنید.

اطلاعات بالا در مورد توپ‌ها هیچ جای این قسمت نیست. برای فهمیدن اینکه توپ در چالش‌ها به چه دردی می‌خورد باید روی آیکون توپ کلیک کنید. چه اشکالی داشت اگر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن فوتبالی بخشی به عنوان آموزش برای چالش‌ها ایجاد می‌کردند؟ البته بخش قوانین در تب‌های این قسمت وجود دارد؛ اما اطلاعاتی که در اختیار می‌گذارد خیلی کلی است و سوال‌های زیادی را بی‌پاسخ می‌گذارد.

در چالش‌ها می‌توانید رده‌بندی برندگان را به صورت هفتگی، ماهانه و کلی مشاهده کنید و ببینید که رده‌های برتر چه مقدار برنده شده‌اند. علاوه بر این می‌توانید اطلاعات چالش‌های قبلی را هم ببینید.

دیگر امکانات اپلیکیشن فوتبالی

بالا اشاره کردم که در قسمت اخبار می‌توان تعداد نظرات و بازدید آن خبر را دید. درست است؛ یکی از امکانات اپلیکیشن فوتبالی می‌تواند امکان کامنت گذاشتن و تعامل بین کاربران باشد که خب مفید است؛ اما چیزی که توجه من را جلب کرد عدم نظارت و تایید کامنت‌های ارسال شده بود. علاوه بر اینکه بخش نظرات (در خبرهای پر بازدید) تبدیل به چت روم شده، پیام‌های اسپم هم کم نیست. حتی چندجا دیدم که فردی کامنتی گذاشته بود و ادعا می‌کرد که توپ‌های فوتبالی را با قیمت کمتری نسبت به خود نرم‌افزار می‌فروشد. به این‌ها پیام‌های آموزش شرط‌بندی و فروش فرم‌های تضمینی(!) شرط بندی را هم اضافه کنید. اگر می‌خواستم برای این نظرات گزارش تخلف بدهم باید کل روز را برای این کار صرف می‌کردم. در عکس‌های زیر می‌توانید درصد کمی از نظرات را ببینید.

از دیگر بخش‌های جذاب اپلیکیشن فوتبالی برای من وجود دسته‌بندی‌های مستند، انیمیشن و نوستالژی بود. آنقدر در این سه دسته‌بندی غرق شدم و پست‌ها را می‌خواندم و فیلم‌ها را می‌دیدم که نفهمیدم زمان چه طور گذشت؛ مخصوصا بخش انیمیشن که حتی می‌توانید سریال‌های انیمه فوتبالی را هم در آن به تفکیک قسمت مشاهده کنید (البته باید عنوان کنم که اپلیکیشن فوتبالی با توجه به کامنت‌هایش که هیچ نظارتی روی آن‌ها نمی‌شود به هیچ عنوان برای کودکان توصیه نمی‌شود).

دسترسی‌های اپلیکیشن فوتبالی

در بخش حریم خصوصی سایت فوتبالی در مورد دسترسی‌های این اپلیکیشن متن زیر نوشته شده است:

به منظور ارائه برخی سرویس ها و فراهم کردن تجربه‌ی کاربری هوشمندانه، اطلاعاتی به صورت غیر مستقیم دریافت می شود. این اطلاعات شامل اطلاعات آماری مانند IP، نسخه اندروید، مدل، تولید کننده و کد دستگاه، دی‌پی‌آی و رزلوشن صفحه نمایش هستند. این اطلاعات به هیچ عنوان در اختیار شرکت‌ها، اشخاص و منابع خارج از فوتبالی قرار نخواهد گرفت و از آنها برای سرویس دهی متناسب با علائق کاربران استفاده خواهد شد.

با توجه به متن بالا تصمیم با خود شماست که از این اپلیکیشن استفاده کنید یا خیر.

نتیجه‌گیری

به نظر من اپلیکیشن فوتبالی همه آن چیزی که از فوتبال می‌خواهید را در اختیار شما قرار می‌دهد. همانطور که قبلا اشاره کردم به دلیل وسعت و امکانات، ممکن است کمی داخل نرم‌افزار گم شوید؛ ولی پس از کمی کلنجار با آن می‌توانید به راحتی به همه بخش‌های آن دسترسی پیدا کنید. حتی می‌توانید به راحتی از بخش جستجوی آن برای دسترسی سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود استفاده کنید.

البته می‌توانم بخش چالش‌ها را گنگ‌ترین و نامفهوم‌ترین قسمت این اپلیکیشن بنامم. این بخش به نظرم خیلی جای کار دارد و با توجه به استقبال زیادی که از آن شده بهتر است کمی شفاف‌تر شود تا مخاطبان بیشتری را جذب خودش کند. رابط کاربری هم نمره کلی خوبی می‌گیرد و اگر کمی روی بزرگی فونت‌ها و آیکون‌ها و فضای کلی اپلیکیشن کار شود به نظرم بهتر هم می‌شود.

من یک محتوانویس هستم و امثال من همیشه به نوشته‌ها دقت می‌کنند؛ این پیشنهاد را به عنوان یک همکار به دوستان محتوای اپلیکیشن فوتبالی می‌دهم و ممکن است حرفم ربطی به خود نرم‌افزار نداشته باشد. چندین خبر را خواندم و ایرادات نگارشی و املایی در آن‌ها پیدا کردم. البته این مسئله می‌تواند به دلیل سرعت انتشار مطالب هم باشد؛ اما به نظرم اگر کمی بیشتر روی ویراستاری مطالب کار کنید، کیفیت آن‌ها خیلی بالاتر خواهد رفت.

در مورد نظرات هم که صحبت کردم. به نظرم هیچ نظارتی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. یا اگر هم بگیرد سریعا انجام نمی‌شود و به حیاط خلوت برخی افراد برای جلب توجه و سواستفاده تبدیل شده است. نظارت بهتر روی این بخش به نظرم مهم‌ترین کاری است که تیم آدران که توسعه‌دهنده این سرویس است، باید انجام دهد.

نقاط قوت

  • یک اپلیکیشن کامل برای عاشقان و علاقه‌مندان به فوتبال
  • امکان دسترسی به برنامه تمام بازی‌های مهم سراسر جهان
  • امکان مشاهده زنده اتفاقات مسابقات در حال اجرا
  • پیگیری لحظه‌ای اخبار فوتبالی
  • امکان پیش‌بینی تمامی مسابقات
  • دسترسی به جدول مسابقات، بازیکنان برتر و تمامی اطلاعات رقابت‌های مختلف جهان
  • اطلاعات کامل بازیکنان مانند وزن، قد، سال تولد، محل تولد و غیره

نقاط ضعف

  • فضای خالی زیاد در رابط کاربری
  • گنگ و نامفهوم بودن بخش چالش‌ها
  • عدم نظارت کافی روی بخش نظرات اخبار
برای دانلود نسخه iOS اپلیکیشن فوتبالی می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر ایرانی مراجعه کنید.

cafebazzar

1 در مورد “بررسی اپلیکیشن فوتبالی: هر چیزی که از فوتبال می‌خواهید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH