استیبل کوین BUSD چیست و چگونه آن را بخریم؟!

بایننس یو اس دی (BUSD) یک نوع استیبل‌کوین است که توسط ارز فیات کنترل و پشتیبانی می‌شود؛ این استیبل‌کوین به دلار آمریکا وابسته بوده و به ازای هر یک واحد BUSD، یک دلار آمریکا در خزانه (طبق ادعای سازنده) ذخیره می‌شود، به عبارت دیگر عرضه BUSD با نسبت ۱ به ۱، به دلار آمریکا وابسته است (ارزش هر BUSD همیشه یک دلار است). مالکان این رمزارز می‌توانند توکن‌های خود را با ارز فیات معاوضه کنند و بالعکس. Paxos، مالک پروژه، حساب‌رسی ماهانه ذخایر BUSD را منتشر می‌کند.

به عنوان یک استیبل‌کوین، BUSD با هدف حفظ یک ارزشِ بازارِ پایدار طراحی شده‌ است. پایدار بودن ارزش بازار این رمزارز به سرمایه گذاران و تریدرها این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خروج از فضای کریپتو، بتوانند یک سرمایه کم نوسان در بلاک‌چین داشته باشند.

معرفی BUSD یا دلار بایننس

اگر تا به حال در صرافی Binance، کریپتو خرید یا معامله انجام داده باشید، احتمالا بارها به BUSD برخورد کرده‌اید. در مبادلات Binance، این توکن به طور معمول در بین جفت‌های معاملاتی‌ پیشنهاد شده دیده می‌شود. به طور خلاصه، BUSD، به عنوان یک نسخه دیجیتال از دلار آمریکا عمل می‌کند و ارزشی ثابت دارد.

بسیاری از تازه واردان نمی‌توانند به این پرسش که ”چرا سرمایه گذاران و تریدرها بخشی از سرمایه خود را به شکل BUSD در می‌آورند؟” پاسخ دهند. پس لازم است خاطرنشان کنیم که نقش BUSD و سایر استیبل‌کوین‌ها در اکوسیستم کریپتو حیاتی تلقی می‌شود.

اما BUSD دقیقا چیست؟

BUSD یک استیبل‌کوین است که توسط Paxos و Binance پایه گذاری شد. Paxos با هدف ارایه استیبل‌کوین‌های خود به عنوان یک کالا-خدمات به شرکت‌های خارجی، از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند (کالا-خدمات: هنگامی که یک حرفه، یک محصول و یک سرویس را به طور همزمان و به صورت مداوم ارائه می‌دهد). آن‌ها پیش‌تر نیز یک استیبل‌کوین دیگر با نام PAX Gold (PAXG)، ایجاد کرده بودند که توسط طلا پشتیبانی می‌شد. هر دو توکن BUSD و PAXG، توسط دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک، تنظیم و قانون گذاری می‌شوند.

از نظر فنی، BUSD یک استیبل‌کوین با پشتیبانی فیات است که ارزش دلار آمریکا را حفظ می‌کند؛ BUSD باید در تطابق کامل با دلار آمریکا باشد، به همین خاطر باید به تعداد کوین‌های صادر شده، دلار آمریکا در حساب‌های تحت مالکیت Paxos وجود داشته باشد. این سرمایه به عنوان ذخایر مالی Paxos، در بانک‌های ایالات متحده تحت بیمه FDIC نگهداری می‌شود. هنگامی که ارزش دلار آمریکا نوسان داشته باشد، ارزش BUSD نیز دقیقا به همان مقدار نوسان خواهد کرد، این رایج‌ترین و سنتی‌ترین نوع استیبل‌کوین است.

تراکنش‌های BUSD، سه ویژگی کلیدی دارند: در دسترس، انعطاف پذیر و سریع هستند. می‌توانید به راحتی از طریق Paxos یا Binance به این توکن دسترسی پیدا کنید و خرید آن از طریق صرافی Binance یا سرویس‌های درگاه فیات امکان پذیر خواهد بود، البته راه سومی هم وجود دارد، شما می‌توانید مبلغی را به دلار آمریکا به Paxos ارسال کنید تا برای شما توکن BUSD جدید ضرب کند.

BUSD همچنین به کاربران کریپتو این امکان را می‌دهد که سرمایه خود را به سرعت و بدون اینکه لازم باشد از بلاک‌چین خارج شوند، به یک دارایی پایدار تبدیل کنند. در نهایت، BUSD سریع است چرا که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، پول را به سرعت و در سراسر جهان منتقل کنند.

این توکن بر روی سه بلاک‌چین مختلف وجود دارد: Ethereum، Binance Smart Chain و Binance Chain. دارندگان می‌توانند بسته به نیاز خود توکن‌هایشان را در بلاک‌چین‌های مختلف مبادله کنند، این امر می‌تواند از طریق صرافی Binance (هنگام برداشت) و یا توسط Binance Bridge انجام شود.

BUSD چطور کار می‌کند؟

مکانیزم حفظ ارزش BUSD در مقایسه با استیبل‌کوین‌های دیگر نسبتا ساده است. هر یک BUSD با یک دلار آمریکا از صندوق Paxos مبادله می‌شود. هنگامی که BUSD خود را به Paxos ارسال می‌کنید، آن‌ها توکن شما را سوزانده و در عوض ارز فیات را از ذخایر خود خارج کرده و در اختیار شما قرار خواهند داد. با این مکانیزم عرضه و ذخایر، در یک نسبت ثابت و یک به یک نگه داشته می‌شوند.

به محض این‌که ارزش BUSD کاهش پیدا کرده و به کم‌تر از یک دلار می‌رسد، آربیتراژ تریدرها BUSD را در مقادیر خیلی زیاد خریداری می‌کنند، حتی قیمت ۰.۹۸ دلار هم می‌تواند فرصت خوبی برای آن‌ها به حساب بیاید. پس از خریداری مقادیر بالای BUSD، آربیتراژرها می‌توانند توکن‌های خود را از طریق پلت‌فرم Paxos به فیات تبدیل کنند؛ در این حالت، افزایش تقاضای ایجاد شده (با خرید مقادیر بالای توکن) به طور طبیعی ارزش توکن را بالا برده و به یک دلار رسانده و نسبت ۱:۱ را بازیابی کرده است.

دلار بایننس چگونه تنظیم و قانون گذاری شده؟

قانون گذاران ایالت نیویورک، قوانین خاصی برای Binance و Paxos و همین‌طور نحوه عملکرد استیبل‌کوین در نظر گرفته‌اند؛ Paxos علاوه بر آنکه باید از Fully Collateralized بودن توکن‌ اطمینان حاصل کند لازم است سوزاندن و تولید توکن‌های BUSD را به دقت کنترل کند. (Fully Collateralized یعنی سرمایه‌گذار در بدبینانه‌ترین حالت، پس از پایان سرمایه گذاری حداقل ۹۵ درصد از سرمایه خود را پس خواهد گرفت) به علاوه اجازه مسدود سازی حساب‌ها و حذف وجوه، در صورت نیاز و مشاهده فعالیت‌های غیرقانونی به Paxos داده شده است. تمامی این اصول به منشور اعتماد و همین‌طور آن دسته از قوانین بانکی نیویورک که در مورد استیبل‌کوین‌ها قابل اجرا هستند پایبندند‌.

در قراردادهای هوشمند این توکن عملکرد جدیدی به نام SetLaw EnforcementRole وجود دارد که مقررات استیبل‌کوین را منعکس می‌کند؛ این قطعه کد کوچک به Paxos امکان استفاده از قدرت‌هایی که قوانین NYDFS به وی داده است را فراهم می‌کند.

تفاوت BUSD با دیگر استیبل‌کوین‌ها در چیست؟

BUSD به دلایل قابل توجهی از سایر استیبل‌کوین‌های موجود در بازار متفاوت است. اول از همه؛ BUSD جز آن دسته از استیبل‌کوین‌هایی است که توسط فیات پشتیبانی می‌شوند. استیبل‌کوین‌های دیگری هم وجود دارند که توسط دارایی‌های کریپتو پشتیبانی می‌شوند؛ برای مثال، DAI.

استیبل‌کوین‌های الگوریتمی هم نوع دیگری از سکه‌های پایدارند که بدون هیچ‌گونه وثیقه گذاری عمل می‌کنند. در این پروژه‌ها سعی بر آن است که خزانه استیبل‌کوین توسط یک الگوریتم که سوزاندن و تولید توکن‌ها را کنترل می‌کند، حفظ شود.

اما تفاوت BUSD با استیبل‌کوین‌های دیگری که توسط فیات پشتیبانی می‌شوند، در چیست؟ یک ویژگی کلیدی BUSD آن است که Paxos حساب‌رسی‌های منظمی را انجام می‌دهد تا نشان دهد که نسبت ذخایر دلار آمریکا با عرضه BUSD به صورت ۱:۱ حفظ می‌شود.

شرکت حسابداری Withum، وظیفه تکمیل این بازبینی‌ها را به عنوان بخشی از الزامات BUSD و به عنوان یک کریپتوکارنسی تحت نظارت بر عهده دارد. هر پروژه‌ای چنین کاری را انجام نمی‌دهد و برای برخی دیگر از استیبل‌کوین‌هایی که توسط فیات پشتیبانی می‌شوند؛ ممکن است ذخایر در دسترس، با آنچه ادعا شده‌است متفاوت باشد.

به عنوان مثال، یک پرونده که توسط دادستان کل نیویورک ارائه شده، نشان می‌دهد که ذخایر استیبل‌کوین تتر (USDT)، برخلاف آنچه ادعا شده، به صورت ۱۰۰ درصدی توسط فیات پشتیبانی نشده‌اند و این کشف با اظهارات قبلی ارائه دهندگان تتر در تضاد مستقیم است.

معیارهای زنجیره‌ای (آن‌چین متریک) BUSD

ارز BUSD، از ژوئن ۲۰۲۱، و از نظر ارزش بازار، به دومین استیبل‌کوین بزرگ جهان تبدیل شده‌ است، ارزش بازار این استیبل‌کوین حدودا ۹,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار است. این رقم، ارزش آن در توکن‌های ERC-20 و نسخه‌های دیگر سکه، BEP-20 و BEP-2 را نیز شامل می‌شود. با اینکه BUSD محبوبیت زیادی کسب کرده‌ است، اما هنوز مقداری تفاوت بین این استیبل‌کوین و بزرگ‌ترین رقیب آن، Tether، وجود دارد.

در زمان نگارش این‌ مطلب، BUSD حجم/ارزش بازار نسبتا بالای 0.4286 را دارد؛ این نسبت، حجم معاملات ۲۴ ساعته یک سکه را در مقایسه با ارزش کل بازار اندازه گیری می‌کند. به عنوان مثال، بیت‌کوین (BTC)، دارای حجم/ارزش بازار 0.06059 است که نسبت به BUSD بسیار پایین است، این نسبت نشان‌گر آن است که BUSD به طور منظم خرید و فروش می‌شود، نه آنکه به عنوان یک سرمایه ‌گذاری بلند مدت، فقط در کیف پول افراد نگهداری شود. این رقم صحه‌ای بر موارد استفاده این استیبل‌کوین است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد.

از کجا می‌توانیم BUSD خریداری کنیم؟ 

در داخل کشور برخی صرافی‌های آنلاین اقدام به خرید و فروش BUSD می‌کنند اما مطمئن‌ترین روش برای خرید توکن BUSD تهیه آن از پلتفرم‌های P2P یا همتا به همتا است که در آنجا کاربران اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچون توکن BUSD به‌صورت مستقیم با یکدیگر می‌کنند و به همین خاطر قیمت کوین چه برای خرید و چه فروش بهتر خواهد بود.

در حال حاضر اپلیکیشن ارزیف همانند برخی پلتفرم‌ها BUSD را در ایران عرضه می‌کند، شما به راحتی می‌توانید از طریق دریافت آن از گوگل پلی، ثبت نام کرده و صاحب کیف پول اختصاصی این توکن نیز در آنجا بشوید. پس اگر به BUSD علاقه‌مند هستید، ارزیف را نصب کرده و شروع به معامله این ارز دیجیتال ارزشمند کنید.

البته خوب است بدانیم که در ارزیف توکن‌های جذاب دیگری نظیر سیف مون، ددی دوج، بیبی دوج، فگ، مینی فوتبال و … به راحتی قابل خرید و فروش است.

دانلود سوپر اپلیکیشن ارزیف

لینک دانلود مستقیم

کلام آخر

BUSD یک سرمایه پایدار و ابزاری مفید برای تریدرها و سرمایه گذاران محسوب می‌شود. وضعیت تنظیم شده و ذخایر حسابرسی شده که در موسسات مالی مورد اعتماد نگهداری می‌شوند این سکه را به یک استیبل‌کوین قابل اعتماد تبدیل کرده است. BUSD برای تمام افرادی که به طور مرتب از Binance Smart Chain یا Binance Chain استفاده می‌کنند یک انتخاب ثابت است و از این استیبل‌کوین به طور منظم در کنار سایر پروژه‌ها استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید، این صرافی، بر روی شبکه اختصاصی بایننس اسمارت چین یا BSC خود استاندارد معروفی به نام BEP20 دارد که اکثر توکن‌های به نام این روزهای بازار، بر روی این شبکه راه اندازی و عرضه شده اند. توکن‌های معتبری چون شیبا اینو؛ آریوا، بیبی دوج، ددی دوج، کیشو اینو، سیف مون، فگ و … همگی بر روی این شبکه جذاب و بسیار خوش قیمت هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH