M44 Saipa & Iran Khodro ITResan

با خودروی مشترک ایران خودرو و سایپا با موتور نیمه داخلی آشنا شوید

در ابتدای شهریور ماه، از خودروی جدید مشترک ایران خودرو و سایپا، به نام M44 رونمایی شد. شرکت ساییپا اعلام کرد که M44 استانداردهای روز را دارد و به زودی تولیدات این خودرو با هم‌کاری ایران خودرو و سایپاسیتروئن آغاز می‌شود.

شروع کار و نام «سایپاسیتروئن»، به سال 1395 و شروع فاز جدید هم‌کاری سایپا و سیتروئن فرانسه باز می‌گردد که با مالکیت 50 درصدی هر کدام، شرکت سایپاسیتروئن شکل گرفت. پس از این مشارکت، قرار بر شروع پروژه M4T4 و ساخت خودروی C3 در سایپاسیتروئن شد.

پروژه M4T4 که از آن نام بردیم، قرار بود محصول آن زودتر از سایر سایت‌های سیتروئن و برای اولین بر در ایران تولید شود! این پروژه تا مرحله ساخت و آماده‌سازی قالب‌های بدنه پیش رفت، تا آن‌جایی که به دلیل خروج آمریکا از برجام، سیتروئن از ایران حارج شد!

اکنون که شرایط به حالت قبل برگشته است، سایپا قصد دارد سیتروئن C3-XR را با نام «M44» تولید کند. طبق گفته سایپا، این خودرو از موتور EC5 بهره می‌برد. موتور EC5، نسخه ارتقا یافته TU5 است که خودروهای ایران خودرو، مانند پژو پارس یا پژو 206 تیپ 5 با آن بیگانه نیستند.

علاوه بر موتور، در کل حدود 67 درصد قطعات خودرو M44 با محصولات ایران خودرو اشتراک دارد. مسئولیت تولید و نصب خطوط بدنه، رنگ و مونتاژ این خودرو هم بر گردن سایپاسیتروئن است.

خودروی جدید و مشترک ایران خودرو و سایپا سیتروئن

هنگام رونمایی از این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، شرکت سایپا اعلام کرد که محصول M44 استانداردهای روز را دارد. گفته می‌شود این خودرو امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، قرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دی‌لایت، ترمزهای دیسکی به همراه تکنولوژی‌هایی مانند سیستم ABS نیز دارد. برای آشنایی بیش‌تر با سیستم ABS، مقاله 10 فناوری و تکنولوژی پیشرفته در ایمنی خودرو را بخوانید.

داخلی‌سازی و ویژگی‌های موتور خودرو

کارشناس مهندسی گروه سایپاسیتروئن، محمد موسوی، در گفتگویی اعلام کرد که بیش از 50 درصد موتور M44، داخلی‌سازی شده است! او افزود که خودروی مشترک سایپا و ایران خودرو، یک محصول قدرتمند مناسب خانواده برای رانندگی برون و درون شهری خواهد بود که به اعتقاد او، اگر تا 70 درصد موتور آن داخلی‌سازی شود، قیمت آن مناسب‌تر خواهد بود.

محمد موسوی گفت:

خودروی M44 از یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 1600 توربو بهره‌مند است که خروجی آن 163 تا 165 اسب بخار و گشتاور آن 245 تا 250 نیوتون در متر خواهد بود. از آن‌جایی که یک موتور توربو شارژ دارد و توربوی آن هم دوقلو است که به آن «Twin-Turbo» گفته می‌شود، خروجی به نسبت خوب و شتاب صفر تا صد 8 ثانیه‌ای دارد.

این کارشناس مهندسی گروه سایپاسیتروئن ابراز امیدواری کرد که داخلی‌سازی این خودرو، مطابق برنامه به 70 درصد برسد و مراحل نهایی تولید آن پیش برود. او بر این باور است که M44 می‌تواند یک کراس‌اور قدرتمند، چابک و سرحال در این بازه قیمتی باشد؛ قیمتی که قرار است در آینده برای آن تصمیم‌گیری شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH