مصرف برق NFT

مصرف برق NFTها کمتر از آن است که فکر می‌کنید!

در این مقاله به توضیحات مختصری درمورد NFT می‌پردازیم تا با دانشی بهتر، میزان مصرف برق NFT ها را بررسی کنیم. شما می‌توانید توضیحات کامل‌تر درمورد NFT را نیز در آی‌تی‌رسان بخوانید.

منتقدان، NFTها را به دلیل تأثیر ادعایی آن‌ها بر محیط زیست رد کرده‌اند، اما اعتقاد آن‌ها اغلب ریشه در درک ضعیف آن‌ها در مورد این فن‌آوری دارد.

NFT‌ها با انتقادات زیادی در رابطه با تأثیر آن‌ها بر محیط زیست مواجه شده‌اند. بسیاری از انتقادها ریشه در سوء تفاهم در مورد نحوه عملکرد بلاک چین دارد.
بلاک چین‌های لایه 1 اصلی که به عنوان هاب اصلی NFT‌ها عمل می‌کنند، انرژی کمتری نسبت به تصور مخالفان مصرف می‌کنند.
اتریوم پس از تکمیل ادغام، مصرف انرژی خود را 99.95 درصد کاهش داد، به این معنی که NFT‌ها بیشتر از همیشه دوستدار محیط زیست هستند، اما آیا در وهله اول واکنش اکولوژیکی علیه کلکسیون‌های دیجیتال منطقی بود؟

هیاهوی NFT و واکنش‌ها

آیا هنر کریپتو سیاره را نابود می‌کند؟ به نظر می‌رسد طوری که مخالفان آن می‌خواهند باور کنید، نیست!

یک پدیده فرهنگی جدید در سال 2021 جهان را فرا گرفت. نسلی از هنرمندان دیجیتال راهی برای کسب درآمد از کار خود در بلاک چین از طریق NFT پیدا کردند و باعث شد که پرتقاضاترین قطعات با مبالغ چشمگیری به فروش برسند.

بیپل در ماه مارس زمانی که یک NFT را به قیمت 69 میلیون دلار در کریستیز فروخت، تیتر خبرهای جهانی شد. مجموعه‌های NFT مبتنی بر آواتار مانند Bored Ape Yacht Club نیز محبوبیت زیادی پیدا کردند.

Bored Apes در آوریل راه‌اندازی شد و توسط افراد مشهوری مانند پاریس هیلتون، جیمی فالون، و اسنوپ داگ پذیرفته شد. یک سال بعد قیمت کف آن‌ها به حدود 435000 دلار رسید.

اکثر NFTهایی که در طول رونق سال 2021 پدیدار شدند در زمانی بودند که اتریوم از Proof-of-Work (یک مکانیسم اجماع معروف انرژی بر که بیت کوین را نیز ایمن می‌کند) استفاده می‌کرد.

این امر باعث واکنش شدید برخی رسانه‌های اصلی و خارجی‌های ارزهای دیجیتال شد زیرا آن‌ها شروع به زیر سوال بردن تأثیر زیست محیطی این فن‌آوری کردند.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی برترین و بهترین پروژه‌های NFT

در حالی که نگرانی‌ها در مورد تأثیرات زیست‌محیطی هر فن‌آوری جدید امری طبیعی است، بسیاری از انتقادات به NFT‌ها بر اساس تصورات نادرست از نحوه عملکرد بلاک‌چین‌ها است. بنابراین، مصرف برق NFT ها واقعا چه قدر است؟ داده‌ها نشان می‌دهند که کمتر از آن چیزی است که بسیاری از منتقدان فکر می‌کنند.

بلاک چین‌ها چگونه کار می‌کنند

رایج‌ترین تصور نادرست در مورد NFTها و تاثیرات زیست محیطی آن‌ها مربوط به ردپای کربن در انجام یک تراکنش بلاک چین است. بسیاری بر این باورند که تراکنش‌ها مقدار مشخصی انرژی هزینه می‌کنند، اما اینطور نیست.

بلاک چین‌ها حساب‌های رمزنگاری یا دفتر کل هستند. این دفتر کل همه تراکنش‌های شبکه را به صورت بلاک نگه می‌دارد. بلاک‌های جدید در فواصل زمانی منظم ایجاد می‌شوند تا دفتر کل را با تراکنش‌های جدید به‌روز کنند. بیت کوین تقریباً هر 10 دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌کند، در حالی که اتریوم هر 10 تا 20 ثانیه یک بار انجام می‌دهد.

در آی‌تی‌رسان بخوانید: معرفی تمام روش‌های دریافت NFT رایگان

شبکه‌های بلاک چین توسط ارائه دهندگان خدمات ایمن می‌شوند. بلاک چین‌های Proof of Work مانند بیت کوین به ماینرها متکی هستند، در حالی که بلاک چین‌های Proof of Stake مانند اتریوم به تایید کننده‌ها متکی هستند. ماینرها و اعتباردهندگان مسئول اضافه کردن بلاک‌های جدید به زنجیره، با نرخ ثابت هستند.

ماینرها باید سخت‌افزارهای تخصصی را تامین کنند و اعتباردهندگان نیز به تجهیزاتی برای مشارکت در شبکه‌های مربوطه خود نیاز دارند. در حالی که هر دو انرژی مصرف می‌‌‌کنند، فرآیند استخراج انرژی بسیار بیشتری مصرف می‌کند.

میزان مصرف انرژی تولیدکنندگان بلاک به سطح فعالیت در شبکه بستگی ندارد. چه هیچ تراکنش یا هزاران تراکنش در یک دوره معین وجود داشته باشد، بلاک‌ها با همان نرخ تولید می‌شوند. در واقع، بلاک‌ها اغلب با فضای زیادی به زنجیره اضافه می‌شوند.

افزودن یک بلاک خالی به زنجیره به همان مقدار انرژی نیاز دارد که یک بلاک پر از NFT. در کریپتو، کل شبکه انرژی مصرف می‌کند – نه تراکنش‌های مجزا.

ابهام‌زدایی از قیمت Gas

آیا اشغال فضای بلاک عواقبی دارد؟ بله، اما نه از نظر مصرف انرژی. برای مثال، در اتریوم، کاربران برای فضای بلاک، gwei پرداخت می‌کنند. یک gwei، یک میلیاردم ETH ارزش دارد. این‌ها همان «Gas Price» هستند که بومیان کریپتوها در مورد کارمزد تراکنش به آن اشاره می‌کنند.

خرید، فروش یا ارسال NFT از همان مقدار Gas استفاده می‌کند که تراکنش هر نوع ارز دیجیتال دیگر. در حالی که NFTها ممکن است به شکل هنر دیجیتال، موسیقی یا نام دامنه به خود بگیرند، اما به صورت توکن در شبکه زندگی می‌کنند. ارسال NFT نسبت به ارسال هر نوع توکن دیگری، فضای بلاکی را اشغال نمی‌کند.

با این اوصاف، برش یک NFT به فضای بلاک قابل توجهی نیاز دارد. برخی از ضرابخانه‌های مورد انتظار به دلیل ازدحام شبکه توسط طرفداران NFT که به طور همزمان برای فضای بلاک می‌جنگند، منجر به افزایش شدید قیمت Gas شده‌اند. از سوی دیگر، پروژه دنیای متاورس توسط آزمایشگاه یوگا، خالق باشگاه قایق بادبانی Bored Ape، بیش از 150 میلیون دلار هزینه گاز در زمین مجازی آن NFT در ماه آوریل هزینه کرد.

اما در حالی که عملیات پیچیده مانند ضرب NFT می‌تواند کارمزد تراکنش‌های بالاتری داشته باشد، بلاک چین‌ها انرژی بیشتری مصرف نمی‌کنند. قیمت گاز تنها متغیر در حال تغییر است. مصرف انرژی تغییر نمی‌کند حتی اگر قیمت تغییر کند.

مصرف انرژی اتریوم

اتریوم بزرگترین پلتفرم قرارداد هوشمند جهان است. این نقطه کانونی رونق NFT در سال 2021 بود و میزبان مجموعه‌های معروفی مانند Bored Ape Yacht Club، CryptoPunks و Fidenza بود. بزرگ‌ترین بازار ان‌اف‌تی، OpenSea، با پشتیبانی از اتریوم قبل از گسترش به شبکه‌های دیگر راه‌اندازی شد. از آنجایی که اتریوم به طور موثر خانه NFTها است، مهم است که مصرف انرژی آن را در نظر بگیرید تا متوجه شوید که NFT چقدر بر محیط تأثیر می‌گذارد.

در طول هفت سال اول خود، اتریوم از مکانیزم اجماع Proof of Work مانند بیت کوین استفاده کرد که به NFTها کمک کرد تا در اوایل شهرت بدی پیدا کنند. طبق گفته بنیاد اتریوم، مصرف برق شبکه در زمان اجرای Proof-of-Work به 94 تراوات ساعت در سال رسید که کمی بیشتر از مصرف انرژی بولیوی است.

در حالی که مصرف انرژی اتریوم از سال 2021 تا اوایل سال 2022 افزایش یافت، زمانی که شبکه در 15 سپتامبر «ادغام» را به Proof of Stake انجام داد، حدود 99.95 درصد کاهش یافت. این به این دلیل است که شبکه، دیگر برای تولید بلاک‌ها به ماینرها وابسته نیست. طبق گفته بنیاد اتریوم، این شبکه در حال حاضر حدود 0.01 تراوات ساعت در سال برق استفاده می‌کند.

مصرف برق NFT
پس از انتقال به Proof-of-Stake، اتریوم اکنون انرژی کمتری نسبت به بسیاری از سرویس‌های مورد استفاده مردم عادی مانند PayPal، Netflix و YouTube مصرف می‌کند. همانطور که بنیاد اتریوم می‌گوید، «تخمین‌ها حاکی از آن است که مردم با تماشای Gangnam Style در سال ۲۰۱۹، ۴۵ برابر بیشتر از مصرف انرژی Proof of stake  اتریوم در یک سال مصرف کرده‌اند».

علاوه بر این، اتریوم یک جامعه مالی احیاکننده فعال را تقویت می‌کند که هدف آن ایجاد پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز است که تأثیر مثبتی بر مسائل زیست محیطی دارد. اتریوم مصرف انرژی بالای خود را کاهش داده است و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فن‌آوری سازگار با محیط زیست و اجتماعی است.

مصرف برق NFT ها در سایر بلاک چین‌ها

در حالی که اتریوم هاب اصلی NFTها است، اما تنها شبکه‌ای نیست که آن‌ها را میزبانی می‌کند. سایر بلاک چین‌ها مانند Solana، Tezos، Polygon و BNB Chain همگی جوامع NFT نسبتاً قوی را پرورش داده‌اند. هیچ یک از این شبکه‌ها از Proof-of-Work استفاده نمی‌کنند.

گزارش مصرف انرژی سولانا در سپتامبر 2022 بیان می‌کند که بلاک چین حدود 4,056,273,936 ژول در ساعت مصرف می‌کند. این معادل 9.87 کیلووات ساعت (یا کمی کمتر از 0.01 تراوات ساعت) در سال است که اندکی کمتر از اتریوم در حال حاضر استفاده می‌کند.

براساس برآورد تزوس، تزوس نسبت به اتریوم و سولانا انرژی کارآمدتر است و سالانه 0.001 تراوات ساعت استفاده می‌کند. شبکه Proof-of-Stake خود را به عنوان یک بلاک چین “سبز” معرفی کرده است که الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان رمزارز آگاه از محیط زیست است تا کارهای خود را در این شبکه برش دهند.

Polygon یک راه حل مقیاس پذیر اتریوم است که NFTهای خود را میزبانی می‌کند که در OpenSea پشتیبانی می‌شود. برآوردهای سال 2021 تیم Polygon مصرف انرژی شبکه را حدود 0.00079 تراوات ساعت در سال نشان می‌دهد و بلاک چین اخیرا متعهد شده است که کربن منفی شود. در سپتامبر 2022، Polygon اظهار داشت که انتقال اتریوم به Proof-of-Stake ردپای کربن محلول مقیاس‌بندی را تا 99.91 درصد کاهش می‌دهد و آن را به 56.22 tCO2e در سال می‌رساند. این میزان آلایندگی تقریباً برابر با ۱۲ خودروی بنزینی است.

در حالی که BNB Chain داده‌های مصرف انرژی خود را به اشتراک نمی‌گذارد، از Proof-of-Stake مانند اتریوم استفاده می‌کند. با این حال، تنها توسط 21 اعتبارسنجی که به سخت‌افزار تخصصی برای پردازش توان عظیم زنجیره نیاز دارند، ایمن می‌شود. BNB Chain احتمالاً از مقدار انرژی مشابهی با رقبای Layer 1 خود استفاده می‌کند.

جمع‌بندی مصرف برق NFT

مصرف انرژی موضوعی پیچیده و ظریف است. حتی بلاک چین‌های Proof of Work مانند بیت کوین نیز می‌توانند سازگار با محیط زیست باشند. این بستگی به منابع انرژی مورد استفاده آن‌ها دارد. به عنوان مثال، معدنچیانی که از انرژی خورشیدی، حرارتی، آبی یا هسته‌ای استفاده می‌کنند، نسبت به معدنچیانی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، دوستدار محیط زیست‌تر هستند.

همانطور که نیک کارتر، مدافع بیت کوین به طور خستگی ناپذیر استدلال می‌کند، استخراج کریپتو صنعت بسیار سبزتر از آن چیزی است که منتقدان می‌گویند.

همچنین شایان ذکر است که انتقادات در مورد مصرف انرژی معمولاً انتخابی است. یوتیوب بیشتر از بیت کوین برق مصرف می‌کند، اما برای سبز شدن با فشار زیادی روبرو نیست.

NFT‌ها با برخورد شدید رسانه‌های خبری و شکاکان بزرگ مواجه شده‌اند، اما اگر افراد بیشتری شروع به یادگیری در مورد Proof of Stake یا تعامل با این فن‌آوری کنند، ممکن است شرایط تغییر کند.

در هر صورت، با توجه به پایین بودن مصرف برق NFT، کلکسیونرها نیازی به نگرانی در مورد اثرات زیست محیطی فعالیت‌های زنجیره‌ای خود ندارند. تراکنش‌ها مصرف انرژی را افزایش نمی‌دهند. این به سادگی نحوه عملکرد بلاک چین نیست. مهمتر از همه، شبکه‌هایی مانند اتریوم، سولانا و تزوس مصرف انرژی بسیار کمی دارند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH