این هفت خودروی خارجی به زودی وارد بازار ایران خواهند شد + تصویر

در این خبر قرار است چندین خودروی خارجی که قرار است وارد ایران شوند را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

در این سال‌ها شاهد بودیم که شرکت خودروسازی سایپا سعی کرده است همکاری‌های خوبی با دیگر شرکت‌های خودروسازی مانند کیاموتورز کره، زوته، برلیانس و چانگان داشته باشد.

این شرکت‌ها همگی چینی بوده و خودروهای خوبی را نیز وارد بازار ایران کرده‌ بودند. پس اگر ببینیم این شرکت به سراغ این شرکت‌ها برود و خودروهای ساخت آنها را وارد ایران کند، اصلا نباید تعجب کنیم.

البته شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه شرکت خودروسازی برلیانس ورشکست شده است؛ اگر این خبر صحت داشته باشد، ایران دیگر نمی‌تواند با این شرکت همکاری داشته باشد.

پارس‌خودرو با نیسان همراه می‌شود

اگر به یاد داشته باشید شرکت پارس‌‌خودرو از روزهای گذشته نیز همکاری بسیاری خوبی با نیسان‌موتورز داشته است. این شرکت ژاپنی بوده و ما علاوه بر مونتاژ برخی محصولات این شرکت، یک سری از محصولات آن را نیز وارد کشور می‌کردیم.

خب این‌ها را گفتیم تا اعلام کنیم پارس‌خودرو قصد دارد امسال محصولات مشهوری را از نیسان وارد کشور کند. مهم‌ترین این مدل‌ها دو نسخه سانی و یک مدل جوک است. البته چند روز پیش بود که خودروی نیسان جوک وارد کشور شده بود. باید خاطرنشان کرد که این نوع واردات وابسته به بخش خصوصی کشور است. اما فعلا خبری از واردات بخش خصوصی‌ وجود ندارد.

در نتیجه پارس‌خودرو در این عرصه بدون رقیب ادامه می‌دهد. علاوه بر این محصولات، قرار است پارس خودرو واردات محصولاتی نظیر رنو را نیز انجام دهد. این شرکت‌ها سال‌ها باهم همکاری کرده‌اند؛ این همکاری‌ها تحت قرارداد پلتفرم مشترک X۹۰ بوده و به خاطر آن قرارداد، خودروی تندر-۹۰ (مشترک با ایران‌خودرو) و ساندرو در ایران مونتاژ شدند.

پارس‌خودرو قصد دارد که مدل جدید رنو ساندرو را وارد کشور کند. این خودرو گرچه ظاهر زیباتری نسبت به سایر مدل‌های ساندرو دارد ولی مجهز به امکانات زیادی نیست.

سیتروئن: مونتاژ و واردات در ایران

وقتی که کشور در دوران برجام به سر می‌برد، خودروسازان فرانسوی با کشور ما در حوزه سهامداری در صنعت خودروی کشور قرارداد بسته بودند. این همکاری به توافق شرکت‌های سایپا و سیتروئن در سایت کاشان (متعلق به سایپا) منتهی شد.

طبق این قرارداد، قرار بر این شد که 50 درصد از سهام سایت کاشان به خودروساز فرانسوی داده شود و در عوض نام این شرکت به سایپا-سیتروئن تغییر کند. در حال حاضر، در این لیستی که وزارت صمت اعلام کرده، نام سایت سایپا-سیتروئن نیز وجود دارد، بنابراین این شرکت قرار است به تنهایی خودروهایی را وارد کشور کند. این در حالی است که در گذشته مدل C۳ در این سایت مونتاژ می‌شد. با توجه به این موضوع، اصلا دور از انتظار نیست که این شرکت به سراغ واردات این مدل برود.

کرمان‌موتور و هیوندای

هیوندای شرکت خودروسازی کره جنوبی است که سابقه همکاری با شرکت کرمان‌موتور ایرانی را در پرونده خود دارد. این شرکت به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی شناخته می‌شود. بخش بزرگی از واردات این شرکت می‌تواند از طریق هیوندای باشد.

شرکت کرمان‌موتور نیز در دوران برجام مدل‌های i10 و i20 هیوندای را مونتاژ می‌کرد اما پس از تحریم شدن، دیگر قطعات خودروها موجود نبود در نتیجه این چرخه متوقف شد.

ولی اکنون باخبر شدیم که انگار شرکت کرمان‌موتور قصد دارد در تلاشی دوباره این دو محصول را از مسیر واردات وارد کشور کند. کرمان موتور در این حیطه واردات محصول هیوندای رقیب خصوصی دارد ولی اکنون نامی از آن در لیست دیده نمی‌شود.

اگر همچنان رقیب کرمانی‌ها حضوری در این عرصه نداشته باشند، کرمان‌موتور موفق می‌شود انحصار واردات محصولات هیوندای را از آن خود کند. همچنین امکان دارد انواع دیگر هیوندای مانند اکسنت و النترا را نیز وارد کشور شود.

فولکس واگن و ماموت

کرمان‌موتور با شرکت فولکس واگن نیز همکاری‌هایی داشته است اما دیگر همکاری کردن با این شرکت برای این شرکت کرمانی میسر نیست. چون شرکت خصوصی به نام ماموت دارد محصولات فولکس را وارد کشور می‌کند. گرچه هنوز نام این گروه ماموت در لیست شرکت‌های واردکننده قرار ندارد، ولی نام یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت به نام مکث موتور در فهرست واردکنندگان وجود دارد.

از دوران برجام بود که گروه ماموت توانست نماینده رسمی فولکس واگن در ایران شود و محصولاتی مانند تیگوان و پاسات را وارد بازار کشور کند. از آن زمان بود که شرکت فولکس قصد داشت برخی محصولات خود را در ایران مونتاژ کند. سپس به منظور این امر، ماموت توانست خط تولید خود را در این پروسه اجرایی کند.

پس از سال 97 که آمریکا ایران را تحریم کرد، این پروژه مونتاژ نیز کمرنگ شد. سپس با ممنوعیت واردات، ورود این خودروها به ایران نیز متوقف شد.

اکنون که دیگر محدودیتی در تحریم وجود ندارد این شرکت قصد دارد بار دیگر واردات فولکس واگن به ایران را آغاز کند. گفته می‌شود شرکت ماموت می‌خواهد در اولین مرحله واردات فولکس واگن مدل پولو را وارد کند، چون میزان سقف واردات 20 هزار یورو اعمال شده است. مکث موتور که زیرمجموعه این شرکت است نیز احتمالا قصد دارد به سراغ واردات محصولات چینی برود.

البته هنوز خودروهای وارداتی موردنظر مکث موتور مشخص نیست، اما شاید این شرکت بخواهد روی خودروهای غیر چینی نیز فکر کند. علاوه بر آن، این احتمال وجود دارد که خودروسازی فردا هم اقدام به واردات کند. این شرکت محصولاتی از دانگ‌فنگ را مونتاژ می‌کند، در نتیجه اصلا دور از انتظار نیست که گزینه‌های وارداتی‌ که وارد ایران می‌کند شامل محصولات چینی و متعلق به دانگ‌فنگ باشد.

آرین‌موتور پویا و میتسوبیشی

آرین‌‌موتور پویا جدیدترین شرکت خودروسازی در حوزه بخش خصوصی موجود در لیست واردکنندگان است. آرین‌موتور پویا قبلا هم خودرو وارد می‌کرد اما بعد از ایجاد ممنوعیت واردات، از خودروسازی به سمت مونتاژ رفت.

این شرکت جزو یکی از خودروسازان بخش خصوصی محسوب می‌شود که خودرویی چینی به نام لاماری را مونتاژ می‌کند. با توجه به سابقه وارداتی که این شرکت دارد احتمالا به سراغ شرکت میتسوبیشی خواهد رفت.

شرکت ژاپنی خودروسازی میتسوبیشی در گذشته محصولاتی نظیر پاجرو، لنسر، اوتلندر و میراژ را به ایران صادر می‌کرد. مدل میراژ نیز گزینه اصلی برای شروع دوباره واردات توسط آرین‌موتور پویا به شمار می‌رود. جالب است بدانید که این شرکت قبلا از پسوند «تابان» روی محصولات استفاده می‌کرده است و محصولات دی‌اس فرانسه را به همین طریق وارد کشور کرده بود.

با تمام این‌ها، اکنون هیچ اسمی از این شرکت (آرین‌موتور تابان) در لیست واردکنندگان مجاز به چشم نمی‌خورد. میتسوبیشی میراژ، اکلیپس و آتراژ، نمونه‌هایی هستند که به احتمال خیلی بالایی در لیست واردات خودرو توسط این شرکت حضور خواهند داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH