بزرگترین خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی تاریخ کشور در مراحل پایانی

اخیرا خبری درباره خصوصی سازی بازار خودرو اعلام شده است و همانطوری که گفته شده است اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد. در طی این جریان وزیر اقتصاد درباره واگذاری بلوک 12 درصدی هلدینگ خلیج فارس اطلاعاتی منتشر کرده بود و در آخر نیز درباره قیمت 32 درصد بالاتر از قیمت پایه گفت.

قرار است سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌ خودرو خصوصی سازی شود. پیشتر نیز وزارت اقتصاد و وزارت صمت قبل از هر چیزی اعلام کرده بودند که قرار است قبل از نهایی شدن خصوصی سازی، چندین نشست نخبگانی را در دانشگاه شریف، علامه طباطبایی و امیرکبیر برگزار کنند. این نشست‌ها برای این برگزار می‌شود تا وزارت‌خانه نظر صاحبنظران، اندیشکده‌ها و مدیران بخش‌های مختلف صنعت را شنیده و سپس مدل واگذاری را نهایی کند.

گفته شده است که در این صحبت‌ها، همه به توافق خاصی رسیده بودند و اکثر افراد نیز بیشتر به خصوصی سازی این بخش اصرار داشتند. باید در نظام قیمت‌گذاری غلط خودروها تغییراتی انجام شده و شفافیت بیشتری در این راستا صورت بگیرد. واسطه‌ و دلال‌ها نیز باید به صورت جدی از این روند حذف شوند.

گفته شده است که نقش تنظیم‌گری وزارت صمت مورد انتقاد قرار گرفته است و بهتر است که این وزارت‌خانه به عنوان سیاست‌گذار بخش صنعتی کشور فعالیت داشته باشد چون اینگونه می‌توان به روش بهتری بعد از واگذاری‌ با خودروسازان و سایر فعالان بخش خودرو برخورد کرد.

همچنین درباره مسئله سهام‌های تودلی حوزه مالکیتی و مدیریتی صنعت خودرو نیز بحث شد و گفته شده که سعی می‌شود حل این مشکل در اولویت دولت قرار گیرد.

احسان خاندوزی در نشست خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی

این وزارت‌خانه گفته است که قرار است طی هفته‌های آینده وزارت صمت مدل نهایی پیشنهادی خود را برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان نهایی کند. این امر می‌تواند نکته مثبتی برای خودروسازان باشد تا در دولت سیزدهم نیز دوباره دچار مشکلات و مسیرهای معکوسی که در واگذاری‌های گذشته تجربه کرده بودند نشوند.

رییس سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرد که قرار است در طی هفته‌های آینده سهام وثیقه خودروسازها با سهام‌های دیگری از دولت جایگزین شود. این سهام‌ها معمولا در مرحله واگذاری فوری وجود ندارند؛ سپس سهام وثیقه آزاد شده و در نتیجه مانعی وجود نخواهد داشت.

البته او به موضوع واگذاری بلوک 12 درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس نیز اشاره کرد؛ در قانون بودجه امسال، مهم‌ترین بخش واگذاری سهام از 70 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده مربوط به سهام 12 درصد بلوک هلدینگ خلیج فارس است. این معامله نیز در حالت رقابتی با خریدار دارای اهلیت تخصصی انجام شده بود.

میزان بودجه نقدی آن در دو روز گذشته تامین شده است و طبق اطلاعاتی که وجود دارد میزان آن حدود 30 هزار میلیارد تومان است که به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است. تا هفته آینده که این معامله نهایی می‌شود، بزرگترین واگذاری و خصوصی سازی تاریخ کشور رقم خواهد خورد!

اما این‌بار در این واگذاری شاهد اهلیت‌سنجی و رقابت و 32 درصد بالاتر از قیمت پایه خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH