فوربس لیست ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2018 را منتشر کرد؛ اپل همچنان در صدر

نشریه فوربس مثل هر سال لیست ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2018 را منتشر کرد و جای تعجب ندارد که بدانیم 5 برند برتر در سال جاری همه از حوزه فناوری هستند. با این وجود شاید بتوان نمود رشد سرسام‌آور این حوزه را در جایگاه آمازون دید؛ جایی که این شرکت موفق به پشت سر گذاشتن غول نوشیدنی دنیا یعنی کوکاکولا و تصاحب رتبه پنجم در این لیست شده است. شرکت کوکاکولا در سال 1982 تاسیس شد و محصولات خود را در بیشتر از 200 کشور جهان عرضه می‌کند. آمازون نیز در سال 1994 پایه‌گذاری شد و در پنجم جولای، بیست و چهارمین سالگرد تاسیس خود را جشن خواهد گرفت.

این لیست براساس درآمد شرکت‌ها در سه سال گذشته با توجه به حوزه‌ای که هر شرکت در آن فعالیت می‌کند، تشکیل می‌شود. سپس نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها در سه سال اخیر محاسبه شده است. نسبت قیمت به درآمد از راه تقسیم قیمت سهام یک شرکت بر درآمدش برای هر سهم به دست می‌آید و روش خوبی برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها و همچنین بررسی بالا یا پایین بودن ارزش سهام آنهاست. این نسبت با درآمد اختصاص داده شده برای برند هر شرکتی بالا می‌رود و ملاک عمل فوربس برای محاسبه و انتشار لیست خودش است.

براساس محاسبات این نشریه، برند اپل با ارزش 182.8 میلیارد دلار و رشد 8 درصدی نسبت به سال گذشته ارزشمندترین برند شناخته شده است. سامسونگ در سه ماهه پایانی سال 2017 در سطح جهان گوشی‌های بیشتری فروخته بود، اما بر اساس Canaccord Genuity هشتاد و هفت درصد سود این بازار در جیب کوپرتینویی‌ها بوده است. علی‌رغم رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته، گوگل با ارزش 132.1 میلیارد دلار نتوانسته خطر زیادی برای جایگاه اپل در صدر ایجاد کند. با نگاهی به این لیست شرکت مایکروسافت را با ارزش 104.9 میلیارد دلار، فیس‌بوک را با 97.8 میلیارد دلار و آمازون را با 70.9 میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی می‌بینیم.

از دیگر شرکت‌های مطرح در حوزه فناوری که در این لیست وجود دارند، می‌توان به سامسونگ اشاره کرد که با کنار گذاشتن برند دیزنی به رتبه هفتم در این لیست رسیده است. در بین شرکت‌های مخابراتی آمریکا تنها AT&T در ده شرکت برتر جای دارد. آخرین نام در حوزه فناوری در این لیست هواوی است؛ تنها شرکت چینی که با جایگاه 79 در بین صد برند برتر جهان راه پیدا کرده است.

1 در مورد “فوربس لیست ارزشمندترین برندهای جهان در سال 2018 را منتشر کرد؛ اپل همچنان در صدر”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH