نوکیا X5

بررسی اولیه نوکیا X5؛ تاثیر مدرنیته!

نوکیا که در حال حاضر تحت نظر اچ‌ام‌دی گلوبال به حیاتش ادامه می‌دهد، به تازگی از مدل‌های جدید و مدرنی پرده برداشته است. در ادامه می‌خواهیم به گوشی نوکیا X5 بپردازیم. با ما همراه باشید.


طراحی و نمایشگر؛ دل‌ربا!

نوکیا X5

دیزاین کم‌حاشیه یا Bazel-Less تقریبا در تمام اسمارت‌فون‌های بازار دیده می‌شود و شاهد پرفروش بودن این گوشی‌ها هستیم. اما طراحی دیگری هم با معرفی اپل از مدل آی‌فون ۱۰ مد شده است. سازده فنلاندی از طراحی ناچ برای موبایل خود استفاده کرده تا حاشیه‌های اطراف نمایشگر تا حد زیادی کاهش یابند. در واقع نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در نوکیا X5 تقریبا به ۸۰ درصد رسیده و همین حالا نیز یک پله از بیش‌تر میان‌رده‌های دیگر جلوتر است. بریدگی قسمت بالای صفحه، اسپیکر، دوربین و حس‌گرها را میزبانی می‌کند و در اولین نگاه، طول آن نظر کاربر را جلب می‌نماید. اگر نگاهی به مدل‌های عرضه شده توسط هوآوی بیندازید، سریعا متوجه تفاوت این محصولات با این اسمارت‌فون فنلاندی (!) خواهید شد. مثلا در سری آنر (در عین اقتصادی بودن) طول ناچ بسیار اندک است و به این ترتیب کم‌تر به چشم می‌آید. ولی نوکیا چنین کاری را انجام نداده و از یک بریدگی نسبتا بزرگ بهره گرفته ایت. در قاب پشت هم تاثیر طراحی مدرن کاملا مشخص است. ماژول دوربین دوگانه به همراه فلاش ال‌ای‌دی توسط یک قاب محصور گشته و به‌صورت عمودی در وسط تعبیه شده‌اند. در پایین آن‌ها نیز سنسور محبوب اثر انگشت به چشم می‌خورد که مثل خیلی از اسمارت‌فون‌ها، در جای بسیار مناسبی قرار گرفته است. در سطح پشتی و جلویی، شیشه‌ای براق مشاهده می‌شود که در عین زیبایی، مشکلات بزرگی را در پی دارد. یکی از این معضلات، استعداد بالای شیشه در جذب اثر انگشت و چربی دست است. در نتیجه اگر به ظاهر اسمارت‌فون‌تان حساس باشید، باید همیشه دستمال به دست گوشی را تمیز کنید. اکثر مدل‌هایی که از عنصر شیشه در طراحی استفاده می‌کنند، در کنارش از آلومینیوم هم کمک می‌گیرند. اما نوکیا، X5 را با فریم‌ پلاستیکی به بازار ارایه خواهد داد که لمس آن زیاد خوشایند نیست.

صریح بگوییم؛ اگر صفحه‌نمایش دیوایس در حد قابل قبولی نباشد، کاربر از خریدن آن مدل صرف نظر می‌کند. نوکیا هم این موضوع را می‌داند و برای راضی کردن شما از نمایشگری مدرن بهره برده است. در قاب جلو یک صفحه‌‌نمایش عظیم مشاهده می‌شود که با کیفیت اچ‌دی پلاس به اجرای محتوا می‌پردازد. با توجه به اندازه پنل، قرار دادن رزولوشن مذکور کار عاقلانه‌ای نبوده و کاربر می‌تواند پیکسل‌ها را ببیند. این موضوع گوشه‌های تیز و جزئیات اندک در فیلم‌ها و بازی‌ها را به ارمغان می‌آورد و نمی‌توانید لذت کافی را ببرید. نسبت تصویر ۱۹:۹ در عین این‌که به ارتفاع گوشی می‌افزاید، باعث خوش‌دستی هم شده است.

پلت‌فرم؛ کالبد تایوانی، ظاهر فنلاندی!

نوکیا X5

سخت‌افزار قدرت‌مند در کنار نرم‌افزاری بهینه می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر را رقم بزند و توجه کاربران را به سمت آن دستگاه جلب کند. اما باید برچسب قیمتی را هم مد نظر قرار داد. از آن‌جایی که نوکیا X5 یک مدل میان‌رده است، نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. کمپانی سازنده از پردازنده‌ای ساخت شرکت مدیاتک استفاده کرده که از هشت هسته سود می‌برد. چهار هسته برای استفاده‌های سنگین فعال خواهند شد و چهارتای دیگر هم فقط در حین انجام اعمال سبک بیدار می‌شوند. در کل سخت‌افزار مدیاتک از پس انجام کارهای روزمره برمی‌آید. به‌عنوان مثال گشتن در شبکه‌های اجتماعی، سرچ در اینترنت و دیدن سایت‌ها و همین‌طور عکاسی با لگی مواجه نخواهید شد. البته به لطف پردازش‌گر سه هسته‌ای گرافیکی این امکان را دارید تا بازی‌های سبک را تجربه کنید و سرگرم شوید. در مجموعه سخت‌افزاری، مموری‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. نوکیا برای رفع نیاز کاربران، مدل X5 را در دو نسخه عرضه می‌کند. در گران‌ترین ورژن شما ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی به همراه ۴ گیگابایت رم دریافت خواهید کرد. اگر هم مایل به پرداخت مبلغ بیش‌تر نباشید، می‌توانید نسخه ارزان‌تر را با ۳۲ گیگابایت فضای داخلی و ۳ گیگابایت حافظه اجرایی خریداری نمایید. خوره بازی هستید؟ می‌خواهید چند اپلیکیشن را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید؟ پس باید به فکر خرید ورژن گران‌تر باشید. در این مدل عمل مالتی‌تسکینگ به سرعت و بدون کندی انجام می‌گیرد. گفتنیست در صورت خرید ورژن ارزان‌تر، هنوز هم اجازه ارتقا وجود دارد. کمپانی درگاه میکرو اس‌دی را تعبیه کرده و می‌توانید تا ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی را افزایش دهید.

اندروید نسخه ۸.۱ در قسمت نرم‌افزار X5 خودنمایی می‌کند. رابط کاربری اختصاصی نوکیا هم در کنار این سیستم‌عامل قرار گرفته و برخلاف نمونه‌های دیگر، تغییرات اساسی در اندروید ایجاد نکرده است. اما اندروید این اسمارت‌فون کمی تفاوت دارد. در واقع شاهد حضور اندروید وان هستیم که در لباس نگارش اوریو منتشر گشته است. در این ورژن اعمال پس‌زمینه تا درصد زیادی محدود و به سخت‌افزار فشار مضاعفی وارد نمی‌شود. بنابراین اپ‌ها بدون کندی اجرا شده و مشکل چندانی در انجام کارها نخواهید داشت.

دوربین‌ها؛ لنزهای آشنا!

نوکیا X5

مثل خیلی از موبایل‌های مدرن، ماژول دوربین دوگانه در نوکیا X5 قرار دارد و قابلیت‌های زیادی را به ارمغان می‌آورد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، امکان عکس‌برداری پرتره است که به لطف لنز ۵ مگاپیکسلی انجام می‌گیرد. ۱۳ مگاپیکسل کیفیت لنز اصلی است و با کمکش جزئیات قابل قبولی ثبت خواهند شد. دریچه دیافراگم با استناد بر قیمت دیوایس، در سطح راضی‌کننده‌ای قرار دارد و مطمئن باشید حتی اگر نورپردازی در شرایط مناسبی نباشد، عکس‌های جذابی می‌گیرید که حسابی در شبکه‌های اجتماعی محبوب خواهند شد. گذشته از این، فلاش ال‌ای‌دی هم عصای دست شما در هنگام شب است و به راحتی می‌توانید از محیط‌های تاریک عکس بگیرید. قابلیت‌هایی هم مثل پانوراما و تشخیص لبخند و اچ‌دی‌آر در اپلیکیشن دوربین به چشم می‌خورند تا تجربه بهتری برای شما رقم بزنند. لازم به ذکر است که امکان ضبط ویدیو‌هایی با کیفیت فول اچ‌دی فراهم شده است.

پیش از هر چیزی باید بدانید با یک گوشی میان‌رده طرف هستیم، به همین دلیل نباید توقعات زیادی از اسمارت‌فون داشته باشید. با این حال، وضعیت نوکیا X5 ناامیدکننده نیست. شاهد دوربینی ۸ مگاپیگسلی هستیم که عکس‌هایی در سطح متوسط می‌گیرد. اما توصیه می‌شود که اگر از علاقه‌مندان به شبکه‌های اجتماعی هستید، نگاهی به دیگر مدل‌های بازار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH